Forfatter |
|
Mitron Forum Bruger
Bruger siden: 30 April 2019 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 181
|
Sendt: 24 Marts 2024 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm...en lidt underlig overskrift ;-)
Jeg er desværre blevet udstyret med sådanne gevækster på ørene ;-(
Jeg har tidligere skrevet om mine Dynaudio MSP400 hvor kantophæng er repareret / udskiftet og delefilteret er blevet ændret til parallefiltre samt
forsynes med bedre komponenter. Jeg mener det har givet en bedre lyd....MEN....desværre har høreapparaterne ikke været et plus for
lydoplevelsen.
Jeg synes de fleste plader og CD'er nu lyder som når en LP/CD lyder værst...altså meget sonort og "tyskerklang".
Jeg har dog et par godt indspillede CD'er fra BLue Note og her er lyden afstemt og nuanceret og med fin rumfornemmelse.
Men der er jo ikke meget ved kun at høre så lille en procentdel af samlingen ;-)
Og her kommer så mit spørgsmål....er der nogen der har erfaringer med høreapparater og HiFi..hvis det altså kan lade sig gøre ?
Mine er af typen Phonak. Der kan godt nok bruges en app til at equalize lidt hvilket jeg også gør når jeg skal høre musik men det løfter det altså
ikke til tidligere nydelser ;-(
Jeg ved der findes forskellige fabrikater men hørecentralen er ikke specielt HiFi-minded.
vh/ preben
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4695
|
Sendt: 24 Marts 2024 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er at høreapparater er "tunet" til at tydeliggøre tale, dvs. fokus på mellemtonen. Og det giver den klang du beskriver. Måske har producenten nogle forud-definerede filtre til musik, med en mere neutral frekvensgang?
__________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Mitron Forum Bruger
|
Sendt: 24 Marts 2024 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel
Det har mine også og jeg kan som sagt endda fintune via en app på telefonen.....men det synes jeg ikke er nok, og derfor er jeg interesseret i om
nogle fra Forum'et eventuelt har erfaringer med forskellige fabrikater.
Hørecentralen er ikke HiFi-minded så måske der er andre erfaringer med mærker ( Oticon, AudioNova og lign. )
Jeg ved også godt at en hørenedsættelse kan være ret individuelt.
Til fjernsynet har jeg af hensyn til konen investeret i et par trådløse Senheiser hovedtelefoner og her er lyden noget bedre.
Jeg har dog lidt svært ved at forlige mig med at koncertsalen ligger oven på hovedet som en hue ;-)
/preben
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 28 Marts 2024 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale dig at bruge et sæt rigtig gode hovedtelefoner alene
uden at have høreapparaterne på, da du nok hører væsentligt bedre i
hovedtelefoner end over højttalerne med høreapparater, da det jo er
disse du høre kvaliteten af og ikke lyden fra højttalerne. Så brug
hovedtelefoner istedet og bliv lidt mere tilfreds med at lytte til musik.
🙂
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1242
|
Sendt: 28 Marts 2024 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jeg vil anbefale dig at bruge et sæt rigtig gode hovedtelefoner alene
uden at have høreapparaterne på, da du nok hører væsentligt bedre i
hovedtelefoner end over højttalerne med høreapparater, 🙂 |
|
|
Da jeg gik på DTU og lærte om akustik, prøvede jeg forskellige høreapparater, og lyden bliver total ændret ved brug af høreapparater
Det er mange år siden, og der er sket en stor udvikling siden, men jeg tror, at det er bedre med gode hovedtelefoner.
Man kan sige, at de gengiver det indspillede signal rigtigt godt.
Jeg er bange for, at høreapparatets digitale behandling af signalet "ødelægger" naturligheden. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Mitron Forum Bruger
|
Sendt: 28 Marts 2024 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich:
Sjovt nok virker lyden gennem mine hovedtelefoner "korrekt" rent frekvensmæssigt selv om det slet ikke matcher lyden fra højttalerene UDEN
høreapparater....
Boman:
Det er garanteret dels den digitale behandling af lyden og dels en lille mikrofon der vender opad og en meget lille højttaler i høreapparaterne der
er skyld i den ringe lyd.
Jeg har kigget på de apps der er til forskellige typer høreapparater og de ligner hinanden til forveksling hvad angår de forskellige muligheder for
egentilpasning af lyd.
Så enten må jeg forliges med at lyden fra hovedtelefoner gengives inden i hovedet og dermed uden rumfornemmelse foran som med højttalere
og som jeg trods alt stadig har med brugen af høreapparaterne.
Jeg vil også spørge specifikt ind til de forskellige mærker af høreapparater og deres gengivelse næste gang jeg skal have nye.
vh/ preben
|
Til top |
|
|
hifioldie Forum Bruger
Bruger siden: 05 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
Sendt: 29 Marts 2024 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mitron
Du er inde på noget af det rigtige. Næste gang bør du prøve et eller flere af de danske fabrikater Widex, Demant/Oticon eller GN
Hearing/Resound da de har versioner med væsentlig forbedret lyd. Men koster jo også lidt mere 😀
Held og musikalsk Lykke med det 🎼
|
Til top |
|
|
Mitron Forum Bruger
|
Sendt: 29 Marts 2024 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifioldie
Tak for input...jeg har noteret mig navnene på de forskellige du nævner og vil spørge ind til dem når jeg skal have nye apparater.
/preben
|
Til top |
|
|