Kaj. skrev:
Boman fremhæver Sven Palvigs akustiske initiativer som anbefalelsesværdige.
Når nu Sven Palvig tilpasser rummet til hjernens procestid vil det være interessant at kende den.
Citat: Hos mig forsvinder vægge og tag akustisk, rummet opfattes som et betydeligt større rum samtidig med, at diffuserne
afklingningen er afpasset hjernens procestid. Citat slut.
Procestid. Hvor lang er den? For som jeg forstår Palvig indgår den i beregningen af de akustiske tiltag. |
|
|
Jeg har skrevet til SMT Svanå Teknik om det, men jeg har ikke fundet noget svar endnu. Men jeg har dette fra tidligere. Jeg har ikke noget med
Svanå at gøre, som sådan, andet end jeg har købt derfra og spurgt om forskelligt ting og jer er blevet vejledt.
"Her er lidt fra Matts, det er ham der ejer Svanå akustik. Det er skrevet i 2009.
Rumsresonanser:
fasvrider och grumlar basgångarna (nära nog omöjligt att integrera en sub)
sätter igång falska toner som ej finns på inspelningen(ex en ton från en kontrabas på 50Hz triggar igång en rumsresonans vid 40Hz
maskerar mellanregistret (minimeras rummets bidrag upplevs mellanregistret (för vissa guldöron diskanten) klarare
Har man en gång lyssnat på en inspelning med minimalt rumsbidrag, så är det svårt att gå tillbaka
Efterklangsfältet över 300Hz
Bör ligga runt 0.25 till 0,4 beroende på rums storlek
Svanå konceptet bygger på att difusera alla tidiga reflexer för att optimera lyssningen
Varför diffusorer främjar musikaliteten är helt enkelt att hjärnan inte hänger med hörselorganen
Responstiden hos hjärnan ligger mellan 30-50 ms, vilket är 100ggr långsammare än hörselorganen (hörselskador uppstår ofta vid snabba
kraftiga transienter där hjärnaninte hinner med att skydda de ömtåliga organen)
Diffusorerna kan enkelt sägas att man ger hjärnan en extra chans att uppleva den ambience, timbre mikrodetaljer mm som förhoppnings vis
finns på inspelningen Detta innebär att välgjorda diffusorer(bredbandiga med låg och jämn absorbtionskoefficient) INTE kan ersättas av
bokhyllor möbler mm som finns i hemmiljö om hjärna ska hinna registrera all information på inspelningen
(Med detta resonemang följer också att välgjorda diffusorer sätter Sabins formel ur spel inom smårums akustiken)
I och med diffusionen så breddas också sweetspot vilket tydligt kan upplevas hos Kim
Hälsningar
Matts"