Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 01:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Leben CS600X - klasse a eller a/b (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 22 Februar 2023 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Hej kloge mennesker,

Jeg sidder og læser en anmeldelse af en Leben CS600X-forstærker. Her står: "The amp runs in Class AB rather than pure Class A. During use, it gets fairly warm but not uncomfortably hot"

Kan det passe, at der er ikke er tale om en ren klasse-A-konstruktion? Kilden er her: https://www.stereonet.com/uk/reviews/leben-cs600x-integrated -valve-amp-review?fbclid=IwAR1QFg6CUb1ChLo2I2QVHaYe5djVxbkLk sOtwV1qiODFH3AIkUrVMVlvo_A

Hilsen Kasper

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 22 Februar 2023 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Mange rørforstærker køre i a/b kobling . Intet mærkeligt i det ..
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 22 Februar 2023 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Forenklet forklaret er forskellen på en klasse A og en klasse A/B er primært et spørgsmål om størrelsen på tomgangsstrømmen.
En klasse A/B kører klasse A op til tomgangsstrømmens niveau og fortsætter glidende og ubemærket i klasse A/B.
Det bør ikke frarøve dig din nattesøvn.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 22 Februar 2023 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg heller ikke, det kommer til ;)

Men er vi sikre på, at der _er_ tale om en A/B-konstruktion?

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 22 Februar 2023 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Tænker den ville være konstant VARM, hvis den kørste ren klasse A. Så ja, det er nok rimelig sikkert, en Klasse A/B.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 22 Februar 2023 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Vi mangler som i utallige andre forum sammenhænge et diagram til apparater, hvor der spørges om deres tekniske egenskaber.

I dette tilfælde tyder alt dog på at der ER tale om en klasse A forstærker som af temperaturmæssige årsager er justeret til en
lavere tomgangsstrøm, hvorved dens klassemæssigt korrekte benævnelse er klasse A/B.

Og en gang til ……… den kører klasse A op til tomgangsstrømmens niveau og derfra glidende og ubemærket over i klasse
A/B. En klasse A forstærker kører med fuld strøm uanset udgangseffekten. Så højt er strømmen ikke skruet op i din. Derfor
ifølge dit link mere korrekt A/B. Elektronikken er konstruktionsmæssigt grundlæggende klasse A.

Suppler med mit tidligere skriv, OK ?


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 23 Februar 2023 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Betemt ok - mange tak for hjælpen og forklaringerne. Jeg har forsøgt at finde et diagram, som du foreslog, men uden held. Synes generelt der er meget lidt at finde på den ift andre mærker.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 23 Februar 2023 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Et tjek på Leben's hjemmeside viser at udgangseffekten er 2 x 32 watt... det kunne godt indikere at det er en Kl.A/B konstruktion

Ét EL34 rør kan levere 8,5 watt i SE/Kl.A, og det dobbelte med 2 pr. kanal . Ergo må de sidste watt være Kl.B...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 24 Februar 2023 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Modtaget! Det blev nævnt, at den op til et vist niveau kører i ren klasse-A op til et vist volumniveau, hvis jeg læser rigtigt:

"[D]en kører klasse A op til tomgangsstrømmens niveau og derfra glidende og ubemærket over i klasse A/B".

Kan man beregne ud fra RIAA og højttalere, hvornår den skifter over? Jeg har et sæt Harbeth M30 og en Leben RS30-EQ og en Goldring 2400-pickup.

Og en anden ting - den ser ud til via en switch a kunne køre med både EL34 og 6L6GC (med lidt forskellig udgangseffekt). Hvad karakteriserer de to forskellige rør? Og hvor får man mest for pengene, hvis man skal ud i NOS-rør?

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 24 Februar 2023 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Ah, ser nu, at du har svaret på det første spørgsmål, sorry! Jeg har forsøgt at redigere i indlægget, men kan ikke finde ud af det.


__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 24 Februar 2023 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv brugt google til at finde debatter i diverse foras på nettet, om forskelle på rør og rørtyper. Søg f.eks. "EL34 vs 6L6"

Både EL34 og 6L6 skulle efter sigende have generelle lyd-signaturer, hvor nogle toneområder fremhæves mere end andre, og så er det spørgsmål om hvad man er til. Der kan også være forskelle fra fabrikat til fabrikat inden for samme rørtype, men så handler det mere om ting som præcision og opløsning.

En spændende detalje ved Leben CS600 er, at den faktisk også kan benytte KT-66, 77, 88, og 90 som har samme forsyningsspænding og strømtræk som EL34. Så du har masser af muligheder



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 12 Marts 2023 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hej igen, kloge mennesker,


Endnu engang tak for indspark. Valget landede på den tidligere model leben-cs600-forst%C3%A6rker.106679">CS600, hvor jeg nu er på udkig efter gode rør, som beskrevet i tråden.

Så byd gerne ind med erfaringer - kigger pt på Sylvania, Tung Sol, RCA, Fivre & GE. Jeg ved godt, at alle kan googles med fordel, og det har jeg også gjort. Men det er altid spændende at læse om andres konkrete erfaringer gerne fra lignende setup.


Hilsen Kasper

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 12 Marts 2023 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Forenklet forklaret er forskellen på en klasse A og en klasse A/B er primært et spørgsmål om størrelsen på
tomgangsstrømmen.
En klasse A/B kører klasse A op til tomgangsstrømmens niveau og fortsætter glidende og ubemærket i klasse A/B.
Det bør ikke frarøve dig din nattesøvn.


Som jeg har forstået det, er en AB vel forspændt nøjagtig så meget, at så snart spændingsvinget starter, begynder transistoren at trække
strøm. Hvor en Klasse A er forspændt så meget at den konstant trækker en given strøm?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 12 Marts 2023 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den flotte Leben amp Kan ikke rigtig give input til rør, da min Leben RS100u bruger helt andre typer rør. Men
ville egentlig også bare sige tillykke med den

Hvad skal den trække af højttalere?
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 14 Marts 2023 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Mange tak - den er lige ankommet og står og akklimatiserer et par døgns, så jeg har ikke hørt den endnu. Men for dælen, hvor er den lækker i sin fremståen æstetisk, byggekvalitet, indpakning og feel på knapper og størrelsen på strømforsyningen.

Den skal trække et sæt Harbeth M30.1.

I forhold til indgangsrørene ser det ud til, at der sidder to forskellige sæt i. 2 styk Raytheon 6SC7-rør med gul / grøn skrift - disse sidder inderst af de fire. Ved siden af - ud mod forstærkerens sider - sidder to andre rør med rød skrift. Jeg kan ikke se, hvad der står på de sidstnævnte.

Gad vide, om det betyder, at man ikke nødvendigvis behøver et quad af symmetrisk udmålte 6SC7-rør, men kan 'nøjes' med to symmetrisk udmålte par? Det ville give en del flere muligheder og lavere priser samlet set ift quads.

Jeg har en parralel tråd på Hifisentralen, fordi der lader til at være en del flere Leben-ejere og reparatører i Norge, end der gør i Danmark.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes