Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 14:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: To rør or not to rør, that’s the question Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 30 Januar 2024 kl. 07:58 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Goddag allesammen.

Jeg har et par dejlige Audio Note AN-J/D højtalere og fik af vide, at de vil spille aldeles fremragende med rør. Ja, nu har jeg så også
en phonostage på rør og måske bliver den opgraderet en dag (Hilser Boydk). Men hvis jeg skulle opgradere min nuværende Sansui
AU 9500, så har jeg haft kig på flere forskellige ting. Blandt andet Cary Audio - hvad synes i om det? Jeg hører at man kan få en
fantastisk forstærker for rimelige penge. Alternativt skal jeg fortsætte med Audio Note, men det bliver hurtig meget dyrt. Mit
budget er nok omkring en 50.000,- DKK.

Jeg vil blive glad for at høre jeres holdninger og meninger!
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 30 Januar 2024 kl. 08:45 | IP-adresse registreret Citér Wendt

Dine højtalere burde være konstrueret så de kan spille med rørforstærkere, det er der ikke mange højtalere der slipper godt fra. Mht gode råd, HIFI er ofte et kompromis mellem hvilken lyd man gerne vil have og det som kan lade sig gøre. Jeg bruger selv rør til effekttrinnet på 3,5 watt og synes det er sagen, men for det valg har jeg ofret benhård bas og muligheden for at spille meget højt. Jeg vil mene at der er en særlig ”sound” til et røreffekttrin, der kan noget en transistor, og slet ikke en klasse D forstærker, kan levere. Men det afhænger af smag og behag.

Du spørg til gode råd, jeg har kunne læse mig til, at din højtaler som minimum skal have 8 watt og det er en 6 ohms højtaler. Afhængig af hvor højt du spiller vil du kunne bruge en 300B single ended forstærker, der har ry som en af de mere ”musikalske” forstærkere. Alternativt skal du bruge rør der yder mere effekt, men det er heller ikke svært at finde. Når du ser på rørforstærkere, er der navnlig to ting du skal være opmærksom på og som definere lyden: Hvilket rørfabrikat sidder der i (det kan naturligvis skiftes) og hvilken udgangstransformator bruges. Problemet med de to komponenter er, at de gode er virkelig dyre.

Mht hvilket mærke du skal købe så er Audio Note (UK) naturligvis en mulighed. Jeg synes de er i den dyre ende ift kvalitet, men omvendt har de en høj brugtpris, hvis du en dag vil skifte den ud. Danske Audio Clasic er også en mulighed, her får du mere for pengene, men brugtprisen er typisk lavere. Under alle omstændigheder ville jeg købe brugt og så gå efter en kvalitetsforstærker.

Held og lykke

Rasmus

__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 30 Januar 2024 kl. 09:31 | IP-adresse registreret Citér The Real Wiz

den gode og sjovest ting ved rør er netop at de kan skiftes da du så kan tilpasse lyden efter din smag
og så kan rør altså noget som få eller ingen transistor forstærker kan.
der er ikke meget Cary Audio i danmark der skal du nok til udlandet
Audio Clasic vil ikke være et dårligt valg (har det selv)

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 30 Januar 2024 kl. 09:56 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Der er en butik på Frederiksberg som har fået Cary Audio. Jeg afventer en lydprøve fra dem.
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Online
Indlæg: 357
Sendt: 30 Januar 2024 kl. 09:56 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Det lyder umiddelbart til at de fleste rørforstærkere er en mulighed. En højttaler på 93 dB følsomhed og 6 ohm impedans bør være let at drive, og det inkluderer måske endda OTL, hvor højttaleren helst ikke må gå noget videre under 6 ohm.

Det ville måske også være en god idé at skimte til hvilken type forstærker Audio Note selv laver (husk, der er vist også et Japansk Audio Note? Det er dem med Ongaku).

Nu er Audio Classic allerede blevet foreslået, de har vist også en ordentlig flok annoncer på KSB her på siden. Han laver mange forskellige typer. Hvis ikke det absolut skal være brugt, så kunne du måske få forskellige typer på besøg fra ham og så beslutte på den baggrund. Det lader til at de fleste / alle brugere af Audio Classic er tilfredse med deres køb.

