Forfatter |
|
Helterskelter Forum Bruger
Bruger siden: 05 Januar 2021 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 02 August 2024 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har altid været glad for Naim og deres produkter, men dette er godt nok skuffende. Det er desværre det der sker, at når
kapitalfonde kommer ind, så er det kun penge der tæller.
https://www.youtube.com/watch?v=JneFhyeTVpw
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3242
|
Sendt: 03 August 2024 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv netop fyldt 70 år med fortsat stor interesse for musik og hifi siden jeg sad med min DIN 45.500 certificerede ELTRA
1001 spolebåndoptager foran mig. Købt for mine konfirmationspengegaver. Siden da er der heldigvis sket en gevaldig udvikling i
den gengivelse jeg i dag oplever.
Videoen der henvises til er endnu et opus i fortællingen om at “alting var meget bedre i gamle dage”. Det står jo en frit for at
leve i den opfattelse af virkeligheden. Jeg er derimod gennem min evige nysgerrighed åben for at følge med tiden og de mange
muligheder den har givet os. Jeg ønsker mig ikke tilbage til “dengang”.
|
Til top |
|
|
|
Sendt: 03 August 2024 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo altid let at smide “alting var meget bedre i gamle dage” kortet, når man snakker gamle dage. Selvfølgelig er der sket en
stor udvikling i gengivelse af musik, men samtidig hører de fleste unge mennesker i dag musik i dårlig kvalitet og de ejer heller ikke
et stereoanlæg. Men i gamle dage var der noget der hed service og personlig betjening, men det er jo for det meste jo helt væk i
dag.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 03 August 2024 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad de unge lytter til - musik såvel som udstyr - har mange årsager. Vi “gamle” har til gengæld været så priviligeret, at vi
(nogle af os) har formået at tage de bedste erfaringer med os. Inklusiv den musik som har dannet lydsporet til vores liv.
De unge gør det samme. At de så i vid udstrækning anvender andre værktøjer end det du og jeg anvender er indiskutabelt. Et
stort flertal anvender headset, som alt andet lige ofte gengiver musikken i samme kvalitet som vores “sildekasser” gjorde da vi
var i samme alder.
Tilbage står så oplevelsen af den nye generations til tider manglende forståelse for vores med alderen voksende behov for
personlige betjening. Et forhold jeg har haft inde på livet i mine 34 år som sælger i branchen. Man skal være skarp og
openminded for hele tiden at følge med, hvilket jeg fortsat ser tilbage på - og fremad - med positive briller.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 03 August 2024 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
2. Gangs gennemsyn af videoen underbygger problematikken med at man som forhandler er omstillingsparat. Hvilket tydeligvis
ikke er tilfældet i den beskrivelse personen i videoen fremlægger. Jeg oplever ham tilskrive andre årsagen til at hans business er
under afvikling frem for i tide at have suppleret og/eller udskifte sortimentet. Det er en illusion af tro en virksomhed i branchen
ikke skifter strategi med passende mellemrum. For skulle producent og distributør fastholde den vil det kræve at deres
kundekreds er tilsvarende standhaftige. Og det er ikke sådan jeg kender mennesker som deler vores hobby.
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger
Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 04 August 2024 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker at hovedtelefoner gengiver musikken på en måde, som højtalere aldrig vil nå? Det sker meget spændende nyt, inden
for vores , noget elitære hobby? Udvikling af ny forstærker metoder, streaming osv. Man kan godt nyde musik uden det er
highend....som Kaj er inde på, så er det markedet der bestemmer.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4776
|
Sendt: 04 August 2024 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gekkofinger skrev:
Jeg tænker at hovedtelefoner gengiver musikken på en måde, som højtalere aldrig vil nå? |
|
|
Så har du bare ikke hørt højtalere der er gode nok... __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 04 August 2024 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og dog ...... min umiddelbare tanke under besøget hos Boman var at gengivelsen mindede mig om den bedste lyd og detaljerne fra STAX Sigma
hovedtelefonerne dengang i 80'erne.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4776
|
Sendt: 04 August 2024 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis... med hovedtelefoner har man sjældent de problemer, som højtalere ofte giver: Fasefejl, manglende impulskontrol, ukorrekt tidsdomæne, osv. på grund af komplicerede filtre.
Derfor siger de fleste også, at Bomans setup lyder som hovedtelefoner, men det er i virkeligheden bare fordi det lyder korrekt... men det er ikke nødvendigvis den lyd de fleste foretrækker (eller er vant til!)
Fordelen ved højtalere er så at man nemmere opnår en fornemmelse af lydbillede og perspektiv - hvis det er tilstede i indspilningen! Med bedre hovedtelfoner har jeg selv oplevet, at lyden flyttede sig lidt frem i stedet for at være inde i hovedet... men aldrig på niveau med gode højtalere (som mine egne ) __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger
Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 05 August 2024 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helterskelter skrev:
Har altid været glad for Naim og deres produkter, men dette er godt nok skuffende. Det er desværre det der sker, at når
kapitalfonde kommer ind, så er det kun penge der tæller.
https://www.youtube.com/watch?v=JneFhyeTVpw |
|
|
Der bliver ikke solgt meget uden at nogen tjener penge... hvordan ville du ellers få tingene til at snurre rundt? For at stifte et firma skal der blod, sved, tåre, penge og al din tid til. Du skal bløde til at du kun lige kan snige dig over grænsen for hvad andre måske kan levere. Og så skal du derefter overleve.
I grove træk er Naim og Linn bare blevet overhalet og selvom det er hyggeligt med nostalgi, så skal man leve under en sten, hvis ikke man kan se hvor langt man kan komme i dag, for langt mindre... hvis man dog lyster at læse lidt om historien, så man ikke gentager den
Med et informationssamfund - ja nærmest informations-verden - så kan man stort set ikke slå en prut på den anden side af jordkloden, uden at nogen har set, hørt eller har en mening om det. Det var langt lettere at holde en god historie kørende i "gamle" dage
|
Til top |
|
|
|
Sendt: 05 August 2024 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Præcis... med hovedtelefoner har man sjældent de problemer, som højtalere ofte giver: Fasefejl, manglende impulskontrol, ukorrekt tidsdomæne, osv. på grund af komplicerede filtre.
Derfor siger de fleste også, at Bomans setup lyder som hovedtelefoner, men det er i virkeligheden bare fordi det lyder korrekt... men det er ikke nødvendigvis den lyd de fleste foretrækker (eller er vant til!)
Fordelen ved højtalere er så at man nemmere opnår en fornemmelse af lydbillede og perspektiv - hvis det er tilstede i indspilningen! Med bedre hovedtelfoner har jeg selv oplevet, at lyden flyttede sig lidt frem i stedet for at være inde i hovedet... men aldrig på niveau med gode højtalere (som mine egne ) |
|
|
Tjo... mnja. Jeg vil dog sige, at jeg fortrækker et rum, hvor det hverken er totalt lyddødt, ej heller det modsatte. Umiddelbart fortrækker de fleste et rum, som ikke har for mange refleksioner, men heller ikke mangler dem, så vi bedre kan lade vore sanser fornemmer tid og rum - så at sige - hvilket jeg er enig i... og jeg har heller ikke mødt mange, der har givet udtryk for andet... uanset om de vidste hvorfor eller ej, rent teknisk.
For mig er det den totale komfort, som i sidste ende lader mig nyde musikken mest. Høretelefoner er fine til at slå græs, fjerne støj i en dårligt isoleret bil osv. Men til HIFI derhjemme, så fortrækker jeg et jævn spredningsfelt foran højttaleren, med en klassisk stereo-trekant og muligheden for at bruge anlægget til det hele.... også en film eller nyhederne. Der er selvfølgelig kompromisser, men man må vælge sin vej her i livet. Og selvom teknik og videnskab har udviklet sig, så er de grundlæggende og nok vigtigste egenskaber ved god lyd, ret uændret i de sidste ca. 50 år.
Jeg syntes kun det er godt at vi får ryddet op i nogle producenter og generelle myter, som alt for let leder HIFI-folket på vildspor.
|
Til top |
|
|
|
Sendt: 05 August 2024 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Helterskelter skrev:
Har altid været glad for Naim og deres produkter, men dette er godt nok skuffende. Det er desværre det der sker, at når kapitalfonde kommer ind, så er det kun penge der tæller.
|
|
|
Der bliver ikke solgt meget uden at nogen tjener penge... hvordan ville du ellers få tingene til at snurre rundt? For at stifte et firma skal der blod, sved, tåre, penge og al din tid til. Du skal bløde til at du kun lige kan snige dig over grænsen for hvad andre måske kan levere. Og så skal du derefter overleve.
I grove træk er Naim og Linn bare blevet overhalet og selvom det er hyggeligt med nostalgi, så skal man leve under en sten, hvis ikke man kan se hvor langt man kan komme i dag, for langt mindre... hvis man dog lyster at læse lidt om historien, så man ikke gentager den
Med et informationssamfund - ja nærmest informations-verden - så kan man stort set ikke slå en prut på den anden side af jordkloden, uden at nogen har set, hørt eller har en mening om det. Det var langt lettere at holde en god historie kørende i "gamle" dage |
|
|
Selvfølgelig skal man tjene penge, men man ved jo godt hvorfor en kapitalfond går ind. Det er jo kun det der står på bundlinjen, som tæller. Naim laver stadig gode produkter, men nu går det jo på deres service, som de jo ellers er berømt for. Naim kan stadig lave service på alle de produkter, som de har solgt. Det tror jeg ikke, at der er mange der kan. Er Naim og Linn overhalet indenom? Jeg tvivler og der ser stadig ud til at være køber af deres ting.
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger
Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 05 August 2024 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det går kun godt, hvis sælger af en virksomhed sikrer sig, at virksomhedens værdier videreføres.
Nogle gange, er det arvinger, der sælger virksomheden og de vil ikke være så bekymrede, sålønge der er penge nok.
Naim har et helt særligt værdisæt, som man kan lide eller ej. Det værdisæt er vanskeligt, at videreføre.
__________________ Mvh. Michael B.
|
Til top |
|
|
redfox Forum Bruger
Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 599
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at mange hifi producenter er "omstruktureret" igennem årene. F.eks. mener jeg, at det gik galt for Sonus Faber, da de fik ny ledelse. Og ligeledes galt for f.eks. Musical Fidelity, da Anthony Michaelson trak sig ud. De laver produkter, ja. Også nogle gode nogle, men deres lydfilosofi er ændret.
De her ældre gutter med mange års erfaring er ikke med på beatet i og hvordan nogle unge lytter til musik i dag. F.eks. er indspilningerne anderledes. Der er så ringe "kunstnere" at de bevist bruger al mulig elektronik for at skabe en form for lydbillede, som de så søger efter. Kræver det et stort dyrt anlæg med mono-rør effekttrin og store elektrostater? Nej. Det kræver en internetforbindelse af en eller anden art, en mobiltelefon og en hovedtelefon.
Så ja, der er en vis træghed, for nu at sige det mildt. Med enorme priser på boliger, er det så nok heller ikke lige det største og dyre mærker, som sniger sig ind. Det kommer først når de unge er blevet voksne, og er mere etablerede.
Jeg lyttede selv via hovedtelefon i sin tid, medens jeg sparede sammen via mine 3 fritidsjobs, som teenager. Intet galt i det. Men som andre har beskrevet, mister man noget med hovedtelefoner. Perspektiv og lydbillede. Det er slet ikke det samme. Og sjovt nok lytter vi jo heller ikke via hovedtelefoner, når vi går til koncert. Og så er der alle dem, som er vokset op med at der skulle være et billede til musikken. MTV generationen. Nu er det bare flutube generationen.
Endelig mener jeg, at HiFi i de sidste 10-15 år er blevet 4 gange så dyrt for at få den samme relative kvalitet. Alt for dyrt efter min ringe mening. Til gengæld er der en okay handel med bedre brugt. Også blandt unge. Og når jeg spørger dem, er de glade for LP'er ;) Så det er ikke kun ned ad bakke.
Med gammeldags stereoanlæg-hilsen, Redfox
|
Til top |
|
|
|
Sendt: 08 August 2024 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dælme svært at trække penge ud af business generelt. Og hvad er det egentlig at folk savner? Nostalgi? En følelse?.. ok det er nærmest det samme. Man kan få vildt meget for pengene i dag. Giver du 5-10.000kr for en stereo forstærker, så kan du stort set umuligt komme højere op rent teknisk eller målemæssigt. Forstærkere er så at sige en totalt udtærsket teknologi - der er ikke så meget mere at opfinde. Og derfor er det nærmest mere et spørgsmål om at skabe gode historier, end godt grej.
Du kan f.eks få et sæt færdige aktive højttalere med ret gode data, til ca. det samme som man gav for en middelmådig CD-afspiller for 20 år siden - omkring 3500kr. Og hertil kobler du en hvilken som helst velmålende DAC med volume og streamer direkte igennem - 1500kr. Voila og du har et ret godt anlæg, som måske lige skal have lidt subwoofer til, hvis der skal være til film og lidt "fysisk" fylde i bunden.
Men i grove træk tæver du 80% af alt overdrevent dyrt HIFI for under 10K. Vi kan så diskutere udseende og følelsen af at eje noget der mere ligner Dacia end Bugatti..... men det sidste krymmel på toppen er altid det du betaler mest for
Så er det trad eller trophy - wife vi drømmer om her?
|
Til top |
|
|
redfox Forum Bruger
|
Sendt: 09 August 2024 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager Thor, jeg forstår simpelt hen ikke halvdelen af det du siger. Kan du forklare det sidste nærmere?
Hvad mener du med trophy wife og trad?
---
En Bugatti er en über sportsvogn. En Dacia (Duster) er en glimrende off-roader - noget som Bugatti aldrig vil kunne. Og omvendt med fart.
Det har intet med HiFi at gøre.
Lyd er noget helt andet end en bil. Køreglæde er en faktor som er svær at måle. Og har intet med design, alder eller performance at gøre.
Jeg mener ikke at en forstærker og en streamer til 1500 samt et sæt aktive (?) højtalere (klasse D?), har ret meget med god HiFi at gøre. Og
så er der lige internettet, computeren, ipad'en, abonnementet.
Nå, men jeg mener nu stadig, at meget HiFi i dag er ALT for dyrt. Jeg absolut afskyr subwoofere og mono bas.
Men ja, det er kraf...me dyrt at renovere on god spolebåndoptager. Min ene har jeg brugt over 9000 på bare i komponenter jeg lodder ud og
ind. Og jeg er ikke færdig endnu. Og knap 10000 på stumper til min Copland forstærker, som stadig mangler lidt stumper.
Redbook hilsen,
Redfox.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 09 August 2024 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
A trophy Wife = a young, attractive woman who is the wife of a rich and successful older person and acts as a symbol of the
person's social position.
Analogien må være en sammenligning mellem det almindelige (trad) og det der kan betragtes som statussymbol. Hvad end det
gælder sociale mand/kvinde relationer, biler, hus og indbo, dets beliggenhed, beklædning eller hifi what ever.
|
Til top |
|
|
redfox Forum Bruger
|
Sendt: 09 August 2024 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mærkeligt. Absurd at overhovedet opfinde et begreb som trophy wife. Ugudeligt og nedsættende begreb. Vi taler om HiFi, så det holder jeg
mig til. Min hustru har ikke noget imod de forholdsvist store gulvhøjtalere. Og sådan har det været fra dag 1.
M.v.h.
Redfox.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger
Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2971
|
Sendt: 09 August 2024 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 09 August 2024 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
@redfox
Jeg gjorde et forsøg på at oplyse dig om begrebet du ikke forstod. Uden på nogen måde at sympatisere med ordlyden.
Jeg gjorde blot det at jeg Googlede begrebet “trophy Wife” og citere fra teksten.
|
Til top |
|
|