Forfatter |
|
pnnh Forum Bruger
Bruger siden: 06 Marts 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 892
|
Sendt: 24 Juni 2024 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad bruger i for at beregne akustiken i et rum.
Det må gerne være i den billige ende.
Tror mit rum trænger til lidt opgradering af akustiken.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1242
|
Sendt: 24 Juni 2024 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke nemt at svare på. Men jo mere du dæmper rummet, jo mindre påvirkning giver rummet på "højttalerlyden"
Der er forskellige teorier her på HiFi4ALL.
Nogle mener, at rummet skal påvirke lyden, for så lyder det "naturligt".
Jeg har valgt at dæmpe rummet så meget som muligt, så jeg bedre kan høre akustikken på optagelserne. Jeg er så heldig, at jeg har mit
eget "musikrum", så alle væggene har 40 mm Ecophon plader, loftet har 20 mm Ecophon plader, og på gulvet er der et tykt tæppe.
Da jeg korrigerer signalet, så tonerne bliver gengivet samtidigt, har jeg aldrig hørt en mere naturlig gengivelse af instrumenter og stemmer.
Rumresonanserne ved de lave frekvenser, kan du ikke rigtigt gøre noget ved, da man skal have absorbenter med en tykkelse på en 1/4
bølgelængde før den er effektiv.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3122
|
Sendt: 24 Juni 2024 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
@pnnh
En PC
Programmet REW.
Et USB interface eksempelvis TASCAM US1X2HR eller US2x2HR
En ECM 8000 mikrofon og stativ
Så er du godt hjulpet. Google og se mulighederne.
Jeg anvender ovenstående og har en RT60 efterklangstid på 250 millisekunder. Se kurven, som du også selv kan måle dig til med ovenstående.
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum
Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 24 Juni 2024 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kort svar: REW er det billigste. Det er gratis og en mikrofon koster meget lidt.
Word of warning: Det er svært at "beregne" akustikken i rummet hvis du vil have alle parametre med OG samtidigt afgøre hvordan det lyder og hvad der skal gøres ved det.
Ting der påvirker akustikken du hører:
1. Efterklangstiden: I.e. hvor tid går der før det oprindelige signal er reduceret med 60db. Det kan man måle og der er forskellige præferencer for hvad man synes lyder godt. Det er vigtigt at efterklangstiden er lineær. Den kan
kontrolleres med absorbering. Hvis man vælger at smide en masse 4cm rockwool-paneler op, er der stor sandsynlighed for at man dæmper for meget diskant og for lidt nedre mellemtone. Det kan måles ved at se på impuls response
eller REW kan vise værdierne for dig.
2. Tidlige reflektioner: Dette er de tidlige reflektioner som kommer fra f.eks. sidevæg, loft, bagvæg etc. De påvirker i høj grad hvad du hører. Her er det også subjektivt hvad man ønsker. De kan måles med et ETC-plot. Man kan
vælge at bibeholde dem, absorbere dem, diffuserere dem eller dæmpe dem. Forskellige løsninger lyder forskelligt.
3. Frekvensgang: Over ~500hz påvirkes i mindre grad akustikken i rummet. Under 500hz påvirkes i meget høj grad. Specielt under 200hz er rummet i kontrol og der er ikke meget du kan gøre akustisk, medmindre du sætter meget
plads eller mange penge af. Dog kan man komme meget langt med DSP her hvor reduktion af et peak også fixer efterklangen i bassen. Du kan ikke fixe dips uden at flytte stol/højttalere/subs.
Du får svært ved at finde et "facit" på hvad der er rigtigt at gøre. Jeg kunne personligt aldrig drømme om at dæmpe et helt rum med absorbering. Jeg kender heller ingen akustikere, studiefolk eller generelt folk i branchen som ville
gøre det. Boman herinde er dog glad for det - det giver et utroligt godt "fokus"/"pinpoint imaging" men lyden har svært ved at række udover (både bredde og dybde) de to højttalere - uanset hvad man bruger af korrektion. For mig
er naturlig lyd når man bibeholder energien i rummet men kontrollerer de reflektioner som påvirker klangen. (Her ser jeg på retning, SPL og forsinkelse på reflektionen for at vurdere det)
|
Til top |
|
|
Tak og farvel!
|
Sendt: 24 Juni 2024 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte Kajs måling. Waterfall/Spectogram er godt til at vurdere bassen. Den fortæller om hvorvidt nogle frekvenser vil dominere og "hænge" i
rummet. Kajs måling vil f.eks. viser, at 50-60hz vil dominere. En frekvensmåling vil nok også viser et peak i det område og er et perfekt
eksempel på hvor jeg ville bruge målrettet EQ.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1242
|
Sendt: 24 Juni 2024 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Jeg kender heller ingen akustikere, studiefolk eller generelt folk i branchen som ville
gøre det. Boman herinde er dog glad for det - det giver et utroligt godt "fokus"/"pinpoint imaging" men lyden har svært ved at række udover
(både bredde og dybde) de to højttalere |
|
|
Jeg troede at du kendte mig - jeg er akustiker.
Jeg har et utroligt stereoperspektiv, som er langt bedre, end på "almindelige" anlæg __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Tak og farvel!
|
Sendt: 24 Juni 2024 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, lyden er meget præcist placeret hos dig og stemmer står klippestabilt mellem de to højttalere og instrumenter er præcist placeret i
bredden mellem de to højttalere.
|
Til top |
|
|
pnnh Forum Bruger
Bruger siden: 06 Marts 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 892
|
Sendt: 24 Juni 2024 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for svar. Vil lige ha set på de forskellige forslag
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3122
|
Sendt: 25 Juni 2024 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
@pnnh
Af erfaring. En vigtig del af opgaven og den største udfordring bliver at forstå og omsætte målinger til eventuelle tiltag og
ændringer i dine lokaliteter.
|
Til top |
|
|
Max.H Forum Bruger
Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 426
|
Sendt: 25 Juni 2024 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
pnnh skrev:
Hvad bruger i for at beregne akustiken i et rum.
Det må gerne være i den billige ende.
Tror mit rum trænger til lidt opgradering af akustiken.
|
|
|
Holm impulse __________________ Elsker ironi Og hader pral !
Og tager iøvrigt kun mod gode råd !
|
Til top |
|
|