Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Solceller! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 05 Februar 2023 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Har fået installeret solcelleanlæg i huset.. Al strøm kommer nu fra inverter. I tidligere tider troede jeg det var toppen at få frigjort strømforsyningen fra nettet, hvilke jeg jo egentlig har fået nu.

De første få plader jeg lyttede om aftnen på dagen anlægget blev sat op, virkede også ok. Men, men men. Dagen efter hørte jeg sonoritet. Jeg hørte bassen var fladet ud, hvilke er skidt for det rytmiske islæt og jeg hørte toppen var blevet en del mindre nuanceret. Væk var den nuanceret overtone-reproduktion og med den det imaginære rum i forlængelsen af min stue, der hvor ambiencen fra optagerummet høres bag trommerne og egentlig definerer hvor bagvæggen står og musikken bør ende. Æv.

Købte ret hurtigt en DC-blocker fra Supra hvilke reetablerede det meste, dog ikke det hele. Bassen blev strammet op og rytmen kom tilbage, men optagerummets bagvæg er stadig borte. Dybde er tilbage. Dog virker dybden nærmest som befinde sig inde i min frontvæg (en meeeget dyb frontvæg ;-), og spiller med akustikken fra min egen stue. Ambiencen fra det "ekstra rum" i forlængelsen af min stue jeg havde inden solcelleanlægget kom op, er der nu kun i små mængder. Min plan er at prøve en mere bekostelig DC-blocker (Isotech syncro uni) lige for at sikre mig. Virker den ikke bedre, må jeg beholde Supraen og indstille mig på min nye fremtid med solceller.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 05 Februar 2023 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Har du fået målt om der er DC på forsyningsspændingen til anlægget? Det er jo forudsætningen for værdien af et DC filter. Med
mindre det du oplever er resultatet af DC filterets øgede modstand i ledningsnettet der forsyner din elektronik. For der kan vel
ikke være tale om placebo …..?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 05 Februar 2023 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Filteret skal vel sidde lige før (efter) inverteren til solcellerne, støjen skal fjernes så tæt på kilden som muligt, hvis der er nogen
Når solen er gået ned burde der vel heller ikke være nogen påvirkning fra inverteren med mindre den er forsynet med et batterilager

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 05 Februar 2023 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Har du fået målt om der er DC på forsyningsspændingen til anlægget? Det er jo forudsætningen for værdien af et DC filter.



Så hvis ikke jeg først har målt efter, er det der ikke

Skal vi så også holde op med måle på forureningen, så er den der ikke
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 05 Februar 2023 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

@Nils

Du har oplevet en forskel. Ok?

Du indsætter et DC filter og oplever en forandring.

Det jeg vil frem til er - er det DC funktionen i filteret eller er det resultatet af filterets øgede seriemodstand, som er årsag til den
forandring du hører? Det kan du afgøre ved at måle “om der er DC på netspændingen til dine apparater”?

For hvad er der ved at indsætte en DC spærre hvis der ikke er DC på netspændingen og forklaringen på oplevelsen du beskriver,
skal findes på anden vis. Jeg går ud fra du søger forklaringen, så du kan finde tilbage til musikoplevelsen - før solcellerne?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 05 Februar 2023 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Nils, hvorfor tror du at det er DC? Kan det tænkes at det er helt "almindelig" tilført støj?

Frem med filtrene, og så er det bare at prøve sig frem



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Inverteren skulle helst ikke tilføre DC, men du kan være ret sikker på at den tilfører støj.
Det er jo switch mode-elektronik, en AC-SMPS til dit hus.
Jeg ville blive meget overrasket hvis den giver en pæn AC-sinus uden støj ud.

De er ikke lavet med hi-fi for øje. Men det var måske en ny mulighed?
Audiofile solcelle-invertere - til gavn for din RIAA!

Don't let the sun go down on you...

/Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

@Kaj

Jeg søger ikke forklaringen (den kan skyldes både DC og netimpedans), jeg forsøger finde et DC-filter der virker endnu bedre, hvis et sådan findes.
Jeg vil dog kun prøve et enkelt alternativ (Isotech) og hvis ikke det virker bedre lader jeg Supra stå, for så dårligt lyder det nu heller ikke.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

@Mikkel

Jeg tror det er DC fordi DC-blockkeren virker. Skinnen jeg har er der også RFI-filter indbygget hvilke faktisk bare forværrer situasionen. Min Pre og MC-amp, og faktisk også min strømforsyning til pladespilleren bryder sig ikke om disse netstøjsfiltre. Får lagt en udtværet plamage over bassen og reduceret nuanceringen i toppen, meget det samme som skete med solcelleanlægget.

Jeg benytter derfor kun den første lomme i skinnen (som er uden netstøjsfiltrering, kun DC-blokering), hvor jeg fører kabel fra og op til mine gamle dåser (som bare er El-dåser uden anden elektronik). Kan i den forbindelse også fjerne jord til ampen hvilket yderligere reducerede den sorte plamage over bassen.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

@Præsten.

Enig.
Formålet er få genskabt sinus-kurven.
Har aldrig haft den slags problemer før. Forstår meget bedre nu hvorfor hififreaks hænger fast der. Tror desværre ikke jeg kommer helt tilbage til lyden fra
før solcellerne men synes det allerede har hjulpet en del med DC-blockeren.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Her er et eksempel på output fra en inverter.
Og det er endda uden støjkomponenter.
Så kan du selv vurdere om du tror det er gavnligt for den rene lyd.

/Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
@Mikkel

Jeg tror det er DC fordi DC-blockkeren virker. Skinnen jeg har er der også RFI-filter indbygget hvilke faktisk bare forværrer situasionen. Min Pre og MC-amp, og faktisk også min strømforsyning til pladespilleren bryder sig ikke om disse netstøjsfiltre. Får lagt en udtværet plamage over bassen og reduceret nuanceringen i toppen, meget det samme som skete med solcelleanlægget.

Jeg benytter derfor kun den første lomme i skinnen (som er uden netstøjsfiltrering, kun DC-blokering), hvor jeg fører kabel fra og op til mine gamle dåser (som bare er El-dåser uden anden elektronik). Kan i den forbindelse også fjerne jord til ampen hvilket yderligere reducerede den sorte plamage over bassen.

Desværre er mange filtre underdimensionerede, og ikke "aggressive" nok... og det er dét du oplever! Filteret fjerner ikke nok af støjen, og resultatet er at det stadig lyder dårligt. Jeg har prøvet mange filtre og kun Brinck 507 og PS Audio Dectet var effektive nok, uden at skade lyden...

Hvilket tror du virker bedst? :

 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Endnu et 'sjovt' eksempel.
Det er tilsyneladende en ulovlig installation, og nok også et worst case eksempel.

/Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

@Mikkel.

Før solcellerne havde jeg ingen støj og som så ingen støj der skulle fjernes, det kom først med filtrene. Filtrene gør toppen hård, nuanceforskelle udelades. Optagerummets ambience er i overtonegengivelsen og kræver såmænd bare at blive spillet, så hører man den - hvis i og såfremt ikke andet skygger for. og her er problemet jeg beskrev: Med hele skinnen i brug (filtre og Dc-blokering samt jord-protektion) kommer al musikken straight forward. Udeladt er myriaderne af dybdekontraster.

I det nu flade up-forwarde lydbilled er der nærmest som tykt med sort tyk røg fra en oliebrand :-) Gad vide om ikke det er denne sorte "hinde" folk, der leger med strøm-relateret, beskriver som sort baggrund?. Det er imidlertid ikke baggrunden men noget der sker ude foran, den lyse lilletromme kan stadig høres komme inde bagfra plamagen. Som jeg tidligere beskrev formindskedes dybdekontrasten og i et fladt lydbilde kan den sorte plamage måske godt opfattes
som være sort baggrund.

Med hele skinnen i brug bliver der virkelig tryk på bassen, stortrommen og andet percussion i det nedre toneområde. Men billedlig talt lyder det som bassen er malet på med bred pensel og rager langt ud over optegningen for et mere præcist optegnet lydbilledet. Og tillige hører jeg en stor del forvrængning. Men måske alligevel købsbar til Rock (der findes sikkert også dem der synes det lyder fedt). Sætter man akustisk musik på (etc Jazz og Klassisk), bliver det svært holde ud. Med kun DC-blokkeren i brug blev det bedre, meget bedre. Men stadig ikke helt godt. Mangler stadig bedre start/stop (intonering/udklingning) på bassen. Den ligesom glider igennem melodien, nok uden egentlig at stoppe helt op (groft skitseret).

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

@Præsten.

Kom ikke igennem til den første.
Den sidste bliver måske en forklaring på årsagerne jeg beskriver i billedsætninger.

Havde forinden hørt en smule om solceller kunne skabe ringere lyd men besluttede alligevel få det opsat. Jeg er glad for mine solceller
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 167
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Måske skulle du prøve en 230v motor der trækker en 230v generator og så , måske , rense strømmen ?
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hej Niels Valle. Det er da ærgerligt det du har oplevet.
Min erfaring siger mig, så meget strøn som muligt og gerne
overdimensioneret.
Har du ikke mulighed for at trække instalitionskabler til hi-fien? Der skal
strøm til i rå mængder.
Jeg har eget instalitionskabel til hvert apparat i hifikæden, 6x2 kvadrat pr
leder, og jeg har suveræn god lyd.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

@Svend Palvig.

Jeg har dedikeret strømgruppe til hifi.
Jeg har apparater med styr på strømforsyningen.
Jeg har også været fuldt tilfreds med lyden.
Omtalte/beskrevet hurdler opstod først med solcelleanlægget.
Har prøvet med Supra DC-blocker. Har løst det værste, i hvertfald når musikken er rock/pop.
Når det akustiske kommer over mangler jeg helt konkredt få banket en væg ned eller åbnet en dør til et imaginært rum (som før lå i forlængelse af min
stue), så jeg også hører ambiencen fra optagerummet, eller beskrevet omvendt, den manglende ambience fra optagerummet er årsagen til det imaginære
rum ikke mere er til stede. Ambiencen fra hele dybden (som stadig er dyb) er der kun når musikken spiller, når musikken stopper tilbagestår kun min stue.
Svært bevare illusionen under de omstændigheder. Inden solcellerne kom til kunne jeg bevare fornemmelsen for optagerummet, også når musikken ikke
spillede. En musiker smaskede, trampede i gulvet eller jeg hørte en svag talen fra et sted i optagerummet alt sammen med til jeg kunne bevare illusionen
af optagerummet.
Rock/pop-musik høres bedre men jeg mangler stadig ambiencen fra optagerummet bag trommerne som jo bliver det der fortæller mig hertil og ikke dybere
foregår musikken. i øjeblikket bliver trommerne (som gerne er placeret bagerst) dem der definerer hvor det hele ender inde i dybden, men lyder grundet den
manglende ambience som noget der foregår i min stue, dyyybt inde i væggen.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Gnist skrev:
Filteret skal vel sidde lige før (efter) inverteren til solcellerne, støjen skal fjernes så tæt på kilden som muligt, hvis der er nogen
Når solen er gået ned burde der vel heller ikke være nogen påvirkning fra inverteren med mindre den er forsynet med et batterilager


Høv høv Gnist. Overså dit indlæg.
Jeg har batteripakke.
Og ja, når cellerne/batteriet er flade er strømmen den direkte. Lover ikke godt for den kommende tid hvor solanlægget bliver mere selvforsynende.

Som jeg skrev i en anden tråd, lyttede jeg et par optagelser samme dag solanlægget var opsat. Syntes ikke der var nogen forskel til tidligere (har nok lyttet
med den direkte strøm).
Dagen efter skulle jeg så nyde min friske vdH Canaria og de 100mm glasuld jeg havde dæmpet akupladerne på frontvæggen med, en uge tidligere.
Hørte "Strawbs" med Strawbs. En af optagelserne har en form for lydkollage i hvert vers. Jeg havde aldrig før lagt mærke til disse kollager var dynamiske
og nærmest levende. bevægede sig både bredden og dybden med både kraftige og svage lyde nærmest som at se en film.
Men næste gang sekvensen kom forbi skete der midt i det hele, at det nu blev højt, a wall of sound, statisk ingen dynamik og up-front. Æv.
Min første tanke - det er inverteren der har taget over. Min næste tanke, øv det bliver jo kun værre som dagene bliver lysere og solcellerne tager over. Min 3.
tanke var, jeg må undersøge hvad jeg kan gøre. Har jo aldrig været i en sådan situation før og havde kun dårlige erfaringer med strømrelateret tweaks.
Heldigvis havde jeg nogen tid forinden fulgt en dabat på hifi4all og lagt mærke til Mikkel og andres rosende ord om DC-blokkere.
Læste en del om Blockere, de har en god evne til reetablere ødelagt sinus, noget jeg havde en god fornemmelse for, og heldigvis virker det til jeg er på rette
vej.
Hallo Gnist er du der stadig? Svaret blev jo lidt langt
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 428
Sendt: 06 Februar 2023 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Bare et forslag , drej din elkabler 180 grader , jeg har det på samme måde , at jeg tydelig kan høre forskel på hvilken vej elstikket vender .
Når det sidder rigtigt er lydbilledet bare stort og med masser af detaljer og dynamik og hvis det sidder forkert er lyden flad udynamisk og direkte
slem at høre på .

Ved godt at mange ikke tror på dette trick og det er meget low tech og måske du allerede at prøvet det uden den effekt jeg taler om .

Held og lykke med projektet .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes