Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 09:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Opgradering fra Beogram 1000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 413
Sendt: 12 Januar 2023 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Jeg har for nyligt fået lidt interesse for at lytte til nye og gamle vinylplader. Jeg er startet ud på en gammel B&O Beogram 1000 pladespiller, jeg har lånt gratis. Efter lidt kærlighed er den kommet til at spille rimeligt og har kun en mindre mislyd fra omdrejningsskifteren .

Når, men mere vil jo hurtigt have mere, så jeg er begyndt at overveje at opgradere til noget bedre (og uden mislyde ). Ret mig hvis jeg tager fejl, men min tanker er, at det næppe betale sig at smide pengene i at forbedre/reparere en 50+ år gammel Beogram afspiller. Sikkert med original Pickup.

Men for at være ærlig, aner jeg ikke hvor mange penge man skal smide for at få noget der er bedre end det jeg har? Vil selv en den billigste Argon pladespiller fra HiFi klubben være en opgradering, eller skal man kigge mere i retning af noget Rega Planar 1/2 eller Pro-Ject Debut Carbon Evo? Interessen er stadigvæk ny, så vil ikke smide en formue efter projektet. Så hellere få en fornuftig afspiller der senere kan opgraderes med bedre pickup osv.

Jeg køber også gerne brugt. Men det er lidt af en jungle, når man ikke kan skelne guld fra skrammel. Det ligner at man kan gøre nogle fornuftige handler. Men hvis I har nogle mærker/modeller jeg kunne kigge efter ville det være lækkert.

Jeg bruger PT den indbyggede RIAA i min Pioneer receiver. Tænker at en opgradering af denne har mindre indflydelse på lyden og derfor har lavere prioritet. Mit primære setup kan ses i signaturen nedenfor.

Alt råd vejledning modtages med kyshånd

Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 12 Januar 2023 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Rega P1/Planar1, evt. i Plus versionen med indbygget riaa, er et rigtig godt udgangspunkt for at komme i gang med vinyl igen. Og den spiller med garanti bedre end den gamle Beogram...

Hvis du søger noget der kan opgraderes med tiden, så er Argon TT-4 et rigtig godt udgangspunkt. Den kan med garanti bære en bedre pickup... så kan man starte med den medfølgende 2M Red og få indblik i sin pladesamling og senere prøve f.eks. en 2M Bronze forsats eller komplet, som vil involvere én meget mere i musikken. TT-4 har også en indbygget riaa, som er bedre end den i din forstærker, men en bedre pickup fortjener også en bedre riaa.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 13 Januar 2023 kl. 04:23 | IP-adresse registreret  

DUAL CS 418 eller en af de andre modeller alt efter budget. Plug'n
play i god kvalitet, ser ud til at være deres speciale. Har aldrig hørt
dem dog, men de får gode ord online fra forskellige kanaler
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Jack Gellert
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2020
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 13 Januar 2023 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en Argon TT2 og har opgraderet PU til en Ortonfon OM Red.
Den er jeg vældig tilfreds med og den er efter min mening bestemt en opgradering fra din Beogram.
Det er bestemt ikke High End men den gør det rigtig godt
Til top Vis Jack Gellert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jack Gellert
 
Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 413
Sendt: 13 Januar 2023 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kiggede lige lidt rundt og fandt nogle demo modeller af Pro-Ject Debut Carbon EVO til omkring 3500 kr (normal pris ~4700 kr). De er godt nok uden RIAA, men kommer med Ortofon 2M Red pickup. Kan man sige noget om hvordan de ligger ift. de Argon i foreslår?
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 13 Januar 2023 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Min første TT da jeg gik tilbage til vinyl snart 15 år siden var en Project Debut. Den er langt fra kvaliteten på EVO. Men jeg
var tilfreds om kunne faktisk tweake den til den lyd jeg ønskede med plademåtte og endte med en akryl tallerken der gav
lidt mere klarhed. Med andre ord, Debut modellerne er bestemt fornuftige pladespillere som kan give en glæde ved at lytte
til vinyl igen. Fandt et par links og citat. Du har en phono indgang i din forstærker, start der. Hvis du vil mere, så prøv at
finde en brugt riaa til rimeligt beløb. Det kan næsten ikke gå galt hvis den virker. For de holder længe. Jeg ville gå med det
tilbud på EVO og 2 M Red. PU'en er jo en "foræring" if. t. org. pris på PU og TT

https://www.whathifi.com/reviews/pro-ject-debut-
carbon-evo


turntable/">https://www.theabsolutesound.com/articles/pro-je ct-debut-carbon-evo-turntable/
"Pro-Ject makes great-sounding gear at reasonable prices. The EVO is no exception, and I can easily recommend it to
anyone looking for an entry-level turntable that’ll perform for years to come. It’s the sort of turntable that a first-time
audiophile could build a system around, and not need to upgrade for a long while. To my ears, this is the one to beat."
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 413
Sendt: 24 Januar 2023 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Tak for input alle sammen. Efter at have gået og tænkt og læst lidt rundt på nettet endte jeg med at bestille en Pro-ject Debut Carbon Evo. En
prøvelytning i HiFi-klubben her i eftermiddags gjorde udslaget. De havde den ikke på lager, så kommer først hjem på fredag. Det bliver spændende at
høre den på eget anlæg, men bliver næppe skuffet

Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk
 
ypke
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 26 Januar 2023 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Synes alle herinde har det med at anbefale remdrevet pladespillere. Hvad med en god stabil direkte drevet pladespiller som en Audio-Technica AT-LP5X.
Den har fået en rigtig god anmeldelse i What Hifi magazine, og skulle lyde rigtigt godt til prisen!
Derudover synes jeg også at forslaget om en Dual CS 418 er godt, det skulle også være en god pladespiller med fouks på god komponent kvalitet.
Så er der jo også en Denon DP-300F hvis man gerne vil have en fuldautomatisk pladespiller. Ja så er der jo også en Dual CS 329 som er fuldautomatisk
og har et fast nåletryk, dog monteret med en fornuftig Audio-Technica AT-91 pick-up.
Hvis dit budget er til det så er der også en Technics SL-1500C eller SL-100C, som er nogle rigtigt fine direkte drevet pladespilere af en meget høj kvalitet.
De kan sagtens konkurere med de bedste Pro-Ject og Rega pladespillere, uanset hvad remdrevet-audiophilerne påstår :)

Held og lykke med din nye pladespiller uanset hvad du vælger!
Til top Vis ypke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ypke
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes