Hej Forum
Jeg er ny i gruppen her, og takker derfor for medlemsskabet og håber på at blive godt modtaget
(Jeg har jævnligt været inde og snuse i diverse Hifi-tråde, så derfor har jeg god tiltro til forummet her)
Til kernen: Jeg har investeret i nyt tv (Samsung QE55Q80A) og nu kan jeg ikke få min AV-reciever til at gøre dét, den altid har gjort
Jeg har altid kun brugt mit tv som monitor, dvs. at al lyd gik ud gennem reciever og tilhørende højttalere. For et par dage siden hænger jeg mit nye tv op, og tilslutter (som hidtil) min recievers monitorudgang til tv'ets HDMI 1. Til recieveren er tilsluttet (som hidtil) TV-boks/parabolmodtager og DVD-afspiller m.m.
Det får jeg ikke til at fungere som planlagt, og efter flere opstartsforsøg, ringer jeg til Samsung support! En utrolig arrogant og nedladende tech-supporter fortæller mig så at
"sådan har han ALDRIG hørt nogen tilslutte sit udstyr, og det vil heller ikke kunne fungere!" Efter få minutters ævl og kævl, med hånlige bemærkninger fra tech'en, og et par ukvemsord fra mig, vælger jeg at følge hans anbefaling, da det ifgl. ham, er den ENESTE mulighed:
Godt så! Jeg hiver HDMI'erne ud af recieveren, og smækker dem op i tv'ets HDMI 1 og 2, og tager reciverens MONITOR/ARC HDMI og smider op i tv'ets ARC/out. Så skulle alt virke perfekt - iflg. supporten!
Det gør det så ikke, og derfor har jeg nu behov for hjælp, primært fra Jer i dette forum.
Jeg får kun lyd i front-højre og -venstre, men intet i center eller baghøjtt. På recieverens display står nu "TV Input" (sikkert logisk), hvor der tidligere stod hhv. SAT/CAB boks eller DVD osv. Recieveren (Marantz SR-6011) har on-screen menuer, men dem kan jeg ikke få adgang til, da der nu ikke er noget output fra reciever til tv, og hvis jeg flytter kabel fra tv'ets ARC til HDMI-in, så melder tv'et at apparatet (recieveren) sidder i det forkerte stik, og slukker derefter recieveren, inden jeg når at åbne menuen !?!
Men ..... men ..... tech-support vej(vild)ledning, eller ej, kan det så passe at et moderne tv ikke kan bruges som ren monitor ???
HJÆLP !