Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 03:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Opgrader spolebåndoptager? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 25 April 2023 kl. 13:11 | IP-adresse registreret Citér redfox

Hej spolefolk,

Jeg er helt ny udi i alting spoler. Men jeg har efter en del overvejelse købt en Otari MX5050BII2E (DIN version). Den er fin, meeeen der kunne jo godt komme lidt dele i den, hvis det gør noget for lyd og mekanik. Jeg har set lidt på nogle båndstyr fra et firma, som indsætter meget små rullelejer således, at båndet ikke gnider sig forbi båndstyrene, men ruller forbi, hvis det giver mening. Er dette noget nogen af jer har erfaring med? Og er der andre spændende ting man kunne lave?

Jeg ahr kopieret Studer og visse Otari modellers ide med, at sætte stoftape på diverse bevægelige dele og er i gang med at finde nogle gummi/plastikslanger som man kan trække ud over fjedre så det larmer mindre. Tapen virker fint. Det er VW stoftape til at vikle om ledningsnet. For 1½ år siden lavede jeg en ny pc. Denne gang i et gammelt MacPro kabinet (det er fedt lavet) som hus for de nye pc dele. Der fandt jeg ud af at konvertere alleMAC ledninger til PC standard. Men jeg skulle lave mine egne kabler indeni. Nemt nok, men jeg omviklede dem også med kobberfolie for at få minimal indstråling. Det virkede perfekt. På min Spolebåndoptager er der jo ikke så mange IC'er, men kan man alligevel vinde noget ved at særme visse kabler? fra tonehoveder, fra forstærker o.s.v?

Jeg har f.eks. også set en kapstan trykrulle, hvor der er indsat to kuglelejer, i stedet for et glideleje som normalt. Alt i alt tænker jeg, at disse dele kan være med til, at nedbringe båndslitage, og gøre båndløbet mere stabilt, også med mindre slid på dette. Så har jeg set på nogle andre spole til båndene. Jeg bruger 10,5" aluspoler fra Maxell. Jeg har også Otari spoler, men disse er ikke lige så godt lavet som dem fra Maxell. De holder UD og UD-XL bånd - 35-180, 1100 meter bpnd. Det er ret tyndt. Vil det være en fordel at skifte til et tykkere bånd for holdbarhed og lyd?

Jeg har set nogle præcist fremstillede kulfiber spoler med alukerneholdere. Disse virker til at flekse noget mindre, og være mere præcist lavede. Det er vist fra RX reels. Er der nogle herinde som har erfaringer med disse? Eller andre spoler som er bedre - lægger båndet bedre op og/eller gør noget for lyden? Eller er det noget pladder? Som det er nu, har jeg i al fald konstateret, at Maxell aluspoler er bedre lavet end Otari spoler. Men der må kunne gøres mere?

På min Otari er der XLR stik. De er fra Neutrik. De virker fint, men jeg kunne godt tænke mig at høre jer, om I har nogen erfaring med stik som er bedre endnu? Altså bedre mekanik og bedre lyd? Mine kabler er også Neutrik stik, han og hun XLR, samt ditto til mikrofoner. Disse er loddet til en RS audio kabel, og som sådan lyder det fint. Jeg kunne dog godt tænke mig, at lave nogle rigtig fede kabler med et potentielt endnu højere niveau af lydkvalitet. Hvad skal man vælge? Er det lod selv eller er der nogle som kan anbefales som er prefabrikerede. Jeg bruger Tara Labs til andet i mit anlæg. Det spiller fint. Åbent og detaljeret og med god bas og god dynamik, rum med mere. XLR fra Tara Labs er lidt svære at finde. Jeg skal nok bruge to sæt på hver 2 meter. Og da Otari bruger ben 3 som det varme ben, og ikke ben 2 som normalt, skal de loddes om. De ter dog ikke noget problem.

Har I nogle anbefalinger til absolut gode kabler til spolebrug? Og hvem laver gode XLR stik? Endelig kan det også være, at der er nogle herinde, som har udskiftet alle kondensatorer, diverse transistorer med mere på deres maskine. Hvad gav det? Og hvilke kondensatorer, opamps o.s.v. vil I bruge? Jeg er ikke klar til at tage signalet direkte fra tonehovederne og lave en ekstern forforstærker a la en riaa. Men jer er klar til at bygge lidt på de indbyggede optage- og afspilleforstærkere. Så gode råd til dette modtages gerne!!!

ja, min Otari spolebåndoptager er fuldstændig ren både indvendig og udvendig. Jeg renser ruller, hoveder og båndstyr mindst en gang om ugen tillige. Men intet støv elle randet noget sted. For nu har jeg ikke mulighed for en permanent reol til Otari'en, som mit øvrige anlæg står på. Jeg bruger Target reoler (old school). De virker fint. Jeg har een til, men den er der desværre ikke plads til i stuen lige nu. Så for håndværende står Otari'en på gulvet og spiller. Det er ikke optimalt, men ok for nu. Alle gode råd og ideer modtages om alting spoler.

Med 26cm hilsen,
Redfox

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
slyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 248
Sendt: 25 April 2023 kl. 17:32 | IP-adresse registreret Citér slyd

Hej Redfox

Hvad afspiller du på din spolebåndoptager, pre indspillede bånd , eller optager du fra andre kilder og så afspiller.

Mvh Søren
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 25 April 2023 kl. 20:10 | IP-adresse registreret Citér redfox

Hej Søren,
Indtil videre optager jeg lyd fra andre kilder.
Jeg er jo først lige begyndt, så det med at købe de enormt dyre preindspillede bånd kommer hen ad vejen. Der skal jo også være noget man
kan lide.
Så optagelser er det jeg bruger indtil videre.

Tilsvarende har jeg kun meget få preindspillede kassettebånd. Jeg har altid optaget.

Jeg kan ikke finde rundt i hvilke nyproducerede spolebånd man skal købe. Der er ikke rigtig en klassifikation som jeg genkender. Indtil videre
har jeg selv for meget længe siden købt nogle Maxell UD og UD-XL, som jeg optager på.
Men hvad med de nye? Hvad er det absolut bedste bånd? Og er det så eet, som smitter af som gamle Basf og deres arvtagere kan gøre, elle r
er der andet man skal være opmærksom på?
Jeg kører på høj og middel hastighed. Altså 15 of 7½" per sekund.
De Maxell bånd jeg har virker fint, men jeg tænker, at der må være nyproducerede bånd som er endnu bedre. Jeg ved blot ikke hvilke.
Da min Otari er en DIN version, har den højere formagnetisering end de almindelige BII modeller. Den kan gå op til 520nWb/m. Altså
studieniveau. Det kan måske også betyde noget for valg af bånd.

Men ellers er jeg frisk på at lave nogle opgraderinger, både på elektronikken og på mekanikken, som nævnt.

M.v.h.
Redfox
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes