Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 18:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler og strømskinne til nyt anlæg Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 30 Oktober 2023 kl. 19:14 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Godaften HiFi4All...


Som nyt medlem har jeg allerede belemret jer med et par nybegynderspørgsmål og jeg har fået gode og brugbare svar, tusind tak
for det.

Jeg prøver naturligvis selv at lære mere om hi-fi-verdenen ved at læse artikler på internettet og tale med hifi-butikker og
pladeforretninger, men når det kommer til kabler, så bliver jeg i tvivl. Det lader til at være et emne med meget forskellige
holdninger; fra dem der mener at kabler skal koste det hvide ud af øjnene til dem der mener, at det ingen betydning har!

Hvad skal man selv tro...

Jeg har, som tidligere nævnt i tidligere indlæg, et godt anlæg med vintageelementer (Sansui forstærker, B&W CDM højtalere,
Garrard 401 med SME 3012 og Denon 103R). Kablerne og strømskinnen (som i virkeligheden er en normal stikdåse) er ikke noget
særligt. Jeg tænkte derfor at jeg må anskaffe mig følgende:

- Højtalerkabler.
- Phonokabel til forstærker.
- Strømskinne.

Jeg har ikke tænkt mig at bruge 10.000 + på kabler, men et sæt gode, fornuftige, kvalitetskabler (helst i sort). Har i nogle råd?

Tak for jeres tid.
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 30 Oktober 2023 kl. 21:12 | IP-adresse registreret Citér Music-Nerd

Hvis du har de helt tynde lakrids kabler som man får smidt efter sig hver gang man køber et stk. hi-fi næsten uanset pris,
så kig efter noget fra QED, Van Den Hul, Chord, Atlas under 1000 kr. og du vil høre en forskel. Hvis du allerede har nogle
lidt tykkere kabler, er de sikkert skærmet og så ville jeg nok vente med at investere i andre kabler indtil du evt. opgraderer
til noget hi-fi grej i høj klasse, ellers tror jeg ikke du får den store gevinst. Du har noget godt grej nu. Men sådan noget
som kabler og skærmet strømforsyning giver først mening når ens udstyr afslører baggrundsstøj fra elnettet (køleskab,
stikdåser, wifi mm). Her er det de lidt dyrere kabler og strømforsyning kommer til sin ret, fordi med det får man "sort
baggrund" for sit udstyr. Jeg taler af erfaring efter 15 års hifi opgradering og nu har noget hi-fi i høj klasse.
Det var mit input. Nu kommer der sikkert en masse indlæg med målinger og grafer. Kabler er virkeligt et følsomt emne. Får
mig til at citere filmen Highlander : There can only be one
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 31 Oktober 2023 kl. 00:48 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Tjahh Trådstarter....
Så gik du fra præsentation af et vintage anlæg direkte hovedkulds ind i hvepseboet
En alm. tre meter strømledning med stikdåse kan vel bære i omegnen af 2000 watt. Komplet overkill
i forhold til, hvad dit samlede anlæg forbruger.
Godt dimensionerede højttalerkabler i enten 2 x 2,5 eller 2 x 4,0 kvadrat få´s til under 100kr. pr. meter.
Du kan måske regne ud, hvad jeg mener om signalkabler. Langt vigtigere, at de er godt skærmede, loddet ordentligt
og har gode stik. En halvslasket forbindelse kan ødelægge alt.
Der er mange meninger, og nogle af de mest hardcore tilhængere har forlængst glemt, at de var i
stand til, at høre forskelle på kabler, som ikke var skiftet.
Der er ingen så stor fælde, som ens egen forventningsbias på noget man selv har skiftet.

Håber, du sparede nogle penge, som du kan købe musik for i stedet

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 31 Oktober 2023 kl. 06:17 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Baudelaire.
Det klogeste du kab gøre er at lege med kabler bag nedrullede gardiner og for alt i verden ALDRIG omtale resultater af legen for
nogen helst. Slet ikke og aldrig her. Du kan med stor fordel læse tråde og link om og til kabeldebatter hvor det hver gang
uundgåeligt er endt i kaos og krig mellem de troende og de vantro. Præcis som du ser menneskelig adfærd udfolde sig i stor
skala i Mellemøsten pt..
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 31 Oktober 2023 kl. 06:52 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Tak for jeres svar.

@Music-Nerd: Mine phono kabler er ganske normale "lakrids kabler". Højtalerkablerne fik jeg med da jeg købte dem brugt og de
hedder "Tara Labs Prism" og er hvide kabler med kobber tråd i.

@Boydk: "Hvepseboet" - jeg havde næsten regnet det ud , men vi prøver alligevel. Jeg kunne måske godt tænke mig nogle
"standard" gode kabler.

Hvad med strømskinne? Er det "ligegyldigt" eller har det en betydning? Jeg kan nu godt lide tanken om, at man har en ordentlig
strømskinne. Den behøver heller ikke at koste alverden.
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4551
Sendt: 31 Oktober 2023 kl. 08:03 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Dine højtalerkabler er allerede af god kaliber, så behold dem...

Signalkabler bør ikke koste mere end 500-1000,- sættet.

Strømskinnen fordeler bare strøm, og det kan en fra Ikea sagtens klare. Dine strømkabler skal også bare være dem der følger med, de klarer opgaven fint.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 290
Sendt: 31 Oktober 2023 kl. 08:24 | IP-adresse registreret Citér no1Klein

En strømskinne kunne være Brennenstuhl der fås i mange modeller og priser.

Signalkabler kan du kikke på kabler fra 50 kr og op eks. Mogami  Canare  Belden

Søg lidt på nettet der også DIY forslag.





Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 31 Oktober 2023 kl. 22:07 | IP-adresse registreret Citér mugge

Jeg har en Supra strømskinne. Super god kvalitet til en fornuftig pris. Jeg bruger også Supra strømkabler. Der er med de gode stik og god
kvalitet, igen til en fornuftig pris.

__________________
Gestern liebt'ich
Heute leid' ich
Morgen sterb' ich
Dennoch denk'ich
Heut und Morgen
Gern an Gestern
Lessing
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 31 Oktober 2023 kl. 22:45 | IP-adresse registreret Citér Music-Nerd

Samme som Mugge Supra hele vejen samme udtag med jord og DC filter. Works like a charm. Men som jeg skrev så er det noget der kommer senere for os vantro der formaster os til at påstå EMI og RFI kan gå i plastik stikdåser og Alm 240 v ledninger fra byggemarkedet, når det ligger tæt sammen med signal kabler i en moderne bygning med WiFi, mobil signal, køleskab m.m.

Altsammen koblet til strømkablet fra gaden med andre husstande. Jeg ved hvad jeg hører og sjovt nok ved andre det også og mener de ved at jeg ikke kan høre det. Sådan er verden så underlig. Du kunne som foreslået med fordel skifte dine signal lakrids kabler. Prøv at kigge på brugt på hifi forhandler sider. Tænker du kan få gode signalkabler til billig penge. Ud over det tænker jeg du kan nyde dit hifi som det er og tænke over om det er den lyd kvalitet du er tilfreds med.

Hvis ikke er mit råd at opgradere hifi komponenter der er flere klasser over det du skifter fra. Først her batter det noget. Der gælder både nyt og brugt. Vil du fortsætte med vintage kan du også over tid får et virkelig højtydende hifi som nok vil koste en del, men som nyt måske ville være økonomisk uopnåelig

Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 01 November 2023 kl. 07:52 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

En solid strømskinne med mange udtag har den effekt at de tilsluttede apparater SHUNTER hinanden hvorved den samlede
impedans i tilslutningspunkterne reduceres. Jo lavere impedans jo mere immun bliver tilslutningspunktet over for støj.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 02 November 2023 kl. 16:40 | IP-adresse registreret Citér Jens Mortensen

Baudelaire: Du stikker hovedet frem og pirker til et emne, der er mange meninger om.

PS Audio har lavet en strømskinne, som jeg og også Mikkel Gige anvender - se evt. hans anmeldelse her på site'et.
Jeg vil tro, at den giver dig en forbedring, som er større end opgradering med bedre strømkabler vil give. Jeg kan
ikke vurdere dine højttalerkabler, men min erfaring er, at gode højttalerkabler er væsentlige. Mindre væsentligt
er signalkabler og strømkabler, mener jeg, også selvom jeg selv er godt med på de områder.

Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes