Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 22:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forringer step-down ? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole-i-Kbh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 27 Juli 2023 kl. 22:57 | IP-adresse registreret Citér Ole-i-Kbh

Jeg er stødt på udsagnet om, at et produkt med oprindelig 100 v eller 110 v og tilsluttet vores europæiske el-net via transformer vil
præstere dårligere/mindre godt, end hvis produktet var født med 230 v.

Har det nogen gang på jord ?
Til top Vis Ole-i-Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole-i-Kbh
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 27 Juli 2023 kl. 23:09 | IP-adresse registreret Citér janils

Ja og nej! Snakker vi forfortærkere eller pladespiller (som jeg har), så er det helt OK.

Problemet kan opstå ved større effektforstærkere. Normalt vil der være mindre strøm ved 100 eller 110 Volt - altså Ampere. Det ses ofe ved test
i ameriakanske blade, hvor strømforsyningern med 110 Volt ikke kan følge med. Jeg ville aldrig sætte ne omformer på en stor Accupahse eller
Krall. De fleste i den kaliber, kan ofte ændres internt.

For flere år siden købte jeg en amerikanst effektforstærker. Kun 2 x 70 Watt, men jeg pillede 110 Volt trafoen ud og erstattede den med en 230
V der havde samme sekundær spænding. Langt bedre end med en udvendig omformer. Andre ting kan have spillet idn, men det var mi
oplevelse.

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2765
Sendt: 28 Juli 2023 kl. 07:49 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Ole-i-Kbh skrev:
Jeg er stødt på udsagnet om, at et produkt med oprindelig 100 v eller 110 v og tilsluttet vores europæiske
el-net via transformer vil præstere dårligere/mindre godt, end hvis produktet var født med 230 v.
Har det nogen gang på jord ?

Det vil være interessant med en kildeangivelse til udsagnet. For løse rygter er der nok af i hi-fi verdenen.
To transformatorer i serie, som der angivelig bliver tale om, inkluderer naturligvis effekttab, så udsagnet ad den vej kan have sin
rigtighed. Idealet er at erstatte 110V transformatoren med en 230V udgave. Og er der plads til det, med en hvis effektformåen
er større end den oprindelige. Desværre er det ikke altid teknisk og praktisk mulig og så må man jo ty til det næstbedste. En
transformator udenfor med det tilslutte apparats effektkrav PLUS tabene i begge transformatorer.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2765
Sendt: 28 Juli 2023 kl. 10:01 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Når så effektkravet er på plads kan der argumenteres for brugen af en 230/110V transformator, idet den optræder som
skilletransformator og supplerende filter mellem netstrømmen og det tilsluttede apparat. Også det er der skrevet mange
beretninger om med såvel positiv som negativ påvirkning af musikgengivelsen afhængig af kombinationer af udstyret.
Endelig er der beretninger om hørbare forskelle mellem transformatorer med samme effekt og forskellige kernetyper for nu at
gøre forvirringen total.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 28 Juli 2023 kl. 11:06 | IP-adresse registreret Citér dichael

Der er jo også det faktum, at 110 VAC, oftest, er designet til at arbejde ved 60Hz.
Synes, jeg har hørt beklagelser over brum fra trafoer, hvis disse oprindeligt var designet til 60Hz. En trafo, monteret foran,
ændrer jo dette til 50Hz i vores del af verden….

Det er mange år siden, at jeg selv designede strømforsyninger, men jeg tænker, at designet af udglatning og regulering, kan
have indflydelse, hvis det er designet til 60Hz?

Men, måske tager jeg fejl

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2765
Sendt: 28 Juli 2023 kl. 13:27 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Du rammer endnu en af de tabsgivende forhold ved at montere en 230/110VAC transformator foran et 110VAC apparat. Skal en
transformator have samme effektivitet ved 50Hz som ved 60Hz skal kernen være dimensioneret til 50Hz. Jo lavere frekvens jo
større kerne.
Derfor er apparater med 230/110VAC omskifter designet med større kerne til at arbejde med begge netfrekvenser.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 28 Juli 2023 kl. 13:41 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Nu var der i trådstarters tilfælde tale om en rør-FOR-forstærker fra Japan, nomineret til at køre på 100 volt.
Den skal vist være uendeligt avanceret, hvis den har et totalforbrug, der er større end 100 watt.
Trådstarter havde købt en 500 watt step-down-tingest,
Så @Ole-i-Kbh ....... Lige i dit tilfælde har det udsagn "ingen gang på jord"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Ole-i-Kbh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 28 Juli 2023 kl. 15:55 | IP-adresse registreret Citér Ole-i-Kbh

Ganske godt husket af Boydk.

Jeg har købt en step-down på 500 w fra 100 - 230 v. Jeg har ganske rigtigt købt (endnu ikke modtaget) en forforstærker med et
forbrug på 35 W, men jeg købte også en røreffekt med et forbrug på 170 W..... så hvis jeg vælger at benytte røreffekt også (jeg
har en anden/større/forventelig bedre med 230 v) så var min overvejelse om denne nye røreffekt vil lide under at blive strømfødet
med step-down dimsen, og kan jeg gøre det sammen med forforstærkeren....

https://www.luxman.com/product/detail.php?id=27

https://www.luxman.com/product/detail.php?id=28
Til top Vis Ole-i-Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole-i-Kbh
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 28 Juli 2023 kl. 16:24 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Virkeligt lækkert sæt du har fået "fisket" dig dér
Og nej, ca. 200 watt forbrug på et 500 watt supply vil ikke være problematisk.
Din effekts forbrug vil være mere eller mindre konstant, med mindre du spiller til klippegrænsen, så derfor
ingen store peaks, din stepdown-trafo skal levere. At skifte nettrafo på den til en 230 volts version, vil
blive uforholdsmæssigt dyrt. Drop neuroserne, nyd dine nyerhvervelser og spil på livet løs, når de ankommer

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Ole-i-Kbh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 07 September 2023 kl. 17:40 | IP-adresse registreret Citér Ole-i-Kbh

Som en afslutning på tråden kan anføres at sættet spiller virkelig godt med den indkøbte step-down....
For at opnå større fleksibilitet har jeg købt ydeligere en step-down, således at forforstærker og effektforstærker har hver sin,
således et evt. videresalg af én af dem ikke vanskeliggøres.
Den seneste erhvervede step-down blev lavet på bestilling i Polen hos Toroidy. Den er (også) uden egenlyd og uden at blive varm.
Den er i lækker kvalitet - så hvis man lever efter step-down/step-up, er det måske en overvejelse værd at søge på Toroidy.
Til top Vis Ole-i-Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole-i-Kbh
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 09 Oktober 2023 kl. 14:07 | IP-adresse registreret Citér henrikn

Ole-i-Kbh skrev:
Jeg er stødt på udsagnet om, at et produkt med oprindelig 100 v eller 110 v og tilsluttet vores europæiske el-
net via transformer vil
præstere dårligere/mindre godt, end hvis produktet var født med 230 v.

Har det nogen gang på jord ?


Hvis produktet er designet til 60Hz (og det er måske ikke tilfældet), så risikere du at trafo går i mætning, hvis du udsætter den for
50Hz, og det vil også medføre ekstra ophedning af trafo.

Så vi skal nok have lidt flere detaljer for at kunne hjælpe :)

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes