Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Er "bedst" nu også altid "bedst"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
danish-analog
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 23 Januar 2022 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Det bliver lidt filosofisk, men jeg tror at mange af jer som har "leget" med god lyd gennem tiden kan nikke genkendende til mine tanker.

Jeg kom til at tænke på dette forhold, da jeg anskaffede mig den lille kult-DAC fra Pro-ject der var bygget op over gamle chips for at komme til at lyde mere "analogt" - hvad det så end er..... Der er en tråd i "digital" gruppen om det :-).

Jeg har en Parasound DAC 2000 Ultra som er yderligere upgraded. Den lyder virkelig godt på alle måder. Der er detaljer, varme, rum, krop, præcision. Den nye Pro-ject DAC har også krop, måske lidt mere end Parasounden, men den har slet ikke så mange detaljer i de øvre toner, den er mere rustik i sit lydbillede men har også varme og en analog klang der er særdeles engagerende og rar at lytte til. Samtidig med man sagtens kan høre manglerne ift den dyre. Begge er overhovedet ikke øretrættende

For jer der kender til vinylafspilning, kan man faktisk meget præcist forklare forskellen på klangkarakteren i de to DAC's som forskellen mellem en god MM pickup og en god MC pickup.

Nu har jeg så oplevet med mig selv, at jeg hellere spiller via Pro-jecten. Det giver mig glæde at få denne varme mere upræcise lyd præsenteret. Og så tænker jeg: hvorfor det? Hvorfor lytter man hellere til noget man logisk set ved er dårligere hi-fi? Hvorfor er "dårligere" i dette tilfælde blevet "bedst" :-) ? Hvad er der på spil i vores hjerner her?

Måske det forhold at man kan høre flere detaljer i den bedre DAC gør at den ubevidst kræver mere af ens lytteindsats og man derfor bliver "trættere" og ikke gider den i så lang tid? spiller.

Der er måske også lidt imponator effekt i en varm kropslig lyd. Måske kan man trække en analogi til rør-lyd her, som jo også måler dårligere end solid state, men som i manges ører lyder bedre.

For at vende tilbage til analogien med MM/MC, så kender jeg ande vinylentusiaster som netop holder sig til MM af den samme årsag. De får simpelthen mere glæde ved at lytte til en god MM, selvom de godt vil indrømme at en god MC nok spiller mere "rigtigt" på mange parametre.

Fortsat god weekend hi-fi bro's.

Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 23 Januar 2022 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Hvis du synes det lyder bedst, så er det bedst!

Umiddelbart forstår jeg ikke, at du ikke stiler højere med din signalkilde, når du har så fint udstyr (beskrevet i en anden tråd: Sonus Faber Musica & JM Lab Utopia Micro). Har du prøvet en dyrere dac/streamer?

Og så er din sammenligning med MM/MC pickup'er ikke helt brugbar... der ligger ofte andre ting bag, når mange vælger MM i stedet for MC... bl.a. økonomi. En MC i MM-prisklassen er ofte ikke særlig god, og dyre MC pickup'er kræver også godt (dyrt) udstyr.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 23 Januar 2022 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har tit tænkt over samme problematik når min kammerat og jeg sammenligner vores anlæg, som er vidt forskellige Han lytter til "soft pop", stemningsfuld musik m.v. og man nyder de små detaljer i lyden, og den flotte soundstage på hans anlæg.

Når samme musik høres på mit anlæg er det tomt og fladt. Hvor er soundstage og detaljer henne? Jeg lytter til klassisk musik primært violin, orgel, kammermusik. Desuden lidt fed rock. På mit anlæg nyder jeg den fuldfede "wall of sound" ved både orgelmusik, klaver og el-guitar, og den naturalistiske gengivelse af violin og orgel. Når man hører den musik på hans anlæg lyder den tynd og urealistisk og man kan næsten ikke genkende orglet som et orgel eller violinen som en violin.

Han har en Ayon rørforstærker og Tannoy concentriske højttalere, jeg har en Mark Levinson 27.5
effektforstærker og Focal jmLab 907 Be højttalere. Min kammerats musik lyder ekstremt meget bedre på hans anlæg og min musik lyder ekstremt meget bedre på mit anlæg. Så hvilket anlæg er bedst?

Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 23 Januar 2022 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

@Danish-analog
Hvilke højttalere spiller du på/med?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 23 Januar 2022 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
 ...når du har så fint udstyr (beskrevet i en anden tråd: Sonus Faber Musica & JM Lab Utopia Micro). 


__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
danish-analog
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 23 Januar 2022 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Digital Thor, ja, som Mikkel G skriver spiller jeg på JMLab Micro Utopia i en special edition version.
Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 24 Januar 2022 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

danish-analog skrev:
Digital Thor, ja, som Mikkel G skriver spiller jeg på JMLab Micro Utopia i en special edition version.

Hov... det havde jeg overset
JM Lab er jo fine nok... men mangler du ikke lidt bund i de små banditte der?  Jeg syntes selv at bas er enormt vigtigt og fylder meget i min oplevelse af god lyd.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Online
Indlæg: 345
Sendt: 24 Januar 2022 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Nogle lytter mest til grundtonerne, andre perspektivet, og nogle til "fylden", der er helt sikkert mere. Hver sin smag, hvor prioriteten ligger.

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
danish-analog
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 25 Januar 2022 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

@ gabetta, ja, det kan være en forklaring. Du har nok ret i, at vi glædes over nogle forskellige aspekter ved lydbilledet.

@Digital_Thor, man tror umiddelbart at der mangler bas. Jeg har faktisk næsten for meget plads. Højtalerne står i et 24 kvm rum, som er sådan semi delt op fordi der er en trappe der adskiller. Men jeg har næsten for meget bas. Jeg har en dejlig kraftig varm og frigjort lyd. Næsten for varm, som ham der købte en pickup af mig i går, sagde , selvom vi spillede med en Quintet Black på en NLE17 RIAA. RIAAen hælder ikke til det varme.
Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 25 Januar 2022 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

danish-analog skrev:
@Digital_Thor, man tror umiddelbart at der mangler bas. Jeg har faktisk næsten for meget plads. Højtalerne står i et 24 kvm rum, som er sådan semi delt op fordi der er en trappe der adskiller. Men jeg har næsten for meget bas. Jeg har en dejlig kraftig varm og frigjort lyd. Næsten for varm, som ham der købte en pickup af mig i går, sagde , selvom vi spillede med en Quintet Black på en NLE17 RIAA. RIAAen hælder ikke til det varme.

Det er spøjst hvordan vi opfatter lyd så forskelligt Jeg kan sagtens fornemme en slags bas fra mindre højttalere... men når først man er blevet vandt til at der reelt bliver flyttet luft fra større enheder. Så bliver det bare aldrig det samme igen. Selvom jeg nok aldrig rigtig udnytter det fulde potentiale af mine store enheder og masser af effekt, så lyder det bare langt mere sammenhængende i forhold til mindre højttalere. Hvis du har for meget bas eller "varm" lyd, så lyder det faktisk som om at du har brug for lidt EQ
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 26 Januar 2022 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

I den on going proces som et hifianlæg undergår er “det bedste” godt indtil man finder en ny og bedre løsning. Og i kraft af
hjernens evne til at udviske historikken kommer man uvilkårlig til at jage “det bedste” i en uendelighed.

Virkeligheden er at man i jagten på “det bedste” risikerer at fanges af FORANDRING ……… som ofte forveksles med forbedring.
Med resultatet at man igen står med “det bedste”. Det hidtil bedste.

Og da de allerfærreste måler sig frem til “det bedste” med dokumenterbare og sammenlignelige data er “det bedste” resultatet
af de subjektive indtryk. Glæden ved forandringer.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 26 Januar 2022 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:

Virkeligheden er at man i jagten på “det bedste” risikerer at fanges af FORANDRING ……… som ofte forveksles med forbedring.
Med resultatet at man igen står med “det bedste”. Det hidtil bedste.

+1 for den iagttagelse ;-)
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 26 Januar 2022 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Undrer mig !
Her i huset er det optimale at det skal lyde/spille mest naturtro, altså den koncert man lytter til, lyder som den koncert der er
indspillet.
Så mest naturtro er lig med det bedste
Vh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 26 Januar 2022 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

villavalium skrev:
Undrer mig !
Her i huset er det optimale at det skal lyde/spille mest naturtro, .altså den koncert man lytter til, lyder som den koncert der er
indspillet
Så mest naturtro er lig med det bedste
Vh


Jamen så tillader jeg mig at undre mig over det udsagn.altså den koncert man lytter til, lyder som den koncert der er
indspillet

Da du i sagens natur ikke har en Kinamands idé om, hvordan den er indspillet, kan det kun blive
til subjektive gætterier, og da er samtlige , på H4A, registrerede brugeres meninger ligeså god som din

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 26 Januar 2022 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Stadion og Open Air bliver også blæst ud til publikum i mono, men mixet og manipuleret til indstillingen. Det vil aldrig blive det samme, og heldigvis for
det.

Hvad er naturtro? Nogle gange er det nemmere at opfange hvad der ikke er naturtro. En god målestok er noget vi alle kender, nemlig helt almindelig
tale... lyder det forkert, er der helt sikker et eller andet galt.

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 26 Januar 2022 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Boydk, undskyld hvis du føler jeg har trådt på dig

Mener ikke jeg har udtalt mig om andres meninger ikke er lige så god som min. Jeg har vel lov til at undre mig over man kan
acceptere gengivelsen sovses til eller mangler noget.

Indrømmer jeg ikke har overværet alle koncerter jeg nyder herhjemme, men har da nogen at sammenligne med, kan nævne
Leonard Cohen, Joe Bonamassa, Jethro Tull, Hans Thessink, Adam Holmes, Katie Melua, m fl

Vh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 27 Januar 2022 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Overhovedet ikke "trådt på"
Men rigtigt mange vrøvler om "neutral lyd", som om de vidste præcis, hvad der forgik i studiet/hvordan band-producer havde tænkt, det
skulle lyde.
Udover det vil jeg gi´ dig helt ret, med de navne du nævner. Kan man tilstræbe at komme i nærheden af det, man har hørt på
liveindspilninger gengivet derhjemme, så er det s´gu "ikk´ så ringe", men at påberåbe sig evnen til at vide
præcis, hvordan en studie-indspilning er gengivet korrekt, så er man nok mere et selvudnævnt orakel
Når jeg synes, det lyder godt hos mig (med eller uden "sovs"), så er det rigtigt for mig.
Muligheden for, at andre synes det lyder rædselsfuldt, eksisterer i bedste velgående   

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 27 Januar 2022 kl. 05:36 | IP-adresse registreret  

Bemærk: jeg har overhovedet ikke nævnt studieindspilninger !

Vh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 27 Januar 2022 kl. 06:18 | IP-adresse registreret  

Forøvrigt har jeg benyttet test-cd´erne fra High Fidelity til udvælgelse af udstyr, der er mange fine numre og med en beskrivelse af
hvordan skibenterne opfatter indspilningerne. F eks ståpelsfremkommende at sidde i sofaen og høre man befinder sig i en kirke før
musik eller sangere går i gang.

Og, hvad er det lige High Fidelity betyder ?

Vh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 27 Januar 2022 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Høj Troværdighed. High Fidelity - begrebet - introduceret med DIN 45.500 normen.
Der var et flot skilt på min ELTRA 1001 mono spolebåndoptager jeg købte for mine konfimationspenge i 1968.
Definitionen HØJ troværdighed er bortset fra DIN 45.500 som at erhverve sig elastik i metermål.
For hvor høj er High Fidelity? Hvor meget skal der til for at det bliver "højt" nok?
For mig at se er det en subjektiv vurdering til alle tider.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes