Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 11:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Equilibrium Enigma Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 26 August 2021 kl. 13:40 | IP-adresse registreret Citér Ningbo

Præsten skrev:
Ja, servostyringen gør at man ikke skal kigge for meget på parametrene.


Jeg tænkte bare, ønsker man et bedst muligt udgangspunkt, bør enhederne placeret i et fornuftigt kabinet, og derfra kan servostyringen
hjælpe.
Omvendt kan man placere enhederne i et for lille kabinet og så lade servostyringen redde lyden.
Jeg tror på den første løsning er bedst.

Og er volumen kravet kun ca 45 liter, så er det jo ikke noget.

Og så var jeg glad for at se at friluftsresonansen var 21 Hz, dejlig lavt.
Den stiger måske til 30 Hz i kabinettet, men det er stadig rigtig godt.

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 26 August 2021 kl. 14:20 | IP-adresse registreret Citér Præsten

Helt enig, Ningbo.
Hellere give de bedste betingelser først, så der er mindre der skal rettes op på.
Jeg har 2*3 af udgaverne til OB, så jeg slipper for at tænke på volumen - der skal bare en solid H-ramme til, og det har de.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 26 August 2021 kl. 16:03 | IP-adresse registreret Citér Aksa

dumbo skrev:
Hejsa,

Har fulgt lidt med i din “gamle” tråd, det er/var et spændende projekt
Nu skulle jeg selvfølgelig se det nye, og blir da ualmindeligt interesseret i de sub-enheder og tilhørende forstærker!

Lader til du skal spille med dem i lukket kabinet, har du hørt dem spille sådan?
Skal på et tidspunkt have købt/lavet noget sub til mine ML, og de ser virkelig interessante ud, må man være så fræk og spørge
hvor du køber, og prisen? Og er det rigtig forstået at 1 forstærker er til 2 enheder?

Jeg har kun hørt systemet i åben baffel, MEN da der er forskellige modeller af basenhederne til henholdvis åben baffel og lukkede kabinetter, har jeg selvfølgelig købt dem til lukkede kabinetter

GR Research, hvor jeg har købt det hele, har et forum på Audiocircle, hvor brugere, der går fra traditionelle subwoofere (også meget dyre sager) til GR Research subwoofere siger, at de aldrig har oplevet noget lignende osv. Mange af brugerne benytter lukkede kabinetter - og jeg er sikker på, at hvis jeg får lavet noget solide kabinetter, så bliver det også virkeligt godt hos mig

De enheder, som jeg har, og som er beregnet til lukkede kabinetter, er 4 ohms-enheder og skal derfor have en forstærkerkanal pr. enhed, medens man med enhederne til åben baffel kan drive op til 3 enheder pr. kanal, afhængig af hvilken type man vælger.

Da jeg vil benytte to 4-ohms enheder pr. side, har jeg derfor også indkøbt en 2-kanalsforstærker til hver side, og 2-kanalsforstærkerne er lidt dyrere end dem med kun én kanal, så det samlede køb af 4 stk. basenheder og 2 stk. forstærkere er løbet op i ca. 25k inkl. told og fragt.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 26 August 2021 kl. 19:34 | IP-adresse registreret Citér dumbo

Tusind tak for svar Aksa, det var pænt af dig

De lyder super-spændende, de enheder med forstærkere til. I mellemtiden fandt jeg godt deres side, og fik læst der er forskellige modeller……..så gir god mening du købte dem til lukkede kabinetter

Når man så kan styre enheden med forstærkeren, hvordan så med DSP, roder man så med det bagefter? Eller kører du uden?

Mit eget lytterum er ikke ret stort, så tænker 1 sub med 2x12” må være rigeligt hertil. Kan regne ud du har købt i USA så, kunne heller ikke umiddelbart finde EU-forhandler

Følger spændt med videre i tråden
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 26 August 2021 kl. 22:11 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Winther666 skrev:
Har du ikke kun købt 10"? det synes GR at mene: https://www.gr-research.com/store/p36/SW-12-04_Servo_Sub_Woo fer.html


Ups, jeg fik vist ikke lige svaret på denne kommentar i første omgang, men her er mit svar

Man kan vist altid diskutere, hvor store enheder i virkeligheden er, men GR Research mener næppe, at der er tale om 10" enheder, når de kalder enheden for "SW-12-04 Servo Subwoofer".

Endvidere - hvis jeg sammenligner med de 10" Scan-Speak enheder, der sidder i mit nuværende system, så har de en diameter på 260 mm og et effektivt membranareal på 320 cm2. Men GR Research enhederne har en diameter på 321 mm og et effektivt membranareal på 490 cm2.

260 mm svarer til lidt over 10", medens 321 mm er et stykke over 12" ...

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 27 August 2021 kl. 08:54 | IP-adresse registreret Citér Aksa

@Ningbo og Præsten
Jeg er helt enig i jeres betragtninger

Selv om man har DSP og andre elektroniske justeringsmuligheder, så skal de akustiske principper stadig overholdes, og der skal tages behørigt hensyn til enhedernes akustiske parametre. Sådan har jeg altid konstrueret, og det kommer også til at gælde for Equilibrium Enigma

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 27 August 2021 kl. 09:22 | IP-adresse registreret Citér Aksa

dumbo skrev:
Tusind tak for svar Aksa, det var pænt af dig De lyder super-spændende, de enheder med forstærkere til. I mellemtiden fandt jeg godt deres side, og fik læst der er forskellige modeller……..så gir god mening du købte dem til lukkede kabinetter Når man så kan styre enheden med forstærkeren, hvordan så med DSP, roder man så med det bagefter? Eller kører du uden? Mit eget lytterum er ikke ret stort, så tænker 1 sub med 2x12” må være rigeligt hertil. Kan regne ud du har købt i USA så, kunne heller ikke umiddelbart finde EU-forhandler Følger spændt med videre i tråden

Jo, jeg vil benytte DSP. Equilibrium Enigma bliver et fuldt aktivt system med digitale delefiltre til alle enheder. Men blot fordi man benytter DSP, er der ikke noget til hinder for derefter også at benytte nogle af de analoge justeringsmuligheder i Rythmik-forstærkerne

Og ja, jeg har handlet direkte hos GR Research i Texas. Der er vist ikke nogen forhandlere i Europa.

Mht antallet af subs, så er jeg altid gået ind for 2 stk. til stereo, så hvis jeg var dig, ville jeg benytte 2 separate subs med 1 x 12" i hver. Du kan så drive dem en HX800 to-kanalsforstærker. Prisforskellen på en A370 en-kanalsforstærker og en HX800 er ca. 200 USD.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 27 August 2021 kl. 14:04 | IP-adresse registreret Citér Winther666

Aksa skrev:
Winther666 skrev:
Har du ikke kun købt 10"? det synes GR at mene:   https://www.gr-research.com/store/p36 /SW-12-04_Servo_Sub_Woo fer.html


Ups, jeg fik vist ikke lige svaret på denne kommentar i første omgang, men her er mit svar

Man kan vist altid diskutere, hvor store enheder i virkeligheden er, men GR Research mener næppe, at der er tale om 10" enheder, når de kalder enheden for "SW-12-04 Servo Subwoofer".

Endvidere - hvis jeg sammenligner med de 10" Scan-Speak enheder, der sidder i mit nuværende system, så har de en diameter på 260 mm og et effektivt membranareal på 320 cm2. Men GR Research enhederne har en diameter på 321 mm og et effektivt membranareal på 490 cm2.

260 mm svarer til lidt over 10", medens 321 mm er et stykke over 12" ...
Fair nok. Jeg studsede bare over den her i GR´s specs. " Sd = 76 sq.in or Dia = 9.83 in or 250 mm " Det du selv linkede til "
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 27 August 2021 kl. 14:33 | IP-adresse registreret Citér Heine Dupont

Jeg ved jo ikke hvad andre tænker, men efter at have haft fornøjelsen af at lytte på en tidligere version af Equilibrium projektet købte jeg 100% ind på det grundlæggende koncept og har siden bygget systemer efter samme grundprincip. Udvalgte enheder fra en af de øverste hylder til de specifikke frekvensområder, hvor de skal virke. DSP og en forstærkerkanal pr. enhed. Jeg har så bare valgt at bygge Open Baffle højttalere og når jeg selv skal sige det er mine resultater ganske overbevisende for de flestes vedkommende, på trods af at mit lytterum objektivt er lidt for småt til OB. Hvis man er lidt teknik nørdet rummer konceptet uendelige muligheder for optimering og tweaking til et vist punkt, hvilket nok også er baggrunden for at AKSA tager en nyt skridt fra bunden. Den allerstørste fordel ved byg selv er jo at man kan bygge til sit eget rum og sine egne lyttepræferencer. Jeg synes at der er en tendens til at folk, som spørger til hjælp til DIY ofte vil få meget på en gang. Og dermed risikere de at skulle indgå alle de kompromisser, som kommercielle fabrikanter af højttalere også skal indgå og mister derved de største fordele ved DIY.
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 27 August 2021 kl. 14:36 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Winther666 skrev:
Aksa skrev:
Winther666 skrev:
Har du ikke kun købt 10"? det synes GR at mene:   https://www.gr-research.com/store/p36 /SW-12-04_Servo_Sub_Woo fer.html


Ups, jeg fik vist ikke lige svaret på denne kommentar i første omgang, men her er mit svar

Man kan vist altid diskutere, hvor store enheder i virkeligheden er, men GR Research mener næppe, at der er tale om 10" enheder, når de kalder enheden for "SW-12-04 Servo Subwoofer".

Endvidere - hvis jeg sammenligner med de 10" Scan-Speak enheder, der sidder i mit nuværende system, så har de en diameter på 260 mm og et effektivt membranareal på 320 cm2. Men GR Research enhederne har en diameter på 321 mm og et effektivt membranareal på 490 cm2.

260 mm svarer til lidt over 10", medens 321 mm er et stykke over 12" ...
Fair nok. Jeg studsede bare over den her i GR´s specs. " Sd = 76 sq.in or Dia = 9.83 in or 250 mm " Det du selv linkede til "

Ja, det forstår jeg godt

Og jeg tror faktisk ikke, at det er korrekt, for 76 square inches er faktisk 490 cm2, som jeg angav, men måske refereres der til det egentlige mål på selve membranen, hvilket er lidt forvirrende. Det har i hvert fald ikke noget med enhedens ydermål at gøre, og det er det, man benytter til at angive størrelsen i tommer

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 28 August 2021 kl. 10:09 | IP-adresse registreret Citér Kjeldsen

GR skriver også 12” men det vigtigste er det effektive menbranareal
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 29 August 2021 kl. 17:13 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Heine Dupont skrev:
Jeg ved jo ikke hvad andre tænker, men efter at have haft fornøjelsen af at lytte på en tidligere version af Equilibrium projektet købte jeg 100% ind på det grundlæggende koncept og har siden bygget systemer efter samme grundprincip. Udvalgte enheder fra en af de øverste hylder til de specifikke frekvensområder, hvor de skal virke. DSP og en forstærkerkanal pr. enhed. Jeg har så bare valgt at bygge Open Baffle højttalere og når jeg selv skal sige det er mine resultater ganske overbevisende for de flestes vedkommende, på trods af at mit lytterum objektivt er lidt for småt til OB. Hvis man er lidt teknik nørdet rummer konceptet uendelige muligheder for optimering og tweaking til et vist punkt, hvilket nok også er baggrunden for at AKSA tager en nyt skridt fra bunden. Den allerstørste fordel ved byg selv er jo at man kan bygge til sit eget rum og sine egne lyttepræferencer. Jeg synes at der er en tendens til at folk, som spørger til hjælp til DIY ofte vil få meget på en gang. Og dermed risikere de at skulle indgå alle de kompromisser, som kommercielle fabrikanter af højttalere også skal indgå og mister derved de største fordele ved DIY.


Lidt simplificeret kunne man betragte hvert frekvensområde i et aktivt højttalersystem som en byggesten, der udgøres af en højttalerenhed (eller flere ens enheder) og en forstærker, der spiller det, som "byggestenen" får leveret fra det elektroniske delefilter.

De enkelte byggesten må så vælges ud deres "bredde", dvs. hvor bredt et frekvensområde, de kan dække i forhold til, hvor bredt et frekvensområde, man ønsker, at det samlede system skal dække.
Typisk vil man kunne dække det ønskede frekvensområde med de tre "byggesten" diskant, mellemtone og bas.

Når man bygger et aktivt system, er det rigtigt meget nemmere at lave delefiltre, næsten uanset hvilke enheder, man bruger, hvis man blot undgår de helt simple fejl med enheder, som ikke "når" hinanden, og selv når man benytter enheder (og forstærkere) i rimelige prisklasser, kan man få et ret godt resultat - især hvis man får fjernet de værste unoder i bassen med de DSP-muligheder, som de fleste aktive delefiltre har i dag.

MEN - ligesom med passive systemer, så bliver aktive systemer efter min mening først rigtigt gode, når man er omhyggelig med valg af enheder og kan vælge enheder med nogenlunde samme lydkarakter. Det er faktisk ikke helt nemt, for hvad er "lydkarakter" for noget?

For mig er det mest en fornemmelsessag, hvor jeg som regel har fundet muligheder for at få lyttet på de højttalerenheder, som jeg har været interesseret i at bruge for at vurdere om jeg syntes, at de kunne passe i mit system. Måske kan dette være et forsøg på en forklaring af begrebet:
Hvis man forestiller sig en højttaler med enheder, som alle har "bløde" membraner (dvs. papir/pap, stof), og derefter forestiller sig en højttaler med fuldstændig samme udformning og med de samme enheder, bortset fra, at alle enhederne har "hårde" membraner (dvs. metal/keramik), vil disse to højttalere typisk lyde lidt forskelligt, selv om begge højttalere kan lyde fremragende.

Jeg vil ile med at nævne, at der kan være væsentlig større forskel på lyden i de forstærkere, man anvender i et aktivt system, end de forskelle man oplever mellem næsten ens højttalerenheder med forskellige membranmaterialer, så det er bestemt også en parameter, man er nødt til at have for øje!

Som nævnt har jeg benyttet mig en del af at lytte på andre højttalere, når jeg har ønsket at forbedre mine Equilibrium Project højttalere og det var netop under sådan en lytning, at grunden til Equilibrium Enigma blev lagt

Jeg vender tilbage til den historie i et snarligt indlæg

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 29 August 2021 kl. 21:03 | IP-adresse registreret Citér Heine Dupont

Og i forlængelse af AKSA's fine indlæg om valg af enheder og principper for flervejs konstruktioner, kan jeg jo så supplere med at man jo kan få præcist den lydprofil man allerbedst kan lide med den tilgang til tingene, som beskrives. Det kræver jo dog, at man har prøvet lidt forskelligt først og dermed opnået et tilpas mangfoldigt praktisk kendskab til membranmaterialer og enheders forskellige respons og unoder.

Jeg har f.eks. fundet ud af at jeg holder mest af enheder af papirmateriale, som er konstrueret på en måde, hvor de har høj følsomhed. Jeg ved ikke om det kan omsættes til at de er rimeligt lette og hurtige, men de er oftest udrustet med kraftige magnetsystemer og ret lette membraner. Samtidigt bryder jeg mig ikke om enheder hvor membranen er lavet af metal. Min erfaring hermed er at de enten ringer eller lyder sådan lidt spidst eller in your face agtigt. Jeg er faktisk typisk heller ikke vild med keramiske membraner, men har da hørt implementeringer heraf, som lød rigtigt godt.

Et andet eksempel på en højttalerenhed, jeg har det anstrengt med er en Scan Speak R2904/700000 diskant, som ellers er flittigt benyttet i mange konstruktioner og iøvrigt ofte hyldes, som en af de bedste diskanter, som findes. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men i mine øre skriger den næsten altid. Jeg har et sæt liggende, som jeg afprøver engang imellem, for at kontrollere om det er mig der er totalt idiot, men hver eneste gang er konklusionen den samme. Jeg synes ikke den lyder godt, fordi den spiller diskant, og jeg vil have en diskant, som bare forsvinder ind i det samlede lydbillede og ikke kan opfattes isoleret.

Jeg ved godt at det blev en lang tirade om lidt af hvert, men min pointe er faktisk bare at understørre AKSA's tilgang til projekt Enigma ved at understrege at det altså kræver et ret omfattende sæt af erfaringer at kaste sig ud i noget med det ambitionsniveau AKSA lægger for dagen. For eventuelt nye interesserede kan jeg sige prøv og prøv og prøv igen. En skønne dag rammer man lige det man har været efter under hele processen og når AHA øjeblikket indtræffer har man noget man kan styre efter når den ultimative high-fi drøm skal realiseres. Det behøver ikke være dyrt, hver gang men det kan sagtens løbe op på den lange bane. Man skal ikke regne med at få ret meget over 50% igen i gennemsnit selvom man holder sig til rimeligt populære stumper.

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 30 August 2021 kl. 22:35 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Jeg kan nu eller  godt lide hårde membraner. Efter min erfaring, så efterlader bløde membraner lidt for meget "egenlyd" til gengivelsen. Det kan lyde rigtig godt, men aldrig helt godt - efter min mening.

Tror aldrig man rammer præcist plet. Det vil altid være en lille smule et kompromis - på en eller anden måde.

Sidder lige nu og lytter på lutter metal membraner... og det er absolut ikke skingert, lyst eller spidst - for at bruge udelukkende hifi-termer.

Mit bud er, at implementering betyder langt mere end eksotiske materialer. Det skader sjældent at bruge en god teknologi - hvad enten det er en moderne DSP, materialer eller konstruktioner. Men intet er nu engang bedre, end det samlede system.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 31 August 2021 kl. 12:03 | IP-adresse registreret Citér schlager

Synes nu ikke definitivt / skråsikkert, at man kan afgøre hvilke membran materiale der lyder bedst. En højtalerenheds lyd defineres ud fra frekvensrespons, ulineær forvrængning, kompression og opbrydningsmønster. Frekvensrespons lader sig let manipulere med DSP, ulineær forvrængning og kompression kan som sådan ikke ændres, opbrydningsmønster kan man undgå ved valg af korrekt filter, evt. i kombination med EQ, til at fjerne de være unoder.

Jeg ser det mere som udførelsen af designet, som er afgørende for lyden. Dermed ikke sagt at man kan "redde" lyden, ved brug af dårlige enheder. Ingredienserne må være på plads, ligesom i køkkenet.

Kan i øvrigt bekræfte at Digital Thor's lyd, hverken lyder digital eller af metal. Han hader metal (musik)

Jeg spiller på pap/papir enheder og synes nu ikke det lyder af pap

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 31 August 2021 kl. 12:16 | IP-adresse registreret Citér Heine Dupont

Nu skal vi jo ikke stjæle tråden til en diskussion om membranmaterialer. Så hvis en længere diskussion herom giver mening, synes jeg vi skal
starte en tråd om det emne.
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 31 August 2021 kl. 12:34 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Som afslutning på diskussionen om membranmaterialer, så synes jeg, at Schlager rammer lige i bullseye - for det handler nemlig ligeså meget om korrekt brug af enhederne som om membranmateriale

Jeg har haft højttalere med begge typer membraner og er lykkedes med at få det til at lyde godt hver gang. Det handler om at kigge på (OG bruge ørerne), hvor forvrængninger/opbrydninger opstår og undlade at benytte enheden i det "kedelige" område

Selv Heines "forhadte" Scan-Speak enhed er jeg lykkedes ret godt med i en tidligere udgave af det oprindelige Equilibrium system

I Equilibrium Enigma kommer vi ud i en "blandet landhandel", hvad angår membranmaterialer - og jeg er ikke det fjerneste bekymret for lyden!

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 05 September 2021 kl. 17:49 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Equilibrium Enigma - baggrunden

Der er nok nogen, som vil undre sig over, at jeg vil lave et nyt højttalersystem – jeg har jo allerede noget, som spiller rigtigt godt, og som jeg har udviklet på i en årrække.

Til det vil jeg sige, at hvis nogen havde spurgt mig for lidt over et år siden, om jeg havde planer om at bygge noget nyt, så ville svaret have været nej. Måske ikke et emfatisk ”nej” – tanken har da strejfet mig, men planer var der ikke.

Det skulle dog vise sig, at et tankestrejf godt kan ende op med at blive til en plan, når der bliver pirket lidt til fantasien.

På et tidspunkt først på sommeren sidste år var virussens rædsler trådt lidt i baggrunden, og det var igen muligt at mødes, når man blot udviste lidt fornuft, og Præsten og jeg havde lavet en aftale om, at jeg skulle komme og høre hans OB1 system (se tråden om dette her). Jeg var mest nysgerrig på de servostyrede basser, som jeg nu også selv har anskaffet, men det skulle vise sig, at resten af systemet var mindst lige så interessant.

Jeg havde naturligvis medbragt nogle af mine ”grimme” CD’er med en masse god, men også til tider teknisk udfordrende musik, og ud over hyggelig snak om både musik og teknik, tilsat nogle gode øl, som jeg havde medbragt (og lidt fra Præstens køleskab), blev der spillet musik over en bred kam rent genremæssigt, både fra min og Præstens hånd

Lad det være sagt med det samme – Præstens system spiller virkeligt godt. Det er uden sammenligning det bedste OB system, jeg har hørt, og samtidig også et af de allerbedste systemer, jeg har hørt i det hele taget! Og selv om vi lyttede i mange timer og til tider ved høj volumen, så indfandt der sig ingen lyttetræthed!

Der er for mig ingen tvivl om, at den manglende lyttetræthed skyldes lav forvrængning fra højttalerne, hvilket er opnået ved hjælp af stort membranareal i den øvre del af systemet og servostyring i bunden.

Diskant- og mellemtoneområderne i OB1 dækkes jo af line sources (se billedet), og for at starte med båndet, så har det et membranareal svarende til mere end en 10” basenhed (!), hvilket igen betyder, at der kun skal små membranbevægelser til for at spille rimeligt højt.

I mellemtoneområdet giver det nok sig selv, at 8 stk. 6” enheder i hver side tilbyder et meget stort membranareal, også selv om der er noget akustisk kortslutning pga. OB-princippet. Hver enhed kommer derved kun til at foretage små membranudsving.



For både diskant og mellemtone betyder det, at forvrængningen i OB1 holdes på et ganske lavt niveau. Og forvrængningen i basområdet holdes under kontrol af systemet med servostyrede basenheder.

Der er ingen tvivl om, at den meget lave forvrængning over hele linjen er en af de væsentligste årsager til, at OB1 lyder så godt

Men linesource-princippet tilfører også to væsentlige ting, nemlig dynamik og et specielt udstrålingsmønster, der ifølge teorien kun giver få refleksioner fra gulv og loft. Begge dele er noget, der øger ægthedsfornemmelsen i den oplevede gengivelse.

Endnu engang tak til Præsten for en på alle måder god eftermiddag! Den satte nogle tanker i gang, som har rumsteret i baghovedet i lang tid, men i begyndelsen af 2021 udmøntede det sig i en idé til et helt nyt højttalersystem, som er stærkt inspireret af Præstens OB1 – dog med den store forskel, at det som tidligere nævnt i tråden ikke bliver OB.

Systemet bliver bestykket med det samme fremragende diskantbånd som Præstens system (båndene er indkøbt), 8 stk. mellemtoner i hver side, og 2 stk. GR Research servostyrede basser i bunden, som bliver sidemonterede back-to-back. Mellemtone-enhederne er ikke valgt endnu, men jeg har kig på nogle nye 5” enheder fra SB Acoustics. Da jeg ikke benytter OB og derved undgår akustisk kortslutning, skulle det ikke være nødvendigt at benytte 6” enheder

Der er altså tale om et linesource system, undtagen i bunden, som må betegnes som en slags subwoofer (delefrekvensen kommer nok til at ligge på 120-150 Hz), hvor udstrålingsmønsteret ifølge det, jeg kan finde frem til, alligevel går over og bliver stort set rundstrålende.

Systemet bliver (naturligvis) fuldt aktivt med digitale delefiltre og DSP. Forstærkningen leveres af de særlige Rythmik-forstærkere med servostyring i bunden (leverer 400 watt pr. enhed) og et par Maya-forstærkere fra Aspen Amplifiers (ca. 150 watt hver) til hhv. diskantbånd og mellemtoner i hver side.

Jeg tror på, at ovennævnte lineup vil give mig et særdeles kapabelt og velspillende system

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 06 September 2021 kl. 10:51 | IP-adresse registreret Citér Præsten

Hej AKSA,
Tak for de pæne ord. Jeg synes du beskriver mit system meget som jeg gerne ville have det til at lyde.
Et af de vigtigste designparametre dengang jeg startede, var faktisk at det skulle kunne spille medrivende og med indlevelse - når jeg spillede lavt!
Med små (nu større) børn i huset, er der jo grænser for hvad der er en god ide.
Åben baffel, linesource og aktive højttalere er alle valg der er foretaget med det i mente.

Billedet du viser er fra første iteration af basmodulerne, i 2018/19 blev de udvidet med en ekstra 12".



Siden dette billede blev taget er der kommet skum i alle siderne, og udvendigt er der pålimet 3 mm stålplader.
Hvert basmodul vejer ca 70 kilo.

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 06 September 2021 kl. 14:10 | IP-adresse registreret Citér Aksa

@ Præsten
Tak for det opdaterede billede, som viser det system, jeg hørte
(jeg saksede det andet billede fra din tråd)

Der er ingen tvivl om, at du har opnået det, du gerne ville, for OB1 spiller også rigtigt fint ved lave niveauer
Jeg ved ikke rigtigt, om det skyldes linesource-princippet eller at du bruger åben baffel - eller begge dele - men det viser sig, når jeg på et tidspunkt får bygget Enigma'erne!

Evnen til at spille åbent og detaljeret også ved lave niveauer er absolut noget, jeg også prioriterer, og som også er lykkedes ret godt med mit nuværende system, så måske den aktive drift også har en finger med i spillet?

Under alle omstændigheder er vi ganske enige om, at målet må være, at systemet skal spille musik!

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes