Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 13:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Croft Series 7 Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 10 Maj 2023 kl. 15:20 | IP-adresse registreret Citér Hans Mortensen

Jeg er blevet nysgerrig efter at finde ud af, hvordan det lykkes Croft at drive et sæt MOSFet'er med et ECC83. Er der nogen fra har et diagram - eller blot en skitse - af Series 7 så min nysgerrighed kan blive stillet?

Vh
Hans Jørgen
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 10 Maj 2023 kl. 15:26 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Ecc83/12ax7 har et rimelig kraftigt gain (x100), så jeg tænker det er derfor..?!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 10 Maj 2023 kl. 16:52 | IP-adresse registreret Citér Hans Mortensen


Ja, det er sandt at µ er 100 på ECC83, men det øger blot "mystikken". Hvad vil han med al den forstærkning, når den i øvrigt kører uden modkobling (jo meget af forstærkningen forsvinder i udgangstrinnet, hvis forstærkning er noget under 1, men alligevel ...). Og videre: Så vidt jeg kan skønne er den minimale udgangsimpedans, man kan opnå fra et ECC83 omkring 700 ohm (i en katodefølger/SRPP konfiguration). Det plejer at være god latin på bjerget at føde et sæt MOSFet'er fra en langt lavere impedans. Godt nok er gaten på en MOSFet stort set strømløs, men der skal en lav impedans til at op- og især - aflade indgangskapaciteten.
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 10 Maj 2023 kl. 17:09 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Så mangler vi blot diagrammet. For det er jo rigtigt det du skriver om den kapacitive belastning …….

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 11 Maj 2023 kl. 19:45 | IP-adresse registreret Citér Hans Mortensen

Ja, vi mangler et diagram. Men i følge en af dem, der kendte Glenn Croft, findes det ikke - i hvert fald ikke fra hans hånd. Han havde kredsløbet i hovedet, så det er vist noget med at få fat i en forstrker og nogle tegneredskaber.
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 12 Maj 2023 kl. 09:05 | IP-adresse registreret Citér Morse

Hej,

Tror såmænd det er rimelig simpelt selvom jeg er enig i at ECC83 måske ikke er det mest oplagte rør.

Men hvis jeg kigger på billedet så er mit bud. ECC83 som almindelig anode følger med 1K i katode og 100K i anode til B+. Jeg vil gætte at de 2 TO220 transistorer er en
MOSFET med lav Crss kapacitet som er koblet som source følger. Hvis jeg kigger på udgangstransistorerne så er der 4 trimmere og det kunne se ud til at de 4 stk film
kondesatorer ved ECC83 går til hver sin gate på udgangs transistorerne.

Jeg vil lige knytte en kommentar til indgangs kapaciteten på mosfetx. Så længe MOSFET'en er benyttet som source følger så er det Crss som er den værste da spændingen
over gate-source strækningen er rimelig konstant og gate-source kapaciteten i princippet er boot-strappet til source.

Måske lidt off-topic. Til Hans. Er min mistanke at du er konstruktøren af DC300 konstruktionen der i sin tid blev bragt i high-fidelity? En fin forstærker som jeg
byggede. Min eneste anke var at der var mange rør i den. Har leget lidt med tanken om at genoplive den. Dog med den tvis at fjerne White-katode følgeren med en passende
MOSFET.

Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 12 Maj 2023 kl. 12:39 | IP-adresse registreret Citér Hans Mortensen

Hej Morse.

Jeg er enig med dig i, at den er ret simpel. Croft var jo i den forstand minimalist. Det sjove er, at der også findes versioner uden MOSFet'erne, men dit bud med, at de er koblet som sourcefølger,  giver god mening.

Der er dog et andet tvist, som ikke er minimalistisk nemlig biasforsyningen til udgangsFet'erne. Jeg har fået verificeret, at de to trebenede sager ved bagpladen er spændingsregulatorer, hvis udgang går til trimmerne på udgangen. Disse regulatorer forsynes tilsyneladende fra en selvstændig vikling + ensretter. I f.eks. Moscode og DC300b laves bias til MOSFet'erne med et modstandnetværk sluttet til +/-Vdd. Det virker, men har 2 ulemper. Den ene er, at bias på gatene varierer med netspændingen. Det er ikke meget, men dog noget. Man kan dog nemt kompensere for det ved at stille bias lidt højere end de 100mA som er gængs. Den anden ulempe er, at biasspændingen også ændrer sig, når der trækkes megen strøm til udgangen, fordi +/-Vdd falder lidt ved stor belastning. Det betyder næppe ret meget i praksis, fordi spændingen på gaten under afgivelse af stor effekt alligevel ligger meget højere end biasspændingen. Ikke desto mindre kan det give uro - især når niveauet falder igen. Disse to ulemper er helt væk i Glenn Crofts version.

Og lidt off-topic: Ja, det var mig der udviklede DC300. Og tak for roserne - ganske fornøjeligt, at den stadig huskes. Og vedr. antallet af rør: Hvis man kan slippe afsted med ét ECC83 til en stereoforstærker ser min godt nok ud til at være noget videre overkill.

Vh
Hans Jørgen
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 12 Maj 2023 kl. 12:53 | IP-adresse registreret Citér Hans Mortensen

En lille tilføjelser: Jeg er ikke sikker på at de trebenede sager er spændingsregulatorer a la 78/79..serien eller et regulatorarrangement med transistorer/Fets.
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 12 Maj 2023 kl. 15:05 | IP-adresse registreret Citér Morse

Hej Hans,

Er det ren nysgerrighed eller er det fordi du overvejer en konstruktion i stil med Croft'en?

Jeg har som sagt overvejet om jeg skulle genoplive din DC300 fra 1987. Men må indrømme at jeg har leget noget med hvad jeg ville gøre anderledes. Som nævnt, ville jeg nok
benytte en MOSFET istedet for white katodefølgeren. Og jeg ville også nok nøjes med noget mindre effekt og bias udgangen til klasse-A. Har stadig lidt 2SK135/2SJ50 på
lager. Men IRDP240/IRFP9240 biased i klasse A er nu heller ikke så ringe.

Nu må vi se om jeg får taget mig sammen

Mogens
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 13 Maj 2023 kl. 14:35 | IP-adresse registreret Citér Hans Mortensen

Hej Mogens.

Det er først og fremmest nysgerrigheden, som driver værket. Det startede med, at jeg tilfældigvis hørte Crofts Micro forforstærker og jeg må sige jeg har ikke hørt noget i klasse før. Den er uhyre simpel - en ECC2 katodefølger lige efter bogen, men med rørreguleret strømforsyning med et koldkatode rør som spændingsreference. Og så søgte jeg lidt videre og var igen ved at tabe underkæben, da jeg så hvor simpelt man tilsyneladende kan slippe af sted med at lave - og endda markedsføre! - en hybrid. Tilmed har Series 7 fået fantastiske anmeldelser i Stereophile. Det måtte undersøges. (I øvrigt ser det ud som om Glenn Croft har lavet hybriden i utallige versioner. En vist nok med 6080 som spændingsregulatorudgang til rørkredsløbet. Så er der da strøm nok!)

Dine ideer til en revision af DC300 lyder spændende. Meld gerne tilbage, hvis du gør noget i den retning.


Og jeg kommer til at bygget noget - måske...? Jeg har i mange år næsten udelukkende bygget og brugt OTL-forstærkere (et par Futterman (med 6LF6 eller 6HB5 ækvivalenter) og et par Tim Mellow med 6C33B-C). Men med de strømpriser, vi ser pt, kunne det være charmerende, hvis man kunne finde noget, der spiller lige så godt uden at måleren løber løbsk. Jeg har rigget noget op i en fuglerede. Et SRPP kredsløb med ét ECC83. Det ligner meget en enkelt triode med en MOSFet sourcefølger. Jeg ved ikke helt hvad jeg mener om lyden, men helt tosset er det ikke.

Vh
Hans Jørgen

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes