Jeg har to pladespillere, men spiller kun med den ene af gangen.
Om så du har to RIAAér, er det nok ikke usædvanligt du før eller siden høre den ene som bedre end den anden, og derfor
kun spiller med den ene.
I lyset af det bliver bedste løsning at spille med kun een Riaa og så skifte ledning.
Med hensyn til pladespillere er det samme game. Før eller siden vælger du kun spille med den bedste (hvorfor gå ned i
kvalitet?).
Du kan i så tilfælde vælge have flere arme tilsluttet, eksempelvis en 9" og en 12", der har hver sine forcer.
I det store billed ikke muligt udpege en vinder af de to størrelser arme, snare et spørgsmål om hvilken type musik du
mest hører.
Her i huset fortrækkes det høre Jazz og klassisk (er gerne optagelser som kan betragtes som "live in studio"-optagelser,
med specifikke mikrofonopstillinger der betyder du hjemme i stuen, og ret så præcist kan "se" musikernes placeringer
foran mikrofonerne) med !2", for det giver en bedre aftegning af tangenten og giver derfor mere præcis og detaljeret lyd
fra optagerummet. Til gengæld synes jeg 9" giver en åben, dynamisk lyd med interessant billed perspektiv. Med
manipuleret optagelser sker det ofte en overstørrelse sprød akustisk guitar overtager mere af lydbildet, end guitarens
egentlige størrelse burde indikere, men pyt med det- manipuleret optagelser har mest til formål lyde lækkert - om det er
naturligt har ingen betydning i denne sammenhæng.
Du kan så gå skridtet videre med nålen, en til hver type musik. Men også her er min erfaring (for mig selv), at jeg som
regel altid vælger mig en yndlingsnål, jeg derefter hører med alle stilarter.
Så summa-summarium: En pladespiller, to arme med to ens nåle.