Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 12:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: High-end vs. Kina dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

hvad fordel er ved highend dac, pris fra 50000kr til 500000kr. bedre kondensatorer og modstande, men lyder de bedre. og bedre kredsløb.

tager man kina dac af god kvalitet til 12000kr lyder godt på usb med xmos xu216 eller xu316
tror mere på kildematerialet, hvad sender ind, skidt ind skidt ud. så er måske ikke ,så stor forskel på lyden. focus på højtaler,kan man hente noget på lyden.

Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Er det spørgsmål, du stiller?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Jeg tror mange DAC i 5-10.000 kr. klassen efterhånden er transparente lydmæssigt, og man må bare sige, at der er en del Kina elektronik der måler
vanvittig godt f.eks. Topping D90SE SINAD (Signal-to-noise og distortion ratio) på 123dB. Det er stor ingeniørkunst at jagte så meget støj væk, så man
når et resultat der i virkeligheden er fuldstændig overkill.

Om det så er kommet af magiske modstande eller ej er jo ligegyldigt, når resultatet taler for sig selv IMO. Man skal i hvert fald ikke blindt fokusere på
fortællinger om specielle komponenter.... de kan sagtes f**ke det op alligevel
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 26 Oktober 2022 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

https://gy8.eu/review/wadax-reference-server-and-akasa-optic al-interface-part-2/



Tror der er meget mere at hente.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 26 Oktober 2022 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
https://gy8.eu/review/wadax-reference-server-and-akasa-optic al-interface-part-2/



Tror der er meget mere at hente.
På hvilken måde tænker du at der er meget mere at hente? Er det Wadax der kan forbedre sig eller kinøjserne?
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 26 Oktober 2022 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Man skal ikke undervurdere ekspertise i at forme lyden frem for at specs er fremragende. Ejerfølelse kan sagtens være bundet i at det lyder
bedre. Lyd kan måles men det er ikke det endegyldige resultat i hjernen.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

jeg har en gustard a22 dac med discete komponenter, i class a på udgangen , wifa og Nichicon Kondensator.
lyder bedre i class a , end ic man plejere udstyre kina dac med.
jeg tror kina dac ,har succes, de er billig, og udstyret xmos xu216-316, på usb samt med mqa,giver god lyd.





Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger ikke DAC, jeg bruger Lyngdorf TDA 2200 digitale forstærkere.

Jeg bruger digitale delefiltre, dvs. man kan undgå mange af de fejl analoge delefiltre laver.

Det giver den bedste/mest naturlige gengivelse, som jeg nogensinde har hørt.

P.S. Da mine gamle modificerede Quad højttaler gik i stykker, måtte jeg købe nogle nye. Jeg var meget bekymret, da de nu bliver produceret i
Kina (og var ret dyre), men de overraskede mig positivt, de er klar bedre end de gamle engelske.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Man skal ikke tage fejl af de kinesiske DAC producenter. Flere af dem har temmelig godt styr på hvad de laver, og nok i virkeligheden noget mere end de fleste high end producenter. Men den etablerede high end branche vil riiiigtig gerne fortælle, at de kan noget helt andet, og er i stand til at trylle med lyden.

Se eks denne: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/t opping-d30pro-review-balanced-dac.20259/

Her får du for ca 3000 kr en fuldt balanceret DAC, med alle de features man måtte ønske sig. Måling viser THD på -120dB, hvilket kræver at man har HELT styr på elektronikken. Det er bare en printbane der skal flyttes ganske få mm, så opnårman ikke sådanne målinger.

Til sammenligning kan man også tage sådan en her: https://www.stereophile.com/content/gryphon-ethos-cd-player- da-processor-measurements

Den koster ca 100 gange så meget. Til gengæld forvrænger den så også 100 gange mere Man kan jo så overveje, om det giver mening. I min verden NEJ.

Den etablerede high end branche er STÆRKT udfordret af, at kineserne har ressourcer til rent faktisk at udvikle nye produkter, og ikke bare hælde den gamle vin på nye flasker. Og det er langt hen ad vejen hvad high end branchen har gjort de sidste 25 år. Der er ikke sket meget. Det handler om at sælge illusionen om at ens produkt er bedre, fordi det er dyrt og ser lækkert ud. Og så pyt med at man forvrænger 100 gange mere end en billig kinesisk produceret DAC.Det markedsfører man bare som sin "signatur-lyd".

Man skal ej heller tage fejl af kinserenes evne til at producere i god kvalitet. Har man set en konesisk produktion vil man vide, at den typisk er baseret på de nyeste og mest avancerede vestlige maskiner, hvorimod vestlige produktioner typisk har nogey ældre produktionsudstyr. Kig eks på TESLA. Her er de kinesisk producerede biler klart mere eftertragtede end de amerikansk producerede, fordi kvaliteten er MARKANT bedre (eller mindre dårlig om man vil).

Mht anvendelse af bedre kondensatorer osv, så er det langt hen ad vejenen skrøne som high end branchen har bildt kunderne ind. Ja, der findes dårlige komponenter, hvis man tager de billigste kinesiske produkter. Men køber man fra anerkendte kinesiske producenter, så bruger de normalt komponenter af fremragende kvalitet. Og man skal vide, at selv "dyre" kondensatorer, slet ikke er så dyre som mange tror. Det mange almeldere kalder en særdeles fin 1% modstand, koster typisk 20-40 kroner for en rulle med 7000 stk.

Det man får når man køber dyrt high end, er et produkt der oftest er brugt mindre ressourcer på at udvikle, til gengæld er der brugt MANGE ressourcer på at forfine den mekaniske finish, for at give en eksklusivt oplevelse. Og så produceres det i meget mindre styktal, hvilket betyder at avancen er nødsaget til at være rekord-stor.

Jeg tror til gengæld man får noget lettere ved at få kineserne til at stille op til blindtest, end med den etablerede high end branche. Ganske enkelt fordi performance i de dyre high end produkter oftest ikke følger med prisen, og ofte endda overgås af billige kinesiske produkter. Derfor er high end branchen nødsaget til at spille på andre parametre end performance, hvilket er årsagen til at mekanikken oftest er laaangt det dyreste i sådan et produkt.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

KrisianJ1234:

Vi hører med alle sanser og ikke bare ørene. Den gode historie, fede kabinetter, brands hvor det er gamle mand med vildt grå skæg og pipe der er direktør.

Vildt eksempel er audio nodes DAC, hvor de ikke bruger off the shelf DAC chips, men har bygget det om omkring en resister ladder. Måler sikkert helt håbløst, men damn det er fedt på en eller anden måde. 

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Med dit indlæg bekræfter du egentlig min pointe, at high audio ikke handler om lyden, men om "følelser". Så hvis designet er lækkert, hvis storytellingen er fantastisk og prisen er høj, så betyder det knap så meget hvordan det lyder. Og så er high end audio kørt HELT af sporet. Så er det jo blevet en interesse for design osv i stedet for en interesse for lyd.

Hvis man gerne vil have en diskret R-2R ladder DAC, så kan man eks tage denne fra Gusratd i Kina:
https://shenzhenaudio.com/product s/gustard-r26-discrete-r2r-decoder-with-streamer-renderer-pc m768-dsd512-
bluetooth-xmos-xu216-high-performance-audio-decoder


Den understøtter nærmest ALT hvad hjertet begærer, og så til 1.649 USD. Tag lige et kig indeni den. Den er SÅ gennemarbejdet, og får Audio Note til at ligne en omgang hobby elektronik: 

Den gennemførte konstruktion bakkes op af nogle ret vilde data (specielt for en diskret R-2R DAC), som igen får Audio Note til at ligne noget hobby elektronik fra 80'erne. Jeg tænker ikke mange ville vælge Audio Note i en blindtest. Men med den rigtige storytelling og høj pris, kan nogen helt sikkert lære at leve med lyden.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
KrisianJ1234:

Vi hører med alle sanser og ikke bare ørene. Den gode historie, fede kabinetter, brands hvor det er gamle mand med vildt grå skæg og pipe der er direktør.

Vildt eksempel er audio nodes DAC, hvor de ikke bruger off the shelf DAC chips, men har bygget det om omkring en resister ladder. Måler sikkert helt håbløst, men damn det er fedt på en eller anden måde. 

Der er vi så uenige. Audio Note slår mig som et ganske inferiørt firma der lever på deres storytelling. Men de har jo deres fans og fred være med det.

Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er på ingen måde i tvivl om, at den Gustard måler helt vildt godt... man kan nærmest se det på den!!!

Men der er heller ikke nogen tvivl om, at den Audio Note spiller musik meget bedre... det kan man nemlig se på den!!!

Vi har alle sammen vores præferencer... nogen er til teknik, andre er til musik. Og jeg er faldet fuldstændig i rør-gryden, og med rør måler det som regel altid helt vildt dårligt... men hold op, de spiller musik helt vildt meget bedre!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tilstår - jeg går efter lyden!

Men - hvis man kun spiller nyere/remasteret musik, som er behandlet i en computer, dvs. komprimeret, klippet, det ikke er rigtige
instrumenter der spiller og stemmerne er også modificeret, så gælder om at have et så dårligt anlæg, at man ikke kan høre det så tydeligt!

Når jeg vurderer et anlæg, benytter jeg gode indspilninger af akustiske instrumenter.

Hvis jeg går en demo af et nyt/dyrt anlæg, behøver jeg bare at høre et enkelt nummer med Dutch Swing College Band.

Det eneste anlæg der var en smule tæt på mit anlæg - var et Steinway Lyngdorf anlæg.

Alle andre anlæg/højttalere mangler de fine detaljer.


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hvilket firma er du udvikler for?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Jeg er på ingen måde i tvivl om, at den Gustard måler helt vildt godt... man kan nærmest se det på den!!!

Men der er heller ikke nogen tvivl om, at den Audio Note spiller musik meget bedre... det kan man nemlig se på den!!!

Vi har alle sammen vores præferencer... nogen er til teknik, andre er til musik. Og jeg er faldet fuldstændig i rør-gryden, og med rør måler det som regel altid helt vildt dårligt... men hold op, de spiller musik helt vildt meget bedre!!!  



Fred være med at man falder i rør-gryden. Det er der mange før dig der har gjort. Men så skal man ogås bare erkende, at man IKKE lytter til det der er på pladen, men en stærkt manipuleret udgave heraf. Normalt måles forvrængning på rør-grej i hele procent, og det fortæller jo netop hvor meget signalet er "ødelagt" i forhold til det originale.

Om man så kan lide at lyden er markant ændret fra originalen er en anden sag, men så kan man ikke længere kalde dt HiFi, idet det jo netop refererer til høj troværdighed, aka, lyden gengives korrekt.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Men de højttalere du hører dit transparente anlæg fra, forvrænger ikke?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jo, det gør de helt sikkert. Men det er ikke et argument for at tilføre yderligere og unødvendig forvrængning. Det samlede forvrængning er jo trods alt afhængig af samtlige komposanter, Så det gælder om at reducere de steder man kan.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

når kilden er dac, der lyder godt tilfældet, her med dac, og har topspec.
lyder lifelike og 3d .
men hvis man bruger rør i forforstærker ,kan kom op 3 procent forvrængning ,men lyder bedre, på grund tilsætting af 2 harmoniske toner.
hvis man har laptop ,usb, kan software lave en soundexciter, lave det samme med 2 harmoniske toner.
så er forstærker og højtaler, i alle afskygninger gir meget.
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 27 Oktober 2022 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

KristianJ1324 skrev:
7100Vejle skrev:
KristianJ1324 skrev:
Mikkel G skrev:
Jeg er på ingen måde i tvivl om, at den Gustard måler helt vildt godt... man kan nærmest se det på den!!!

Men der er heller ikke nogen tvivl om, at den Audio Note spiller musik meget bedre... det kan man nemlig se på den!!!

Vi har alle sammen vores præferencer... nogen er til teknik, andre er til musik. Og jeg er faldet fuldstændig i rør-gryden, og med rør måler det som regel altid helt vildt dårligt... men hold op, de spiller musik helt vildt meget bedre!!!  



Fred være med at man falder i rør-gryden. Det er der mange før dig der har gjort. Men så skal man ogås bare erkende, at man IKKE lytter til det der er på pladen, men en stærkt manipuleret udgave heraf. Normalt måles forvrængning på rør-grej i hele procent, og det fortæller jo netop hvor meget signalet er "ødelagt" i forhold til det originale.

Om man så kan lide at lyden er markant ændret fra originalen er en anden sag, men så kan man ikke længere kalde dt HiFi, idet det jo netop refererer til høj troværdighed, aka, lyden gengives korrekt.



Men de højttalere du hører dit transparente anlæg fra, forvrænger ikke?


Jo, det gør de helt sikkert. Men det er ikke et argument for at tilføre yderligere og unødvendig forvrængning. Det samlede forvrængning er jo trods alt afhængig af samtlige komposanter, Så det gælder om at reducere de steder man kan.

Så det du siger er, at hvis du hører musikken gennem højttalere som forvrænger " fortæller jo netop hvor meget signalet er "ødelagt" i forhold til det originale." og "Om man så kan lide at lyden er markant ændret fra originalen er en anden sag, men så kan man ikke længere kalde dt HiFi, idet det jo netop refererer til høj troværdighed, aka, lyden gengives korrekt"

Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes