Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 01:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streamer-forvirring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 30 August 2022 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Jeg er en meget forvirret mand! Jeg er i gang med, at opbygge et system, der kan streame mine FLAC-filer. Systemet bygges op af en MacMini, Topping D10 og Audirvana. Det skal betjenes via en iPad, der også skal virke som eneste skærm. Det kommer til at tage tid, tænkte jeg.

Derfor købte jeg en gammel Bluesound Node….den første generation, som jeg har haft nogle stykker af, gennem årerne. Nu har jeg så lavet A/B test, op imod min Lyngdorf CD-1, koblet på min Lyngdorf TDAI-2200. Forbindelsen imellem forstærker og CD er et AES kabel. Forbindelsen imellem Bluesound og forstærker, er et billigt optisk kabel fra Jem&fix og det hele er koblet op på et almindeligt, sikkert støjfuldt netværk/NAS.

Nu kommer “problemet” så: jeg kan næsten ikke høre forskel!!! Hvorfor lyder sådan en gammel skøjte så godt? Henter jeg overhovedet noget ved den løsning, jeg er ved at bygge op? Eller, kan jeg komme i en situation, hvor MacMini/Topping/Audirvana banker min CD-afspiller?

Jeg skal nok få det andet strikket sammen, men er nysgerrig efter jeres erfaring?

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 30 August 2022 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Fordi Lyngdorf CD-1 er en svinegod cd-afspiller, der i sin tid kostede 16.000,- fra ny. Jeg har tidligere benyttet CD-1 som reference i lytterummet her på Hifi4all og der skulle en McIntosh til 60.000,- til før det blev bedre

Og så er streaming ikke en billigere løsning en CD... det koster også, hvis det skal være godt!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 31 August 2022 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

dichael skrev:
Nu kommer “problemet” så: jeg kan næsten ikke høre forskel!!!


Som jeg læser dit skriv sender du digitalt fra CD'en til forstærkeren og det samme gør du fra Bluesound'en. Der bør derfor ikke være
lydmæssigt forskel da du dermed benytter den samme dac (i TDAI-2200'en) for begge kilder og det er en ret god ide (synes jeg for jeg gør d
et selv :-))

Flemming

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 31 August 2022 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel!



“Problemet” er omvendt: jeg forstår ikke, hvorfor Bluesound’en er så god. Der er meget lidt forkel, op til CD-1’en, hvis nogen
overhovedet!



I løbet af de næste uger, prøver jeg at klargøre min MacMini og køre Audirvana. Så må vi se, om den gamle Bluesound-slæde
også kan følge med dennegang.

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 31 August 2022 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming!



Din antagelse er korrekt 😊



Jeg tænker nu bare, at der kan være en del forskel alligevel, selvom jeg kærer digitalt.

Jeg har jo også koblet streamere op på mit netværk, der sikkert støjer.

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 31 August 2022 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg havde på et tidspunkt en Lyngdorf TDAI-3400 på besøg, og den var meget lidt følsom over for støj/kvalitet i den digitale kæde.
Mit eget (og meget ældre udstyr) var meget mere følsomt, så hvis jeg var dig, så ville jeg nok først afdække - som du jo har godt
gang i - hvor følsom den lyngdorf reelt er, for det er ikke givet, at du kan høre den store forskel med dyrere/bedre streamere
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 31 August 2022 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Pris og kvalitet behøver ikke følges (selvom det ofte gør). Der findes eksempler på, crazy High end mærker som måler håbløst,
og små billige Kina mærker som er ingeniørkunst, hvor de virkelig har nedkæmpet støj og unoder.



Det med at kablet er fra jem og fix er total ligegyldigt. Toslink er enten intet signal/udfald eller 100% perfekt (som medie). Er
digital ud på din bluesound dårlig? Måske, måske ikke. Det meste jitter er unde hørbart niveau, og har man en god DAC så løser
det tit problemet, da de re-clocker. Så ja, det gamle bras kan sagtens være ret godt
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 31 August 2022 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Når udgangssignalet fra streameren er bitperfect er det ligegyldigt hvad streameren hedder, lyden ud af dac'en il være den samme.
Støjgulvet vil måske være en anelse højere fra nogle, men det er stadig kun data der sendes til dac'en

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 01 September 2022 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Som Øpsie skrev, har Lyngdorf tilsyneladende styr på det.



Jeg skrev til deres support og de svarede, at de generelt anbefalede den billige M2Tech dims, da deres indgange var godt
designede og derfor filtredede diverse unoder væk.



Jeg prøver at klargøre min MAcMini og skal have bestilt den Topping D10, som Øpsie har anbefalet mig (i en tidligere tråd)

Så må vi se, om der er forskel.



Uanset, vil jeg beholde computeren, da Audirvana har noget indbygget EQ, som jeg skal prøve af, i forbindelse med at jeg
bygger højttalere, men det er jo en helt anden historie

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
peter p
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 02 September 2022 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hej Michael
Det er helt forventeligt at du har svært ved at høre forskel på de nævne digitale kilder.
Læs gerne denne lange historie i flere dele om en spændende blindtest af nogle forskellige digitale kilder -
http://archimago.blogspot.com/2019/01/internet-blind-test-do -digital-audio.html. Den kan være tung at læse
igennem, fordi der som i videnskabelige artikler skal redegøres for alle detaljer i materiale og metoder. Man
kan derfor evt. nøjes med konklusionerne. Imponerende stort arbejde af en ildsjæl og musikelsker som ikke
blot har stor teknisk viden, men som også behersker statistik og grafisk fremstilling samt et godt sprog.
I dag behøver en streamer ikke være dyr, fx. vil en Allo USBridge (med extra strømforsyning) passe fint med
den Topping du overvejer.

Mvh
Peter
Til top Vis peter p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peter p
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 02 September 2022 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hej Peter og tak for dit input.



Topping D10s bliver bestilt i dag og jeg starter med min MacMini.



Jeg holder fast i Mac’en, da den giver nogle fordele, når man bygger højttalere….håber jeg!

Der findes en del EQ-apps og det er lettere, at file på lyden “on the fly” og derefter download kurverne i mine Hypex-
forstærkere.

Samtidig, vil jeg gerne teste Audirvana.

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 03 September 2022 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Spændende. Håber du melder ud om dine erfaringer. Bruger selv iMac og Audirvana, dog mest til Tidal.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Juventus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 05 September 2022 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Har pt. købt en Devialet 220 Pro som jeg streamer til via Tidal og Devialet Air. Den har som bekendt både streamer, usb og dac indbygget. Som streamer kører det desværre ikke super godt, der er nogle udfald - nogen der har løsning på det? Via Airplay ingen problemer. Har talt med Devialet og googlet og kan se at det kræver robust wifi, hvilket jeg mener at have.

Anyways - Devialet sagde at bedste lyd ikke var via wifi eller ethernet, men via usb. Derfor købt et Ansuz kabel, hvor jeg så streamer via en MacBook pro og Tidal. Det lyder sku godt, MEN jeg kan ikke helt slippe den tanke om en god cd transporter (fx Pro-Jekt CD BOX DS2 T) og et AES/EBU kabel vil lyde bedre. Hvad tænker I?

Mvh. Jens

Til top Vis Juventus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juventus
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 05 September 2022 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Juventus....hvor robust wifi har du? Den maskine skulle jo kunne leverer noget godt.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Azeone
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 05 September 2022 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Juventus skrev:
Har pt. købt en Devialet 220 Pro som jeg streamer til via Tidal og Devialet Air. Den har som bekendt både streamer, usb og dac indbygget. Som streamer kører det desværre ikke super godt, der er nogle udfald - nogen der har løsning på det? Via Airplay ingen problemer. Har talt med Devialet og googlet og kan se at det kræver robust wifi, hvilket jeg mener at have.

Anyways - Devialet sagde at bedste lyd ikke var via wifi eller ethernet, men via usb. Derfor købt et Ansuz kabel, hvor jeg så streamer via en MacBook pro og Tidal. Det lyder sku godt, MEN jeg kan ikke helt slippe den tanke om en god cd transporter (fx Pro-Jekt CD BOX DS2 T) og et AES/EBU kabel vil lyde bedre. Hvad tænker I? Mvh. Jens



Har du prøvet at give din streamer en fast ip adresse på dit netværk, kan være fordi din router smider ny dhcp lease ud løbene og du derfor bliver "smidt" af netværket. Med fast ip til din streamer får den altid samme ip og skal ikke have samme opdateret ip adresse løbende som de enhder der connecter via dhcp.

Mvh

Til top Vis Azeone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azeone
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 23 December 2022 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hi guys!

Beklager, at det har taget lidt tid, men nu har jeg koblet min MacMini op til min Lyngdorf TDAI 2200, via Topping d10.

Jeg kører Audirvana, som virker ret lækkert. Mit eneste problem er, at min Bluesound lyder lige så godt!

Jeg har tidligere skrevet med Lyngdorf, der siger, at deres indgange er ekstremt støjimmune. Kan det virkelige være tilfældet, at min forstærker er så god, at streameren, nærmest er ligegyldig? Skal jeg virkelig “leve med”, at min gamle Bluesound, som blev købt for en 500-mand, som en midlertidig løsning, er god nok?

Uanset, tror jeg nu, at jeg beholder MacMinien/Topping, da Audirvana er mere lækkert, end Bluesound App’en. Man hører sjældent en HiFi-tosse sige, at han ikke kan høre forskel…..men det kan jeg ikke! Der er en smule forskel, imellem min Lyngdorf CD-1 og de andre enheder, men forskellen er minimal.

Har andre lignende erfaringer?

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 25 December 2022 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Det kan sagtens passe du ikke kan høre forskel.

Selvom du kun har givet en 500-seddel for din Bluesound er den bygget fornuftigt med mange gode valg.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 26 December 2022 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er, at der kan være meget stor forskel på, hvordan en DAC håndterer indkommende støj i det elektriske signal, om det så er USB eller andet.

Havde en Lyngdorf TDAI 3400 forbi på et tidspunkt, og det virkede meget ligeglad med justeringer i den digitale kæde. Havde også en naim dac på et tidspunkt, og den havde også noget særdeles effektiv filtrering, og den virkede også meget imun over for ændringer.

Modsat er min gamle ECD-1 fra Electrocompaniet særdeles påvirkelig over for ændringer, det virker som om, den har ca 0 forsvarsmekanismer over for indkommende støj

Jeg gjorde selv det, at jeg lånte en rigtig god streamer af en ven for at finde ud af, hvor jeg lå henne og for at få en ide om, hvad potentialet kunne være - ud fra den har det været lidt lettere at navigere i, hvad jeg har skullet smide penge efter
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 27 December 2022 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Der er jo det dejlige ved HiFi! At man bliver overrasket over noget er lige så godt eller bedre uanset prisen! Tænker at man nu til
dags, får ret meget for sine penge på det digitale område? Nyd musikken!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 27 December 2022 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Øpsie skrev:
Min erfaring er, at der kan være meget stor forskel på, hvordan en DAC håndterer indkommende støj i det elektriske signal, om det så er USB eller andet.

Havde en Lyngdorf TDAI 3400 forbi på et tidspunkt, og det virkede meget ligeglad med justeringer i den digitale kæde. Havde også en naim dac på et tidspunkt, og den havde også noget særdeles effektiv filtrering, og den virkede også meget imun over for ændringer.

Modsat er min gamle ECD-1 fra Electrocompaniet særdeles påvirkelig over for ændringer, det virker som om, den har ca 0 forsvarsmekanismer over for indkommende støj

Jeg gjorde selv det, at jeg lånte en rigtig god streamer af en ven for at finde ud af, hvor jeg lå henne og for at få en ide om, hvad potentialet kunne være - ud fra den har det været lidt lettere at navigere i, hvad jeg har skullet smide penge efter

Og hvad fandt du så ud af…….???

Mvh. Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes