Sendt: 18 April 2022 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil slå et slag for wides - de udfylder en vigtig rolle.
Vinklen mellem venstre front og venstre sidehøjttaler er meget stor og lige netop dét område, er der hvor vi er mest følsomme ift. at kunne retningsbestemme lyden. Derudover er side-højttalerne ofte de højttalere der er tættest på lytteren og derfor de højttalere som hurtigst vil dominere hvis man bevæger sig bare lidt til højre og venstre for lyttepositionen (i.e. hvis du har en gæst). Pga. de to ting er resultatet ofte at panoreringer langs siden af rummet ikke er så præcise som de kunne være uden wides.
Hvis du har læst Floyd Tooles bog, kan man læse, at lyde som kommer fra ~60 graders vinkel (som wides typisk er) er den vinkel som opleves som "maksimal bredde". Så wides hjælper på panoreringer og øger bredden på lydbilledet.
Den gode evne vi har til at retningsbestemme lyde foran os, har vi ikke når lydene kommer oppefra. I min optik er det derfor mindre vigtigt at "udfylde hullerne" i loftet. Især hvis du kun har én række, så vil panoreringer mellem top front og top back heller ikke være så kompromitteret som det vil være mellem venstre front og venstre sidehøjttaler. Har du to rækker er top middle af større værdi.
Min bio er stadig under konstruktion, så ovenstående er ikke baseret på lytning endnu, men blot på teori. Plejer dog at hænge godt sammen.
Alternativt forslag jeg ville overveje: Det irriterende ved wides, som du også har erfaret, er at de meget ofte placeres præcis dét sted hvor der er en første-reflektion fra en højttaler som man gerne vil behandle. Prøv at fjerne din wides, fix første reflektionen så det lyder bedst. Derefter kan du placere dine wides hvor de ikke er i vejen. Du vil gå lidt på kompromis med vinklen, men i vores små rum er den store gevinst ofte at "udfylde hullerne" og ikke at det er PRÆCIS 60 grader som Dolby har på en tegning.
|