Sendt: 09 Maj 2024 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden på nogen måde at være ekspert, så vil jeg gerne videregive min erfaring...
Jeg valgte en bas/mellemtone som havde en Vbox/Vas værdi på ca. 17 liter i et portet kabinet, men købte et færdigt test-kabinet på knap 15 liter intern volumen. Herfra skal man så trække det som enhed, filter, afstivning og dæmpemateriale fylder (nok en liters penge).
Og det blev så godt at jeg gik efter samme volumen i de færdige kabinetter, men jeg benytter også slavebas i stedet. Og beregnet er resonansen for bassystemet 35 Hz, og de går ned til 40 Hz uden tab...
Tidligere havde jeg et sæt Xavian XN360 som bevidst var bygget med et for stort volumen til bassen, for at øge niveauet i den dybeste bas. Men det udgjorde en svær udfordringen for forstærkeren der var spændt for, som både skulle være strømstærk og med høj dæmpningsfaktor, så basserne ikke flagrede rundt.
Så korrekt beregnet udgør volumen i kabinettet en luftfjeder som "støtter" enheden, men det kan for meget luft eller for "åben" en port nemt ændre på. Omvendt kan for lidt volumen også dæmpe for meget?!?!
Måske kunne du lave et kabinet, hvor bagpladen kan flyttes frem og tilbage, med en port der også kan ændres i længde, og på den måde prøve dig frem? __________________ Mvh, Mikkel
|