Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 19:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Subsonisk filter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 04 November 2022 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Hvad gør man nu om stunder for at dæmpe basserne i at danse ved lp lytning, tidliger var det almindeligt at forstærkeren havde et sub filter, er det
muligt at sætte et filter på pladespiller indgangen.
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 04 November 2022 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Du skal et sted i signalvejen have indsat et highpass filter. Bedst mellem RIAA forstærker og linjeforstærker.

Afhængig af forstærkerens konstruktion kan man groft forenklet indsætte en kondensator i signalvejen, udregnet efter
nedenstående metode. Den giver en afskæringsstejlhed på 6dB/oktav, som er den mindste reduktion du får ad den vej. Det
hedder et 1. Ordens filter. Idealet er at indsætte et filter af højere orden. Et filter med en stejlhed på 12, 18 eller 24dB/oktav
hvorved du bevarer en større del af basområdet intakt, samtidig med at filteret med stigende effektivitet fjerner de laveste
frekvensen. De som bringer højttalerne “ud i selerne”. Det sidste kræver et aktivt elektronisk kredsløb indsat i signalvejen.

Den simple løsning (6dB) https://www.highpassfiltercalculator.com/high-pass.html


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 04 November 2022 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Den effektive løsning er her. Komponentværdier angives om du ønsker.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 05 November 2022 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Som illustration af betydningen af valg af filterorden og dens afskæringsstejlhed er her karakteristikken på et 1kHz lowpassfilter.
Jo højere orden jo stejlere afskæring, jo mindre påvirkning af frekvenser over filterfrekvensen.
Dit filter skal have en afskæringsfrekvens i området 20-40Hz afhængig af stejlhed vil jeg foreslå.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 05 November 2022 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jeg skrev "er her karakteristikken på et 1kHz lowpassfilter" ..... highpassfilter ......skulle der naturligvis have stået.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 212
Sendt: 05 November 2022 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Du kunne måske også læse : Sådan sætter du din pladespiller korrekt op . I indsigtsartikler ! For at undgå et subsonisk
filter . Min pladespiller står på et IKEA Lack bord som står på et plankegulv lige ved siden af højttaleren og der er ingen
problemer .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 06 November 2022 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Audioloud skrev:
Du kunne måske også læse : Sådan sætter du din pladespiller korrekt op . I indsigtsartikler ! For at undgå et subsonisk
filter . Min pladespiller står på et IKEA Lack bord som står på et plankegulv lige ved siden af højttaleren og der er ingen
problemer .


På selv den "korrekt indstillede pladespiller" vil der være nogle buler i selve vinylpladen, som resulterer i nogle ret kraftige meget
lavfrekvente udsving - hvis altså elektronikken ikke på forhånd har indbyggede begrænsninger i området DC-10 Hz. Derfor er Kaj's
løsning den optimale i en analog kæde.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 06 November 2022 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

@Audioloud. Hvad består din signalkæde af fra pladespiller, pickup og tonearm til forstærkerkæde og højttalere? Det er lidt svært
at forestille sig det fjerlette Lack bords positive bidrag til det beskrevne.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 06 November 2022 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Det er et velkendt problem.

Det er kombinationen af basrefleks højttalere og grammofon.

Et basrefleks højttaler er resonanssystem, hvor man afstemmer systemet til en egensvingning på 60-100 Hz.

Dvs at stort alt bas lyder ens, uanset hvilket instrument der er tale om.

MEN under afstemningsfrekvensen vil membranen ubesværet bevæge sig fra den ene yderstilling til den anden.

Dvs. hvis der bliver tilført frekvenser et stykke under afstemningsfrekvensen vil "basserne danse".

Og en grammofon/pickup kan give disse meget lave frekvenser.

Der er to løsninger, et subfilter eller skifte til et bassystem uden denne fejl.

MEN da stort set alle lytterne er vant til denne baspukkel ved 60-80 Hz, vil de mene at en højttaler uden denne pukkel, har en "svag bas".

Hvis man lytter med rigtige højttalere og/eller går til koncerter uden højttalere, sætter man pris på en natulige bas!

Og bliver irriteret over basrefleks højttalernes "one note bass"

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 212
Sendt: 06 November 2022 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj . Her er min afspille kæde , Linn LP12 pladespiller , Mørch UP-4 tonearm , TechneAudio MC pick-up , Valab LCR
MC-RIAA , Audiolab 8300CDQ , Advance X-A220 monoblokke forforstærker / CD , Dali 18 MK2 , med 2 X 4 stk 15"
Subbasser ( 25 - 35 Hz ) . Her er masser af bas og IKEA Lack bordet fulgte i tidernes morgen også med Forsell
pladespilleren som stand !
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 212
Sendt: 06 November 2022 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Man kunne også sætte skumgummi propper i basportene , evt. klude eller sokker ! Men det bedste ville være at kende
setuppet og rummet for at afhjælpe hvad der kan gøres .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 07 November 2022 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har min 18 kg. Technics SL-1210GAE med Vertere Techno Mat og 2M Black i Phasemation CS-1000 headshell på en 11 kg resonas-død plade med
spikes under. De står på en skænk med egenvægt på 30 kg. + div. indhold 3 m fra HT og sub's bag en L formet væg. Dvs. skærmet fra direkte
svingninger fra de to sub's og HT. Jeg har ingen subsonic filter, men alligevel absolut sort baggrund også ved let ujævne LP'er. Dem har jeg nu kun et
fåtal af. Nogen gange glemmer jeg om jeg hører CD el. LP indtil der kommer et lille "klik" fra vinylen og omvendt, når CD'en bare kører og jeg tænker
pladen snart skal vendes. Det er ikke så kompliceret. Har prøvet med rummel når TT er for tæt på HT. Både tidligere og nuværende TT. Så hvis det
rumler, så er TT ikke placeret optimalt. Men det kan jo ikke altid lade sig gøre, sikkert derfor subsonic filter var ganske almindeligt i 80'erne, hvor TT tit
stod i et rack med HT ved siden af el. i en bogreol o.l. I dag er det jo kun hi-fi entusiaster som os der har TT. Så optimal placering må være vejen frem
ligesom akustik behandling af rummet o.l. Jeg tænker da også at HT tæt på TT er muligt for nogen, hvis rummet er stort.
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 07 November 2022 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

@Boman

Et basinstrument defineres vel mest i kraft af sin diskant.
Kender ikke til mange instrumenter (om overhovedet nogen) der kun spiller mellem 60 og 100hz.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 07 November 2022 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
@Boman

Et basinstrument defineres vel mest i kraft af sin diskant.
Kender ikke til mange instrumenter (om overhovedet nogen) der kun spiller mellem 60 og 100hz.


Det er korrekt - det er overtonerne der definerer lyden af et instrument.

Hvis tonen kun var een frekvens ville alle instrumenter lyde ens.

Instrumenternes lyd består af grundtonen og harmoniske overtoner, der giver lyden af netop det instrument.

(Det er derfor en rørforstærker kan "forbedre" lyden, da den laver harmonisk forvrængning.)

Som jeg har skrevet før, "tværer" en normal højttaler lyden ud.

Det er derfor næsten alle højttalere har en "pukkel" ved 2-3000 Hz - så kan man "rigtig høre instrumenterne"




__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Online
Indlæg: 414
Sendt: 07 November 2022 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Det er et velkendt problem.

Det er kombinationen af basrefleks højttalere og grammofon.

Et basrefleks højttaler er resonanssystem, hvor man afstemmer systemet til en egensvingning på 60-100 Hz.

Dvs at stort alt bas lyder ens, uanset hvilket instrument der er tale om.

MEN under afstemningsfrekvensen vil membranen ubesværet bevæge sig fra den ene yderstilling til den anden.

Dvs. hvis der bliver tilført frekvenser et stykke under afstemningsfrekvensen vil "basserne danse".

Og en grammofon/pickup kan give disse meget lave frekvenser.

Der er to løsninger, et subfilter eller skifte til et bassystem uden denne fejl.

MEN da stort set alle lytterne er vant til denne baspukkel ved 60-80 Hz, vil de mene at en højttaler uden denne pukkel, har en "svag bas".

Hvis man lytter med rigtige højttalere og/eller går til koncerter uden højttalere, sætter man pris på en natulige bas!

Og bliver irriteret over basrefleks højttalernes "one note bass"


Hvad er så rigtige højttalere ?

__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 07 November 2022 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Det interessante er at Jan Guldbæk Ra ikke har kommenteret det vi har skrevet. Jeg tillader mig at se det som alt for vanskeligt
at forholde sig til en ideel løsning. Fjerne de signaler og frekvenser, som får højttalerne til “at blafre”. Skumgummi i
basrefleksrørene og andre tilsvarende tiltag er jo bare symptombehandling. Og begynder jeg at opremse alle vinylafspilningens
dårligdomme får jeg bare endnu flere tæsk og blå øjne end jeg allerede har fået ved at fremhæve fordelene ved den
digitale løsning hvor basenhederne hos mig holder sin hvilestilling indtil der er frekvenser i musikken som sætter dem i
bevægelse. Jeg byggede og anvendte et 18dB/oktav filter ved 25Hz da jeg pløjede vinylplader. Derved var akustisk
tilbagekobling og blafrende membraner helt og aldeles fortid.

Tag nu fat der hvor problemet er.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 07 November 2022 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Ja ja, vinyl er en dårlig løsning... men sat korrekt op, så må digitale løsninger bare ofte se sig slået på musikaliteten! Og så er jeg ligeglad med om det er harmonisk forvrængning, eller bare forvrængning, manglende dynamikområde osv. 

Faktum er, at mit vinylsetup kan hive ting ud af musikken, som jeg stadig savner med digitale løsninger uanset pris... og her taler jeg om nuancer, fraseringer og deslige. Min McIntosh kommer meget tæt på, men ingen cigar!

Man kan sammenligne det med moderne superbiler med masser af elektronik der hjælper, dobbeltkobling, automatgear osv... ja den er hurtig, men det er bare sjovere i en "gammeldags" sportsvogn. Og der er en grund til, at de "analoge" manuelle løsninger vender tilbage igen.

Det er det samme med tweaks til digitale afspillere, hvor man forsøger at forbedre med "dimser"... det giver helt sig selv med en pladespiller. Brug lidt tid på korrekt opsætning, og det kan høres... det er det samme med det manuelle gear, her har man også selv kontrollen



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 08 November 2022 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
nils valla skrev:
@Boman

Et basinstrument defineres vel mest i kraft af sin diskant.
Kender ikke til mange instrumenter (om overhovedet nogen) der kun spiller mellem 60 og 100hz.


Det er korrekt - det er overtonerne der definerer lyden af et instrument.

Hvis tonen kun var een frekvens ville alle instrumenter lyde ens.

Instrumenternes lyd består af grundtonen og harmoniske overtoner, der giver lyden af netop det instrument.

(Det er derfor en rørforstærker kan "forbedre" lyden, da den laver harmonisk forvrængning.)



Mit indlæg var med henblik på dit indlæg højere oppe hvor du skriver al bas lydder ens med Refleks-HT. Det gør den også med andre HT
60hz lydder af 60hz uanset HT-princip



Som jeg har skrevet før, "tværer" en normal højttaler lyden ud.

Det er derfor næsten alle højttalere har en "pukkel" ved 2-3000 Hz - så kan man "rigtig høre instrumenterne"


Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 08 November 2022 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  


Skal lige have hele indlægget medf.

Du skriver højere oppe "bas lydder ens på Refleks-HT".
Det gør den også med andre HT.
60hz er 60hz uanset HT-princip
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 08 November 2022 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:
Boman skrev:
Det er et velkendt problem.

Det er kombinationen af basrefleks højttalere og grammofon.

Et basrefleks højttaler er resonanssystem, hvor man afstemmer systemet til en egensvingning på 60-100 Hz.

Dvs at stort alt bas lyder ens, uanset hvilket instrument der er tale om.

MEN under afstemningsfrekvensen vil membranen ubesværet bevæge sig fra den ene yderstilling til den anden.

Dvs. hvis der bliver tilført frekvenser et stykke under afstemningsfrekvensen vil "basserne danse".

Og en grammofon/pickup kan give disse meget lave frekvenser.

Der er to løsninger, et subfilter eller skifte til et bassystem uden denne fejl.

MEN da stort set alle lytterne er vant til denne baspukkel ved 60-80 Hz, vil de mene at en højttaler uden denne pukkel, har en "svag bas".

Hvis man lytter med rigtige højttalere og/eller går til koncerter uden højttalere, sætter man pris på en natulige bas!

Og bliver irriteret over basrefleks højttalernes "one note bass"


Hvad er så rigtige højttalere ?


Ja, det er en højttaler med et minimum af "Tidsforvrægning".

Du kan læse om det i mit indlæg "Tidsforvrægning" under INDSIGTSARTIKLER på Hifi4All - nederst på forsiden.

Jeg bruge dipol basser, Quad elektrostater og digitale delefiltre, som korrigeret både frekvens og fase.

Det betyder, at impulser blive gengivet mere korrekt.

Da musik består af impulser, lyder det mere ægte/præcist end almindelige højttalere.


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes