Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1871
|
Sendt: 29 April 2025 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge DEQX benytter Pre-8 en meget kraftig processor til DSP/filterhåndtering, og da den er helt nyudviklet, forventer jeg ikke nogen problemer på den front
Som nævnt har jeg ikke prøvet softwaren endnu, så indtil videre bliver jeg dig svar skyldig i forhold til FIR-filtreringen.
DEQX har en måleprocedure, hvor man først måler selve højttalerne i nærfelt, og der måles separat på diskant, mellemtone, bas samt subwoofer (hvis man har sådan en). Derefter laves en kalibrering af højttalerne. Først efter den måles højttalerne i lytterummet, så man får en in-room måling. Dvs. en hel del manuelt arbejde. Men de resultater, jeg har hørt, lyder virkeligt godt (og det var med den tidligere topmodel)! __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2025 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal i gang med at skære det dæmpemateriale til, som skal sidde på de aftagelige bagplader i mellemtonekamrene
Den bagplade, hvor terminalerne til mellemtoneenhederne sidder, er dog nemmest at arbejde med, når terminalerne sidder ordentligt fast, så første punkt på dagsordenen var at få loddet ledningerne på terminalerne. Her ses de færdigloddede ledninger:
Som den den skarpsindige læser vil se, så benytter jeg fladstik, da det er sådan forbindelserne er lavet på forstærkerprintene, men jeg har fundet nogle fladstik i rigtigt god kvalitet.
Og så limes der:
Ledningerne fra enhederne bliver forsynet med bananstik, så derfor vender bøsningerne indad i kabinettet:
På den måde bliver det muligt at tage bagpladerne helt af, så de kan stilles til side, hvis noget skal serviceres __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 08 Maj 2025 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dag fik jeg skåret og monteret de to stykker dæmpemateriale, som skal sidde på baskabinettets aftagelige bagplade. Det foregik ved at måle op og skære til med bagpladen afmonteret, hvorefter jeg monterede bagpladen, vendte kabinettet om, så bagpladen var nederst, smurte lim på og derefter placerede de to stykker dæmpemateriale
På den måde sikrede jeg, at de to stykker dæmpemateriale blev placeret helt præcist i forhold til det øvrige dæmpemateriale i kabinettet
Det er nok svært at se på billedet, for nu er alt jo gråt i gråt
 __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Bænken Udelukket fra forum

Har lige brug for en pause!
Bruger siden: 08 Maj 2025 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 08 Maj 2025 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor højt op spiller de basser i frekvens ?
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 09 Maj 2025 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
DEQX har en måleprocedure, hvor man først måler selve højttalerne i nærfelt, og der måles separat på diskant,
mellemtone, bas samt subwoofer (hvis man har sådan en). Derefter laves en kalibrering af højttalerne. Først efter den måles
højttalerne i lytterummet, så man får en in-room måling. ! |
|
|
Det er jo spændende.
Hvad gør man såinden udmålingen?
Hvor stiller man højttaleren?
Er det op ad væggen? Er det i den klassiske trekant? Skal der være toe-in eller skal de stå lige?
Ofte følger der jo lidt opstillingstips med - specielt til højttalere.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2025 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bænken skrev:
Hvor højt op spiller de basser i frekvens ? |
|
|
Såvidt jeg husker, kan de trækkes op til 140-150 Hz, men jeg forventer at dele omkring 100-120 Hz
DEQX Pre-8 kan arbejde med stejlheder i filtrene op 200 dB/oktav, så man virkelig få enhederne til at mødes. Jeg regner nu med at benytte 48 dB/oktav og/eller 96 dB/oktav filtre - tænker at de lyder bedre  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2025 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Aksa skrev:
DEQX har en måleprocedure, hvor man først måler selve højttalerne i nærfelt, og der måles separat på diskant,
mellemtone, bas samt subwoofer (hvis man har sådan en). Derefter laves en kalibrering af højttalerne. Først efter den måles
højttalerne i lytterummet, så man får en in-room måling. ! |
|
|
Det er jo spændende.
Hvad gør man såinden udmålingen?
Hvor stiller man højttaleren?
Er det op ad væggen? Er det i den klassiske trekant? Skal der være toe-in eller skal de stå lige?
Ofte følger der jo lidt opstillingstips med - specielt til højttalere. |
|
|
Ved måling af diskant, mellemtone og bas i nærfelt anbefales så lyddøde/refleksionsfri omgivelser som muligt. For diskant og mellemtone kan man klare det i stuen ved lægge dyner, tæpper osv. på gulvet, men bassen anbefaler man faktisk at måle udendørs på en hævet platform for at undgå påvirkninger af målingen! Vi får se, hvordan dét lige går
Når nærfeltsmålingerne af enhederne er lavet, beregner systemet en korrektion af højttaleren, så den er så lineær som muligt. Dette resultat benyttes ved in-room målingen.
Målingen af højttalerne i rummet foregår på normal vis ved at måle i lyttepositionen, så der forventes man at have lavet toe-in, en fornuftig opstilling mv. på forhånd. Ændrer man opstillingen, må man lave en ny måling i lyttepositionen. Dette sidste svarer til den måde, jeg har målt og korrigeret for rummets unoder på i mange år i mit nuværende system ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Bænken Udelukket fra forum

Har lige brug for en pause!
Bruger siden: 08 Maj 2025 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 09 Maj 2025 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Bænken skrev:
Hvor højt op spiller de basser i frekvens ? |
|
|
Såvidt jeg husker, kan de trækkes op til 140-150 Hz, men jeg forventer at dele omkring 100-120 Hz
DEQX Pre-8 kan arbejde med stejlheder i filtrene op 200 dB/oktav, så man virkelig få enhederne til at mødes. Jeg regner nu med at benytte 48 dB/oktav
og/eller 96 dB/oktav filtre - tænker at de lyder bedre  |
|
|
Hvis du deler så skarpt og under 250 hz er dæmpning af kabinettet overflødigt
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2025 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Målingen af højttalerne i rummet foregår på normal vis ved at måle i lyttepositionen, så der forventes man at
have lavet toe-in, en fornuftig opstilling mv. på forhånd. Ændrer man opstillingen, må man lave en ny måling i lyttepositionen.
Dette sidste svarer til den måde, jeg har målt og korrigeret for rummets unoder på i mange år i mit nuværende system ...
|
|
|
Det lyder fornuftigt 👍
Hvad med selve rummet?
Gør du noget her?
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2025 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bænken skrev:
Hvis du deler så skarpt og under 250 hz er dæmpning af kabinettet overflødigt |
|
|
Det er muligt. Men ved tidligere forsøg med afskæring på 24 dB/oktav og 48 dB/oktav ved 200 Hz gav det det (subjektivt) forskelle i lyden, når jeg benyttede forskellige typer dæmpematerialer. En kombination af dæmpefilt på alle flader (undtagen den flade, hvor enhederne var monteret) og noppeskum på bagvæggen (uden på dæmpefilten) var bedst
Men dæmpefilten alene lød også godt, og jeg har derfor valgt at benytte den igen i dette projekt - noppeskum kan nemt monteres senere, hvis jeg synes __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2025 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Aksa skrev:
Målingen af højttalerne i rummet foregår på normal vis ved at måle i lyttepositionen, så der forventes man at
have lavet toe-in, en fornuftig opstilling mv. på forhånd. Ændrer man opstillingen, må man lave en ny måling i lyttepositionen.
Dette sidste svarer til den måde, jeg har målt og korrigeret for rummets unoder på i mange år i mit nuværende system ...
|
|
|
Det lyder fornuftigt 👍
Hvad med selve rummet?
Gør du noget her? |
|
|
Det er fornuftigt. Hvis man ændrer på positioneringen af en højttaler, vil den interagere anderledes med rummet - akustikkens love lader sig ikke bøje
Mit lytterum er på ca. 35 m2, men da det også er både dagligstue og spisestue, er det af hensyn til pladsudnyttelsen i stuen nødvendigt, at højttalerne står forholdsvis tæt på endevæggen. Til gengæld har det været muligt at placere lyttepositionen (en polstret sofa) langt fra den anden endevæg og undgå de forstyrrelser, som det giver
Væggene er af beton, men af den "bløde" type, og der er trægulv og træloft, og der er en pænt stor bogreol i stuen, samt et tykt gulvtæppe mellem højttalerne og sofaen. Efterklangstiden er en anelse for lang, men et større gulvtæppe i god tykkelse er påtænkt.
Udover stuens "iboende" akustiske tiltag har jeg i en årrække benyttet nogle diffusorer, som er placeret på bagvæggen på "ydersiden" af hver højttaler (her venstre højttaler):
Der er tale om diffusorer fra t.akustik (Thomann), model Spektrum D30, og jeg benytter i øjeblikket 2 af disse i hver side. Når Enigma'erne bliver "implementeret" i stuen, kommer der en diffusor mere på i højden, så hele linesourcens højde bliver dækket __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2025 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der blev endelig tid til at arbejde videre, så bagpladen til baskabinettet er nu klar:
Jeg skal nu videre med at lime dæmpematerialet fast i topkabinettet, hvor kun det øverste mellemtonekammer er klaret. Så det handler om det nederste mellemtonekammer og diskantbåndets kammer, samt de to aftagelige bagplader til mellemtonekamrene
Derefter kunne jeg godt overveje at montere enheder i begge kabinetter, vi får se ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2025 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med bagpladen til baskabinettet klar med dæmpematerialet på, prøvemonterede jeg den lige, hvilket gik uden problemer.
Et lille mellemstep var lige, at gummipladen mellem top- og baskabinet skulle limes fast på baskabinettets topplade, så det ordnede jeg, når jeg nu alligevel havde fat i det:
Jeg har fået lavet nogle lidt pænere udskæringer til stikforbindelserne i gummipladen
For at gummipladen skulle blive limet plant nok, smed jeg lige topkabinettet ovenpå. Det vejer kun 45 kg uden bagpladen, men det skulle være fint til at lime en smule gummiplade. Som det ses, er der også kommet nogle pænere udskæringer til stikforbindelserne i bunden af topkabinettet
De næste par timer gik med lime dæmpematerialet fast i det nederste mellemtonekammer, men det er det ikke så meget sjov ved at kigge på igen, så ingen billeder af det ...
Nu mangler der bare limning af dæmpematerialet i diskantbåndets kammer, så er såvel top- som baskabinet klar til montering af enheder, men det kan nu være, at jeg venter lidt med det og i stedet får hentet det andet sæt top- og baskabinetter på værkstedet __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2025 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Limning af dæmpematerialet i diskantbåndets kammer i gang:
Spalten til kammeret er så smal, at jeg ikke kan få fugepistolen derind, men hvad - så limer man jo bare på dæmpematerialet i stedet for
Når det skal ind på plads, bøjer jeg det en smule i U-facon (uden at lime det sammen med sig selv!) og lirker det ind på plads, hvor det så kan rettes ud og skubbes på plads
Dæmpematerialet i diskantkammeret er nu helt på plads, og jeg mangler kun de to stykker materiale på de aftagelige bagplader til mellemtonekamrene, men det bliver ikke i dag - skal af sted til en koncert ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2025 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik hentet topkabinet nr. 2 og baskabinet nr. 2 hjem fra værkstedet i går
Det var den logiske beslutning at gå i gang med dem, inden jeg begynder at sætte enheder i topkabinet nr. 1 og baskabinet nr. 1, fordi jeg skal kopiere løsningerne fra 1'erne, og det er meget nemmere at komme til at måle mv., inden der er blevet sat enheder i
Jeg håber på at kunne komme i gang med de sidste to kabinetter allerede i dag ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2025 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg startede dagen med at lave hullerne til basenhedernes stikforbindelser i baskabinet nr. 2. Her ses alle bøsningerne prøveinstalleret:
Bøsningerne skal limes i, så snart jeg lige får loddet ledninger på dem
Jeg nåede også at lave udskæringer i bunden af topkabinet nr. 2, så man kan komme til bøsningerne derfra (ingen billeder dennegang - udskæringerne ligner dem, jeg lavede i topkabinet nr. 1 til forveksling  ).
For at kunne komme til at arbejde med 2'er-kabinetterne, havde jeg flyttet 1'erne, og da topkabinet nr. 1 var nede og stå på gulvet alligevel, greb jeg chancen og fik fyldt noget MDM-3 dæmpemateriale ind foran diffusorerne i diskantkammeret. Her er det monteret i den øverste del af diskantkammeret:
MDM-3 fås ikke mere, men jeg har et lille lager og havde hele tiden planlagt, at der skulle noget af dette lidt åbne dæmpemateriale ind bagerst i diskantkammeret. Her er jeg i gang med den nederste del af diskantkammeret:
Baskabinet nr. 2 mangler nu at få skåret og limet gummipladen, der skal fungere som pakning mellem den aftagelige bagplade og kabinettet, og det samme gælder gummipladen på toppladen. Derudover skal der loddes ledninger i bøsningerne til basenhederne, og så skal der tilskæres dæmpemateriale, som skal limes i kabinettet  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2025 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
13 september 2024 blev det her billede lagt op - jeg siger det bare
De var jo (næsten) færdige.....
....der skulle bare lidt dimser og afstivninger ind
Jeg siger ikke at du er langsom - jeg siger bare, at min hørelse er reduceret med flere tusinde Hz i de øvre registre mens vi har ventet
Aksa skrev:
Fristelsen til at prøve at sætte enheder i den næsten-færdige højttaler blev for stor:
Og lige en detalje af den lodret monterede bas i den skrå side - den "vokser" nærmest ud af kabinettet
 |
|
|
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2025 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
13 september 2024 blev det her billede lagt op - jeg siger det bare
De var jo (næsten) færdige.....
....der skulle bare lidt dimser og afstivninger ind
Jeg siger ikke at du er langsom - jeg siger bare, at min hørelse er reduceret med flere tusinde Hz i de øvre registre mens vi har ventet  |
|
|
Faktisk, så ER jeg langsom
Og det er sådan set lidt bevidst. Først og fremmest er der mange andre ting i mit liv, som også er vigtige (bl.a. familie og venner), og så går jeg altså lidt død i detteher store projekt engang imellem og må tage mig nogle pauser for at "få vejret".
En af de ting, jeg aftalte med mig selv, da jeg ikke gad arbejde længere, var, at nu skulle det være slut med at stresse over ting, der skulle nås til en bestemt tid - og det har jeg faktisk overholdt!
Der er så også det ved det hele, at jeg faktisk allerede har et højttalersystem, der giver højttalere til flere hundrede k kam til deres hår. Jeg holder rigtigt meget af de oprindelige Equilibrium'er og glæder mig stadig over dem, hver gang jeg får noget kvalitets-lyttetid med dem
Du er naturligvis velkommen til at komme forbi til et lyt, så forstår du nok bedre, hvordan tingene hænger sammen - bare send mig en PB
Som du sikkert har set, har jeg sat Equilibrium'erne til salg og vil gerne time det sådan, at jeg kan få Enigma'erne stillet ordentligt op, når de helt er klar til det. Men i det nuværende politiske og økonomiske klima er der desværre langt mellem købere til den slags systemer. Og jeg vil da helst have, at mine tro følgesvende gennem mange får et godt nyt hjem, hvor de kan fortsætte med at bringe glæde
Der kommer i øvrigt snart en afrunding af den gamle Equilibrium-tråd ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
|
|
Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|