Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 05:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny effekt? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 03 Maj 2023 kl. 15:41 | IP-adresse registreret Citér Øpsie

Hejsa,

Jeg er blevet lidt nysgerrig på, hvad en ny effektforstærker mon kan gøre hos mig. Min nuværende Acurus a250 har jeg haft
længe og er sådan set meget tilfreds med den – og konklusionen kan sagtens være, at jeg bare skal fortsætte med den :) Den
har længe spillet sammen med en forforstærker fra Ole Nielsen (PRE 10) og en DAC fra Electrocompaniet (ECD-1) + en masse
eksotiske streaming dimser og strømforsyninger :) Højtalerne er stadig work-in-progress selvbyg..

MEN.. Nu er jeg jo blevet nysgerrig, og har lidt sat mig for at finde ud af, hvor meget effektforstærkeren betyder hos mig.

Forrige år lagde min stue platform til at evaluere en række integrerede forstærkere for en god ven:

_Accuphase e-360 (med DAC50-modul)
_Primare i35
_Hegel h190
_Naim unity nova
_Lyngdorf TDAI 3400 (med og uden room perfect)

Og det gav mig på ingen måde lyst til at skifte ud :)

Men jeg har stadig nogle overvejelser i retning af en potentiel udskiftning, hvorfor jeg i mandags tog min Acurus med ned til en
god ven for at høre den hos ham. Og det var en lidt interessant aften at høre, hvordan den lød i direkte sammenligning med en
Modwright KWA 150 SE.. Klart en forstærker af en anden kaliber og i setup som spiller mere detaljeret end mit, og der var klart
hjemmebanefordel til Modwrighten :) Men det var meget tydeligt, at Acurus’en spiller mindre detaljeret end Modwright’en. Der
mangler en del på klang og udklingning af instrumenter, hvor Acurus’en ikke lukker nær så meget igennem. Samtidig var det
tydeligt, at Acurus’en ikke holder musikken i samme ’greb’ som Modwright’en, når musikken bliver mere kompliceret og
sammensat som f.eks. symfonisk orkestermusik med godt gang i den.

Næste skridt bliver at få Modwright’en på besøg hos mig – næste mandag – men Acurus’en var nemmere at flytte, så derfor var
det nemt lige at tage den med ned til min ven for at lave en initiel vurdering.

En af mine overvejelser var at finde ud af, hvor ”farvet” i lyden Acurus’en var, og jeg havde lidt en mistanke om, at den var ret
farvet – men det viste sig faktisk, at den matchede Modwright’en meget godt på den grundlæggende klang (lys/mørk) og ikke
lød specielt farvet hos min ven..

Jeg har et setup, der skal kunne spille rock-musik (Audioslave, Radiohead, The Kills, Kaleo, The Black Keys og den slags), men
samtidig hører jeg også elektronisk musik, pop og klassisk – og en sjælden gang jazz og blues. Derfor er det også en vigtig
parameter for mig, at lyden ikke må blive for detaljeret, for jeg vægter klart lyttevenlighed og sammenhæng over detaljering..

Nogen med tanker om potentielle kandidater som afløser for Acurus’en?
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
slyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 252
Sendt: 03 Maj 2023 kl. 22:29 | IP-adresse registreret Citér slyd

Hej Rasmus
Du må gerne kommer og høre forskellige forstærkere hos mig, både rør og transistor, feks. BAT, Rouge audio, AVM ,Yamaha ;
Luxman, du må også låne nogle af den hjem .
Mvh Søren
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 04 Maj 2023 kl. 10:17 | IP-adresse registreret Citér Øpsie

Fantastisk Søren, det vil jeg rigtig gerne, rækker lige ud på PB :)
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 09 Maj 2023 kl. 13:02 | IP-adresse registreret Citér Øpsie

Så havde vi 2. runde på modwright'en - denne gang hos mig.

Og igen var forskellen til at høre, omend den ikke var så stor hos mig som hos min ven. Ingen tvivl om, at hjemmebanefordelen
hjalp min acurus, men nogle af de samme forskelle trådte alligevel frem: Acurus'en spiller mindre detaljeret og med en lidt mere
'tør' klang/udklingning i den direkte sammenligning. Normalt synes jeg, jeg er kommet langt på dette punkt hos mig, men
modwright'en giver lige en tand ekstra. Og så kom der også mere greb om højtalerne og især rodet musik med mange
instrumenter var nemmere at følge på modwright'en, som havde bedre styr på det hele.

På en eller anden måde "forsimpler" acurus'en lidt tingene, og det fungerer rigtig godt til rock-musik, som jeg jo hører en del..

Men jeg fik da svar på et af spørgsmålene om, hvorvidt resten af mit setup kan følge med - om det ville få gavn af en bedre
effekt, og det var tydeligt, at der potentielt vil være noget at hente, selv om detaljeringen hos mig ikke kommer op i nærheden
af detaljering hos min gode ven.

Men match i klang og balance er bare supervigtigt.. Så jeg er nok lidt i tvivl om, hvad et næste skridt kunne være.. må se om
Søren giver lyd fra sig - ku være fedt at høre et par effekter mere, synes jeg
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes