Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 23:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvor dyre kabler har du? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 21 August 2022 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

hvor dyre kabler har du
de dyre kabler og de fornuftig kabelkøb
jeg har dac og 2 studiomonitor neuman 310a
her går jeg ,efter studiostandard, køber sommer Cable SC-Galileo 238 dobbelskærmet xlr, fra dac til aktive højtaler, koster 400kr for 2stk
det siger ,det er ikke noget fancy.
men kan se dyre kabler, man køber prøver presse ,de sidste dråber ud af lyden ,til hifi anlæget.
det frem til det kunne være skæg høre jer hvad bruger kabler til hifianlæger
bare skriv hvad i har
det med dyre kabler,og billig kabler kan findes på reviews.



Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 21 August 2022 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Du behøver ikke specielt dyre skærmede kabler, når du bruger balancerede XLR kabler. Balancerede lydkabler bruger en ekstra
leder, i modsætning til ubalancerede, og består af en “positiv” forbindelse, “negativ” forbindelse og stel. Lydsignalet sendes på
både den negative of positive forbindelse, men spændingen i den ene altid er inverteret (spejlvendt). Forskellen bliver behandlet
af en differentialanordningen i modtageren, og “samles” til ét stærkt signal. Støj vil altid påvirke alle forbindelser i samme
polaritet, hvorfor det vil blive skåret væk. Derfor kan man have særdeles lange træk ved PA og i studier.



Køb det der ser godt ud, har kvalitetstik (gerne guldbelagte pins) og har en lækker kvalitets kappe af et materiale der ikke bliver
påvirke af UV lys.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 21 August 2022 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Der må kun svares på trådens emne! Alle andre underlødige svar vil blive fjernet... husk, at når emnet er kabler, så er min tålmodighed som moderator ikke særlig stor!

Som man kan læse i alle mine anmeldelser under "Reference udstyr", så benytter jeg ikke voldsomt dyre kabler. For mit vedkommende skal kabler blot have en given fysisk kvalitet, så de kan tåle at blive taget til og fra mange gange ved test af andet udstyr.

Det vigtigste er at apparaterne elektrisk matcher hinanden, så gør kabler ikke nogen forskel... kun højtalerkabler er undtaget, da de elektriske egenskaber de udsættes for varierer med musikken. Her kan forskellene være ganske hørbare.

Strøm- og digitalkabler er underlagt faste standarder, og gør ingen forskel til det bedre, så længe standarden overholdes.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 21 August 2022 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Glemte helt….har et sæt Van den Hul The WATERFALL Hybrid. Købt dengang jeg troede på voodoo, i dag havde jeg nok købt Inakustik Premium XLR kabel
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 21 August 2022 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

jeg bruger Duelund DCA i forskellige udgaver over alt til strøm signal og højtalere kabler, det hele uden skræm og ingen støj problem. dog undtaget på pladespilleren og Riaa der siden et belden og et audio note da der skal bruges skærm, jeg har tænkt at jeg på et tidspunkt vil bygge nogen duelund med skæm til dem

men de er ikke så dyre når man ser hvad der ellers er der ude til tusinde vis af kroner

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 21 August 2022 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

TT-Amp: 1 m SUPRA Sword ISL RCA demo model 1700 kr

CD-Amp: 1 m Tellurium Q Black II Rca nye 2500 kr TV-nano

DAC-Amp:.0.8 m AudioQuest MacKenzie RCA nye 1400 kr dengang (steget ret meget siden)

Neotech NEMOS 3080 HT kabel 2 x 6.5 m med 2 x 4 Neotech NC-01675RH banana plugs ca 8500 kr (bet. i euro)

Udover det Supra Toslink, internet kabel (til TV) og Supra strøm kabler men det er jo ikke i kategorien lyd kabler.

Som det sidste har jeg et Russ Andrews hovedtelfon kabel ca 1500 kr 3m. Det er grundlæggende et Kimber GQ Mini kabel med Neutrik jack og mini xlr Håber det lige kan give en my mere åben klang i et par ellers super gode Beyerdynamic DT-1770

Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 22 August 2022 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
Du behøver ikke specielt dyre skærmede kabler, når du bruger balancerede XLR kabler. Balancerede lydkabler bruger en ekstra leder, i modsætning til ubalancerede, og består af en “positiv” forbindelse, “negativ” forbindelse og stel. Lydsignalet sendes på både den negative of positive forbindelse, men spændingen i den ene altid er inverteret (spejlvendt). Forskellen bliver behandlet af en differentialanordningen i modtageren, og “samles” til ét stærkt signal. Støj vil altid påvirke alle forbindelser i samme polaritet, hvorfor det vil blive skåret væk. Derfor kan man have særdeles lange træk ved PA og i studier.

Køb det der ser godt ud, har kvalitetstik (gerne guldbelagte pins) og har en lækker kvalitets kappe af et materiale der ikke bliver påvirke af UV lys.


Kan opnå noget af samme "balancering" ved at vende fasen i den ene pu-kanal. Ude ved HT, i samme kanal, vendes plus/minus så fasen kommer på plads igen. Signalet går på den måde gennem ampens ene kanal i fase og modsat den anden = støj i fase udligner støj ude af fase. Spiller i øvrigt med vdHul mc-Silver hele vejen fra tonearmen til amp. Havde i tidligere tider kun mc-Silver fra mc-pre over pre til amp. Var ikke altid helt tilfreds. Som om lyden var en anelse bombastisk. Købte så for nogle år siden yderligere en mc-Silver, til tonearmen, nu hører jeg ikke mere bombastisk lyd. Har sidenhen ikke haft fokus på kablerne - hører dem ikke.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Larsenform
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2022
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 22 August 2022 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Bruger KUN kabler fra Canare, en japansk producent. Også kendt under andre navne som Belden fx. Kablet er kendt for at "smadre" dyre hifi-kabler. Spereophile havde det med i Recommended. De leverer hovedsageligt til proffe så de er jo nødt til at have målinger på deres ting. De er sindssygt nøjeregnende med at lave kabler hvis data de dokumenterer. Fx er mine IC-kabler på nøjagtig 75 ohm. Og skærmede, så der er minimal indstråling. De koster sjovt nok ikke en bondegård på trods af den høje ydelse. De er alle loddet efter en slags ultrasonisk metode, rigtig smart.

LV61-S og LV-77S til signalbehandling og de koster vel 300-400 for et sæt, alt efter fragtomkostninger. Højttalerkabler er model 4S-11 i bi-wiring konfig også til ganske små penge. Jeg køber dem i Canada hos Blue Jeans Cable hvor man bestiller dem i den længde man vil og med de stik man vil have svejset på.
Til top Vis Larsenform's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsenform
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 22 August 2022 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har meget dyre kabler, men også forholdsvis billige DIY kabler. Umiddelbart synes jeg der er gået lidt inflation i priserne, men hver gang jeg så hører et af de dyre kabler, kan jeg desværre høre forskellen.

P.t. har jeg et meget dyrt USB kabel fra Tellurium Q. Føler stadig der en reelt forskel, men har hørte andre der var en tand bedre. Vil dog ikke betale forskellen. Med alm. RCA eller balancerede signalkabler kan jeg umiddelbart få tilfredsstillende kvalitet for få 1.000 kroner - især hvis jeg
bygger dem selv. En undtagelser er det meget dyre kabel fra armen og ned til min SUT, her måtte jeg betale prisen.


Sagen er at vi alle hører forskelligt. I min verden betyder højttalere, pickuppen og rummet langt mere, men kabler er sjov og meget spændende at eksperimentere med.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 243
Sendt: 22 August 2022 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har også brugt en del på kabler. Jo, der er forskel. Jeg tror
absolut ikke på strudsementalitet, hvor man bare siger at noget
ikke kan blive bedre. Lukke ørerne for forbedringer. Alle kabler har
betydning, også digitale kabler og til strøm. Lyt dig frem, men lad
være med at låne kabler du ikke har råd til! Alle fornuftige
forhandlere tilbyder udlån. Køb det bedste du har råd til. Gerne
10-15 % af anlæggets samlede pris.
Til top Vis Gammelsmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelsmølf
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 23 August 2022 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

I må bruge lige så mange penge i lyster på jeres kabler, men det ville ikke være ærgerligt, hvis jeg ikke delte min erfaring om, at det slet ikke er nødvendigt...

På setupet i lytterummet udgør kabler højst 4 % af det samlede budget, og det inkluderer endda 5 sæt signalkabler á 2000,-, ht-kabler til 3500,- og så det digitale (maks. 1000,- samlet)... strømkablerne er alle standard "sort lakrids". Og det samlede setup vil have en pris godt over 350.000,- i dag

Så det behøver altså ikke være dyre kabler for at lyde sindsygt godt. Og i al ydmyghed har reference setupet på Hifi4all den næstmest velopløste lyd, jeg nogensinde har hørt!!!  Kun Bomans setup er bedre... og faktisk også billigere!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 23 August 2022 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Jeg mener - at kablerne skal have en vis minimumskvalitet, og at alt ud over det er spild af penge.

På mit system med digitale delefiltre og korrektion, anvender jeg 2 1/2 kvadrat NKT kabler til mine bashøjttalere og Duelund kabler til mine Quad elektrostater.

Det virker fint.

Årsagen til at jeg har/anvender Duelund kabler er, at jeg engang hjalp dem med at reparere en bil (jeg er både udlært automekaniker og civilingeniør), og som bonus fik jeg kablerne af dem.

Jeg kan godt lide at Duelund kablerne er isoleret med stof og ikke med plastik. Det giver fordele ved højere frekvenser, men om det betyder noget det hørebare område, er jeg ikke sikker på.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 23 August 2022 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Jeg hører til dem, der har brugt penge på kabler, både signal- og strømkabler.

Strøm: Fra stikket i væggen til DC-fælde (Isotek UNI Syncro) og videre til strømskinne (PS Audio Detect) Isotek EVO3 Optimum, og fra strømskinne til Pre, Power og streamer Nordost Heimdal 2, og fra strømskinne til Tuner Isotek GII Optimum. De hørbare forskelle var størst, da jeg startede på at se på det med strøm, men hver gang har der været høstet fordele i form af mere klarhed. Min vurdering nu er, at der ikke kan opnås ret meget mere ad den vej, hvilket min hifi-pusher er enig med mig i.

Signal:
- Fra Pre til Power Nordost Valhalla XLR. Det afløste et Nordost Frey XLR, og forbedringen var et mere glat og nuanceret tonebillede.
- Fra RIAA (NLE22) til Pre Nordost Valhalla XLR. Det afløste et NLE XLR-kabel, og det gav så vist jeg husker en lignende virkning.
- Fra Tuner til Pre et NLE RCA-kabel.
- Fra router til switch Chord C-stream. Afløste et standard Ethernet-kabel, og her var ikke den store forskel. Fra switch til streamer et Nordost Heimdal 2, der afløste et bedre Audioquest, hvilket gav bedre opløsning og mindre støj i bunden. Fra streamer til Pre Nordost Heimdal 2 USB, men dette har jeg kørt med hele tiden, så der husker jeg ikke forbedringen.

Jeg er godt tilfreds nu, og ser ikke de store muligheder i at opgradere yderligere.

Jeg har ikke hørt hverken Mikkels eller Bomans anlæg, men de er sikkert udmærkede. Det er mit også.

Med venlig hilsen
Jens.

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 23 August 2022 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:

Jeg har ikke hørt hverken Mikkels eller Bomans anlæg, men de er sikkert udmærkede. Det er mit også.

Med venlig hilsen
Jens.


Hvis du har lyst til det, kan du komme til Farum og lytte.

Jeg har lyttet til mange anlæg, på alle mulige udstillinger og demonstrationer.

Nogle af dem var ekstremt dyre (kablerne alene, kostede mere end hele mit system), men jeg har ikke hørt noget der matcher mit anlæg.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 23 August 2022 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Dyre kabler er....som dyrt hifi en prut i en hønisse. Set for hvor jeg står. Det er jo noget gejl. Jeg har oplevet størst forskel, mellem signalkilde og pre. Og så højtalerkabler. Kører med Xindak som gør det udemærket. Kobber er vel kobber og skærm noget evt. folie noget. Men der skal jo opgraderes!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 23 August 2022 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Jeg har ikke hørt hverken Mikkels eller Bomans anlæg, men de er sikkert udmærkede. Det er mit også.

Jeg kan kun stemme i Boman sidste indlæg:

Du er velkommen til at få åbnet dine ører her! Så hører du hvad betydningen af kabler (ikke) er



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 23 August 2022 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Mine kabler, er fra AM-Danmark-Teflar2-Stripline--, som benyttes i anlægget nu. Derudover har jeg lidt blandet fra Audio Quest fra sen
½'5's'erne, som ligger i dvale.....kablene der er i brug -, er velfungerende og meget behagelige prismæssigt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 23 August 2022 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Ooopss.....glemte at nævne mit seneste signal kabel køb for en
måned siden...et Supra til min hovedtlf forstærker, heller ikke særlig
dyrt...

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 23 August 2022 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Må have et virkeligt dårligt anlæg, da jeg godt kan høre forskel på kabler.
Dog er det ikke altid de dyreste der lyder bedst, men har nu alligevel ofte oplevet en positiv forbedring med et godt og velkonstrueret kabel.
Men problemet er desværre, der er meget snake-oil iblandt producenterne, så brug ørene og hovedet.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 23 August 2022 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Boman og Mikkel: Tak for invitationen, som jeg gerne tager imod - det kunne sikkert være hyggeligt, og det er
altid interessant at høre andres løsninger. Jeg er sikker på, at I begge har et udmærket anlæg. Det er bare
svært at foretage en sammenligning med mit, fordi vores grej er forskelligt, og fordi det jo godt kunne være,
at jeres anlæg lød endnu bedre med bedre kabler som fx mine Det får vi kun at vide, hvis jeg fx demonterer
mine og tager dem med, og så meget brænder jeg ikke for sagen. I er da også velkomne her i Kongens Lyngby.
Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes