Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 21:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: MiniDSP vejen frem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 594
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hej alle

jeg ville egentlig have fortsat i tråden "Indstilling af lyd/sub?", da emnet er det samme, men det er blevet låst. mit setup er
Marantz sr 5010
Xtz edge 300 effektforstærker
Xtz 100.33 højttalere
xtz surround og center højttalere
2x B&W CT SW15 + B&W SA 1000 forstærker
projektor
streamer Tidal til musik via marantz
mest musik, dernæst film

Jeg har nu leget med mine nye subs og oplever stadig en del knas med at få full range højttalerne til at spille godt sammen med basserne. Det skal siges at både front og subs er sat op således at reciever kun ser fronthøjttalere via y-split rca kabler, altså uden sub, og front højtallere og subs får fuldt signal.

jeg har forsøgt
1) audyssey rumkorrektion med indstilling "flat" som anbefales via "stereo" på Marantz'en og det lyder ligesom indstillingen = fladt, som i helt fladt, og der er ingen justeringsmuligheder via recieveren lige umiddelbart. Min forstærker er for gammel til at understøtte Audyssey App'en
med flere indstillingsmuligheder.
2) pure direct på marantz med manuel indstilling af subs via filteret i forstærkeren. Det virker bedre, og egentlig bedst hvis crossover sættes til 40-50hz (der hvor fronterne må give tabt, på papiret). MEN hvis må justerer op til ca. 100Hz er der helt anden bund i musikken, men det er meget vanskeligt at indstille og ja, der er ingen rum korrektion, og stort overlap mellem subs og fronterne, hvilket er enormt svært at justere.

SÅ, 10.000krs spørgsmålet er om der, med min lidt specielle opsætning, er muligt at koble en DSP på for at få integreret bassen bedre?

bonus info: jeg har handlet "basfælder" ind. 12 stk der kommer til at dække 3 ud af 4 hjørner fra guld til loft . Ankommer om 1-2 uger, så måske tid til at investere i en miniDSP HD + mic og få målt rummet godt og gundigt igennem?
Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen
 
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 594
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

ok, jeg prøver at svare mig selv og så kan I korrigere mig, sjov leg

Hvis jeg ser på tilslutningsmulighederne på miniDSP'en så vil jeg skulle køre analogt fra Marantz pre-out "front" til DSP'ens "RCA in". Herefter output 1+2 RCA til XTZ edge og output 3+4 til SA1000 sub forstærkeren. Spørgsmålet er så udelukkende få det til at fungere via miniDSP'ens software? evt ved at slå det active filter fra i SA 1000 forstærkeren? Vil DSP'en så ikke se fronter + subs som ét sæt fronthøjttalere? Vil jeg så ikke kunne sætte et meget nøjagtigt crossover eller filter efter måling? eller er jeg galt på den?

alternativt kunne man købe en streamer og køre helt udenom Marantz, men det kan jeg ikke lige se hvordan det skal fungere uden at Atmos surround setuppet ødelægges?
Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen
 
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 594
Sendt: 23 Januar 2023 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

nå, jeg har nu læst denne side og det virker at være vejen frem eller hvad?

https://www.minidsp.com/applications/subwoofer-tuning/tuning -multiple-subs

hvis der ikke er højlydte protester så køber jeg miniDSP+mikrofon+fjernbetjening ? anyone?
Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 23 Januar 2023 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Du kan roligt gå minidsp vejen. Har brugt det i mange år efterhånden.

Jeg ved ikke hvor du bor, jeg bor i 2770, for jeg har umik-1 som du gerne må låne nogle uger. Gider dog ikke besværet med at
sende :-)


Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 594
Sendt: 24 Januar 2023 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Hej Svendborg

det lyder godt - så bestiller jeg sådan en omgang :) mine basfælder kommer i dag, så bliver spændende at se og ikke mindst høre hvad det gør
ved rummet.

det var da meget pænt af dig ift. låne mikrofonen, men jeg bor i Århus , så det er nok for bøvlet.
Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes