Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 25 Oktober 2024 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
På en lidt kort værkstedsdag i går var turen kommet til nogle mindre ting, rent størrelsesmæssigt.
Den første ting var den sidste støtteliste til bagpladen i det øverste mellemtonekammer på topkabinet nr. 1. Den skulle tilpasses, hvilket tog lidt tid, fordi jeg ville sikre, at den sad nogenlunde i spænd. Det lykkedes dog fint til sidst, og så kunne den limes i:
Med denne sidste støtteliste på plads er jeg ved at være klar til at kigge på, hvordan jeg vil lave monteringen af bagpladerne til mellemtonekamrene i topkabinet nr. 1
I topkabinet nr. 2 manglede jeg at tilpasse og montere et par afstivninger, som også skulle tilpasses ret præcist. Efter tilskæring og nogle omgange med grovfil og sandpapir kom der et fint resultat ud af det:
Næste step på topkabinet nr. 2 bliver at få lavet bagpladerne til mellemtonekamrene og få sat den store sideplade på __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 31 Oktober 2024 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Equilibrium Enigma - status
Med alle de mange små detaljer i højttalerbyggeriet kan det være svært at bevare overblikket over, hvad der mangler at blive lavet. Så både af hensyn til dem, der kigger med her, og for at jeg selv kan få et overblik, kommer der her en status over, hvad der mangler at blive lavet på kabinetterne, inden jeg kan begynde at putte dæmpemateriale i og montere enheder samt forstærkere:
Topkabinet nr. 1:Støtteliste monteres på sidepladen i øverste mellemtonekammer (jeg havde glemt denne ).Bagplader til mellemtonekamrene monteres (iskruningsbøsninger og skruer monteres).Ydre bagplade skæres, tilpasses og monteres (iskruningsbøsninger og skruer monteres).
Baskabinet nr. 1Ekstra iskruningsbøsninger og skruer til fastgørelse af bagpladen monteres.
Topkabinet nr. 2:
Ydre skrå sideplade monteres.Resterende støttelister til montering af bagplader i mellemtonekamrene monteres.Bagplader til mellemtonekamrene skæres, tilpasses og monteres (iskruningsbøsninger og skruer monteres).Ydre bagplade skæres, tilpasses og monteres (iskruningsbøsninger og skruer monteres).
Baskabinet nr. 2Ekstra iskruningsbøsninger og skruer til fastgørelse af bagpladen monteres.
Som det ses, så er der dømt "fast arbejde" et stykke tid endnu, før jeg (forhåbentlig ) får glæde af alle anstrengelserne! Men når jeg kigger tilbage og tænker på den stak MDF- og krydsfinerplader, jeg startede med, så er der jo sket rigtigt meget
For at sikre god fremdrift er det planen fremadrettet at komme på værkstedet et par dage hver uge (evt. 3 dage, når det er muligt). Desværre har jeg ikke mulighed for at komme på værkstedet i denne uge, men i næste uge klemmer jeg på igen!
__________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 04 November 2024 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu fik jeg jo lige lavet en opgaveliste, og så er det bare med at få kridtet skoene og få hakket af ved del-opgaverne efterhånden, som de bliver udført
I dag fik jeg skåret og tilpasset de to bagplader til mellemtonekamrene i topkabinet nr. 2:
Dermed er alle bagvægge til mellemtonekamrene klar - så skal jeg bare have dem monteret. Inden jeg gør det, skal jeg dog lige have de sidste støttelister på plads i begge kabinetter, så det er noget af det næste, jeg kigger på __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 06 November 2024 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
I topkabinet nr. 1 manglede jeg at montere en støtteliste op langs den skrå sideplade i det øverste mellemtonekammer. Den tog jeg fat på i går. Først skulle der lige laves et indhak i den nederste støtteliste:
Her afprøves tilpasningen:
På med noget lim:
Mens limen tørrede, fik jeg lavet og monteret den øverste støtteliste i det øverste mellemtonekammer på topkabinet nr. 2. Den er nemmest at montere før den store sideplade:
Og så er jeg startet på at montere iskruningsbøsninger til bagpladerne i mellemtonekamrene. Her i topkabinet nr. 1:
Men hov! Hvordan skal den nederste del af bagpladen nu blive skruet fast - der er jo en skrå plade i vejen?
En løsning er fundet - stay tuned __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 07 November 2024 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordelen ved at bruge krydsfiner til de løse bagplader er, at krydsfiner er langt stivere end MDF. Meeeen - pladerne skal selvfølgelig skrues fornuftigt på plads, også selvom der ikke er tale om voldsomme basudladninger i mellemtonekamrene
Så jeg fandt et passende kopbor frem og lavede et par huller i den skrå plade - store nok til at min boremaskine kunne stikke snuden igennem:
Og så kunne der laves huller på et passende sted i bagpladen og den underliggende MDF-plade:
Så kom skruerne i:
En tilsvarende øvelse skal selvfølgelig laves i forbindelse med det øverste mellemtonekammer, men det kommer jeg til __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 07 November 2024 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden jeg borede de to huller i den skrå plade, overvejede jeg, om det ville have en negativ effekt på pladens stivhed at lave dem. Men da pladen på det sted, hvor hullerne er, i virkeligheden kun har til opgave at holde kabinettets to sideplader på plads, anser jeg det ikke for noget problem i forhold til kabinettets samlede styrke __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4770
|
Sendt: 07 November 2024 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal vist ikke bekymre dig om manglende stivhed... dine kabinetter er nærmest overkonstrueret __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger
Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 264
|
Sendt: 07 November 2024 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tænkt det samme.
Har du en idé om, hvad den endelige konstruktion kommer til at veje?
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 08 November 2024 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Du skal vist ikke bekymre dig om manglende stivhed... dine kabinetter er nærmest overkonstrueret |
|
|
Hæhæ - det vælger jeg at opfatte som ros
Det perfekte kabinet findes nok ikke, og som vi har talt om før, kan man godt overveje, om kabinetter kan blive for velafstivede. Kabinetterne til Equilibrium Enigma fremkommer nok mest efter "form follows function" princippet, hvor nogle akustiske og praktiske ønsker opfyldes. F.eks. ønsker jeg at kunne komme ind i kabinetterne fra bagsiden, blandt andet for at gøre det nemmere at samle højttalerne og for at kunne tilgå den tilhørende elektronik. Af den årsag har jeg indført nogle ekstra afstivninger, da en løs bagplade ikke giver samme stivhed som en bagplade, der er limet i - uanset hvor godt man skruer den fast __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 08 November 2024 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy S. skrev:
Jeg har tænkt det samme.
Har du en idé om, hvad den endelige konstruktion kommer til at veje? |
|
|
Se også mit svar til Mikkel oven for
Jeg har egentlig ikke gjort mig de helt store tanker omkring vægten, men jeg kan da sige at baskabinetterne allerede nu er meget tunge at flytte rundt på, og da hver basenhed vejer ca. 11 kg, skal der lægges ca. 22 kg oveni i hvert kabinet, når de er spilleklar. Så hvert baskabinet havner nok omkring 50 kg.
Topkabinet nr. 1, som rent kabinetmæssigt kun mangler at få monteret den udvendige bagplade i 20 mm krydsfiner, er allerede nu så tungt, at jeg bruger løftegrej, når jeg skal flytte rundt med det! I bunden af hvert topkabinet skal den specielle plate amp til bassystemet monteres, og den vejer ca. 8 kg. De otte stk. 5" enheder vejer nok omkring 4 kg i alt (de er med neodymium magneter, som er meget kraftige i forhold til deres vægt). Dertil kommer de to forstærkere til diskant og mellemtone med lineær strømforsyning på i alt ca. 5 kg. Og sandkamrene tilføjer nok 5-10 kg, afhængig af, hvor store jeg vælger at lave dem. Så topkabinetterne havner nok på 65-70 kg i spilleklar stand.
Ovenstående inkluderer ikke de planlagte udvendige forplader i 20 mm aluminium __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 11 November 2024 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der manglede lige lidt undersænkninger til skruerne på den løse bagplade til det nederste mellemtonekammer i topkabinet nr. 1. Dem fik jeg lavet i dag
Og så skulle bagpladen have tætningsliste monteret hele vejen rundt:
Jeg benytter MDM-2 fra Monacor - en meget tynd tætningsliste, som klistrer rigtigt godt på krydsfineren (sikkert også på meget andet). Den er kun et par millimeter tyk, så man skal sørge for, at kanten, hvor den placeres, er helt jævn, men så tætner den også rigtigt godt!
Så kan pladen monteres og skruerne komme i:
Med bagpladen til det nederste mellemtonekammer på plads lå det lige for at køre videre med bagpladen til det øverste mellemtonekammer:
Som det ses, blev jeg ikke helt færdig, da der skal laves et "arbejdshul" til den sidste skrue i det øverste højre hjørne af bagpladen, men det er første punkt på agendaen, næste gang jeg kommer på værkstedet __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 13 November 2024 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dag var første punkt på agendaen at få den sidste skrue i bagpladen i det øverste mellemtonekammer i topkabinet nr. 1. Det krævede som tidligere nævnt et "arbejdshul" mere i den øverste skrå plade indvendigt i kabinettet. Arbejdshullet kom hurtigt på plads med et passende hulbor, og så fik jeg monteret iskruningsbøsningen til den sidste skrue samt skruen, selvfølgelig
Med bagpladerne på plads i begge mellemtonekamre er der ikke så langt igen, før topkabinet nr. 1 kan sendes videre ned ad samlebåndet til det sted, hvor der monteres enheder, fyldes dæmpemateriale i kamrene og montering af forstærkere kan findes sted, men der mangler lige en vigtig ting, før det kan lade sig gøre. Mere herom senere ...
I går modtog jeg det gummimateriale, som skal lægges imellem topkabinetter og baskabinetter, noget 3 mm EPDM-gummi, som skulle være egnet til opgaven.
Jeg har bevidst valgt noget gummi, som ikke er for blødt og "pladrer ud", når der kommer vægt på det - eller når det bliver klemt på plads mellem to plader på anden vis. Jeg fik skåret et stykke til, som jeg placerede på baskabinet nr. 1:
Og så satte jeg topkabinet nr. 1 ovenpå:
Jeg blev dog enig med mig selv om, at mellemlægget ikke skal rage ud på bagpladen til baskabinettet, så det skal lige under kniven igen __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 14 November 2024 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som nævnt i mit sidste indlæg, så mangler topkabinet nr. 1 en vigtig ting, inden jeg kan begynde at tænke på montering af dæmpemateriale og teknik - nemlig den udvendige bagplade
Mellemtonekamrene har ganske vist deres egne bagplader for at sikre korrekt volumen til enhederne, og diskantbåndet kræver ikke en bagplade, da det er udluftet i siderne - men der er brug for en gedigen bagplade, både at sikre den strukturelle stabilitet og for at have noget at montere forstærkerne på!
I lighed med bagpladerne på baskabinetterne bliver topkabinetterne bagplader også lavet af 20 mm krydsfiner, og jeg fik lavet det meste af tilpasningen af bagpladen til topkabinet nr. 1 i går:
Såvel smig i bunden af pladen som den skrå side er lavet, så der mangler kun afskæring/smig i toppen. Den venter jeg med at lave, indtil jeg har alle iskruningsbøsninger og skruer på plads __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 16 November 2024 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Topkabinet nr. 2 har længe manglet den skrå sideplade, men alt indvendigt arbejde, som nemmest kunne udføres, inden sidepladen kommer på, er klar. Så i går gik det løs med en god portion lim, spændremme og en god vægt på midten i form af et af baskabinetterne:
Limen får lov til at tørre helt færdig hen over weekenden, men der var stadig lidt tid til overs i går, så jeg gik i gang med at montere de iskruningsbøsninger og skruer, der skal holde bagpladen på topkabinet nr. 1 på plads:
Der er planlagt en ny arbejdsdag på mandag, hvor arbejdet med de to topkabinetter fortsætter
Der skal selvfølgelig en del flere iskruningsbøsninger og skruer til for at få bagpladen på topkabinet nr. 1 til at sidde ordentligt, inklusive bøsninger og skruer i de tværgående plader i kabinettet. Planen er også at dæmpe bagpladen med EPDM-gummi, som limes fast på indersiden af pladen. Selv om pladen ikke er i kontakt med store kræfter fra enheder (diskantbåndet kan næppe inducere voldsomme vibrationer i pladen), så skal den bære både basforstærkeren og forstærkerne til båndet og mellemtonerne, og der er ingen grund til ikke at give dem de bedst mulige forhold at arbejde under __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 19 November 2024 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
På gårsdagens arbejdsdag i værkstedet fik jeg tilpasset og indsat de sidste stykker rundstok i topkabinet nr. 2, hvilket betyder, at alle afstivninger er klar også i det kabinet (ingen billeder af dette denne gang, men se evt. billeder tidligere i tråden)
Og så var det ellers i gang med opmåling og boring af de resterende huller til iskruningsbøsninger og skruer i bagpladen til topkabinet nr. 1. Her gjaldt det om at ramme de tværgående afstivninger, men alt lykkedes med den efterfølgende montering, så pånær nogle undersænkninger i selve bagpladen er den klar til de næste operationer:
Der skal blandt andet skæres hul til basforstærkeren (den er udformet som en plate amp) i den nederste del af bagpladen, så det bliver nok noget af det næste, jeg kigger på __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 20 November 2024 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter lidt opmåling på plate amp'en og nøjagtig markering af placering på bagpladen af topkabinet nr. 1 startede jeg stiksaven op og gik roligt til værks:
Resultatet var et absolut tilfredsstillende firkantet hul:
Op det passede bare så fint:
For at bibeholde mest mulig styrke i bagpladen bliver plate amp'en ikke undersænket.
Toppen af bagpladen var endnu ikke kappet af, så den fik en rå afskæring med stiksaven, en afretning med overfræseren og så lidt sandpapir:
Den lille "fejl" i krydsfineren klarer jeg senere
Jeg mangler så at lave nogle udluftninger i bagpladen, bl.a. af hensyn til forstærkerne til diskantbåndet og mellemtonerne. Tanken er at placere forstærkerne på indersiden af bagpladen, men layoutet i "maskinrummet" har jeg ikke kigget på endnu, så jeg venter lidt med udluftningerne
I lighed med bagpladerne til baskabinetterne bliver topkabinetternes bagplader beklædt med 3 mm EPDM-gummi for at mindske vibrationer og dermed give forstærkerne de bedst mulige arbejdsbetingelser. __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 26 November 2024 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afprøvningen af nye fødder under mine eksisterende højttalere har naturligvis givet anledning til tanker om, hvordan sådan nogle fødder bedst kan monteres under Enigma'erne. For der kommer helt sikkert Stack Audio fødder under dem - medmindre jeg selvfølgelig finder nogle andre, som er endnu bedre
Da Enigma'erne er både bredere og dybere end mine nuværende højttalere, burde det ikke være nødvendigt at have udriggere af hensyn til stabiliteten, så min umiddelbare tanke er at sætte en fod i hvert hjørne af baskabinetterne. En indvendig forstærkning af bundpladen i hjørnerne vil så være relevant, da jeg vil benytte M8 iskruningsbøsninger med en længde på 24 mm til montering af fødderne __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 27 November 2024 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter et lille kig ind i fremtidige løsninger er jeg tilbage til nutiden, hvor jeg arbejder på topkabinet nr. 2
I går blev jeg færdig med montering af iskruningsbøsninger til begge de indvendige bagplader til mellemtonekamrene, så pladerne kunne monteres:
Jeg mangler nu at "topkappe" kabinettets nyligt monterede skrå sideplade og at sætte iskruningsbøsninger i, så den udvendige bagplade kan monteres og hullet i den til basforstærkeren kan skæres. Når de ting er klar, har begge topkabinetter samme færdiggørelsesgrad, så næste skridt bliver nok montering af forstærkerne til diskantbåndet og mellemtonerne __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 29 November 2024 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg lavet "topkapningen" af den skrå sideplade på topkabinet nr. 2:
Det foregik efter den sædvanlige rutine, hvor jeg grovskærer med stiksaven, kører en gang med overfræseren og så laver en finpudsning med sandpapir
Efterfølgende gik jeg i gang med at tilskære bagpladen til dette topkabinet (ingen billeder af dette), og den er nu klar til, at jeg kan starte på montering af iskruningsbøsninger ved næste værkstedsbesøg __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
|
Sendt: 03 December 2024 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bagpladen til topkabinet nr. 2 ligner bagpladen til topkabinet nr. 1 til forveksling - bortset fra, at den er spejlvendt
Men her er den så, med iskruningsbøsninger monteret og skruet på plads:
Næste steps er "topkapning" af denne bagplade og savning af hul til basforstærkeren - og derefter skal der kigges på montering af forstærkerne til diskantbånd og mellemtoner
__________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|