Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1802
|
Sendt: 06 December 2024 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bagpladen til topkabinet nr. 2 er nu topkappet, og hullet til basforstærkeren lavet
Der er dermed banet vej for, at jeg kan begynde at kigge på, hvordan forstærkerne til diskantbånd og mellemtoner skal placeres.
Der bliver monteret et lag EPDM-gummi på bagpladerne til topkabinetterne, hvilket giver mulighed for at montere en plade af f.eks. MDF på indersiden af bagpladen med gummiet imellem. Det vil skabe en CLD-løsning (Constrained Layer Dampening) til montering af forstærkerne. Jeg skal dog lige sikre mig, at der bliver plads nok, hvis der indføres en ekstra plade.
Når jeg har afgjort, hvordan forstærkerne skal placeres, skal jeg kigge på ledningsføring til strøm, enheder, og signalindgang __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 07 December 2024 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået kigget på, hvordan trafoer, strømforsyninger og forstærkermoduler skal placeres på indersiden af topkabinetternes bagplader og har skitseret det på bagsiden af den ene bagplade:
Blyantstreger på et stykke krydsfiner er ikke så tydelige, så planen er at montere en ringkernetrafo (T på billedet) bag det nederste mellemtonekammer og trække ledninger gennem skillepladen til de to lineære strømforsyninger (LPSU på billedet) lige på den anden side af skillepladen. Forstærkerne (GaN på billedet) monteres så tæt på strømforsyningerne som muligt for at få kortest mulige forsyningsledninger.
Mine opmålinger viste heldigvis, at der er plads nok til at montere forstærkere og strømforsyninger på en plade ovenpå det EPDM-gummi, som hele bagpladen bliver beklædt med, og trafoen kan monteres på lignende måde
Forstærkerne er Starkrimson Ultra moduler fra Orchard Audio, som er baseret på GaN-transistorer og har en effektivitet på 95-98%. De kan levere 250W/500W i 8/4 ohm og to moduler i hver højttaler skal drive henholdsvis et diskantbånd med en driftseffekt på ca. 92dB i 6 ohm og 8 stk. mellemtoner med en samlet driftseffekt på ca. 96-98dB i 4 ohm. Jeg planlægger at skære diskantbåndet ved 1500Hz og mellemtonerne mellem 100 og 150Hz.
Starkrimson modulerne skal med andre ord ikke levere noget i bassen og får nogle nemme belastninger. Dette gælder især, fordi der er tale om "direct drive", hvor der ikke er skyggen af passive komponenter mellem forstærkere og højttalerenheder!
Ud fra de betragtninger er der ikke behov for kæmpemæssige strømforsyninger og trafoer. Trafoen er derfor "kun" en 300VA ringkernetrafo til deling mellem de to strømforsyninger. For at sikre nok "guf" til transienterne har jeg valgt at give hvert forstærkermodul 40.000uF i den lineære strømforsyning.
Blot for sjovs skyld kan jeg nævne, at et testsetup med en 300VA ringkerne og ét strømforsyningsmodul på 40.000uF til to GaN moduler har været testet på nogle passive full range højttalere, som blev drevet med høj volumen uden at miste noget som helst overblik og kontrol - tværtimod måtte et par ellers velanskrevne forstærkere se sig overgået på alle punkter! Ejeren af højttalerne mente sågar at have fået en oktav mere i bunden
Jeg er selvsagt spændt på, hvordan GaN modulerne kommer til at fungere i mit nye setup __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 12 December 2024 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu fået skåret gummiet til bagpladen i det ene topkabinet til, og den plade, som forstærkerne til diskantbånd og mellemtoner skal sidde på, er også tilpasset:
Jeg har naturligvis sat pladen tentativt fast og testet, at den passer korrekt i kabinettet, og jeg skulle da også lige prøve, hvordan det gik med gummiet imellem:
Efterfølgende fik jeg også tilpasset og afprøvet forstærkerpladen til det andet topkabinet.
Begge forstærkerplader er nu kommet med hjem til elektronikværkstedet (mit skrivebord ), hvor jeg kan sidde i ro og mag og montere strømforsyninger og forstærkermoduler
Jeg regner med at montere ringkernetrafoerne på tilsvarende monteringsplader, så de også kan nyde godt at CLD-effekten __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 17 December 2024 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået det første sæt strømforsyninger og forstærkermoduler monteret, og er nu i gang med at placere trafoen, som har fået sin egen plade at sidde på. Som det ses, er gummipladen, der dækker hele bagpladen, ikke monteret lige nu, men det er kun mens jeg arbejder på layoutet - den kommer skam på plads igen
Trafoen bliver spændt fast med en umagnetisk bolt (rustfrit stål), der går ned i en islagsmøtrik. Både monteringspladen til forstærkermoduler/strømforsyninger og monteringspladen til trafoen får nogle flere skruer.
Ledningsføring kommer, når jeg har fået det andet sæt forstærkermoduler/strømforsyninger monteret, men jeg har sørget for, at ledningerne fra strømforsyningerne til forstærkermodulerne bliver så korte som muligt __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 17 December 2024 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan det vist godt blive lidt forvirrende kun at få vist delvise billeder af, hvad der foregår, så her er lige en skitse, der viser placering af de forskellige komponenter:
Skitsen viser kun et topkabinet, men man kan da lige ane toppen af baskabinettet nedenunder
Basforstærkeren er en (avanceret) plate amp med en 1000VA trafo. __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 18 December 2024 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Under håndteringen af de lineære strømforsyninger i dag opdagede jeg, at kondensatorerne havde en tendens til at stå og vibrere - sandsynligvis fordi de ikke har været trykket helt i bund på printet, da de blev loddet i. Bevares, det er prisrimelige LPSU'er (men med gode komponenter ), og da lodningerne ellers er fine, ville jeg ikke gå i gang med at lodde alle kondensatorerne om.
I stedet fandt jeg noget sorbothane frem, som jeg klippede nogle små stykker af, der blev sat ned mellem kondensatorerne:
Jeg har set oscilloskopbilleder af output fra kondensatorer, der blev udsat for forskellige mekaniske påvirkninger, og det ser ikke kønt ud - og er næppe godt for lyden
Med sorbothanen imellem er LPSU-printene helt "lydefri", og jeg kan gå videre med monteringen med ro i sindet __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 19 December 2024 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev monteringen af trafo, strømforsyninger og forstærkermoduler på den anden bagplade også færdig:
MDF-pladerne til forstærkere og trafoer på begge bagplader har også fået nogle ekstra skruer
Næste step er nok at få lavet ledningsføringen til forstærkerne. Men jeg skal også til at kigge på montering af dæmpemateriale i topkabinetterne
Jeg må lige se, hvad der er mest praktisk at gå i gang med først ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 29 December 2024 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentlig holder projektet juleferie
Men lige inden alt julehalløjet gik helt amok, fandt jeg ud af, at det ville være smartest at få monteret dæmpegummiet, der skal sidde på selve bagpladen, inden jeg begyndte på at lave ledningsføring mellem forstærkere, strømforsyninger og trafoer
Så jeg nåede lige at sørge for at få tilskåret det sidste stykke gummi og fik taget begge gummistykker med hjem sammen med lidt lim til montering. Lige nu mangler jeg bare tiden til at få det gjort!
Det skal nu nok lykkes på et eller andet tidspunkt (måske først lige efter nytår), og der kommer selvfølgelig billeder
Indtil videre vil jeg blot ønske godt nytår til alle, der følger med her __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Audioloud Forum Bruger
Bruger siden: 14 Juli 2022 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 29 December 2024 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja , vi følger med !
Godt nytår til dig også .
|
Til top |
|
|
dumbo Forum Bruger
Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2294
|
Sendt: 29 December 2024 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følger også (stadig) med, og tak i lige måde
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger
Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1431
|
Sendt: 29 December 2024 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kigger da ind og holder øje
Godt nytår (og se så at blive færdig
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 30 December 2024 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Kigger da ind og holder øje
Godt nytår (og se så at blive færdig |
|
|
Jeg regner med, at Equilibrium Enigma projektet skal færdiggøres i flere "releases"
Den første release får nok betegnelsen 0.5, som jeg vil lade dække et system, hvor al teknik, dæmpemateriale m.m. er på plads, men hvor kabinetterne er i helt rå tilstand uden nogen form for ekstra finish.
Når release 0.5 er indjusteret og spiller tilfredsstillende, vil jeg begynde at kigge på de næste releases, hvor planen er at tilføje finering, forplader i alu osv. En slut-release er også påtænkt, og i den vil der blive optimeret på elektronik, kabler osv. __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 04 Januar 2025 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juleferien er overstået, og jeg er i gang igen
I dag stod den på limning af dæmpegummiet på den ene bagplade.
Jeg startede med at lime toppen af dæmpegummiet, mens pladerne til forstærkere og trafo stadig var skruet fast for at undgå, at dæmpegummiet skred under limningen:
På med lim, og så blev dæmpegummiet presset godt fast med en solid plade og fik lov til at tørre et stykke tid. Derefter limede jeg under det stykke dæmpegummi, hvor forstærkerpladen skulle sidde, lagde gummiet på plads og skruede forstærkerpladen på igen:
Samme procedure med stykket, hvor trafopladen skulle monteres
I mellemtiden havde jeg fået skåret hullet i dæmpegummiet, der hvor basforstærkeren skal sidde, og så var det på med lim igen:
Færdig limning:
Den anden bagplade får samme tur snarest __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 06 Januar 2025 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg klistret dæmpegummiet på den anden bagplade - samme fremgangsmåde som beskrevet ovenfor, så billederne er sparet væk denne gang
Jeg skal nu have monteret basforstærkerne og begynder derefter på ledningsføringerne __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 07 Januar 2025 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøvemontering af basforstærkeren:
Basforstærkeren skal monteres med gennemgående skruer og islagsmøtrikker (som selvfølgelig skal monteres direkte i krydsfineren).
Bagpladen med alle forstærkere vejer 20 kg
__________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 08 Januar 2025 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af åbenlyse årsager er der trukket ledninger mellem ringkernetrafoen og strømforsyningsprintene:
Som det ses, så krydser ledningerne hen over det tomrum, der er mellem MDF-pladen til trafoen og MDF-pladen til forstærkerne. Tomrummet mellem pladerne er der, fordi der er en mellemplade i kabinettet på dette sted
For at kunne montere bagpladen uden at skulle rode med ledningsføringen, skulle der laves en slids i mellempladen, men jeg samlede lige ledningerne først - der er ingen grund til at lave slidsen større end højst nødvendigt:
Og så lavede jeg pæn lille slids i mellempladen:
Bagpladen kan nu monteres uden problemer
Der skal laves en tilsvarende slids i den nederste skråplade i kabinettet, når jeg får lavet ledningsføringen til strømmen, men det kommer jeg til lidt senere __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 09 Januar 2025 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gået og ventet på nogle lidt længere bolte til montering af ringkernetrafoerne, da de oprindeligt benyttede bolte ikke var lange nok til at nå ned og få fat i islagsmøtrikkerne, som jeg derfor havde undladt at montere
Boltene var derfor bare skruet ned i MDF-pladen, hvilket var fint nok, så længe de bare skulle holde trafoerne på plads, mens jeg håndterede bagpladerne i forbindelse med montering af ledninger osv., men til endelig montering skal det gøres ordentligt!
Så i dag er der blevet monteret, så trafoerne bliver, hvor de er blevet sat
Nemlig med rustfri M6 bolte og islagsmøtrikker:
Inden montering skulle der dog lige fræses en lille undersækning til islagsmøtrikken i trafoernes MDF-plader. Her gik det op for mig, hvor svært det er at lave en pæn fræsning, når man ikke rigtig kan se, hvad fræseren laver:
Men pyt, det er alligevel skjult nede under pladen - det vigtige er, at pladen ikke står og vipper på islagsmøtrikken __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 13 Januar 2025 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plate amp modulerne til bassystemerne er nogle rimeligt heftige sager, og der er en 1000VA ringkernetrafo i hver til at drive herlighederne.
Producenten (Rhythmik Audio) har dog af en eller anden grund (sikkert penge!) ikke syntes, at så stor en trafo skulle have et softstartmodul. Men det synes jeg altså!
For et stykke tid siden gik jeg derfor på jagt efter nogle gode softstartmoduler, som kunne klare mosten, og det gik ret hurtigt op for mig, at de gængse, rent modstandsbaserede softstartmoduler har nogle begrænsninger, både hvad angår langtidsholdbarhed og skånsomhed over for de øvrige komponenter i den samlede strømforsyning.
Jeg fandt nogle softstartmoduler (kaldet ISS - Intelligent Soft Start), som er en slags hybridkonstruktion, hos Neurocrome i Canada. De er velkonstruerede og ser ud til at løse problemerne, og jeg har købt et par stykker af dem - et modul til hver plate amp:
Jeg installerer softstartmodulerne direkte i de to plate amps, hvilket kræver nogle småbesværlige ændringer af noget ledningsføring, men som samtidig giver mig mulighed for at ændre de eksisterende blikagtige netbrønde til mine favorit-netbrønde fra IeGo
Der er heldigvis lige præcis plads til, at et softstartmodul kan stå på højkant ved siden af trafoen uden at genere noget andet
Der kommer billeder, når jeg er kommet lidt længere ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 15 Januar 2025 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det første softstartmodul er nu installeret (det opretstående blå print ved siden af trafoen):
Som det ses, så trækker jeg strømmen til trafoen til de øvrige forstærkere direkte fra den samme netbrønd (det flettede kabel). Den lille 300VA trafo får selvfølgelig sin egen sikring (men ingen softstart)
Det store print, der ses bag ved softstartmodulet, er i øvrigt elektronikken til servostyringen af basenhederne __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|