Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. februar 2025 | 23:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gige No.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2024 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

@ Mikkel G

Så har I prøvet det af ? Det kunne da være spændende at høre , hvis højttaleren kan blive bedre , uden at justere filtre osv.
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 04 Oktober 2024 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

En plade foran slavebassen?

Ikke umiddelbart, da mine højtalere spiller ganske fint, og det ville være synd at bore huller i de flotte kabinetter...

Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2022
Sendt: 04 Oktober 2024 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Der kunne måske laves en forsøgs opstilling . Med en plade og nogle afstansstykker og nogle skruetvinger ?
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 04 Oktober 2024 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

På mine pæne højtalere...!!!  

If it ain't broken, don't fix it

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Oktober 2024 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Havde et sæt Avance 190 beton-højtalere i 1985 og 6 år frem. De benyttede også slavebas dengang, så princippet er absolut en
gammel "traver"" så intet nyt i det. Modellen er 40 år gammel!
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2024 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Har desværre ikke mulighed for at ændre Ht.- afstand til sweetspot andet end +/- 50 cm. Afstand til lyttepositon: 4m, afstand til
bagvæg:3 m. afstand til sidevægge: 0,7 m, afstand mellem højttalere: 3 m.De er vinklet til sweetspot-bredde på 1 m.
:

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2024 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Slavebas har en stor fordel, frem for almindelige basrefleks højttalere.

Der er nemlig overraskende meget uønsket lyd, som transmitteres ud gennem basrefleksportene.

De højere frekvenser - som bashøjttaleren også gengiver - suser ud af porten/portene.

Men en slavebas transmitterer meget meget mindre af den uønskede lyd.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2024 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Fortsat.... Hver sub er placeret 10 cm bagved standerhøjttalerne, henholdsvis til venstre og højre, ud mod sidevæggene.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Oktober 2024 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Der var en i en anden tråd der spurgte om prisen på højttalerne men fik ikke noget svar

Er det Mofi Electronic 10,Radiant Acoustics Clarity 6.2 alternativer eller er det alternativer til
kef ls 50 meta,kef r3 meta, Pm Prodigy, audiovector QR1
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 25 Oktober 2024 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke hvorfor det er så interessant, og det hørte slet ikke hjemme i den anden tråd... men når du nu spørger her, så er det ikke nogen hemmelighed.

Enheder, delefilter, dæmpemateriale, skruer og stumper osv. koster ca. 4500,- i udsalgspris. Hertil kommer kabinetterne, hvor man enten kan vælge den billige løsning jeg startede med, som koster ca. 1000,- som samlesæt. Og så skal man bruge en dags tid på at samle dem.

Vælger man mine snedkerkabinetter, så de er svinedyre til sammenligning!!! Prisen holder jeg for mig selv

Normalt siger man at en højtaler fra kostpris på fabrikken (dele + kabinetter) er ca. 10% af hvad den endelig pris i butikken bliver. Dvs. at et sæt højtalere til 7000,- som dine, har kostet ca. 700,- for fabrikken at bygge. Og så skal de jo også tjene lidt når de bliver solgt.

Derefter skal staten også have sin moms (20% af prisen - 1600,-), og så skal forhandleren tjene lidt, så han kan få mad hver dag, betale husleje, strøm, løn osv. Men ofte er der også en importør som også skal have noget at spise osv osv.

Man siger at vi danskere lever af at klippe hinandens hår...

Bruger man samme model for mine højtalere, og tager højde for at producenten får stumperne til en lavere engros-pris osv. så ville udsalgsprisen ende på omkring 90-100.000,- sættet. Og, ja, det vil nok undre nogen. Endelig kan man også skrabe lidt af prisen ved at få kabinetterne produceret i Kina.

Og nu kommer der helt sikkert nogen og siger, at den gamle redacteur har tabt sutten. Men det er sådan forretningsmodellen ser ud for producenter og forhandlere... det er ikke usædvanligt med en avance/fortjeneste på 100 % i forhandlerledet hvilket skal dække førnævnte udgifter. Med meget (!) dyrt grej er avancen ofte lidt lavere - 60-70 %. Og fabrikken tjener ca. det samme. Dog ligger importørledet noget lavere... men mange bække små!

Og inden I brokker jer over, at nogen tjener penge, så husk lige selv hvad I koster i løn og udgifter hos jeres arbejdsgiver! Vi skal alle sammen have mad på bordet... i supermarkedet er prisen også med til at betale nogens løn! 

Wilson Audio Duette koster til sammenligning 150.000,- sættet, og stumper og kabinetter er ikke meget dyrere på dem. De benytter også Scanspeak enheder!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2024 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Mine cloner med 6 nye originale enheder løb op i 7390 for 2 stk. incl. brugte MDF kabinetter, L-Pad, sølvkabling, filter m.
Jantzen SilverCap og luftspole og 6 gange maling. 8000 kr. hvis MDF kabinetter skal være nye. Absolut ikke dyrt for noget Diy
som i mine ører spiller fænomenalt til prisen. Man kan jo også vælge at købe noget "færdigt" men så er prisen nok i omegnen
af 20-30K med finer.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 25 Oktober 2024 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Den skal udfordres...  Nævn én højtalermodel til 20-30.000,- der seriøst udfordrer dine/mine højtalere.

Jeg har lyttet til rigtig mange højtalere gennem de sidste +25 år, og nogen har været tæt på, men har så også været rigtig dyre. Men ingen har kunne sætte et lydbillede op som dine og mine højtalere. Det er helt klart deres største force... ud af mange.

Chartwell LS3/5 er rigtig gode, men kan hverken spille bas eller højt.
Raidho X1.6, Audiovector SR6 og R3 er tæt på, men mangler nuancer i bassen og størrelse på lydbilledet og ikke lige så detaljerede.
Og sådan kan jeg blive ved...

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2024 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Radiant Acoustics Clarity 6.2 ?

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2024 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Der en model der hedder kef r3 meta og så kunne det måske være buchardt S400 MKII og Mofi Electronics 10

Dali laver DALI RUBIKORE 2 til 18998kr og Epicon 2 til 44998kr men intet imellem

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 25 Oktober 2024 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Alle sammen fine bud, men nej... de kommer ikke i nærheden  Og ja, jeg har lyttet til de fleste af dem. Pointen er, at man skal højere op i pris, hvis det skal være seriøs konkurrence til mine Gige No.1! 

Jeg kan ikke sende mine højtalere til "review", da jeg kun har det ene sæt. Hvem skulle også kunne "reviewe" dem bedre end mig selv?!?! Men jeg er jo ikke til at stole på...

De der Radiant ville jeg også rigtig gerne tage ind til test, men producenten har ikke svaret tilbage på min henvendelse...

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Oktober 2024 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

@Mikkel.
"Anmelde bedre end dig selv...."
Med al respekt - har du ikke hørt om værdien i
"second opinion"
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 25 Oktober 2024 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Masser af second opinions...!!!  Der har været flere forbi og lytte, som man kan læse om i trådene om mit projekt.

Og jeg har lyttet til deres meninger, og brugt noget i den videre vej, men også sorteret med grov skovl der hvor jeg var uenig

Uanset hvordan man vender og drejer det, så ved jeg, at jeg har skabt noget unikt. Du har hørt Bomans setup, og mine højtalere læner sig meget op ad den lyd, med små forskelle. Det har været en stor inspiration i jagten på den absolutte indsigt i musikken og indspilningerne.

At nogen så synes det lyder forkert, skyldes alene at de ikke "ved bedre", hvis man er vant til boosted, portet, unuanceret bas og middelmådigt lydbillede/perspektiv. Jeg har aldrig hørt kommercielle højtalere, uanset pris(!), give samme indsigt i musikken, som mit og Bomans setup.

Og hvis det forekommer nogen arrogant eller bedrevidende... lev med det!

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 25 Oktober 2024 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Dynaudio Contour 20i og Special Forty ville også være oplagte at teste op i mod, gætter på at især diskanten vil lyde noget anderledes - mindre skarp / skinger på Dynaudioerne.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har rent faktisk haft Dynaudio Contour 30 til test... og ja, de er også gode, men igen var det bassen der trak i den anden retning. Så det ville undre mig hvis 20'erne gjorde det bedre end storebror... Og Special Forty er en mindre modelserie, så nej.

Skarp og skinger?!?! Hvor kommer det fra??? Har du hørt mine højtalere?  Der er intet skarpt eller skingert i mine højtalere - medmindre indspilninger indeholder det! Så hvis du mener at Dynaudio Contour 20 eller Special Forty vil mildne lyden, så handler det snarere om at de filtrerer noget væk, og det er ikke bedre!

Jeg har tidligere sagt det om både min forforstærker og effekttrin: Der findes ikke noget bedre under 100.000,- og måske slet ikke uanset pris. Det samme med min CD-afspiller: Det kan ikke blive bedre digitalt. Og der har ingen modsagt mig, nok fordi det er etablerede produkter?!

Så hvorfor al den tvivl/modstand når det gælder et sæt højtalere jeg selv har "udviklet" og bygget...??? Er janteloven stadig en ting?  

Morten A, du bor i Københavnsområdet... kom dog forbi og hør dem

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Man kan jo også vende den om og sige, hvad er det man ønsker. Vi har kun en oplevelse og meget begrænset data at gå ud fra her, så derfor vil debatten altid blot ende med hver vores beskrivelse af vores egne erfaringer, oplevelser og præference i henhold til den enkeltes formidlingsevne

Man bør være ærlig og indrømme ud fra hvilket perspektiv man udtaler sig fra. Mikkel har været fint ærlig med at beskrive en mellembas der ikke når meget højere end 1500Hz før den ruller af - i alle lyttevinkler. Diskanten kan heller ikke nå langt nok ned - uden hjælp fra f.eks en waveguide, så her er der heller ikke nogen overraskelse. 

Intet filter, EQ eller anden ændring af signalet til hver enkelt enhed, kan på nogen måde kompensere for en given sammensætning af enheder eller kabinetudformning. Det er ultimativ den anden vej rundt - Akustik først - og så arbejder man baglæns. De fleste af os falder bare for nogle spændende produkter og arbejder derefter på at få dem til at passe ind i vores konstruktion eller hjem.
Boman er nok den der er gået længst og simpelthen sigtet efter at fjerne alle de udfordringer vi andre "slås" med. Men det har også nogle udfordringer og kompromisser, hvilket - med al respekt - blot er noget vi skal forholde os til, når vi bedømmer oplevelsen og sammensætter eller bygger vores eget system.

Kombinationen af direkte strålende enheder og et ganske firkanten kabinet, har sine helt naturlige udfordringer, som man blot må erkende og i nogle tilfælde kan lytte igennem - fordi vi rent psykoakustisk slet ikke kan høre den samme tekniske detaljegrad, som vi kan måle os til.

Måleudstyr kan finde tekniske udfordringer i enheder og samlet konstruktion af højttaleren, men det er ikke det vi hører.

Jeg har hørt både Mikkels og Boman's højttalere og syntes de lyder fint - også selvom det ikke umiddelbart er min præference. Og det beviser fint for mig, hvor adaptive vi som mennesker er. Jeg er meget mere til lettere styret direktivitet og ensartet power response. Og jeg ser ikke Boman's opsætning som værende realistisk i forhold til mit hjem, ej heller deler jeg Mikkels ønske om et dyk i overgangne imellem mellemtone og diskant, som jeg blandt andet oplever det på samtlige B&W højttaler fra de sidste 25år, hvilket altid var det modsatte af det jeg ønskede.

Dette er blot en præference blandet med praktiske og personlige ønsker/oplevelser, fra min side af.
Jeg har brugt 15 år på at lærer at bygge en højttaler der glider let og elegant igennem mellemtone og diskant området, samtidig med at jeg har erfaret, at hver gang jeg lyttet på en højttaler, som jeg godt kunne leve med, så har den haft netop de tekniske tilgange til konstruktionen, som jeg også har læst og erfaret stemmer overens med min lytteoplevelse.

Mikkels højttalere, sammen med rummets udformning og lyttepositionens placering op ad en væg. Giver nok egentlig mening, som et samlet "system". Men for os andre, med anderledes rum, er det en anden sag.

Tror ikke rigtig på at der er nogen der har mere "ret" her end andre. Der er simpelthen for mange variabler og ukendte faktorer i spil
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes