Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 13:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Indbygning/dsp/sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Reko
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej Eksperter,

Jeg har i forbindelse med ombygning af mit hus installeret 5.1.2 højtalere fra dynaudio.

For lige at holde styr på udgifterne indtil vi er igennem ombygningen har jeg købt den billigeste atmos forstærker jeg kunne
finde - SONY STR-DH790. Det fungerer sådan set ret fint men jeg mangler at få min passive subwoofer på (DYNAUDIO SUB
RCC).

Dynaudio anbefaler en dsp forstærker - AUDIOCONTROL RS-500 men er det virkelig nødvendigt med en 13.000 kroners
forstærker eller kan jeg kommme igang billigere?

Mange tak!
Til top Vis Reko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reko
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Det behøver du ikke. Bare tilslut SUB'en, og spil løs - altså efter indstilling på SUB og i receiverens menu.   
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Reko
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hej Oleole,



Også hvis det er en passiv forstærker?



På recieveren er det composite udgang til sub og på subwooferen er der normal højtalerledning.
Til top Vis Reko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reko
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Mindstekravet til den pågældende subwofer er tilkøb af en effektforstærker med den ønskede udgangseffekt.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Reko
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj,



Har du et forslag?



Mange tak.
Til top Vis Reko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reko
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Der er jo utallige muligheder. Er det en midlertidig eller en varig løsning? Billig som din reciever?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

DSP har du i receiveren, så hvis det skal billigt godt og midlertidig ville jeg nok kigge efter en brugt Ecler PAM forstærker. De
koster under 1000 kr brugt og leverer varen.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Reko
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Kaj: Ja gerne et billigt forslag. Ellers ligger den Dynaudio anbefaler jo lige til højrebenet. Det er en lille tvstue og så billigt som
muligt så jeg har muligheder for at skifte ud ved en senere lejlighed. Jeg må bare erkende at når jeg googler forstærkere aner
jeg ikke hvad jeg skal kigge efter. Jeg kager rundt i begreber som dsp, monoblok, effektforstærker, 100v, osv. Jeg ved faktisk
ikke hvad jeg skal kigge efter.

Kjeldsen: Tak. Kan du evt stikke mig et produktnummer så jeg ved hvad jeg skal kigge efter? Jeg må erkende at jeg ikke helt
forstår hvad DSP er....en form for digital rumkorrektion...? Jeg synes ikke jeg bliver klogere når jeg kigger på nettet. Hvis du kan
henvise til en guide der forklarer det for burhøns vil jeg blive lykkelig.
Til top Vis Reko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reko
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Ecler pam 880 eller 550 brugt lige nu til 500 kr. De kan bruges til både mono og stereo. Til din subwoofer skal du blot bruge mono. 100 volt bruges til installationer ok ikke relevant for dig.

DSP er blot equalizer og delefilter. Nogle gange med mikrofon for automatisk indstilling andre gange manuelt hvor du selv skal ændre lyden. Din receiver har delefilter og equalizer er jeg sikker på, måske endda mikrofon?

Din subwoofer kræver ikke en specielt kraftig forstærker og smide 13000 efter den lyder lidt skørt. Hvis du gerne vil have en forstærker med garanti, kan du sagtens få noget for under 2000 i god kvalitet.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 25 Oktober 2022 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren du er blevet anbefalet af Dynaudio er på flere måder fristende, da den på mystisk vis er konstrueret til subwoofere.
Mystisk fordi den yder samme effekt uanset højttalerens impedans 🤔 500W. Det er ikke almindeligt.

Det er vigtigt at have en højtydende forstærker til sub’en da det er i det frekvensområde kravet til effekt er størst, så
forstærkeren ikke forvrænger. Og højttaleren tåler vedvarende 400W ifølge data.

Men ikke nok med det. Forstærkeren indeholder flere brugbare DSP funktioner, du får brug for, når du på et tidspunkt færdiggør
din installation. Betjeningen af disse funktioner sker via tilhørende software på din computer. Din webbrowser som jeg forstår
manualen.



Alternativet til den beskrevne løsning er brugen af en mono effektforstærker som leverer en tilsvarende udgangseffekt ved et
inputsignal på 2V, som Sony angiver som subwooferudgangssignal. Her må du så tage til takke med Sony recieverens
indstillingsmuligheder. Med muligheden for at supplere med brugen af eksempelvis en MiniDSP enhed eller tilsvarende. Denne
løsning giver dig mulighed for at korrigere for flere ting. Nu og senere. Herunder reducering af rummets ofte uheldige indflydelse
på gengivelsen. På minussiden er flere ledninger og apparater.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 167
Sendt: 26 Oktober 2022 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

DSP er en digital sound prossesor , en moderne equalizer , der i dit tilfælde gør at du kan indstille din subwoofer til dit
lytterum ! Men din Sony forstærker kalibrerer jo selv subwooferen ! Jeg vil gerne låne dig min effektforstærker , en meget
prisbillig forstærker , så du kan se om det er nok til dine krav på lydkvalitet . Det er en Behringer A500 , den kan
brokobles til en kanal .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 Oktober 2022 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Forstærkeren du er blevet anbefalet af Dynaudio er på flere måder fristende, da den på mystisk vis er konstrueret til subwoofere. Mystisk fordi den yder samme effekt uanset højttalerens impedans �� 500W. Det er ikke almindeligt.

Det er vigtigt at have en højtydende forstærker til sub’en da det er i det frekvensområde kravet til effekt er størst, så forstærkeren ikke forvrænger. Og højttaleren tåler vedvarende 400W ifølge data.

Men ikke nok med det. Forstærkeren indeholder flere brugbare DSP funktioner, du får brug for, når du på et tidspunkt færdiggør din installation. Betjeningen af disse funktioner sker via tilhørende software på din computer. Din webbrowser som jeg forstår manualen.

Alternativet til den beskrevne løsning er brugen af en mono effektforstærker som leverer en tilsvarende udgangseffekt ved et inputsignal på 2V, som Sony angiver som subwooferudgangssignal. Her må du så tage til takke med Sony recieverens indstillingsmuligheder. Med muligheden for at supplere med brugen af eksempelvis en MiniDSP enhed eller tilsvarende. Denne løsning giver dig mulighed for at korrigere for flere ting. Nu og senere. Herunder reducering af rummets ofte uheldige indflydelse på gengivelsen. På minussiden er flere ledninger og apparater.


Den subwoofer jeg fandt på Dynaudios hjemmeside tålte 150 Watt vedvarende og 400 watt peak. Der er tale om ret små basenheder. DSP i Sonyen er automatisk og justerer umiddelbart både fase og frekvens
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 26 Oktober 2022 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Audioloud har tilbudt at hjælpe med sin Behringer A500 forstærker. En forstærker jeg kender rigtig godt. Jeg har også en
stående på hylden i værkstedet. Det er et godt eksempel på den simple lavpraktiske løsning jeg pegede på i mit indlæg med
billedet ovenfor.

Med hensyn til effektkrav er det altid bedst at have en forstærker som uforvrænget og uden begrænsninger kan levere den effekt
højttalerne er konstrueret til. Også selv om det kun er kortvarigt. Hvor meget der i det aktuelle tilfælde er brug for, finder man
ud af i brugen af Behringer forstærkeren.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 26 Oktober 2022 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Apropos vores snak om effekt og effektkrav. Hvor utroligt det end måtte lyde, er det sådan, at det kræver tæt på en TIDOBLING
!! af effekten for at nå oplevelsen af DOBBELT så højt lydniveau.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 Oktober 2022 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Det er helt korrekt, og de forstærkere jeg anbefaler yder meget høj effekt brokoblet.

Men, der er stadig tale om små basser der hurtigt når deres xmax.

Det er 4 stk 3x6 tommer basser i en kasse med ydre mål på 35x35x10 cm.



De er opgivet til 20 hz - 145 hz med følsomhed på 92 dB

Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre, uden indgriben fra de højere magter.




Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 26 Oktober 2022 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

@Kjeldsen.

Jeg deler din bekymring, men vi bliver nødt til at forholde os til at Reko har købt den pågældende subwoofer - sådan læser jeg
oplægget - og derfor ønsker at tage den i brug på en enkel og økonomisk overkommelig måde.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 Oktober 2022 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Vi er helt på linie tror jeg. En forstærker til 13.000 mener jeg er at skyde gråspurve med kanoner. Jeg tror Reko kan komme
meget langt med receiverens subwoofer muligheder samt en brugt forstærker eller prisbillig ny forstærker.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 26 Oktober 2022 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Men ellers fedt at se, at firmaet gør noget godt lydmæssigt og installations mæssigt for, at inwall lyder godt. Det syntes jeg at der
er noget æstetisk og sikkert også fremtidigt over. Det meste surround er mega grimt.........
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Reko
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 01 November 2022 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Tak tipsne, tilbudene og hjælpen!
Det endte med en TANGENT POWERAMPSTER II som løser opgaven. Det hele spiller selvom man givetvis har mulighed for mere
med bedre grej.

Tak for forumet her for hifiklubben var da ved at tage røven på mig.


Til top Vis Reko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reko
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes