Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Harman Kardon Pm 655vxi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 17 September 2022 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har fået fat i sådan en forstærker. Den havde de sædvanlige problemer, med knapperne som skaber støj og problemer. Jeg har bypassed alle knapperne med undtagelse af “phase correct loudness” og “preout & main in”

Jeg har givet alle potmetere noget kontakt spray og smørelse… jeg har gjort nøjagtig det samme på min “HK Pm665” for et års tid siden og den spiller og lyder stadig fantastisk. Jeg har indstillet dc balance og idling current, det holder også..

Men når jeg skruer op til et vist punkt på HK pm655vxi, begynder den at forvrænge.. jeg spiller/tester på et sæt mission 760i, så det burde ikke være pga forstærkeren ikke er stærk nok?

Jeg har prøvet at koble en anden forforstærker ind igennem “main in” og så forvrænger den ikke… så jeg tænker “fejlen” ligger i forforstærkeren.. Men jeg kan ikke regne ud hvad der er galt..

Er der nogen her som har en HK fra denne tid og model som har prøvet noget ligende?? Og som kan/gider guide mig?

På forhånd tak
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 17 September 2022 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Når du allerede har fat i dit måleinstrument, vil jeg foreslå dig at måle forsyningsspændingen - plus og minus - til
forforstærkerkredsløbene. Samtidig kontrollere om der er fornuftig DC balance. For fejler disse parametre kan det give
anledning til forvrængning og problemer med støj og skrat når kontakter, volumen med videre betjenes.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 17 September 2022 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Der står i service manualen at der må være 0-10mIllivolt på dc balancen. Det svinger ca derindenfor, men den ene kanal rammer
godt nok en smule nær 15 millivolt, men det er utrolig svært at ramme da den giver meget udsving, jeg kan nærmest ikke røre
trimmer potmetere uden den svinger udenfor… men jeg prøver at stille igen. Måske Ska trimmer pot’ne renses igen?



Jeg fandt et par brudte lodninger på rca indgangs printet, der ser ud til st have været varmt, der sidder 2 spændings regulatorer
tror jeg det er…
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 17 September 2022 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Q623 og Q624 er to transistorer som sammen med zenerdioder, modstande og elektrolytter leverer plus og minus 23,7V til
tonekontrol modulet. Mangler den ene spænding helt eller delvis Har du fundet årsagen til forvrængningen. Og når jeg taler om
DC balancen i denne sammenhæng er det spændingen på disse kredsløbs udgange målt midt mellem de to 33 Ohm modstande
ved Q620 og Q622 for højre kanal. Og Q619 og Q621 for venstre kanal. Jeg går ud fra du har diagrammet.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 17 September 2022 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Okay



Tak for info Kaj, det gør det lige lidt nemmere for mig.

Jeg tjekker lige op på det du har beskrevet👍👍
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 17 September 2022 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne også mærke at over de der spændings regulatorer blev der varmt før.. det gør der ikke nu.. kan det være et tegn på
noget?
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 17 September 2022 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Så. Jeg kan kun måle 0.70v på det en kanal og 0.00 på den anden kanal…



Jeg måler på de 2 33ohms modstande



Så er boardet måske dødt, hvor får det strøm fra?



Så det er simpelthen strømmen fra min lydkilde (DAC) jeg kan høre, og ikke forforstærkeren.. og så forvrænger det når der ikke
er mere at give af.. er det ikke sådan det fungerer?
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 17 September 2022 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

@Rosdam

Hvor får kredsløbet strøm fra, spørger du?

Kaj. skrev:
Q623 og Q624 er to transistorer som sammen med zenerdioder, modstande og elektrolytter leverer
plus og minus 23,7V til tonekontrol modulet.


Det betyder selvfølgelig at du skal kontrollere om spændingen fra disse to “regulatorer” ER 23,7V og måle om der
spænding helt frem til de kredsløb de forsyner med strøm. Følg diagrammet.

Det er en fejlfindingsopgave som ikke må tage mere end en time. En time af reparere med de rigtige reservedele
indenfor rækkevidde. Og en time til en hyggelig snak over en god øl mens apparatet kontroltestes.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 17 September 2022 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg er ikke udannet inden for elektronik.



Så der kommer nok en del spørgsmål…



Eller Kender du en som kan fixe så noget, hvis det er? I Nordjylland😁
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 10 Oktober 2022 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Så kører den igen.



Fejlen var at dem manglede strøm i den højre kanal på preamp boardet. Det strakte sig længere tilbage på boardet, og greb lidt
om sig med skift af kondensator osv… og det blev lidt svært for mig. Så ja… så jeg lavede en lille strøm forsyning(af mikro trafo
en ensretter og en lille kondensator) til den højre kanal og koblede den ind på en kondensator.. og nu spiller forstærkeren som
den skal.. og den lyder ret godt synes jeg, bedre end jeg havde forestillet mig og med en gevaldig bund, og det kan jeg godt li.



Men tak for hjælpen 😁
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes