Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker input (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ingenbrugernavn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2020
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 25 September 2022 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hej.
Har set mig lun på XX-effektforstærker. Den er opgivet til input på 220K ohm, det lyder meget højt i mine ører. Den har 24db gain. Jeg har pt integreret forstærker hvor det seperate pre-out skal bruges midlertidig. Jeg kan kun finde oplysning at pre-out er på 1V. Vil sådan to ting passe sammen, eller vil det spille alt for lavt eller alt for højt.

På forhånd tak for hjælpen
Til top Vis ingenbrugernavn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ingenbrugernavn
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 25 September 2022 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Er det en effektforstærker til PA-brug?

Men hvis det skal fungere optimalt, skal du have fat i en forforstærker med en udgangsimpedans på under 100 ohm.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 25 September 2022 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Så Audio researchs reference forforstærkere med 300/600 virker ikke?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
ingenbrugernavn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2020
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 25 September 2022 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Det er ikke PA. Jeg kan ikke se nogen steder om udgangsimpedans er under 100 ohm. Kan kun finde denne: pre-amp output 1V rated input (gain+18db
full volume) Siger ikke mig det helt store. Det er pre-amp på Exposure 3010s2d.
Til top Vis ingenbrugernavn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ingenbrugernavn
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 25 September 2022 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Så Audio researchs reference forforstærkere med 300/600 virker ikke?

Jo, der vil komme lyd igennem... men det er ikke optimalt.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 25 September 2022 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

ingenbrugernavn skrev:
Hej igen.

Det er ikke PA. Jeg kan ikke se nogen steder om udgangsimpedans er under 100 ohm. Kan kun finde denne: pre-amp
output 1V rated input (gain+18db full volume) Siger ikke mig det helt store. Det er pre-amp på Exposure 3010s2d.


Med 220kOhm indgangsimpedans på effekttrinnet er forforstærkerens udgangsimpedans mindre vigtig når vi taler
signalniveau!! Lav udgangsimpedans har i denne sammenhæng KUN betydning sammen med kapacitiv belastning fra
kabler og effekttrin. “Grums” som altid forkludrer en seriøs debat.

Det bekymrer mig mere at du kun har 1V at drive dit 24dB gain effekttrin. Det er for lidt. Spørgsmålet er derfor om
ikke din forforstærker kan levere et højere niveau i takt med et kraftigere inputsignal. 1V ud svarer til 250mV ind
ifølge data.

Hvor stor effekt yder effekttrinnet?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 25 September 2022 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

24 dB forstærkning er det samme som 16 gange og det passer fint hvis forstærkeren er 32 watt/8 ohm eller derunder.
Er forstærkeren på mere end 32 watt/8 ohm vil din forforstærker ikke kunne udstyre den fuldt ud.

Høj impedans giver som Kaj skriver (mulighed) for støj, lav impedans i indgangstrinnet, mindsker denne støj.

Men det VIL spille.

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
ingenbrugernavn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2020
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 25 September 2022 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Effektforstærkerne (mono) jeg har i kikkerten er på 150w i 8ohm og 275w i 4ohm. Grunden til oprettelse af denne tråd, er jeg læste en af Mikkels tests.
Det var af Belles SA-100, hvor der blev nævnt højt ohmsk input, hvor Mikkel havde besvær med at få forforstærkeren til at "følge med" Vil gerne undgå
at døje med det samme.

Tak for hjælp
Til top Vis ingenbrugernavn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ingenbrugernavn
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 25 September 2022 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
ingenbrugernavn skrev:
Hej igen.

Det er ikke PA. Jeg kan ikke se nogen steder om udgangsimpedans er under 100 ohm. Kan kun finde denne: pre-amp output 1V rated input (gain+18db full volume) Siger ikke mig det helt store. Det er pre-amp på Exposure 3010s2d.


Med 220kOhm indgangsimpedans på effekttrinnet er forforstærkerens udgangsimpedans mindre vigtig når vi taler signalniveau!! Lav udgangsimpedans har i denne sammenhæng KUN betydning sammen med kapacitiv belastning fra kabler og effekttrin. “Grums” som altid forkludrer en seriøs debat.

Det bekymrer mig mere at du kun har 1V at drive dit 24dB gain effekttrin. Det er for lidt. Spørgsmålet er derfor om ikke din forforstærker kan levere et højere niveau i takt med et kraftigere inputsignal. 1V ud svarer til 250mV ind ifølge data.

Hvor stor effekt yder effekttrinnet?

Kaj, så må vi da håbe at der er styr på den kapacitive belastning fra kabler og effekttrin... men hvem har det?!?!

Jeg lærte det netop på den hårde måde med Belles SA-100, hvor både indgangsimpedans og en høj følsomhed på indgangen drillede. Der måtte selv den spændingsstærke Bellini forforstærker kæmpe med alt den havde...

Det er derfor jeg altid er opmærksom på impedans ud og ind... der skal så lidt til før det "vælter"! Og 220k ohm indgangsimpedans er ret højt og sjældent!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 26 September 2022 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Situationen er at vi mangler oplysning om forforstærkerens udgangs signalstyrke da der med effekttrinnets gain på 24dB skal
bruges op mod 3V for fuld udstyring. Forforstærkeren har oplyst at den ved en indgangsspænding på 250mV ind giver 1V ud,
hvilket vil betyde af signalkilden skal levere 750mV ind for 3V ud. Der burde ikke være noget problem for en DAC, CD og
lignende. Såfremt forforstærkeren uforvrænget kan behandle niveauet. Det burde velkonstrueret grej kunne.

En indgangsimpedans på 220kOhm er helt uden betydning for niveauerne uanset udgangsimpedans helt op til 22kOhm‼️ Men
leger vi med det scenarie vil en kapacitiv belastning på blot 470pF i kabler og indgangstrin vil frekvensgangen resultere i
15kHz/-3dB. Den kapacitive værdi kan meget vel være endnu større med tilsvarende lavere afskæringsfrekvens og tilsvarende
klangændring. Så det leger vi ikke med og håber udgangsimpedansen på forforstærkeren er betydeligt lavere nu vi ikke kender
den.

Vi mangler sikre data for at færdiggøre regnestykket.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1403
Sendt: 26 September 2022 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Helt enig med Kaj, med så høj en indgangsimpedans på din effektforstærker, kan du så og sige tilslutte alle forforstærkere på markedet, dog
vil dit kabelvalg have effekt på lyden, men det kan du jo eksperimentere dig ud af.
Når effektforstærkere har så høj en indgangsimpedans, er det jo typisk fordi konstruktøren har tænkt rørforforstærkere foran.

Personligt kan jeg selv bedst lide effektforstærkere med minimum 50Kohm indgangsimpedans, da jeg så kan få mine rørforforstærkere til at
yde/lyde bedst.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 26 September 2022 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:
24 dB forstærkning er det samme som 16 gange og det passer fint hvis forstærkeren er 32 watt/8 ohm eller derunder.
Er forstærkeren på mere end 32 watt/8 ohm vil din forforstærker ikke kunne udstyre den fuldt ud.

Høj impedans giver som Kaj skriver (mulighed) for støj, lav impedans i indgangstrinnet, mindsker denne støj.

Men det VIL spille.


Hvordan beregner man om forforstærkeren, kan udstyre effektforstærkeren fuldt ud?

Min forforstærker har en udgangsimpedans på 600 ohm ved balanceret drift. Rated output er 2V rms. Gain er 12dB.

Min effektforstærker har en gain på 29dB. Indgangsimpedans på op til 57Kohm og input følsomhed på 1,41 V
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 26 September 2022 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Det mest normale er udgangsimpedans på 3-600 ohm, og indgangsimpedans på 47k ohm...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 26 September 2022 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Ningbo skrev:
24 dB forstærkning er det samme som 16 gange og det passer fint hvis
forstærkeren er 32 watt/8 ohm eller derunder. Er forstærkeren på mere end 32 watt/8 ohm vil din forforstærker ikke
kunne udstyre den fuldt ud. Høj impedans giver som Kaj skriver (mulighed) for støj, lav impedans i indgangstrinnet,
mindsker denne støj. Men det VIL spille.


Hvordan beregner man om forforstærkeren, kan udstyre effektforstærkeren fuldt ud?

Min forforstærker har en udgangsimpedans på 600 ohm ved balanceret drift. Rated output er 2V rms. Gain er 12dB.

Min effektforstærker har en gain på 29dB. Indgangsimpedans på op til 57Kohm og input følsomhed på 1,41
V


Så længe din udgangsimpedans og indgangsimpedans er passende lav i forholdet 1:10 eller højere kan du se bort fra
deres indflydelse på signalstyrken.

Det du skal hæfte dig ved er apparaternes gain (forstærkningsfaktor). Den er ikke altid opgivet og i nogle
sammenhænge er begge dele opgivet. Dit effekttrin eksempelvis gain og input følsomhed, der hvis korrekt angivet er
signalstyrken fra forforstærkeren der kræves for at levere dens opgivne udgangseffekt. 1.41V.

Var du i stedet i den situation at du kun kendte udgangseffekten ville du med oplysning om gain skulle regne dig
tilbage. Udgangseffekt omsat til spænding divideret med gain for at finde den nødvendige inputspænding.

Men da du her har forforstærkerens “rated output” på 2V har allerede sikkerhed for, at der er signal nok til fuld effekt.
Med 12dB gain på forforstærkeren kan du regne dig baglæns til det nødvendige indgangssignal som i dette tilfælde er
0,5V.

Der er ikke andet for end at sætte sig på skolebænken og læse op på lektien. Det er vi nogle der har har måttet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 26 September 2022 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

@7100vejle

Tager vi dit effekttrin og dine opgivne data 1.41V og 29dB gain resulterer det i en spænding på udgangen på 39.739V og
udgangseffekt på 197W/8 Ohm.

Regner vi så den anden vej, fra udgangseffekten tilbage til forforstærkerens indgang har vi 29+12 dB=41dB. Udgangseffektens
spænding divideret med 41dB skal forforstærkerens inputspændingen være 0,3565V for fuld udstyring af effekttrinnet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 26 September 2022 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Tak
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 26 September 2022 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Ningbo skrev:
24 dB forstærkning er det samme som 16 gange og det passer fint hvis forstærkeren er 32 watt/8
ohm eller derunder.
Er forstærkeren på mere end 32 watt/8 ohm vil din forforstærker ikke kunne udstyre den fuldt ud.

Høj impedans giver som Kaj skriver (mulighed) for støj, lav impedans i indgangstrinnet, mindsker denne støj.

Men det VIL spille.


Hvordan beregner man om forforstærkeren, kan udstyre effektforstærkeren fuldt ud?

Min forforstærker har en udgangsimpedans på 600 ohm ved balanceret drift. Rated output er 2V rms. Gain er 12dB.

Min effektforstærker har en gain på 29dB. Indgangsimpedans på op til 57Kohm og input følsomhed på 1,41 V


Som Kaj. skriver er impedansen mindre vigtig så længe den er fornuftig og indgangsimpedansen er ca 10 gange større end
udgangsimpedansen.

Og så skal du have lommeregneren frem:

Gain (i dB) = 20 * log (Vout/Vin)

Gain (i gange) = AntiLog (gain (i dB) /20) = 10^(gain/20)

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 26 September 2022 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Takker...:D Jeg kender godt formlen, da jeg er uddannet elektronikfagtekniker. Jeg var bare ikke klar over, hvordan man beregnede udstyringen.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 28 September 2022 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
@7100vejle

Tager vi dit effekttrin og dine opgivne data 1.41V og 29dB gain resulterer det i en spænding på udgangen på 39.739V og
udgangseffekt på 197W/8 Ohm.

Regner vi så den anden vej, fra udgangseffekten tilbage til forforstærkerens indgang har vi 29+12 dB=41dB. Udgangseffektens
spænding divideret med 41dB skal forforstærkerens inputspændingen være 0,3565V for fuld udstyring af effekttrinnet.


Vil den reelle spænding der ligger over indgangen på effekt forstærkeren være 0.3565 X impedans in/ impedand in + impedans ud?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 28 September 2022 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

@7100Vejle.
Du har helt ret i at jeg i udregningen ovenfor ikke har taget højde for det beskedne tab ud- og indgangsimpedanserne medfører.
Dæmpningen af signalet mellem for og effekttrin resulterer i 0.3565V x ((impedans in + impedans ud) / impedans in). Bemærk rettelsen.
Nemlig at signalet ind i forforstærkeren (!) skal være højere end jeg tidligere har beregnet, for at kunne udstyre effekttrinnet fuldt ud.
Normalt vil man beregne det omtalte tab i dB og fratrække det i det samlede gain.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes