Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 11:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Class d lyttetest (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
th4dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 11 April 2023 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hvis man ikke ser lige så godt som gennemsnittet, så kan man enten kalde det dårligt syn,
Eller anderledes syn end flertallet.

Hvis man lytter anderledes end flertallet, så kan man kalde det enten dårlig hørelse,
eller anderledes hørelse.

Vi lytter og ser alle sammen forskelligt, men at fjerne det virker lidt for meget

Hilsen Torben
Til top Vis th4dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af th4dk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 11 April 2023 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Torben, normalt vil jeg tage denne "under fire øjne", men du lægger ud her...

Din stil med at nedgøre andre fordi de synes noget andet end dig, hører ikke hjemme her i forummet... derfor fjernes de indlæg fra tråden!

Jeg beklager at det kommer så pludseligt, men jeg har været væk det meste af dagen, så jeg har ikke haft mulighed for at gribe ind tidligere



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
th4dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 11 April 2023 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Så når optikeren fortæller dig at du har dårligt syn,
Så mener du seriøst at optikeren nedgør dig.

Come on

Magien ved kl A er beskrevet af Nielson Pass (Pass Labs)
Som værende 0.1 - 1 % 2 harmonisk støj, som tilføjer rum og dybde samt luft imellem tingene,
når han fjerner denne 2 harmoniske støj fra sine effekttrin, ja så forsvinder magien ifølge Pass Labs
Og det er jo fuldstændigt det samme som jeg og flertallet oplever.
Om det så betyder at mindretallet som foretrækker class d, som jo netop skiller sig ud med fraværet
af 2 harmonisk støj, enten hører anderledes eller det som gør sig gældende for synet, som jo er forbudt at skrive,
ja det ved jeg jo ikke. Jeg kan blot konstatere at jeg ser bedre med briller på,
Og at jeg får en langt større musikalsk oplevelse med kl A ift class d

Hilsen Torben
Til top Vis th4dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af th4dk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 11 April 2023 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Mine personlige oplevelser med tre forskellige klasse D op mod mine klasse AB rammer fuldstændig dine oplevelser, Torben.

Men det er jo ikke ensbetydende med at andre oplever det samme i deres kombination af udstyr.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 11 April 2023 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Flertallet foretrækker earbuds og lignende... Har de så "mest" ret?

Jeg er i princippet ligeglad med forstærker-topologi, jeg foretrækker lav forvrængning og
minimal farvning af lyden - i forstærkeren.

Jeg har hørt gode forstærkere fra alle klasser, der alle godt kunne stå hos mig.

Farvningen lader jeg mine højttalere og min DSP stå for.
Men alt andet foretrækker jeg neutralt.

Jeg har tidligere arrangeret blind-tests, hvor man virkelig går videnskabeligt til tingene, og det
er nu ikke så svært at gennemføre.
Jeg hjælper gerne med at gennemføre sådan en forstærker-test en dag.

Desværre kan jeg ikke selv sætte det op hos mig, da jeg benytter et 12-kanals fuldt aktivt
system med DSP og subwoofere - det vil kræve en hel del ens forstærkere for at gennemføre
en test

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 651
Sendt: 11 April 2023 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Jeg har tidligere arrangeret blind-tests, hvor man virkelig går videnskabeligt til tingene, og det er nu ikke så svært at gennemføre.
Jeg hjælper gerne med at gennemføre sådan en forstærker-test en dag.

Count me in! Tager gerne en "high-end" Crown forstærker med hvis man ønsker at træde lidt udenfor de typiske hifi-produkter.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 11 April 2023 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

th4dk skrev:
Så når optikeren fortæller dig at du har dårligt syn,
Så mener du seriøst at optikeren nedgør dig.

Come on

Magien ved kl A er beskrevet af Nielson Pass (Pass Labs) Som værende 0.1 - 1 % 2 harmonisk støj, som tilføjer rum og dybde samt luft imellem tingene, når han fjerner denne 2 harmoniske støj fra sine effekttrin, ja så forsvinder magien ifølge Pass Labs Og det er jo fuldstændigt det samme som jeg og flertallet oplever. Om det så betyder at mindretallet som foretrækker class d, som jo netop skiller sig ud med fraværet af 2 harmonisk støj, enten hører anderledes eller det som gør sig gældende for synet, som jo er forbudt at skrive, ja det ved jeg jo ikke. Jeg kan blot konstatere at jeg ser bedre med briller på, Og at jeg får en langt større musikalsk oplevelse med kl A ift class d

Hilsen Torben

Torben er du ørelæge?!?!  Og kan du dermed vurdere, at alle andre end dem der synes det samme som dig, har dårlig hørelse???

Ja, Torben... du nedgør andre med dine kommentarer om at de hører forkert. Din sandhed er ikke den eneste. Det du udøver her, er smagsdommeri, hvor du gør dig til dommer over andres lyst til hvordan de ønsker at musik skal lyde. Det er ikke din ret, at bestemme hvad andre skal synes!!!

Så glæd dig over din sandhed, og lad andre om deres.

Det er ikke din ret at bestemme hvad andre skal synes... det kaldes også facisme, og det har resten af verden taget afstand til!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 11 April 2023 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:
Sven, er det rigtigt forstået at din forstærke , er en PS audio, som er hybrid,. altså rør indgangs trin i klasse A , klasse D
udgangstrin med MosFet.
Så hvilken af de tre principper er det der går den unik?
Søren

Præcis. PS Audio Stellar. Ifølge PS Audio skulle indgangstrinet have mest at sige.
Klasse D har nok mindst betydning. Men de mange kræfter 1200 watt betyder så meget.
MosFet princippet giver nok en mindre dynamisk lyd, men en mere varm mellemtone.
Men det samlede resultat, synes jeg er fremragende. Ligefrem unik er den nok ikke, da alt kan gøres bedre men en vellykket konstruktion.
PS Audio bruger rør i deres dyre effektforstærkere af BHK Signature serien, samt deres forforstærker.
Blandet har jeg set, at de der flade hvide kabler ikke bruges i den, men rigtige kabler. En lille ting måske, men positivt.
Hvad der gør den unik ved jeg ikke. Men et samspil med det jeg har i forvejen der har fået mere dynamisk lyd. Det er altid et samspil. En
symbiose. Jeg synes, at det der kendetegner mange anlæg er manglen på dynamisk udladninger i musikken. Det har jeg nu. Jeg ville nok
kunne forbedre den, hvis jeg ville.
Henrik, det var ikke for at kritisere dine klasse A forstærkere. De er sikkert gode. Jeg tror ikke at jeg har hørt lige dem du har, men andre
klasse A, der lød godt. Selv har jeg brugt klasse AB i mange år, med godt resultat. Klasse D er nyt for mig, at det er blevet så godt. Tidligere
lød klasse D hårdt i diskanten, så det er da meget fornuftigt, at bruge klasse A til mellemtonen og diskanten. Vigtigt er det, som du påpeger,
at magien skal der være i musikken. Det har jeg så også med klasse D. Det er fint, at vi kan være uenige. Det gør det jo lidt sjovt.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
th4dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 11 April 2023 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Alle vores sanser er jo på sin vis subjektive, om det er syn, smag eller hørelsen.
Jeg har personligt dårligt syn, hvilket gør at jeg bruger briller, nogle har dårlig eller som minimum nedsat smagssans fordi
at de ryger cigaretter, andre har dårlig eller nedsat hørelse og benytter høreapparater.
At nogle mennesker opfatter lyd anderledes end andre, kan jo skyldes mange ting, jeg påpeger blot,
at der må være en forskel på hvordan vi opfatter lyden, om det skyldes det ene eller andet ved jeg ikke.
Jeg ville bestemt foretrække at mine øre foretrak class d forstærkere, for det ville alt andet lige,
Spare både plads, penge, strøm udgifter osv.
Jeg har selv class d forstærkere stående som er virkelig gode.

Og jeg forsøger bestemt ikke at bestemme hvad andre mennesker skal mene, i hvert fald ikke
Mere end dem som mener at class d er bedre end kl A, det er jo med omvendt fortegn at de mener det
Til top Vis th4dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af th4dk
 
th4dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 11 April 2023 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Og til Sven 🙂

Jeg har jo netop valgt at biampe mine snell højttalere,
Således at bunden bliver drevet af crown xls 2502 class d forstærker
på 1x2400watt i 4ohm, mens toppen bliver drevet af
Pass Labs son of zen monoblokke under normale omstændigheder.
Alternativt har jeg mine nat audio 211 monoblokke til toppen, eller
et par andre kl A. Jeg har tidligere haft nuprime evolution one monoblokke class d
og dem har jeg ab testet mod dine ps audio og foretrak klart evolution.
Class d giver selvfølgelig den dynamik som du beskriver, og den har jeg selvfølgelig
også pga crown på bunden. Jeg synes blot at class d lyder kedeligt og uinspirerende på
toppen medmindre man kommer op i den dyre ende af skalaen. Og selv de bedste class d
Synes jeg bliver slået godt og grundigt af kl A.
At du eller andre har en anden holdning er helt fint med mig,
Jeg undre mig blot over hvad der gør forskellen på den måde vi opfatter det på.
Til top Vis th4dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af th4dk
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 651
Sendt: 11 April 2023 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Ja, Torben... du nedgør andre med dine kommentarer om at de hører forkert. Din sandhed er ikke den eneste. Det du udøver her, er smagsdommeri, hvor du gør dig til dommer over andres lyst til hvordan de ønsker at musik skal lyde. Det er ikke din ret, at bestemme hvad andre skal synes!!!

Så glæd dig over din sandhed, og lad andre om deres.



Mikkel, no offense, men det er jo præcis det du selv gjorde i tråden om Class D. Alle som mente noget andet end dig, tog fejl. Du er trend-setter ift. hvordan folk agerer jo

Mikkel G skrev:
Og jo det giver meget lyd for pengene, hvilket er en fordel hvis man har et budget... især med en switchmode forsyning til.

Og der er endda forsøgt med dyre løsninger som f.eks. Mark Levinson No 53. Siden er de dog gået tilbage til Kl. A/B, da det ganske enkelt lyder bedre



Mikkel G skrev:
...jeg har 2 x 3½ rør-watt og de æder til en hver tid 1000 kl.D-watt når det kommer til naturlighed, musikalitet, detaljer, nuancer, fraseringer osv.

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 12 April 2023 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal skrive "Mikkel", så bør du også opdatere din profil så jeg kan svare dig ved navn!

Forskellen på mine indlæg er, at jeg giver udtryk for min holdning og smag i lyd... jeg siger ikke at andre er gal på den! Det gør Torben... og det er ikke OK.

Vi kan alle komme med vores mening eller holdning herinde, men ingen af os har ret til at bestemme hvad andre skal mene eller synes!!! Deri ligger forskellen!

Og tilbage på sporet, eller tråden lukkes!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
th4dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 12 April 2023 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Når jeg feks lytter til min nat audio 211 monoblokke 70 watt kl A rørforstærkere, og tester dem
mod mine Pass Labs son of zen monoblokke på 30 watt kl A, så får jeg på nat 211 denne
lækre singleendet rør lyd som mange elsker, hvorimod hvis jeg lytter til son of zen så får jeg
denne rene gengivelse, men med endnu større rum og luftighed end nat audio 211. Og mange
som foretrækker class d beretter om den rene lyd uden støj osv, og singleendet kl A som
Pass Labs laver det, giver denne 2 harmoniske støj som tilføjer rum og luftighed, mens
Rørforstærkere ofte også har 3 og 4 harmonisk støj som giver denne varme lækre
afrundede lyd, som jeg forstår er netop det som class d fortalerne mener er forkert (ikke neutralt).
Og det er jo sådan set grunden til at jeg ikke foretrækker class d til toppen af mit system, netop fordi,
at jeg synes class d mangler netop den luftighed mm.
Og det er ikke fordi at jeg ikke bryder mig om class d, men blot fordi jeg synes at kl A singleendet uden modkobling og
indgangstrin simpelthen lyder bedre end class d.
Og jeg tror at grunden til at ps audio stellar 1200 lyder så godt, jo netop er pga rør i indgangen.
andre producenter laver class d med rør i udgangen, jeg har desværre ikke fået
hørt sådan en endnu, men det kunne måske være class d vejen frem for mig.

Hilsen Torben
Til top Vis th4dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af th4dk
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 12 April 2023 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har faselineær digital behandling af musiksignalerne, der gennem to digitale forstærkere, bliver sendt til mine to Quad højttalere og mine
to dipol basser.

Derved sker ingen "Tidsforvrægning", så instrumenterne bliver gengivet mere korrekt, både grundtonerne og de harmoniske overtoner.

Derfor behøver jeg ikke en rørforstærker til at generere harmonisk forvrængning.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
th4dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 12 April 2023 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har jo netop også prøvet at lukke portene på mine snell,
Hvilket efter min mening har givet renere og mere præcist lydbillede.
Lydbilledet er blevet langt mere roligt, og toppen endnu mere luftig,
end den var i forvejen. De 4stk 8" basser får også omkring 360 liter
lukket kabinet og ruller naturligt af ved 40hz ved hjælp af indstilling
på snell delefiltre.

Her kan du se stereophile målinger af mine snell

https://www.stereophile.com/content/snell-acoustics-xa-refer ence-tower-loudspeaker-measurements
Til top Vis th4dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af th4dk
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 12 April 2023 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Det er en god ide at lukke basrefleksportene.

Basrefleks systemet er et resonans system, altså luftmassen i rørene resonerer ved den - af konstruktøren valgte frekvens.

Derfor bliver bassen ca. samme tone, uanset hvilken basfrekvens den skal spille!

Det er derfor at der er den samme Boom-Boom bas i de fleste basreflekshøjttalere.
,
Men - desværre - mener stort set hele befolkningen, at sådan skal en bas lyde.

Den er jo også den lyd de hører ved koncerter (med højttalere).

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
th4dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 12 April 2023 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har jo så også 2 stk velodyne dd18 subwoofere på bunden, som er en lukket konstruktion med
Servostyring, og det er efter min mening klasser bedre end noget åben baffel jeg endnu har hørt. Nu har jeg
ikke hørt dit system endnu, men det glæder jeg mig meget til. Det generelle indtryk af dine højttalere,
som jeg kan læse mig til, tyder på at de ikke kan præstere et højt nok lydtryk, og det dur slet ikke i min optik, men det kan jo være
at jeg bliver klogere 🙂. Når jeg går til koncert og oplever rummet og musikken live, så er det jo den oplevelse
som jeg forsøger at genskabe i min stue via mit stereoanlæg. Og her synes jeg ikke at class d formår
at skabe det rum og den atmosfære, som jeg selv oplevede til koncerten. Jeg har også haft lånt
en mere eller mindre ultimativ udgave af newclassd, og hold da op den er kedelig ift til kl A. Men jeg har hørt
rigtig mange lovprise dem til skyerne. Det hele er selvfølgelig system afhængigt og hvordan og hvad vi lytter efter.
Til top Vis th4dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af th4dk
 
th4dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 12 April 2023 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Folk der var på besøg i søndags, nåede også at lytte kortvarig til mine
cube audio magus fuldtone højttalere, sammen med bunden af snell,
hvilket selvfølgelig ikke var den optimale løsning. For nylig havde
jeg opstillet dem sammen med mine velodyne dd18 subwoofere og
Mit bryston 10b Sub delefilter. En del har været og lytte til det setup.
Mest bemærkelsesværdigt er en professionel pianist fra Københavns
Opera, som mente at det var det mest ægte/naturtro piano/klaver han havde
Hørt gengivet via et stereoanlæg. Så min kæde af udstyr foran mine
højttalere kan vil ikke være så langt fra neutral, som mange påstår 🤔
Til top Vis th4dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af th4dk
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 12 April 2023 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

th4dk skrev:
Nu har jeg ikke hørt dit system endnu, men det glæder jeg mig meget til. Det generelle indtryk af dine højttalere,
som jeg kan læse mig til, tyder på at de ikke kan præstere et højt nok lydtryk, og det dur slet ikke i min optik, men det kan jo være
at jeg bliver klogere 🙂. Når jeg går til koncert og oplever rummet og musikken live, så er det jo den oplevelse
som jeg forsøger at genskabe i min stue via mit stereoanlæg.


Mit system kan spille højere end jeg ønsker:-)

Hvis man hører ved samme lydtryk, som ved en koncert, får man først "TTS" (= midlertidig hørenedsættelse), altså at øret forsøger at
beskytte sig selv.

Derved mister man evnerne til at høre detaljer.

Hvis "TTS" varer for længe, får man en permanent hørenedsættelse.

Så der er absolut ingen grund til at spille så højt:-(





__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 12 April 2023 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Hvis man hører ved samme lydtryk, som ved en koncert, får man først "TTS" (= midlertidig hørenedsættelse), altså at
øret forsøger at beskytte sig selv.

Derved mister man evnerne til at høre detaljer.

Hvis "TTS" varer for længe, får man en permanent hørenedsættelse.

Så der er absolut ingen grund til at spille så højt:-(

Det fandt man ud for mange århundrede siden - i klassisk musik spiller man ikke meget højt hele tiden.

I stedet bruger man dynamik, dvs man skifter mellem svage passager og og kraftige passager.

Så nyder øret det meget mere:-)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes