Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 05:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: GaN FET forstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1719
Sendt: 19 Januar 2023 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der har prøvet/lyttet til forstærkere baseret på GaN FET teknologi?

Det ser ud til, at en forskellige firmaer tilbyder forstærkere med denne teknologi, som bl.a. skulle give meget lav forvrængning p.g.a. mulighed for meget høj switchingfrekvens.

Anmeldelser/tests ser begejstrede ud over hele linjen, bortset fra nogle fupnumre, som man vel altid ser, når der kommer noget ny teknik på markedet

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 20 Januar 2023 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jeg ledte for et års tid siden efter en forstærker til mine Dynaudio C1'ere. Min Accuphase E-203 har ikke kræfter nok nok der blev spillet lidt højt. I den
forbindelse havde jeg Technics SU-G700M2 og SU-R1000 hjemme på prøve. De er begge baseret på GaN-FET teknologi.

Lyden er klar, åben og neutral - men ikke kold eller klinisk på nogen måde. Den store SU-R1000 var for voldsom i mit rum. Bassen blev for tør og rummet
spillede for meget med - og da prisen også er høj (60K) afskrev jeg hurtigt den.

Jeg brugte derfor mest tid i selskab med den "lille" SU-G700M2. I starten var jeg skuffet over bassen hvor min Accuohase var bedre (indtil et vist
lydniveau). Det viste sig dog at være USB-indgangen på SU-G700M2 som var det svage led. Jeg skiftede over til coax-indgangen og så så kom bassen
med.

Technics SU-G700M2 er et røver-køb. Eneste grund til jeg ikke købte den var at jeg elsker lyden fra min Accuphase. Jeg valgte derfor at skifte højttalerne
ud i stedet.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 20 Januar 2023 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Uh, havde det ikke været endnu bedre at købe en E-303? Den har jo en del flere kræfter end 203, selv om det på papiret ikke er så mange watt.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 21 Januar 2023 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Ups. Fejl 40. Det er en E-202 jeg har. 2x100 watt i 8 ohm men dæmpningsfaktoren er ikke meget over 50! Under alle
omstændigheder løb den tør for strøm når jeg gav den lidt gas med noget Billie Eilish. Og jo - forstærkeren er serviceret og
trætte kondensatorer er skiftet.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 21 Januar 2023 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg lige skal uddybe lidt på lyden af de to Technics forstærkere så spiller de vidunderligt detaljeret, stort og åbent. Der er
masser af dynamik og selv den lille havde fint styr på mine C1’ere. Accuphase E-202 er godt med men “sovser” lyden lidt til i
sammenligning - men det er netop det jeg elsker ved den. Med Technics blev lyden for pæn. Noget som dog lige så godt kan
skyldes kombinationen med Dynaudioerne. Jeg har ejet en del digitalforstærkere (Wadia, LC zappulse, Nuprime, Appogee) og
Technics er klart de bedst lydende jeg har hørt til dato.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 21 Januar 2023 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jeg havde også en E-202 sidst i 70'erne efter et par år blev den erstattet af Harman Citation 21-22
E-202 var simpelthen for strømsvag, når den var med rundt og spille til bal (Disco) var det nødvendigt med toppladen skruet af og en bløser
der stod og blæste lige ned i dyret.
Den var heller ikke glad for skæve højttalerbelastninger så slog sikringkredsløbet fra ved halv volumen, ikke godt når man godt kunne
højttalerselvbyg i alle afskygninger.
Citation 21-22 er i en helt anden liga, har aldrig beklaget sig uanset hvad der er blevet sat i enden af dem og de spiller den dag idag

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1719
Sendt: 21 Januar 2023 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

@ Dalgas
Tak for dit input om GaN FET. Din beskrivelse af lyden stemmer rigtigt godt overens med, hvad jeg har set andre sige om lydkarakteren, og jeg hæfter mig især ved, at lyden ikke er kold/klinisk, hvilket efter min mening er et stort plus

Forstår godt din kommentar om Accuphase. De hælder nok lidt mere til det "romantiske", uden at lyden af den grund mangler opløsning eller detaljer.

Var den "lille" Technics bedre til at drive højttalerne end Accuphase'n?

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes