Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. oktober 2024 | 01:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forskelle/ligheder? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CRKrogh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2024 kl. 12:20 | IP-adresse registreret Citér CRKrogh

Jeg har lige sendt mine ellers trofaste JBL Ti5000 ud af døren, og beslutningen skal tages, hvad der så skal tage deres plads i stuen.

Jeg har fået feltet kogt ned til Dali 40 eller B&W 801 S80.

Dali'erne synes jeg jo at kunne huske som meget dynamiske og vellydende 'fra dengang', men læser ind imellem, at de stiller krav til forstærkerne.
B&W'erne har jeg hørt et fint renoveret sæt af, med mine egne forstærkere, hos Sond2Vision, men læser, at de måske kan mudre lidt i bunden.

Jeg har en Denon PRA-6000 sammen med et sæt POA-8000 til at trække det, så det er ikke umiddelbart effekt, jeg mangler, men effektblokkene er ikke
overbegejstrede for meget lave impedanser.

Dali'erne kan jeg se er angivet til 4 ohm, så det burde jo være fint på den led, mens B&W'erne skulle kunne snige sig ret langt ned i bassen - så jeg er i
den grad åben for input?

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juli 2024 kl. 13:53 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Både Dali 40 og B&W 801s80/2/3 er kendt for at sætte forstærkere på hårdt arbejde...

Du skal ikke tænke i watt, men i ampere... forstærkeren skal være hulens strømstærk!

CRKrogh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2024 kl. 14:06 | IP-adresse registreret Citér CRKrogh

Jeg tror egentlig, at effekttrinnene er OK med at levere masser af strøm, bare impedansen ikke bliver for lav.

Det var vist først med POA-3000'erne, at de blev mere tolerant i forhold til 2 ohm - der er basserne her lidt pivede.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juli 2024 kl. 15:50 | IP-adresse registreret Citér Boydk

CRKrogh skrev:
Jeg tror egentlig, at effekttrinnene er OK med at levere masser af strøm, bare impedansen ikke bliver for lav.

Det er jo der, du har selvmodsigelsen
Hvis de ikke kan klare, at impedansen bliver lav, er de netop IKKE i stand til at levere masser af strøm.
Det var bl.a. grunden til, at f.eks. DBA var fuld af Denons (med ikke udløbet garanti) dengang HifiKlubben solgte dem.
De reklamerede for "masser af watt", men var netop ikke specielt strømstærke.
Nu har du jo besluttet dig for enten DALI eller B&W, så jeg skal undlade at bringe alternativer på banen.
De har begge OK driftseffekt, så hvis du ikke spiller "Rave"-højt, så går det nok alligevel. Mht. valget mellem de to.......
du må jo hellere lytte selv under hjemlige omgivelser. Det er alligevel kun dig, der kan ta´ beslutningen
Lån (betal) med mulighed for returnering. En seriøs sælger vil du sikkert kunne finde ud af dette med.

CRKrogh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2024 kl. 17:13 | IP-adresse registreret Citér CRKrogh

Jeg her ikke enig i din opfattelse af, at det skulle være en selvmodsigelse - men det var et designparadigme for Denon på det tidspunkt, det
kommer vi ikke udenom. Og jo, de kan så afgjort levere strøm, så længe impedansen opfører sig civiliceret.

Jeg synes nu heller ikke at jeg ligefrem kan huske, at der på noget tidspunkt har været nogen overflod af Denon-grej til salg, men måske
der har været forskelle landsdelen imellem.

Valget imellem de to højttalere kommer ud af dels at jeg nu har lyttet en del til B&W 801 S80 i et par "versioner", dels havde en ret god
erindring om lyden i Dali 40.

Valget blev dog let: Ham jeg købte mit nuværende forstærkersæt af, havde kørt dem netop på et sæt Dali 40, han stadig havde stående, og
kunne overtales til at sælge dem, så de står i stuen nu.
Forstærkerne (både for- og effekttrinene) har været en tur oppe hos Sound2Vision for en totalrenovering og står nu præcist så knivskarpe,
som jeg kunne ønske mig. Og jo... klasse A varmer godt.

Men tak for input.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juli 2024 kl. 17:25 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

KEF R900 kunne også være et forslag. Har bygget en kopi af dem og princippet fungere ret godt

Alt efter hvor mange penge du vil brænde af, så prøv også at hop forbi klubben og lyt på MOFI 888, som ikke skulle dykke under 6 ohm på noget tidspunkt, hvilket netop skulle passe til dine effektblokke.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2024 kl. 17:32 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Sorry.... så ikke at du kun var åben for input, med alt andet end højttalerne

Sælg dine effekttrin og køb enten et sæt moderne mono-blokke eller et stereo-trin. Der er masser forstærkere i dag, som snildt knokler der-ud-af i de lavere impedanser.

Mine mere end 10 år gamle Groundsound blokke har revet alle besværlige højttalere rundt i manegen, til et niveau, hvor man nærmest tror at der er EQ i bassen. Men forskellen er at bas-enheden bliver holdt i et jerngreb og derfor simpelthen bare lyder bedre

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

CRKrogh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2024 kl. 17:35 | IP-adresse registreret Citér CRKrogh

Du misforstår - det var netop højttalerne, der var i spil.

Forstærkerne har jeg været på jagt efter i noget nær 30 år, og som de står nu, fuldt renoverede, tænker jeg nu heller ikke at der er nogen, der
umiddelbart har pengene at byde på dem med. De bliver forhåbentligt stående i mange år her, da jeg ikke har hørt moderne grej, der bare
kommer i nærheden af dem.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2024 kl. 19:53 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Ok
Så er der ind og lyt til MOFI 888. Og grunden til at jeg syntes du bør lytte netop på dem, er at de opfylder kravet om en jævn impedans over hele frekvensgangen og samtidig burde være langt nemmere at integrere i de fleste lytterum, da den måler meget jævnt og hele spektret 
Dali og B&W vil jeg gætte på du bliver træt af, med tiden, simpelthen fordi de har for meget "karakter", hvilket gør dem svære at få til at spille godt i mange rum, især med mere traditionelle forstærkere, hvor f.eks EQ ikke er med i spillet.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juli 2024 kl. 08:29 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@ CRKrogh
Jeg er nysgerrig efter at høre din begrundelse for skippe dine JBL højttalere med ønsket om at skifte til to helt anderledes
spillende højttalere?
Og med hensyn til strømkrav og impedans ER det der den sammenhæng som BoyDK skriver.
Jeg fornemmer du allerede har bestemt dig. Har jeg ret?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

CRKrogh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2024 kl. 08:36 | IP-adresse registreret Citér CRKrogh

Hej, Kaj.

Jeg er enig i at der er sammenhæng imellem lav impedans og høj strøm (Ohm har trods alt ikke levet forgæves), det udelukker bare ikke at
en forstærker fint kan være strømstærk i impedanser over en given tærskel - det er flere sider af samme sag, men ikke det samme.

Begrundelsen for skiftet er egentlig, at jeg løb lidt træt i titanium-domerne på JBL'erne.
Jeg synes tekstildomerne, i mangel af bedre ord for det, er mere letflydende. Og Dali 40 går så tilpas dybt og kontrolleret, at de netop byder
på noget nyt i forhold til JBL'erne, som jeg i øvrigt har været rigtig glad for i en del år nu.

Dali'erne er nu kommet hjem i stuen, og stortrives med de gamle Denon-kæmper. Så afgjort et match, jeg håber på kommer til at køre i en
del år frem nu.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juli 2024 kl. 10:03 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

CRKrogh skrev:
Hej, Kaj.
Jeg er enig i at der er sammenhæng imellem lav impedans og høj strøm (Ohm har trods alt ikke levet forgæves), det udelukker
bare ikke at en forstærker fint kan være strømstærk i impedanser over en given tærskel - det er flere sider af samme sag, men
ikke det samme.

Med hensyn til strømstyrken er den jævnt stigende i takt med tilsvarende faldende impedans. Alting er godt så længe man ikke
blot et kort øjeblik overstiger forstærkerens strømbegrænsers threshold, som i langt de fleste tilfælde er indstillet ud fra de
anvendte udgangstransistorers Safe Operation Area. Hvad du formodentlig ved. Blandt andet bestemt ud
fra transistorernes temperatur, som er med til at trække ned i den fastsatte tilladte strøm. Jeg sidder med det ret så
komplicerede diagram til dine effekttrin.

Heldigvis er det sådan, at en hørbar halvering af lydstyrken reducerer effektkravet til en tiendedel med samtidig
reduceret krav til strøm. Kører du ikke forstærkeren helt til strømbegrænsernes threshold (man sjældent har en indikator for) er
der ingen grund til bekymring. Til gengæld skal der ikke drejes meget på volumenkontrollen inden man rammer loftet. En
problemstilling du deler med os alle. Og har vi ydermere en højttaler med drilagtigt stejle fasevinkler er vi i øget risiko for at
møde problemstillingen. Hvad du måske ville have opdaget ved at vælge B&W modellen.

Nok om det.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Sendt: 12 Juli 2024 kl. 10:30 | IP-adresse registreret Citér kevin123

Heldigvis kan domerne til Dali 40 stadig fås , det er samme enhed som sidder i Dali18 mk1 og mk 2 , de koster 310 kr stk. Audax tweeter type
HD100D25 , hvis du skulle være så uheldig at futte dem af , de små Audax HM130Z0 mellemtoner fås også stadig , men de er ret pebret i prisen
ca 1040 kr stk også samme enhed som i dali 18 .

Basserne er derimod ret svære at opdrive , da det var noget Dali fik special lavet til denne højtaler og mener de er på 16 ohm , da der sidder 2
inde i kabinettet også .

Audax tweeter type HD100D25, er måske ikke den mest vellydende enhed , men den gør det godt i mine Dali 18 mk2 .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123

CRKrogh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2024 kl. 14:02 | IP-adresse registreret Citér CRKrogh

@Kaj: Kudos - indsigt frem for holdninger & meninger.

@kevin123: Jeg har været ved at kigge lidt på mulig opdatering af diskanterne, og kan se at ScanSpeak nævnes flere steder, så måske jeg på
et tidspunkt prøver med et sæt D2905 / 9300 eller 9900? Basser og mellemtoner har jeg tidligere oplevet som ret tolerante.

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes