Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 16:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hegel H590, AirPlay2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kirkes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2023
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 07 April 2023 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har lige opgraderet min H590, så den har AirPlay2. Dermed skulle jeg iflg. hifiklubben have et stærkt setup, så jeg ikke vil få glæde af en ekstern streamer. Jeg er ret ny i det med at streame, og har i et par år været tilfreds med at streame gennem en pc. Nu skal jeg så blot streame gennem min iPad jf. klubben.

Er der nogen i dette forum, der ud fra en teoretisk vinkel kan sige noget om, hvordan jeg får den bedste lyd? Er det AirPlay2, PCen evt. med Audioquest jitterfilter, eller er det med en ekstern streamer uden dac eks. Primares? Der er så mange muligheder, så det er svært at finde den røde tråd uden at jeg skal teste et hav af muligheder - det orker jeg ikke.

En evt. opgradering må godt koste noget…

__________________

mvh. Niels N.
Til top Vis kirkes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirkes
 
Henrik.E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 08 April 2023 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo and på hvorfra du streamer TIDAL eller hvad

__________________
VH
Henrik.E
Til top Vis Henrik.E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik.E
 
kirkes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2023
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 08 April 2023 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik.



Ja, jeg streamer via Tidal (hifi).



mvh. Niels
Til top Vis kirkes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirkes
 
kirkes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2023
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 08 April 2023 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

PS: Jeg har bestilt en WiiM Pro over Amazon.de for at prøve noget (kr 1200). Jeg vil også teste en BLUESOUND NODE N130.
Endelig kunne en Lumin D2 også være en mulighed selvom den kan en masse, som jeg ikke får brug for - så har jeg da forsøgt
noget, men det er i blinde.

__________________

mvh. Niels N.
Til top Vis kirkes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirkes
 
cykelmyg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 08 April 2023 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Att. Kirkes:
Jeg har gjort følgende erfaring med min Hegel H390, vedrørende streaming og airplay (osse opdateret til airplay2):
Har tidligere haft en lille Pro Ject streamer, som var tilsluttet via USB. For nuværende benytter jeg en Lindemann Limetree
Bridge 2, som ikke har USB udgang, men “kun” spdif, som er tilsluttet BNC indgangen på Hegel’en.
Og hvad har jeg oplevet her?
Jo, godt nok hedder det sig, at en USB tilslutning rent teknisk er det bedste (dsd mm). Men min oplevelse er, at spdif lyder langt
bedre - mere “smoothe” eller “analogt”, om man vil, men med en enorm dynamik og transparans. Godt nok kan man via spdif
“kun” overføre op til 24 bit og 192 Khz - men det er for mig fuldkomment ligegyldigt, da mit behov for streaming stort set
udelukkende gælder Qobuz og højopløste ukomprimerede internet radiostationer, som er en nydelse at lytte til.
Selv om Hegel’en bestemt lyder flot på airplay, med overførsel fra enten Tidal eller Qobuz, er det lydmæssigt helt klart den
dårligste løsning - efter min erfaring.
Lindemann’en er en ren “bridge” - altså udelukkende netværksafspiller, uden dac. Den fås osse med dac. Den støtter såvel Tidal,
Qobuz, Spotify og internet radio, og den tilhørende app er absolut brugbar og let at bruge.
Hilsen cykelmyg.
Til top Vis cykelmyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cykelmyg Besøg cykelmyg's Websted
 
kirkes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2023
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 08 April 2023 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Cykelmyg, tak - Lindemanns ser interessant ud også ud fra det review, som jeg har læst. Du skriver, at du bruger BFC på din
Hegel. Er det bedre end optisk, som Lindemann også har?

__________________

mvh. Niels N.
Til top Vis kirkes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirkes
 
cykelmyg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 08 April 2023 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg tør ikke sige, om det lydmæssigt er bedre, men optisk kan kun overføre op til 96 Khz - derfor bruger jeg et 75 ohm BNC kabel, med en BNC til RCA adapter i Lindemann RCA udgangen, og BNC indgangen i Hegel’en. Det er med afstand den bedste streaming lydgengivelse, jeg har oplevet indtil nu.
Til top Vis cykelmyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cykelmyg Besøg cykelmyg's Websted
 
kirkes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2023
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 08 April 2023 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg skal vist en tur til Højbjerg nu. Hvordan med rabatter? Den står til 6199,-

__________________

mvh. Niels N.
Til top Vis kirkes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirkes
 
Henrik.E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 08 April 2023 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har wiim Pro den er rigtig fin er godt nok gået over til Deezer og der er et problem med den og wiim Pro så bruger AirPlay
eller chromcast til den


__________________
VH
Henrik.E
Til top Vis Henrik.E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik.E
 
kirkes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2023
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 08 April 2023 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

cykelmyg, så står der en limetree bridge ved forstærkeren , jeg nåede forbi forhandleren i dag, hvor jeg sad og lyttede - også til en Meridian 210, som koster lidt mere. Jeg kunne bedst lide limetree’en.

Nu skal jeg finde ud af, om coax-indgangen skal bruges til streamer eller cd - anbefalingen fra TapeConnection var coax til streameren og så optisk til cd.

Jeg blev også anbefalet Qobuz. Det prøver jeg nu, men det virker tungt med deres app.

Endelig bad Tape-manden mig så inderligt om at købe et ordentligt kabel til streameren. Det blev et Nordost, blue heaven.

Nu kommer en sjov tid med de sidste tilpasninger.

Tak for dit bidrag.

__________________

mvh. Niels N.
Til top Vis kirkes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirkes
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Online
Indlæg: 282
Sendt: 08 April 2023 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

et kabel til næsten samme pris som streameren og jeg bruger en Rasperry Pi med standard Usb udgang til at fodre mine Beolab 90
En eller anden er gået helt forkert i byen

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
cykelmyg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 08 April 2023 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Att Kirkes:
Det var hurtig ekspedition - den Limetree bliver du glad for :-)
Det er helt korrekt, at bruge coax indgangen på Hegel’en - eller endnu bedre BNC indgangen, hvis du har mulighed for det,
sådan rent kabel-mæssigt. Jeg bruger selv BNC indgangen, sådan som jeg har beskrevet i ét af de tidligere indlæg på din topic
her.
Når du er blevet dus med Lindemanns app, så prøv engang under “airrible radio”, at finde “High Quality Stations”. Her er en
række af “lossles” ukomprimerede stationer, som du kan prøve at lytte på. Hvis du f.eks vælger Hi On Line, kommer der forslag
til “relaterede” stationer, hvor alle Hi On Line’s stationer kan vælges, og lægges ind i hukommelsen, hvis det ønskes. Det samme
gælder nogle af de andre stationer. Prøv osse “Super Stereo” fra Chile.
God fornøjelse!
Til top Vis cykelmyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cykelmyg Besøg cykelmyg's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes