Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2023 | 20:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 5.1 receiver? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 September 2022 kl. 17:45 | IP-adresse registreret Citér MiNo

Hej,

Jeg hænger godt og grundigt fast i 5.1 til surround, og ønsker ikke flere højtalere.

Når jeg så kikker på min foretrukne receiver mærke, Yamaha, så bemærker jeg, at for at få bedre kvalitet og power - så skal man nu op i 7, 9 eller sågar 11 kanaler. Det virker som et unødigt spild, at have en 11.1 kasse stående når jeg kun tilslutter 5.1 - kompromiset er en 7.1 model, men selv her er der spild.

Spørgsmålet er derfor, om der findes et mærke som tilbyder god kvalitet i 5.1 ?

Budgettet er ikke helt fast, nok omkring 7000. Andre krav er nyeste HDMI standard samt eARC.
Til top Vis MiNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiNo

yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 September 2022 kl. 17:30 | IP-adresse registreret Citér yahooboy

Jeg er bange for at det bliver ligeså nemt som at købe et tv uden spyware, reklameservering, smarttv
Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 September 2022 kl. 13:50 | IP-adresse registreret Citér Mr_Tarantino

Hvorfor ikke bare købe en som kan køre 7,9 eller kanaler men så blot kun bruge de 5,1 som du gør nu?
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2022 kl. 14:22 | IP-adresse registreret Citér MiNo

Fordi en masse udstyr i en sådan maskinen så vil være ubrugt - og det er jo de 'dyre' komponenter vi taler om - selve forstærker delen. Dvs jeg får kun halv lyd for mine penge.

Men jo, hvis jeg nu bare havde ubegrænset med penge, så kunne jeg købe en 20.000 kr's 11.1 maskine og få noget fin 10.000 kr's 5.1 lyd ... om muligt vil jeg hellere give 10K for en 5.1 maskine og få noget 10K lyd ...

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 September 2022 kl. 21:02 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Tænker at de ekstra kanaler ikke koster det vilde. Ruller selv med 5.1, men hvis du skal have 4k/8K til en nyere skærm, så skal du
alligevel have noget nyt. Syntes faktisk, at surround lyden på ex. Netflix er ret ok sammenlignet med DVD/Bluray. Selvfølgelig kan
det sidste format noget bedre, men hvem hører det når bølgerne går højt? Tænker at 5.4.2 Atmos er det jeg vil satse på fremover?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 September 2022 kl. 11:51 | IP-adresse registreret Citér OleOle

MiNo skrev:
Fordi en masse udstyr i en sådan maskinen så vil være ubrugt - og det er jo de 'dyre' komponenter vi taler om - selve forstærker delen.
Dvs jeg får kun halv lyd for mine penge. Men jo, hvis jeg nu bare havde ubegrænset med penge, så kunne jeg købe en 20.000 kr's 11.1 maskine og få
noget fin 10.000 kr's 5.1 lyd ... om muligt vil jeg hellere give 10K for en 5.1 maskine og få noget 10K lyd ...

Dir ræsonnement er ikke helt korrekt. Du får stadig fuldt udbytte af den store strømforsyning i en 7.1-receiver, selvom du "kun" kører 5.1, da al kraften
så blot går til de 5 kanaler. En 11.1 receiver bliver svagere og svagere i kanal-effekten, desto flere højttalere du tilslutter (også selvom rekvalmen siger
noget andet).
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle

MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2022 kl. 12:01 | IP-adresse registreret Citér MiNo

^ Jeg kan godt se din pointe - og du har i hvert fald delvist ret. Tak for påmindelsen om dette! Resten kommer an på designet. Men uanset er der
komponenter som står ubrugt.

Jeg tror jeg også synes at det bare virker underligt at der ikke findes flere rene 5.1 systemer. Det er jo bare baseret på mig selv og dem jeg kender. Ikke
mange (ingen) har eller ønsker et fuldt 11.2 atmos -jeg-skal-komme-efter-dig system - men mange har eller ønsker et solidt 5.1 system - og det
kommer man altså rigtigt langt med. Hvis jeg har 20.000 til højtalere, så vil jeg hellere bygge noget 5.1 frem for noget 11.1 - for alt andet lige har man
jo kun det halve antal kr. pr højtaler. Især når man som jeg kun har et system til både 'lyd og billede' ..

Jeg tror ikke at dobbelt så mange højtalere af den halve kvalitet er bedre....

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum