Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 09:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bypass inputs Leben 600? Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 12 Maj 2023 kl. 18:19 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Kloge mennesker,


Jeg sidder og arbejder på en blogpost om min seneste forstærker, en Leben CS-600.

I den forbindelse fandt jeg en forholdsvis nylig anmeldelse på Stereonet, som indeholdt et interessant forslag, der kunne gøre lyden (endnu)
bedre:

"Incidentally, you'll get better sound from the CS600X using the tape monitor input rather than the regular line inputs. Why? Because the
tape monitor bypasses the main selector, resulting in a shorter more direct signal path. Try it!"

https://www.stereonet.com/sg/reviews/leben-cs600x-integrated -valve-amp-review

Jeg lytter stort set kun til vinyl efterhånden, så det kunne fint gå an ikke at bruge en af de fem standardindgange, men i stedet tape in.

Men jeg er i tvivl om, om der kunne være noget, der taler for ikke at gøre det. Tænker, at det lidt er et hack i forhold til, hvordan
forstærkeren er tænkt? I hvert fald hvis der ikke er noget tilsluttet til tape out-udgangen?

Men det er muligvis også helt risikofrit og en god idé, hvis man ikke har brug for mere end én indgang?

Jeg kan huske, jeg har læst om en del, der modificerede deres Audio Note-forstærkere, så der kun var én signalvej med henblik på at opnå
bedre lyd.

Jeg ved ikke, om det bypasser balancekontrollen, de to forskellige slags basboost og 'reverse stereo'-funktionen.

Måske det er et helt generelt træk for klassiske rørforstærkere af denne art?

Jeg glæder mig til at høre jeres tanker.


Go' weekend,
Kasper

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 12 Maj 2023 kl. 20:17 | IP-adresse registreret Citér dumbo

Er det ikke bare og afprøve om du synes det lyder bedre?

Jeg har en Leben pre, og den har en “Direct In”, som netop kører uden om indgangsvælgeren
Har dog aldrig prøvet den mod de andre indgange, men bare valgt den, da jeg kun har min DAC
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 12 Maj 2023 kl. 21:55 | IP-adresse registreret Citér bergholt

dumbo skrev:
Er det ikke bare og afprøve om du synes det lyder bedre?

Jeg har en Leben pre, og den har en “Direct In”, som netop kører uden om indgangsvælgeren
Har dog aldrig prøvet den mod de andre indgange, men bare valgt den, da jeg kun har min DAC


Tak for indspark. Jo, det er klart et skud værd - _men_ jeg er usikker på, om det kunne være decideret farligt for kredsløbene at køre på den
måde uden at have noget tilsluttet til tape out-udgangen. Jeg forstår mig ikke nok på elektornik til at kunne afgøre det.

Interessant med direct in'en på din forforstærker. Når du tilslutter DAC'en, ryger signalet så videre til en tape-out automatisk på
forforstærkeren? Og af nysgerrighed - hvilken model har du, og hvad er der videre i kæden?


__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 12 Maj 2023 kl. 22:12 | IP-adresse registreret Citér dumbo

Kan ikke umiddelbart se, at der skulle ske noget ved det? Du kan jo også sagtens have en båndoptager sat til, uden at skulle
optage?

Der må jeg være svar skyldig, har ikke tænkt i de baner, og kommer heller aldrig til at sætte en båndoptager på!
Jeg har en RS100-U, med nogle Marantz monoblokke og et par JBL’er
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 13 Maj 2023 kl. 01:44 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Der sker absolut intet ved at bruge tape-indgangen. Den er at betrafte som en hvilken som helst linieindgang.
Samme med tape-out. Det er bare en linieudgang, som spiller på fuld styrke uden volumenkontrol. Når en af de
andre indgange spiller, kommer det samme signal ud af tape-out, men ikke når tape-in benyttes, da du ellers ville
så "loop-back". Du er altså 100% safe, når du benytter tape-in som linieindgang fra DAC

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 13 Maj 2023 kl. 07:53 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Som det er nævnt er der allerførst i beskrivelsen af forstærkeren på fabrikantens hjemmeside fremhævet muligheden for at bypasse alle andre funktioner med undtagelse af volumenkontrollen. Hvilket må være svaret på dine bekymringer...

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 13 Maj 2023 kl. 12:29 | IP-adresse registreret Citér bergholt

dumbo skrev:
Kan ikke umiddelbart se, at der skulle ske noget ved det? Du kan jo også sagtens have en båndoptager sat til, uden at
skulle
optage?

Der må jeg være svar skyldig, har ikke tænkt i de baner, og kommer heller aldrig til at sætte en båndoptager på!
Jeg har en RS100-U, med nogle Marantz monoblokke og et par JBL’er


Den er også fed, RS100'eren. Havde kig på den koblet med en Accuphase-blok på et tidspunkt, men landede på CS-600'eren i stedet. Og
den spiller fantastisk.

Ift båndoptager - hvis den er tilsluttet, så er forbindelse jo termineret, tænker jeg. Vs hvis der ikke er noget tilsluttet udgangen. Men det
lyder på de andre kommentarer til, at det på ingen måde skulle udgøre en risiko. Så det er et meget fedt 'easter egg'.


__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 13 Maj 2023 kl. 12:49 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Boydk skrev:
Der sker absolut intet ved at bruge tape-indgangen. Den er at betrafte som en hvilken som helst linieindgang.
Samme med tape-out. Det er bare en linieudgang, som spiller på fuld styrke uden volumenkontrol. Når en af de
andre indgange spiller, kommer det samme signal ud af tape-out, men ikke når tape-in benyttes, da du ellers ville
så "loop-back". Du er altså 100% safe, når du benytter tape-in som linieindgang fra DAC


Modtaget, tusind tak for foklaringerne! :)

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 13 Maj 2023 kl. 12:50 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Kaj. skrev:

Som det er nævnt er der allerførst i beskrivelsen af forstærkeren på fabrikantens hjemmeside fremhævet muligheden for
at bypasse alle andre funktioner med undtagelse af volumenkontrollen. Hvilket må være svaret på dine bekymringer...



Tjek - har sluttet til nu. Den bypasser ikke 'balance' og så vidt jeg kan høre heller ikke 'bass boost' & 'revesere stereo'. Jeg kan ikke lige finde
min testplade, men gi'r en melding, når jeg finder den.

Tusind tak for hjælpen alle sammen :)

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 13 Maj 2023 kl. 13:03 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 13 Maj 2023 kl. 13:15 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Ud fra ovenstående beskrivelse er dette sikkene, som skal anvendes i sammenhængen.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 13 Maj 2023 kl. 17:19 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Hej Kaj,

Tak for din besked.

Det er en anden brug, billederne viser. Her 'indstilles' forstærkeren til at fungere som effekttrin med en separat forforstærker foran.

Mit spørsgmål gå på at bypasse input-vælgeren ved at føre indgangssignalet føres til 'tape in'-indgangen, og 'Tape monitor'-knappen drejes til 'On'. I mit tilfælde fra en Leben RS-30EQ-RIAA.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 13 Maj 2023 kl. 17:50 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Din RIAA kan ganske rigtig ikke levere signal nok til den fremgangsmåde.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 14 Maj 2023 kl. 13:12 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Ah, nu forstår jeg forslaget. Så vidt jeg kan læse mig til, bypasses volumenkontrollen ikke, når forstærkeren sættes til at køre som effektforstærker, så det kunne måske godt tænkes, at signalet direkte fra RIAA'en kunne være højt nok? Men jeg ved ikke, om det stiller os anderledes i forhold til at bypasse balance-, basboost- & 'reverse stereo'-funktionerne. Det kunne være interessant nok at forsøge en dag.

Jeg havde på et tidspunkt en Audio Note P2-effektforstærker, som fint kunne køre uden en forforstærker foran, og som faktisk lød bedre end den tilhørende M1-forforstærker tilsluttet foran. Men det kan sagtens være at signalstyrkerne er forskellig.

'Output voltage' fra Leben RS30-EQ'eren er på 175mV.


__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 14 Maj 2023 kl. 13:50 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Ifølge teksten - jeg stædigt henviser til - bypasses ALT - undtagen volumenkontrollen.
Ih hvor jeg savner et diagram ...... for noget antyder at volumenkontrollen sidder EFTER et bufferkredsløb, som kobles ud ved fremgangsmåden.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 14 Maj 2023 kl. 19:19 | IP-adresse registreret Citér bergholt

:)

Der er et diagram af Lebens 600P'er hér.


600P'eren skulle være skulle være 99% identisk med CS-600'eren, har jeg læst mig til, men jeg er ikke sikker. Og det kan sagtens være, at det er lige præcis på volumenkontrollen, de to adskiller.

Jeg har forsøgt at få fat i diagrammet specifikt for CS-600'eren, men jeg tror ikke, at der er offentligt tilgængeligt desværre.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 14 Maj 2023 kl. 19:58 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Det er et godt forsøg. Diagrammet er i bedste fald sammenfaldende med effektsektionen i din integrerede udgave.
Dog er diagrammet langt fra komplet. Det mangler lige præcis det du ønsker at bypasse.
Det gælder diverse omskiftere og toneregulering.
Der mangler ligeledes diagram over en gainbuffer før volumenkontrollen.
Med mindre man på anden vis regulerer følsomheden ved at skifte mellem R8 og R9 for at nå fuld effekt.
Sådanne detaljer er essentielle for at komme dokumentationen nærmere. Du bliver nødt til at lytte dig frem.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 15 Maj 2023 kl. 07:16 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Og så roder jeg rundt i efterlysning af diagram over en gainbuffer før volumenkontrollen hvorefter jeg ved endnu en
gennemlæsning af forstærkerens data ser den kræver 900 mV for at levere 20W.
900mV hvor standarden for en integreret forstærker ligger i omegnen af 200mV.
Måske viser det sig at al kredsløb forud for volumenkontrollen består af omskiftere og passiv ledningsføring. Hvorved du lige så
vel kan benytte preamp indgangen som en af de andre indgange, da de i så fald giver samme udgangseffekt ved brug af din
RIAA.
Spændende …….
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 284
Sendt: 15 Maj 2023 kl. 09:22 | IP-adresse registreret Citér ABaudio

Leben CS-600, er en almindelig Rør effektforstærker, med en omskifter, balance og volumenkontrol foran. Som 99 % af alle Integrerede Rørforstærkere.

Mvh
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 15 Maj 2023 kl. 14:46 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes