Forfatter |
|
Neustadt Forum Bruger
Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 45
|
Sendt: 26 Juli 2024 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa alle sammen. Jeg har lige været inde og se den nye Deadpool & Woolverine IMAX film på Fisketorvet. Jeg er ikke længere den store biografgænger, men var det i mine unge dage.
Det var en fantastisk film, men jeg kunne ikke lade være med at undre mig over hvor komprimeret lyden var i mine øre. Især bassen gik fra fysisk til mudder, samt at diskenten var sløj. Jeg synes at kunne erindre at jeg har haft væsentlig bedre oplevelser i mine yngre år. Især da "sorroundlyd" var det sidste skrig.
Det virker som at man har tilsidesat dynamikken for i stedet at kunne gå subsonisk og imponatoreffekt i stedet for at kunne gå dynamisk. Er det mig der har for meget ørevoks, eller er det en ny TicToc bevægelse der er i gang? Det kan selvfølgelig også være min hørelse der er for nedafgående.. Er der andre der har haft den samme oplevelse? Ved ikke om mit opslag er placeret eller passende i dette forum?
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4796
|
Sendt: 26 Juli 2024 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dynamik er forskellen mellem høje og lave lyde... det du beskriver lyder nærmere som en forkert frekvensgang.
Det kan dog også være aldersbetinget at de højeste frekvenser forsvinder. Jeg er selv i start-halvtredserne og kan på en god dag høre op til 12kHz. Ingen myndige personer kan høre et klap over 15kHz og jo ældre, jo lavere... kun spædbørn kan høre 20kHz!
Men ja, jeg var selv dybt skuffet, da jeg så Oppenheimer... der var basbulder hele tiden, selv under stille samtaler. Men det er dét, de unge vil ha' __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3330
|
Sendt: 27 Juli 2024 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er ikke alene om din holdning til lyden. Lydstyrken ikke mindst. Som det beskrives i linket optræder der spidsniveauer op
mod 115dB. Her begynder ørets naturlige komprimering at indtræde.
Link
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger
Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1095
|
Sendt: 27 Juli 2024 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskel på biografer og deres lyd. Også de THX certificerede. Selvom det er en standart for film og bio lyd. Lyden skulle
gerne virke omsluttende og understøtte filmens handling. Især med Atmos, der er objekt relateret, giver det mulighed for at styrke
oplevelsen af at være "tilstede" i handlingen. I hjemmebiografens verdenen, er der også stor forskel på lydspor i film og serier. Der
er dygtige folk der laver noget god og medrivende. Gør filmen/serien til en helhedsoplevelse. Men placeringen af de gældende
højtalere og deres kvalitet er afgørende for oplevelsen. Som i 2 kanals gengivelse. Filmspor kan indeholde lyd langt under de 30-40
hz som det meste musik repræsentere. Så dynamikken burde ikke mangle, især fordi man ofte bruger horn til jobbet. Især de
gamle Altec horn er jo kongen i østen.
Med fremkomsten af Oled og store skærme, atmos og så videre, er oplevelsen der hjemme nogle gange bedre end i biografen. Er
min erfaring.
Ps...Oppenheimer er nok ikke en film for de unge?....
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 27 Juli 2024 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er helt klare standarder, som biografer skal følge, for at kunne markedsføre sig med Thx, Atmos osv. Det inkl. også placering og antal af højtalere. Men hvis lydmixet er af ringe kvalitet, så kan selv den bedste film blive ødelagt...
Oppenheimer er bestemt ikke for det unge publikum, derfor har man tilføjet lidt "action"-bas selv i passager hvor det slet ikke hører hjemme. Og jeg er glad for, at jeg på forhånd var advaret om braget, da den første test-sprængning finder sted i filmen... jeg havde fingrene i mine ører, ellers var min hørelse blevet skadet. Ufatteligt, at det ikke er ulovligt! __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
gabetta Forum Bruger
Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
Sendt: 27 Juli 2024 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var der ikke nogen snak for nogle måneder siden om at IMAX biografer spiller ret højt? Og at det er dikteret af IMAX opsætningen?
__________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger
Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 27 Juli 2024 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der blev i maj måned skrevet om lydniveauet i Imperial
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum
Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 28 Juli 2024 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Der er helt klare standarder, som biografer skal følge, for at kunne markedsføre sig med Thx, Atmos osv. Det inkl. også placering og antal af højtalere. Men hvis lydmixet er af ringe kvalitet, så kan selv den bedste film blive ødelagt...
Oppenheimer er bestemt ikke for det unge publikum, derfor har man tilføjet lidt "action"-bas selv i passager hvor det slet ikke hører hjemme. Og jeg er glad for, at jeg på forhånd var advaret om braget, da den første test-sprængning finder sted i filmen... jeg havde fingrene i mine ører, ellers var min hørelse blevet skadet. Ufatteligt, at det ikke er ulovligt! |
|
|
Det har intet med gamle vs unge at gøre. Det er bare et klassisk Nolan mix hvor han forsøger at gøre stemningen mere intens gennem hele filmen. Der er både unge og gamle som ikke er fan er hans mixes. Til trådstarter: Jeg har været på hjemmebiovognen i mange år og der er ingen tvivl om, at der er kommet længere mellem de gode mixes end det har været tilfældet tidligere. Har ikke set den nye Deadpool men din beskrivelse passer godt til min oplevelse af mange mix i dag. I stedet for at lave et dynamisk soundtrack så indeholder mixet bare monotom lavfrekvent bas gennem hele filmen.
|
Til top |
|
|
henrikn Forum Bruger
Bruger siden: 29 April 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
Sendt: 29 Juli 2024 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke set den film. Men når jeg går i biffen, går jeg efter Imax biograf/film. Synes de plejer at give lidt bedre lyd. Men der kan
være forskel på film. Og det tænker jeg er tilfældet her. Har du oplevet det samme med andre film i Imax?
__________________ Mvh
Henrik
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 29 Juli 2024 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imax er kun billedformat/størrelse, og har intet med lyden at gøre... __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
niceday Udelukket fra forum
Torben tager en pause!
Bruger siden: 27 Juli 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 29 Juli 2024 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
henrikn Forum Bruger
Bruger siden: 29 April 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
Sendt: 29 Juli 2024 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Imax er kun billedformat/størrelse, og har intet med lyden at gøre... |
|
|
Njarhh. Da der skulle laves om til IMAX i København, blev der fjernet ret mange siddepladser, for at biografen kunne leve op til
kravene til lyd. Så jeg er ret sikker på at IMAX både er lyd og billede.
Såvidt jeg husker er IMAX 12 kanals med center og top-center m.m. Husker ikke alle detaljer....
Uanset er biografen jeg kommer i, i Århus, en meget større oplevelse på lydsiden, sammenlignet med andre biografer jeg har været
i. __________________ Mvh
Henrik
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 29 Juli 2024 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Baseret på DTS... men om det hedder det ene eller det andet, ændrer ikke på at dårlige lydmiks, for høj SPL og pludder/brage-bas, ødelægger en ellers god oplevelse.
Men det er dét, de unge vil have... så nyder jeg bare filmene når jeg kan streame dem i min egen stue, og selv bestemme hvor meget bas der er og hvor højt der spilles! __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum
Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 29 Juli 2024 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|