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 30 Januar 2024 kl. 10:15 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Tak for jeres svar.

Er Audio Classic at betragte som high end?
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 30 Januar 2024 kl. 11:14 | IP-adresse registreret Citér Wendt

Hej, jeg tror folk ligger meget forskelligt i begrebet high end. Når det kommer til rørudstyr tænker jeg at japansk Audio Note er high end lige meget hvilken model, engelsk Audio Note har high end modeller, men det meste er ikke i den kategori. Af dansk gørgrej er Zikra Audio det eneste jeg vil kategorisere som high end (se https://pladespilleren.dk/Anmeldelser-tests/Zikra%20300B%20S UT%20-%203.html) og det er til priser der ligger et godt stykke under de andre mærker (men stadig i et prisleje hvor de færreste kan være med).

Det kunne være spændende at høre flere holdninger til det.

Bh

Rasmus



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Online
Indlæg: 357
Sendt: 30 Januar 2024 kl. 12:22 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Baudelaire skrev:
Er Audio Classic at betragte som high end?


Jeg har ikke hørt Audio Classic, men mit indtryk er at det er lige under, inden det går helt amok rent prismæssigt. Ifølge min pengepung er dit budget et eller andet sted ind imellem

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 30 Januar 2024 kl. 13:11 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Wendt skrev:
(men stadig i et prisleje hvor de færreste kan være med).
Rasmus


Det er jo lige det med prislejet.
Cary lyder ganske udmærket, men er kendt for utraditionelle løsninger og dårlig langtidsstabilitet.
Vil man prøve rør i dag, er der ingen grund til at gå efter hundedyre nicheprodukter.
Et mærke fra østen, som i dag har fået helt styr på kvaliteten, er Cayin.
Har fået masser af roser rundt om i hele verden.
En Jazz-80 med 4 x KT88 til 15.000,- fra ny, og hele vejen op til deres gudesmukke, nuværende
flagskib Soul 170i med 4 x Tungsol KT170 til 57.995,- ....... begge priser fra ny.
Fælles for alle push/pull forstærkerne er, at de ved et tryk på en omskifter kan stilles i Triode-mode, så
man har mulighed for begge dele (høj effekt pentode/mindre effekt triode).
En ren triode integreret med 845 rør på 2x24 watt (rigeligt til AN højttalerne) laver de også, og til under
max. budgettet på 50.000,- (47.995,-)
Kan kun anbefale, at du går ud hos en forhandler og lytter på disse også, inden du ta´r din beslutning   
Helt personligt syn´s jeg, at det må være federe at udpakke et spritnyt produkt med tilhørende garanti

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Rattrapante
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 30 Januar 2024 kl. 13:23 | IP-adresse registreret Citér Rattrapante

Nu nævnes der 300B rør som bestemt kan lyde super godt.
Mine erfaringer er at de også har begrænsningner som også nævnes.
Jeg selv er rigtig glad for den lyd man får fra et godt EL34 rør.

Selv spiller jeg lige nu på en Audio Note Sore SE signature (dog ikke EL34)
Audio Note OTO Se spiller også i min optik super godt og vil helt sikkert være et godt match til dine HT.

Du må ud og lytte på forskellige rør og konstruktioner.
God fornøjelse.
Til top Vis Rattrapante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rattrapante
 
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 31 Januar 2024 kl. 21:03 | IP-adresse registreret Citér Musikelsker

Det er spændende højttalere. Og jeg vil absolut anbefale at du benytter en rørforstærker.

Inden du bestemmer dig for mærke/brand - vil jeg anbefale at du læser lidt op på de forskellige rør´s signatur.

Hvis du ikke spiller i stort rum - eller spiller bragende højt, så vil jeg først (med mine personlige præferencer) anbefale SET 2A3. Yder disse ikke nok, så vil jeg kigge på EL84 og EL34 i ordnet rækkefølge. Disse kan både være PP og SET. SET især EL34.

Her er nævnt flere brands - Audio Classic leverer den bedste lyd for pengene, som jeg har kendskab til. Det er også forholdsvis enkle forstærkere som kan opgraderes med få komponenter. Betaler du mere - så kan du få bedre lyd.

Men som jeg skrev for start - så ville jeg ikke vælge brand først - jeg ville vælge udgangsrør. Og så finde forstærkeren - efter økonomi
Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 01 Februar 2024 kl. 06:32 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

@Boydk

Tak for dit svar og tak for vores korrespondance forleden. Jeg har tjekket Cayin ud og det lader til, at de laver virkelig gode ting.
Det er et godt tip ift. hvad man får for pengene! Meget brugbart.

@Rattrapante

Tak for dit svar. Jeg har talt med en butik på Frederiksberg der netop anbefalede OTO og Cobra jf. mit omtalte budget. Dog
forklarede vedkommende, at OTO kræver et lidt større setup da jeg både streamer og hører plader. Det er et godt bud at gå videre
med.

@Musikelselsker

Tak for dit svar - med det profilnavn kan jeg kun være enig . Jeg kender intet til rør og det er en helt ny verden for mig. Et
dumt spørgmål kunne være, hvorfor man ikke forsøger at gå efter nogle af de rør der er på AN dyre modeller? Jeg synes jeg finder
nogle Google resultater der ikke gør dem ufremkommelige ift. økonomi. Måske er det slet ikke rørerne i en forstærker, der er det
dyreste komponent.

--------

Jeg lytter særlig til klassisk musik og jazzmusik, som jeg også har nævnt i en tidligere tråd. Jeg kan virkelig godt lide en varm og
detaljeret lyd, der for de akustiske elementer frem. Jeg synes min Sansui gør et fint stykke arbejde, men jeg har ikke sat mig ned
ordentligt og hørt noget andet. Der er andre højtalere som har en mere let og luftig klang, hvilket godt kan blive for fint og sart til
mig. Det kan være svært at sætte ord på, men jeg har forsøgt så godt jeg kan!



Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Rattrapante
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 01 Februar 2024 kl. 07:09 | IP-adresse registreret Citér Rattrapante

Baudelaire

Tak for dit svar. Jeg har talt med en butik på Frederiksberg der netop anbefalede OTO og Cobra jf. mit omtalte budget. Dog
forklarede vedkommende, at OTO kræver et lidt større setup da jeg både streamer og hører plader. Det er et godt bud at gå videre
med.

Jeg har lyttet til både OTO og Cobra fra AN.
Selvom Cobra har EL34 rør syntes jeg faktisk at OTO lyder noget bedre.
Jeg har ikke hørt klassisk på OTO men jazz har jeg hørt. Det lyder godt.
Mon ikke du ville kunne få en hjem og prøve. Den lyder altså fantastisk og den har bestemt en varm lyd.
Leveres jo også med RIAA. Vistnok kun til MM.
Så du skal måske have en stepup alt efter din pickup eller en ekstern RIAA.

Til top Vis Rattrapante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rattrapante
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 01 Februar 2024 kl. 07:11 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

@Rattrapante

Det lyder lovende! Jeg har en Project Tube Box S2 med originale rør og som jeg i øvrigt også har fået anbefalet at skifte (til NOS
Sylvania 12AY7, i øvrigt). Men jeg har denne phonostage fordi jeg har MC pickup.


Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 01 Februar 2024 kl. 11:01 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Hej Baudelaire - lige et input herfra - jeg har brugt en del tid (og penge) på Audio Note UK - sidst en P2SE-forstærker (efter der var blevet fejlleveret to af P2-modellen til butikken ved en fejl, som viste sig at være fejlbehæftet. Den blev taget retur uden problemer og byttet til en Sugden A21SE Signature (uden rør), og jeg blev nervøs for rør i en længere periode.

Så personligt ville jeg vælge en anden producent efter at have haft P2SE'eren, en M1-forforstærker og en I Zero-forforstærker (som skulle have skiftet rør efter mindre end en måneds brug købt som demo).

Brandet står ret stærkt dog - og der er mange, der har rigtigt gode erfaringer - tjek fx trådene på Steve Hoffman forumet. Og der kan helt sikkert også være noget med synergi mellem Audio Notes produkter. Omvendt argumenteres der også for, at de har ekstremt mange forskellige varianter inden for hele lydkæden.

Jeg er nu landet med Japanske Leben, som jeg synes er helt fantastisk, stabilt og vellydende på en meget punchy måde for rørgrej. Jeg har skrevet en blogpost om mine erfaringher på den front her.

Hvis du går den vej, så er der løbende ting til salg på det brugte marked, som burde være rigeligt i stand til at drive dine J'er.

Jeg hører også meget godt om LAB12s produkter, men jeg har ikke hørt dem.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 01 Februar 2024 kl. 11:15 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

@Bergholt

Et fint input, tak for det!

Jeg kan godt forstå at rør er noget mere skrøbeligt end en transistorforstærker, men omvendt er der en del romantik forbundet med
rør, som jeg kun lige er begyndt at opdage!

Leben forstærkeren ser helt og aldeles fantastisk ud. Omvendt har jeg også hørt, at rørforstærkere under 50.000,- DKK kan være
"ligemeget", men det er der jo mange holdninger til.

Hvis jeg skal opgradere skal det kunne mærkes, føles og høres. Hvis man fortalte mig at mit budget så var for lavt, så vil jeg
hellere vente et par år.

Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 01 Februar 2024 kl. 13:01 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Velbekomme :) De 50.000 er i hvert fald en lidt absolut størrelse :) Men jeg kan godt følge dig i, at man ligesom lige så godt kan gøre det ordentligt i første forsøg.

Jeg havde en periode, hvor jeg mente, at højttalerne gjorde den største forskel. Til en periode, hvor kabler fyldte en del - til en periode, omkring jeg fik Audio Note P2SEeren', hvor forstærkeren var mest udslagsgivende i det samlede lydbillede.

En tanke er, at AN-J'erne måske bliver svageste led i kæden - og at du bør tænke i et eventuelt fremtidigt skift, hvilket kunne betyde højttalere, der har brug for lidt mere effekt for at fungere godt.

Hvad har du af pladespiller og kabler?

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 01 Februar 2024 kl. 15:58 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Hej igen Bergholt.

Til trods for jeg stadig er nybegynder, så er kan jeg sagtens sætte mig ind i tanken om, at man forfører sig til at tro det ene eller
det andet.

AN-J'erne tænker jeg da egentlig er gode. Det er måske ikke B&W til 200.000, men det er vel i den bedre klasse og passer godt til
mine behov.

Jeg har pt en Garrard 401 og den vil snart blive udskiftet med en dansk, håndlavet pladeafspiller med 12" SME tonearm og Denon
103L pickup. Jeg har et par OEDC RCA kabler og Omni Prism Labs højtaler kabler. Dvs. det er slet ikke de der rasende dyre kabler,
men det er heller ikke lakridsstik eller skrammel.


Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 01 Februar 2024 kl. 16:37 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Det lyder da bare til at være et rigtigt godt hjem den ny forstærker kommer hjem til af komponenter :)

Det var ikke for at tale AN-J'erne ned på nogen måde - jeg har kun hørt hørt K-modellen - i Audio Consult. De lød godt.

Giv gerne en melding om din videre rejse, hvis duer ude og lytte + hvilken vej du ender med at gå.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 02 Februar 2024 kl. 09:20 | IP-adresse registreret Citér hasselbaink

Hej,

Jeg synes at Audio Note AN-J/D er en ret fin højttaler. Den kan sagtens spille med rør, men når det så er sagt så er det også ret tydeligt, at en single
ended rørforstærker ikke magter at kontrollere bunden. Det har altid været problemet med denne type forstærker.

Hvis jeg havde Snell/AN model J ville jeg gå efter et push-pull rørtrin. Efter min mening er Leak stereo 20 svær at overgå i denne sammenhæng.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes