Forfatter |
|
mslyng62 Forum Bruger
Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 06 Februar 2024 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever sporadisk knitren, ikke at forveksle med statisk
elektricitet.
Retfærdigvis skal det nævnes at mange lyder fint.
Jeg spiller med Rega P3 med en RB 880 arm og en Ortofon 2M
bronze forbundet til Vincent PHO-701.
Har andre samme oplevelse at nye plader varierer en del i kvalitet?
Mvh Morten
|
Til top |
|
|
Bryde Forum Bruger
Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 394
|
Sendt: 06 Februar 2024 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt plader i snart 50 år , dog ikke så ofte nu som tidligere . Min opfattelse er at pladerne idag er langt bedre mht pres end tidligere . De sidste
år har jeg købt totalt støjfrie plader , noget der var stort set umuligt i 70érne og 80érne .
|
Til top |
|
|
bsl2 Forum Bruger
Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 06 Februar 2024 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten
Har lidt den samme oplevelse syntes ikke at lyden er særlig god i mange nye plader de mangler dynamik og er "tynde" i lyden nogengange kunne jeg
mistænke dem for at bruge samme master til digital/vinyl for at spare penge .mange af de nye vinyl brugere opdager det ikke da de ikke har hørt hvordan
rigtigt vinyl skal lyde
Vh brian
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 4693
|
Sendt: 06 Februar 2024 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nye (unge) vinyl-entusiaster ved desværre ofte ikke hvor godt det kan lyde, og det udnytter pladeselskaberne. Og ved at benytte samme master til analoge og digitale medier, så kan der spares tid/penge i studiet...
Når man køber nyt vinyl (og musik på fysiske medier i det hele taget), så kan det betale sig at tjekke EAN/UPC nummer på nettet, f.eks. https://dr.loudness-war.info/ hvor man kan se om albummet er komprimeret i optagelsen. Det kan give en ide om hvorvidt der er brugt tid på en separat analog master. Ofte kan man også finde info fra pladeselskaberne på nettet, og hvis de har lavet en decideret analog master, så "praler" de gerne med det som en del af deres marketing.
Næsten al musik optages digitalt i vores tid - især kommerciel musik. Derfor er en analog master nødvendig, hvis det skal lyde godt på vinyl. __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1239
|
Sendt: 06 Februar 2024 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
To ting.
Jeg blev glad, da CD'en dukkede op. så behøvede jeg ikke være bekymret for at få en dårlig presning
Men i vore dage er det næsten umuligt at købe en ordentlig indspilning, "nogen" har besluttet. at lyden skal komprimeres og spidserne skal
klippes af, så lyder det "bedre" på dårligere anlæg.
På et ordentlig anlæg er det ren forvrængning __________________ Boman
|
Til top |
|
|
gabetta Forum Bruger
Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 364
|
Sendt: 06 Februar 2024 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
mslyng62 skrev:
Jeg oplever sporadisk knitren, ikke at forveksle med statisk elektricitet. |
|
|
Da man lukkede de fleste presningsfabrikker fordi man troede vinyl var på vej til at dø ud forsvandt både gode maskiner og godt personel. Jeg har også oplevet mange nyere plader i mange år der kan have tydeligt hørbare knas og ridser. De seneste par år er det åbenbart blevet bedre, efterhånden som nye fabrikker åbner og de er mere bevidste om at opnå en høj kvalitet. Det der irriterer mig mest er hvis jeg har smidt 6-800 efter et genoptryk for at finde ud af at presningskvaliteten er for ringe. For helt nye plader til under 250 kr. kan jeg bedre leve med en fejl eller to. __________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6303
|
Sendt: 06 Februar 2024 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Nye (unge) vinyl-entusiaster ved desværre ofte ikke hvor godt det kan lyde, og det udnytter pladeselskaberne
Derfor er en analog master nødvendig, hvis det skal lyde godt på vinyl. |
|
|
Spot on.
Et andet problem er EU´s copyright, der tillader "uautoriserede" (i resten af verden) genoptryk, udført af profitselskaber,
der absolut ingen interesse har i lydkvalitet.
Fine støjfrie presninger fåes fra labels som DOL, JazzTime, WaxTime, WaxTime i Color, 3 Men with Beards, VinylPassion og en
bunke flere. Fælles for dem alle er, at de har en kæmpe "sticker" med ordene Audiophile og 180 gram. Ingen steder kan man
fine info om master, ophav eller lign. Og bagpå cover står der som regel kun "Made in EU".
Og når rygterne begynder at gå worldwide om lydkvalitet, forsvinder nogle af dem, og nye ukendte dukker op. Fandens jungle.
Klart, det er tiltrækkende at få et album til 149,- i 180 gram i stedet for 299,-, men man får, hvad man betaler for. Kan ikke
opfordre nok til at gå for de "originale" labels med tilhørende priser. Langt hellere en brugt Colombia til 200,- end en DOL/Waxtime
180 gram til 119,-.
De seneste år har jeg kun fået 3 plader med deciderede fejlpres = masser af pops/knitren, som jeg fik byttet 2 & 3 gange,
uden det hjalp. Altså en hel serie af dårlige plader.
Det var Vestbo Trio "Grooves" på marble vinyl. Den er senere kommet på sort vinyl, som er fejlfri.
Bruce Springsteen "The Ghost of Tom Joad". Helt umuligt at finde et fejlfrit eksemplar.
Prince "Truth" (RSD). Helt umuligt at finde et fejlfrit eksemplar. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
mslyng62 Forum Bruger
Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 06 Februar 2024 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
gabetta skrev:
Det der irriterer mig mest er hvis jeg har smidt 6-
800 efter et genoptryk for at finde ud af at presningskvaliteten er for
ringe. For helt nye plader til under 250 kr. kan jeg bedre leve med en
fejl eller to. |
|
|
Præcis og tilsvarende for nyudgivelser __________________ Mvh mslyng62
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger
Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 385
|
Sendt: 06 Februar 2024 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, at mange af dem, der i dfag begynder på vinyl, har en anden dagsorden.
De hygger omkring det, at spille LP’er og kigger på cover osv….som vi jo også gjorde.
De venner, jeg har omkring mig, har i hvertfald ikke et musikanlæg, der er i nærheden af topklasse.
Men det er vel også i orden, så længe de hygger sig om musikken, for det er vel stadig det, det drejer sig om, ikke __________________ Mvh. Michael B.
|
Til top |
|
|
gabetta Forum Bruger
Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 364
|
Sendt: 06 Februar 2024 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
dichael skrev:
De hygger omkring det, at spille LP’er og kigger på cover osv….som vi jo også gjorde. |
|
|
Og stadig gør __________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
Til top |
|
|
Panerai Forum Bruger
Bruger siden: 19 Januar 2016 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 78
|
Sendt: 06 Februar 2024 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever også en meget svingende kvalitet, men holder mig langt fra de plader jeg bliver fortalt har dårlig lyd mm. - her køber
jeg så bare pladen på CD, hvis det er en plade jeg gerne vil have.
Selv benytter jeg mig af Discogs, hvor man hurtigt kan få en idé om kvaliteten af vinylpladerne.....
|
Til top |
|
|
JensLH Forum Bruger
Bruger siden: 29 December 2017 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 23
|
Sendt: 07 Februar 2024 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg oplever at mange nye plader er skæve, og genoptryk mangler meget af den oprindelige dynamik og rumfornemmelse.
__________________ JensLH
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 07 Februar 2024 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt nogle udmærkede remasterede lp på 2-300g som Tanita Tikaram Ancient Heart (hvid lp), 10CC Deceptive Bends, Alanis Morisette
Havoc and Bright Lights (lyseblå lp) , Eagles Hell Freezes Over Live koncert. Fælles for dem er, er de er meget rene i klangen uden støj og
knitren. De har tilsyneladende lidt større dynamik, da man skal skrue noget højere op end på de oprindelige plader, som "larmer" lidt mere,
men lyder dog godt nok, for anmasende er de bestemt ikke. Kan nu godt forestille mig, at visse 200g udgivelser kan være en ørebæ og kun
have de 200g tilfælles. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
|
Sendt: 07 Februar 2024 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jeg har købt nogle udmærkede remasterede lp på 2-300g som Tanita Tikaram Ancient Heart (hvid lp), 10CC
Deceptive Bends, Alanis Morisette
Havoc and Bright Lights (lyseblå lp) , Eagles Hell Freezes Over Live koncert. Fælles for dem er, er de er meget rene i klangen uden støj og
knitren. De har tilsyneladende lidt større dynamik, da man skal skrue noget højere op end på de oprindelige plader, som "larmer" lidt mere,
men lyder dog godt nok, for anmasende er de bestemt ikke. Kan nu godt forestille mig, at visse 200g udgivelser kan være en ørebæ og kun
have de 200g tilfælles. |
|
|
Aahhhrrr Allano.....
2-300 gram...... den må du s´gu længere ud på landet med
Standard vægten/tykkelsen på LP er 140 gram.
Så er der de "stive/tykke" på 180 gram, som den overvejende del af audiofile indspilninger er trykket på.
Helt eksklusivt laves nogen få på 200 gram, og et enkelt selskab har udgivet 1 eller 2 LP´er på 210 gram.
Vil vove den påstand, at 300grams LP´er findes ikke. Det tætteste et Googlesøg kommer, når man søger på
300 gram LP er en akvarelblok
Hvad har du "spist" i dag?? __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Mitron Forum Bruger
Bruger siden: 30 April 2019 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 181
|
Sendt: 07 Februar 2024 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart heller ikke hørt om mere end 200 gram....
https://vinylmapper.com/collecting-tips/vinyl-gram-weight-th ickness-differences/
/preben
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
|
Sendt: 08 Februar 2024 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Mc Bride & the Inside Straights "Kind of Brown" er presset på 2 x 210gram __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 08 Februar 2024 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
allanowich skrev:
Jeg har købt nogle
udmærkede remasterede lp på 2-300g som Tanita Tikaram
Ancient Heart (hvid lp), 10CC
Deceptive Bends, Alanis Morisette
Havoc and Bright Lights (lyseblå lp) , Eagles Hell Freezes Over Live
koncert. Fælles for dem er, er de er meget rene i klangen uden støj
og
knitren. De har tilsyneladende lidt større dynamik, da man skal skrue
noget højere op end på de oprindelige plader, som "larmer" lidt mere,
men lyder dog godt nok, for anmasende er de bestemt ikke. Kan nu
godt forestille mig, at visse 200g udgivelser kan være en ørebæ og
kun
have de 200g tilfælles. |
|
|
Aahhhrrr Allano.....
2-300 gram...... den må du s´gu længere ud på landet med
Standard vægten/tykkelsen på LP er 140 gram.
Så er der de "stive/tykke" på 180 gram, som den overvejende del af
audiofile indspilninger er trykket på.
Helt eksklusivt laves nogen få på 200 gram, og et enkelt selskab har
udgivet 1 eller 2 LP´er på 210 gram.
Vil vove den påstand, at 300grams LP´er findes ikke. Det tætteste et
Googlesøg kommer, når man søger på
300 gram LP er en akvarelblok
Hvad har du "spist" i dag?? |
|
|
det var blot bare lige et par
hurtige tal....ved selvfølgelig godt at de er på typisk 180g....den
dobbelt lp jeg har med Alanis Morisette, er ret tung, da der jo er 2 stk
på 180g hver. Synes nu heller ikke, jeg har stået med en lp på 300g
😁😝 ....ja, jeg havde muligvis spist noget jeg ikke kunne tåle at
drikke.....😁🙃 __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
|
Sendt: 08 Februar 2024 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ypke Forum Bruger
Bruger siden: 22 September 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 09 Februar 2024 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en ABBA Gold - Greatest Hits 180 grams vinyl, og har altid synes den lød rigtigt godt. Nu har jeg så selvfølgelig heller ikke en dyr
pladespiller eller et high-end anlæg
|
Til top |
|
|
haldor Forum Bruger
Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 135
|
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ypke skrev:
Hej
Jeg har en ABBA Gold - Greatest Hits 180 grams vinyl, og har altid synes den lød rigtigt godt. Nu har jeg så selvfølgelig heller ikke en dyr
pladespiller eller et high-end anlæg |
|
|
Arrrgh ABBA og god lyd..... __________________ WISH YOU WERE HERE...
|
Til top |
|
|