Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 11:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: "Ny" forstærker Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jespernicolaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2024
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 04:38 | IP-adresse registreret Citér jespernicolaj

Jeg har en Micro Seiki MR 622 pladespiller og en Tandberg TR1000 receiver og to Tandberg 1610 højtalere (45 W).
Jeg overvejer at udskifte min TR1000 til noget andet, da jeg har haft den i 10 år og gerne vil prøve noget andet lyd.
Jeg spiller KUN plader på mit anlæg, men bruger det tilgengæld mange timer dagligt.
Nogle forslag til forstærker? Den skal ikke kunne alt muligt digitalt, da jeg ikke bruger det. Jeg har kigget på en Marantz PM 6007, en Pioneer A-60 eller en Technics SU 8080. Jeg er frisk på også at skaffe et par "nye" højtalere, og så kan sønnen får hele Tandberg sættet.
Men andre forslag til forstærkere er også velkomne. Jeg vil bare gerne opleve lidt mere lyd.

Jeg er ikke en af dem der mener vinyl er suveræn lyd, jeg holder bare enormt meget af ritualet ved at høre plader, og det her med at jeg skal være opmærksom på lyden, at den ikke bare bliver baggrundsstøj.
Til top Vis jespernicolaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jespernicolaj
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 290
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 08:37 | IP-adresse registreret Citér no1Klein

Dette kunne være en mulighed  

Yamaha R-N2000A

Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
jespernicolaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2024
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 09:08 | IP-adresse registreret Citér jespernicolaj

Den er flot og lækker og stor, men jeg tror lidt det er at skyde gråspurve med kanoner.
Til top Vis jespernicolaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jespernicolaj
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 09:43 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Hvid det ikke nødvendigvis skal være nyt, men "bare" med lidt mere "skub" i end din Tandberg,
og jeg formoder, at du kan li´ lyden af dit Tandberg setup, så prøv at se efter noget vintage Sansui.
Det vil helt klart være en fordel, at finde noget renoveret og gjort af en "trusted seller/tekniker", da der
desværre er meget "fusk" derude. De større modeller har også ganske habil MC/MM riaa indbygget.
Smag og behag er forskellig, og i sidste ende er det dig, der skal lytte på det.
Dette var så bare mine "5 cents"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
jespernicolaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2024
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 10:16 | IP-adresse registreret Citér jespernicolaj

Tak boydk. Er der nogle specielle modeller? Og jeg køber kun fra nørder der selv kan lave deres udstyr, fordi jeg ved de gør det ordentligt og gerne har en vis stolthed i udført arbejde. Mine to 1610 er købt af en mand der selv havde efterset dem og afprøvet dem. Jeg gav 350,- for dem, men for ham drejede det sig om stoltheden i at sælge noget der var i orden. 

Til top Vis jespernicolaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jespernicolaj
 
jespernicolaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2024
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 10:28 | IP-adresse registreret Citér jespernicolaj

Er en 7000 bedre end min Tandberg TR1000? Og er 9900 (og op) "for meget"? Skal jeg så ud og have nye højtalere?
Til top Vis jespernicolaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jespernicolaj
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 10:47 | IP-adresse registreret Citér Boydk

En Sansui AU-V 7000 er en gammel surround receiver.... var ikke lige det, jeg havde i tankerne.
AU-G 90X, AU-9500, AU-9900, AU-11000, AU-20000 var mere stilen, jeg havde i tankerne.
Dine højttalere vil sagtens kunne fungere med dem........
Det er kun "opgraderingsbacillen" der bestemmer, om du synes, det er godt nok

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 290
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 12:21 | IP-adresse registreret Citér no1Klein

Undskyld misfortolkede dit indlæg
A-S serien fra Yamaha, begyndende med 1000 og opefter har alle gode RIAA til MM/MC indbygget
Hvad brugtprisen er ved jeg ikke.
Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 16:36 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Hva med en Accuphase?...god nok ofte lidt pebret. Pioneer receiver er osse hot for tiden. Hvis det skal være vintage? Der er rigtig
god bud brugt, især hvis du bruger lidt tid på det. Her i hytten satser jeg på brugt, billig og vellyd. det er muligt at komme langt for
få penge. Hvis du først har en god forforstærker, med ok riaa osv, en effekt i den anden ende, så er du nået ok langt. Når du nu er
vild med vinyl, så er der vel godt at vægte riaa og MM/MC delen. De gamle Sansui var HOT i slut 70érne og kan osse noget. Men
igen, pas på værkstedsregninger!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 18:53 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Gekko har helt ret.
Men nu tænkte jeg økonomi. Fra Tandberg TR-1000 til en forbedring indenfor rimelige økonomiske rammer.
Ingen tvivl om, at Accuphase (efter Kensonic) er et p***egodt bud på fantastisk lyd, men når selv forforstærkerne
koster mellem 20 og 30.000,- brugt, så er det jo ikke ligefrem hvermandseje

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
jespernicolaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2024
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 20:54 | IP-adresse registreret Citér jespernicolaj

Jeg kan meget godt lide disse tre, bedømt alene på udseendet. AU-9500, AU-11000, AU-20000.
Ja, ja, det er lige gyldigt, det er lyden, mand!
Jo, jo, men jeg skal jo ikke kaste op hver gang jeg ser i retningen af min forstærker.
Hvis jeg gerne vil kunne høre musikken når jeg går ude på markerne, er 9500 så for lille?

Jeg fandt en AU-20000 til 50.000 kr, det er sgu lidt peberet. Så den tror jeg godt jeg kan slette.

Kigger lige på Yamaha.

Til top Vis jespernicolaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jespernicolaj
 
jespernicolaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2024
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 21:11 | IP-adresse registreret Citér jespernicolaj

Yamaha AS1000 er også meget fed. Simple. Men jeg hælder lidt til 70'er looket, Sansui har et fantastisk stilistisk sci-fi look. Men jeg vil helt klart også kigge efter Yamaha.
Tak for hjælpen. Nu starter jagten.
Til top Vis jespernicolaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jespernicolaj
 
jespernicolaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2024
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 21:29 | IP-adresse registreret Citér jespernicolaj

Gekkofinger skrev:
Hva med en Accuphase?...god nok ofte lidt pebret. Pioneer receiver er osse hot for tiden. Hvis det skal være vintage? Der er rigtig
god bud brugt, især hvis du bruger lidt tid på det. Her i hytten satser jeg på brugt, billig og vellyd. det er muligt at komme langt for
få penge. Hvis du først har en god forforstærker, med ok riaa osv, en effekt i den anden ende, så er du nået ok langt. Når du nu er
vild med vinyl, så er der vel godt at vægte riaa og MM/MC delen. De gamle Sansui var HOT i slut 70érne og kan osse noget. Men
igen, pas på værkstedsregninger!


Havde overvejet en Pioneer A60. Er den noget værd?
Til top Vis jespernicolaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jespernicolaj
 
jespernicolaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2024
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 21:36 | IP-adresse registreret Citér jespernicolaj

Accuphase er omkring samme pris brugt som Sansui. Begge har fedt design. Er den ene bedre end den anden? 
Til top Vis jespernicolaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jespernicolaj
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 29 Januar 2024 kl. 22:22 | IP-adresse registreret Citér Boydk

jespernicolaj skrev:
Er den ene bedre end den anden? 


Jesper...... Det kommer helt an på ørerne, der hører.
Sansui (de større) er klasikkere, med har en del år på bagen, hvor en recap/fuld service ofte er tiltrængt.
Accuphase (ikke de helt gamle) er i en liga for sig selv med en stor tilhængerskare. Er ofte bygget som kampvogne
med tilhørende laaaaaang levetid.
Begge i topstand leverer topklasse-lyd
Accuphase integreret fra 1985/1986 og frem.
Sansui integreret fra 1972/1973 (AU-9500) og frem.

Find en i topstand med både MC og MM riaa (Accuphase kalder MC for HeadAmp), så er du kørende.... noget bedre
end med TR-1000.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
jespernicolaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2024
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 30 Januar 2024 kl. 21:11 | IP-adresse registreret Citér jespernicolaj

Jeg kigger. Tusind tak for hjælpen
Til top Vis jespernicolaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jespernicolaj
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes