Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 23:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Anbefaling af 5881/6l6 eller El34-rør Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 06 August 2023 kl. 16:34 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Kloge mennesker,


Tiden er kommet til at at prøve et nyt sæt udgangsrør i min Leben CS-600. Via to kontakter, kan man vælge mellem, at den er indstillet til
enten EL34 eller 5881/6L6-rør (og diverse andre).

Lydæssigt synes jeg, at det samlede udtryk pt. er lige til den lidt lyse side / skarpt. Resten af kæden er: Harbeth 30.1, RS-30EQ, Project
X2, Goldring 2400 og signal- og tonearmskabel fra Yannis Tomé (Gaia og Silver Duo henholdsvis). Jeg har fornylig skiftet fra Duelund 12GA
til MOGAMI W3103 som højttalerkabel.

Jeg tænker, at både pickup og kablerne ellem RIAA og forstærker kan skubbe i en lys retning. Så måske det er bedre at justere det på det
end på udgangsrørerne.

Når det er sagt, så vil jeg gerne have 4-5 sæt udgangsrør liggende til fremtidig brug, ligeso jeg efterhånden har en god sjat
6CS7-rør i skufferne..

Så - nu vist endelig tid til spørgsmålet: Hvad kan anbefales af 5881-/6l6-rør henholdsvis EL34-rør både nyproduktioner og ældre. Og hvor
er gode steder at købe? På de amerikanske sider, står ofte, at de er 'matched', men der er ikke nogen målinger på dem, så det kan vel være
et vidt begreb.

Jeg overvejer også et sæt nye højttalere, men det fortjener sin egen tråd. Årsagen er en let hørenedsættelse på venstre øre, hvilket gi'r en
fornemmelse af højere volumen i højre side, naturligt nok, hvilket måske kunne integreres bedre med et sæt højttalere, der ikke er så rum-
og positionsfølsomme.

Så det kan både anbefales ikke og ikke anbefales at få foretaget en høreprøve. Overordnet set er jeg lidt over (på den gode måde) for min
alder. Tænker, at det kan være ret udslagsgivende for ens præference - har siddet og læst ældre tråde, hvor folk her fra forummet har
mødtes, og det føles nærmest, som om det er forskellige anlæg, der er lyttet til.

Andre, der har fået målt lyttelapperne?


På forhånd tak,

Kasper

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes