Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 12:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD er ikke digital? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 27 Juli 2022 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej i en tråd om sand i plinten på en pladespiller, skrives der at signalet fra en CD ikke er digitalt.
Jeg har altid troet at det var digitalt.  Jeg har prøvet at google, men kan ikke finde info om det, er der nogen der kan hjælpe med et link?

Mikkel G skrev:
Hvis det bare var så simpelt med digital musik...

CD skal først aflæses fra en plade, det sker med lys, og er ikke 0'er og 1'er når det kommer fra pladen, nærmere en "kode" som omsættes til 0'er og 1'er af en chip i CD-afspilleren. Først herefter møder det en dac med forskellige filtre indbygget. Dvs. at det digitale signal også skal omsættes til denne "kode" inden det overhovedet kan puttes på en CD...

Streaming skal først hentes fra nettet eller en NAS... masser af muligheder for støj og forvrængning allerede her, og så skal det gennem en router. Og IT udstyr er generelt kendt som notoriske støjkilder! Først da møder det en DAC... og få mig slet ikke startet på komprimerede filer eller den omsætning der sker af forskellige filformater i streamer'en

Kom igen, Kaj!!!

Det er altså en illusion at "digital" musik er nirvana... og buy the way, aflæsningen af en CD er analog!!!





__________________
I reject your reality and substitute my own
Til top Vis Capslock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Capslock
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 27 Juli 2022 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Sikke noget ævl. Data på en cd er digital.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 27 Juli 2022 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Google evt. "CD Red Book Standard"...

Nej, sporet på en CD er ikke digitalt !!! "Koden" på en CD er ikke bits eller 0'er og 1'er, men består af felter med variende længde og bredde. Denne "kode" læses analogt af en laser (lys er frekvenser og analog af natur), og sendes videre til en chip i CD afspilleren, som omdanner det til bits i binær kode. Først nu er signalet digitalt og kan sendes videre i S/P-DIF format (Sony/Philips-DigitalInterFace), enten til en intern eller ekstern dac.

Hvorfor det er sådan må I spørge teknikerne hos Sony og Philips om



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 27 Juli 2022 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Red book beskriver fint hvordan data lagres på en audio ca. Digitalt!
At påstå der er noget analogt her er forkert. Faktisk en besynderlig
påstand.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 27 Juli 2022 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Det Mikkel prøver at forklarer er at der ligger et hav af informationer, der bruges til fx fejlrettelser (og hastighedskontrol). Det er forkert at tro at hullerne er nuller og området mellem nullerne er ettaller (eller omvendt). Der ligger en pakke med data (beskrevet i den såkaldte Red Book), størrelsen er 2352 bytes, heraf er de 2048 bit musikdata og som Mikkel fortæller afkodes pakken i en chip.

https://www.travsonic.com/red-book-cd-format/

TECHNICAL DETAILS
The Red Book specifies the physical parameters and properties of the CD, the optical “stylus” parameters, deviations and error rate, modulation system (eight-to-fourteen modulation, EFM), and error correction (cross-interleaved Reed-Solomon coding, CIRC), and subcode channels and graphics.

It also specifies the form of digital audio encoding: 2-channel signed 16-bit Linear PCM sampled at 44,100 Hz. This sample rate is adapted from that attained when recording digital audio on PAL videotape with a PCM adaptor, an earlier way of storing digital audio.

An audio CD can represent frequencies up to 22.05 kHz, the Nyquist frequency of the 44.1 kHz sample rate. The bit rate is 1411.2 kbit/s:

2 channels 44,100 samples per second per channel — 16 bits per sample = 1,411,200 bit/s = 1,411.2 kbit/s.

As each sample is a signed 16-bit two’s complement integer, sample values range from -32768 to +32767.

On the disc, the data are stored in sectors of 2352 bytes each, read at 75 sectors per second. Onto this, the overhead of EFM, CIRC, L2 ECC, and so on, is added, but these are not typically exposed to the application reading the disc.

By comparison, the bit rate of a “1x” data CD is defined as 2048 bytes per sector — 75 sectors per second = 150 KiB/s, or approximately 9.2 million bytes per minute.

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 27 Juli 2022 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Aflæsningen sker med lys... lys er analogt. PWM/PCM moduleringen sker først senere inde i CD afspilleren, som jeg forklarer ovenfor. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 27 Juli 2022 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Der er stadig intet analogt over formatet.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 27 Juli 2022 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

2048 bytes ikke bit


__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 27 Juli 2022 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Gela skrev:
Der er stadig intet analogt over formatet.

Nu ordkløver du bare...

Korrekt at formattet er digitalt når det forlader drevet, men den rene binære kode er kun til stedet ganske kort mellem drev og dac-chip. "Koden" læses af en laser, som er lys med frekvenser, derfor er aflæsningen 100 % analog! Derudover så bæres PWM/PCM koden mellem drev og dac af en bærefrekvens, som også kan påvirkes i det analoge domæne.

Så når det kommer til stykket, så er CD - og streaming for den sags skyld ikke 100% digitalt, men er digitalt i varierende størrelse på sin vej fra plade til den analoge udgang.

Wifi til computere eller LAN-netværk er heller ikke 100% digitale... igen er der en analog radiofrekvens eller bærefrekvens gennem kablet.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 27 Juli 2022 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Lys? Ja, tændt eller slukket lys groft sagt. Digitalt.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 27 Juli 2022 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Nej, laseren tænder og slukker ikke under aflæsningen!!! Det den registrerer er forskel i dybden på laserstrålen, og det bliver til den "kode" som sendes videre.

Laseren er altså tændt hele tiden  



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 28 Juli 2022 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Nej Mikkel, strålen reflekters i korte eller lange intervaller. Digitalt.
Er fibernettet så også analogt? Det er også lys.
Din opfattelse af cd'ens virkemåde er ganske enkelt forkert.
Prøv selv at google "cd microscope". Hvad ser du der?
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 28 Juli 2022 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Undskyld, hvis jeg bliver lidt direkte... hvis du ikke forstår det Ningbo også skriver, så er denne debat ikke produktiv.

Lyset reflekteres alt efter sporet på pladen, men lyset er konstant. Og nej, sporet på pladen er ikke digitalt, men en kode med brudstykker i varierende størrelse. Der er ikke binær kode i dette spor.

Men ja, fiber er også delvist analogt, da lys er frekvenser. Derfor har det digitale signal også en analog side når det er lys.

Det er ikke min opfattelse, men faktuel viden, som du selv kan opsøge på det store internet. Jeg forsøger blot at forklare det med lægmandstermer.

Jeg overvejede også at indsætte et billede af en CD under et mikroskop, og her ser du netop de forskellige længder af spor, som er den kode der ligger på CD. Det er ikke de bits af 0'er og 1'er som dac-chippen modtager. De genereres som sagt først senere af en chip inde i afspilleren, efter at koden fra pladen er indlæst.

Håber den er i hus nu



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 28 Juli 2022 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Mikkel, du er den eneste på denne jord, som den opfattelse af cd'ens virkemåde. Det er noget regulært ævl at blande analog ind i billedet.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 28 Juli 2022 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Har du læst Ningbo's indlæg? Han understøtter faktisk det jeg skriver...

Jeg er ikke den eneste med den opfattelse. Jeg har selv fået denne information af meget lærte folk i branchen. Jeg troede heller ikke mine egne ører, da jeg fik det forklaret, men jeg har forstået naturen bag digitale signaler.

Du kan ikke sende bits afsted uden en bærefrekvens, uanset medie... og aflæsningen af en CD er som jeg beskriver, og så kan du slå og sparke lige så tosset i gulvet som du vil. Det ændrer ikke fakta!

Og hvis du føler at Hifi4all er det forkerte sted, så vil jeg foreslå Youtube, hvor man kan få forklaret hvorfor jorden er flad, sammen med mange andre spændende selvopfundne sandheder, fra folk der er stærkt påvirket af Dunning Kruger effekten...

"Hvis jeg synes det lyder rigtigt, så må det også være sandt..."



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 28 Juli 2022 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

I CD'ens laser sidder en linse der skal sikre korrekt aflæsning af CD'en - informationen ligger lige under lablen, altså ca 1 mm inde i den 1,2 mm tykke plastic. Denne linse sidder i et dynamisk - analogt ophæng og det det eneste analoge der er i en CD afspiller før lyden omsættes i DAC'en. (Og Ja så er der også strømforsyningen).

PWM - Pulse Wide Modulation - puls bredde modulationen er 100% digital. PCM - Pulse Code Modulationen - er en metode til at gemme digital kode på et analogt medie, som nævnt ovenfor VHS tape. Her benyttes en Bios frekvens som moduleres, og resultatet er et analogt signal. Her kan du tale om din bærefrekvens (ligesom FM Radio benytter 19kHz.) Dette benyttes IKKE ved CD afspilning.



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 28 Juli 2022 kl. 03:07 | IP-adresse registreret  

Lige en undtagelse.
Mikkel, jeg har snart 30 års erfaring som apparatingeniør, rodet med hifi og elektronik i godt 40 år. Bygget og rodet med hifi-grej i lige så mange år. Jeg ved god hvordan bl.a. en cd og afspilleren virker. Når det kommer til teknikken, tvivler jeg på du kan lære mig ret meget.

Din påstande er forkerte, faktisk uhørte og det er åbenlyst at du ikke har forstand på digitalteknik. 
Det er dig som kommer med en tvivlsom og utroværdig påstand. Så må du også gerne komme med noget seriøs underbygning.

Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 28 Juli 2022 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

https://denstoredanske.lex.dk/cd

Her er et lille indspark , hvordan en cd virker på , så kan man selv afgøre om hvem der har ret .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
itjf
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 13 Oktober 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 28 Juli 2022 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

En CD skive indeholder digital information uanset om afspilleren bruger en laser til af læse den, kan vi ikke starte her?
Til top Vis itjf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af itjf
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 28 Juli 2022 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes