Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. maj 2025 | 02:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Dacs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Audioloud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Har lige brug for en pause...

Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2024 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Det skal lige nævnes at jeg godt kan lide at høre højt musik , men der skal være styr på detaljerne ! Når der er skruet helt op for
min Elma attenuator så udstyrer min SMSL SU-1 mine Advance Paris X-A220 helt , der er udsving op til + 3dB / 440 Watt / 8 Ohm
.
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Juli 2024 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Audioloud skrev:
@ Kaj .
Ser at din ASUS DAC som min Lead Audio DAC ( BB PCM 1796 ) har et almindeligt potentiometer , det ser jeg som en lydmæssig
fordel !

Har lige fået et par timers øremassage , fandt min passive forforstærker med Elma attenuator og satte den til SMSL SU-1 , lyder
bedre og mere musikalsk end Audiolab 8300CDQ ! Men det er lidt som om at der mangler noget kontrol , især bassen får lidt for
meget " frit løb " og mudrer en anelse !

Vil man udnytte en Elma attenuators fremragende egenskaber skal man kombinere den med indsættelse af et
frekvens- og impedanslineært buffertrin med høj indgangsimpedans og meget meget lav udgangsimpedans i signalvejen
umiddelbart efter attenuatoren. Derved undgår man ydre påvirkning af gengivelsen. Det er ofte her man finder årsagen til
forskel på de benyttede kabler og deraf resulterende vilde diskussioner til følge.
Udgangsimpedansen af “en passiv forforstærker” alene udstyret med en volumenregulering varierer alt efter attenuatorens
indstilling, hvorved gengivelsen påvirkes af induktive og capacitive værdier i de tilsluttede apparater og kabler der benyttes.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2024 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Jeg har netop siddet og lyttet til nogle gamle 70'er hits, hvor min kone siger: "Lyder det ikke forkert". Det var hendes absolutte teenage favorit vi lyttede til. Jeg var overrasket. Jeg havde uden hendes viden igen haft koblet en af mine Burr Brown PCM1795 bestykkede DAC til. Jeg skiftede til SMSL SU-1 uden hun anede hvad jeg gjorde. "Jo nu lyder det rigtigt, jeg kan høre stemmen og instrumenterne helt anderledes rigtigt.

En beskrivelse som har afstedkommet en del furore. Og det kan vi jo ikke ha'

Jeg har derfor ledt efter en forklaring på oplevelsen. Jeg anvender altid mine DAC's i direkte USB forbindelse med min Windows 11 PC. Altid med ASIO drivere om mulig. Jeg anvender for det meste TIDAL som kilde, hvilket også var tilfældet i ovennævnte sammenhæng. Musikstykket som udløste reaktionen viser sig at være MQA kodet. En opgave som SMSL SU-1 magter at dekode på nedenstående fremragende vis.

Den anden DAC som "ikke lød korrekt" (ikke "i stykker", ikke "defekt") var min TASCAM UH-7000, som IKKE håndterer MQA. Jeg havde af samme årsag slået softwarekonvertering af MQA til i softwareindstillingen på TIDAL. Men når man anvender ASIO drivere passerer det digitale signal udenom denne software konvertering.

Så er der nogen som fortsat leder efter håret i suppen er det med andre ord her. 

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Juli 2024 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Det der undrer mig ved dit udsagn er, at du selv mener, du hører stor forskel dacs, men du formåede ikke at høre dette. Din kone derimod sammenligner det, med noget hun hører i 70'erne, som helt sikkert ikke har været ligeså transparent som en moderne dac. Så enten har hun den vildeste hørelse og har en vanvittig hukommelse, hvis hun kan huske hvordan det lød for næsten 50 år siden. Hendes hørelse må jo også stadig være som en nyfødt.

Så hvordan kan det være, du ikke høre den forskel/degradering af lyden, som hun oplevede, når du mener, der er stor forskel på dacs?

Jeg har kun ved ganske få lejligheder kunne høre forskel på dacs af nogenlunde kvalitet. I mit anlæg har jeg en Audia Flight 1, en Cambridge audio 851N og en Antimode dualcore. Jeg har ikke oplevet folk hjemme hos mig kunne høre forskel. Jeg ville heller selv kunne i en blindtest.

Jeg er 55 år, og min hørelse er ikke, hvad den har været. Dog hører jeg tydeligt forskel på mine pick up's, på mine grammofoner og på mine pre amps. Så det er altså ikke fordi jeg er døv.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2024 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

@7100Vejle.
Det sidste jeg ønsker at deltage i er at vurdere andres evne til at lytte på forskelle. Det kan man kun komme gruelig galt afsted
med.
Eksempelvis din fortolkning af min evne til at høre “stor” forskel på DACS.
For hvor STOR er “stor” i din verden? “Stor” er din fortolkning af det jeg skriver.
Hvis vi skal komme en brugbar sammenhæng i vores gensidige forståelse af hinanden nærmere, bliver du nødt til at komme til
Aalborg, så vi kan få afstemt vores mulige fælles definition af “stor” forskel.
At jeg sidder og lytter mere eller mindre opmærksomt til et random udpluk af en nostalgisk playliste, hvor hun reagerer som
beskrevet, vil jeg ikke betegne som et udtryk for mine evner til at høre forskel på to produkter.
Det jeg ved er at jeg har passet på mine ører og gennem min hobby og job i hifi branchen opøvet en træning i at lytte til detaljer
i musik jeg har erfaret mange ikke bemærker.

Og så er det jeg kunne undre mig over at du har TO DACS når du ikke kan høre forskel på dem? At du til gengæld kan høre
forskel på to pickup’er overrasker mig ikke. Det kan jeg bestemt også. STOR forskel! Der er rigtig mange tekniske forklaringer på
at man kan, hvilket jeg fuldstændig vil undlade at omtale her for ikke at få hele vinylfolket på nakken

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Juli 2024 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Der er nu ganske stor forskel på lyden fra de forskellige DACs, men synes nu primært det er kilden der ofte overses.
Har med nogle kilder oplevet nærmest samme lyd fra forskellige DACs, mens andre og bedre kilder har kunnet levere et så rent signal til DACen, at
denne spiller som tiltænkt.
Altså ingen jitter i det digitale signal til DACen.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2024 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
Der er nu ganske stor forskel på lyden fra de forskellige DACs, men synes nu primært det er kilden der ofte overses.

Det du skriver bekræfter mine iagttagelser og årsagen til at jeg ofte anfører min konsekvense brug af USB og ASIO drivere.
Jeg har iagttaget forskel på den samme DAC afhængig af om disse forhold er fuldstændig på plads. Korrekt opsat i softwaren.
Og forskel på om der anvendes USB/ASIO eller en anden digital tilslutning til DAC'en.
Forskelle der ofte ignoreres hos de der forsøger at sammenligne to eller flere DAC's lydgengivelse.

Audioloud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2024 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Har hørt Dido : Safe trip home , på min Sony DBP-S7200 gennem SMSL SU-1 og Gustard H10 på VERUM 1 MK II headphones . Det
lød ret fedt men da jeg skiftede skiftede min Sony ud med Audiolab 8300CDQ som drev blev der strammet op på alt , bas
mellemtone diskant , rum osv . Det er åbenbart Audiolab`ens eneste styrke ! Så måske skal jeg have en CDT som er endnu bedre
?

Audioloud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2024 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Blev også lige nødt til at høre det gennem mine højttalere , tendensen var den samme , Audiolab drevet har nogle kvaliteter man
ikke vil udenom !

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2024 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Når nu vi er i gang med at “rode med skidtet” hev jeg min 40 år gamle - løbende opgraderede - forforstærker frem fra
gemmerne, checket for DC offset, strømforsyningens og forstærkerkredsløbenes støj og andet vigtigt. Den der har dannet skole
for de kredsløb jeg senest har bygget og spiller på i dag. Fine målebare egenskaber på den gamle. Men ……. Lyden …… detaljer
som rumillusion, detaljeklarhed og det der i hverdagen begejstrer mangler fuldstændig. Endda med så stor forskel, at valg af
DAC er fuldstændig ligegyldig. Det overrasker mig!

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juli 2024 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Jamen Kaj da........
Så skal du jo bare ha´ fat i "highend-knud" (tidligere Lydjørgen) fra strømforsyningstråden.
Du ved jo..... at det er helt sikkert..... han har jo sagt det selv........ en modstand hér, en kondensator dér,
2 cm eksotisk kabel på et udvalgt sted, og vupti....... er du tilbage i lydnirvana som aldrig før.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2024 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Den gamle er udstyret med kulmodstande og de nye anvender højkvalitets metalfilm …….

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes