Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 16:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Dæmpning i nyt rum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 594
Sendt: 15 November 2020 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Jeg har fået mig et rum på ca. 4x5 m til bio rum med loft til kip. Væggene er pudset mursten, gulvet trægulv (nyt) og loftet i
træ. Jeg starter med at klaske 6 x 60x120cm ecophon plader i loftet i næste weekend for at se hvad det gør, men jeg kunne godt
bruge nogle råd ift. hvad en god standard dæmpning er?
Jeg har luret på nogle 50x50cm bass traps på eBay der er ret flotte
“2-Pack-50x50x10cm-Corner-Acoustic-Bass-Traps-front-laminate d Wood”

men desværre har jeg ikke mere end 30x30cm traps at gøre med pga en skydedør.
Der er pænt meget efterklang pt.

Hvad ville I gøre?
Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 15 November 2020 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Start med at søge på google efter "small listening room acoustic treatment" der er også en del youtube videoer
jeg er selv i gang med akustikken fortiden

dem der du har set på vil kun gøre lille smule for din efterklang og de virker kun over 400 500 hz
så de vil ikke gøre noget for bassen.
jeg har selv lige sat et par GIK acoustics Monster Bass Trap 60x120x16 i hjørnerne bag højtalerne og det er kun starten

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 15 November 2020 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

@Frandsen
Der er utvivlsom flere indgangsvinkler til opgaven du vil have løst. Her er min. Udført i en 4x6meter stue 2,30 til loftet.
Når der er åbenlyse problemer med efterklang starter man med at begrænse den ved at måle sig frem til efterklangstiden.
Ved hjælp af målemikrofon, elektronik og software til opgaven. Jeg kan vende tilbage til hvad jeg har brugt til målingerne nedenfor.
Softwaren anvendt er henholdsvis Holm Acoustics og REW, som mest detaljeret viser efterklangstiden som funktion af frekvensen.
Og som det fremgår er basområdet det vanskeligste område at dæmpe. Over 200 Hz skal du helst ned på 300 millisekunder.
De hårde betonvægge og store flader skal forhindres i at bidrage med flutterekko.


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 16 November 2020 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Til inspiration.
Jeg indledte akustikreguleringen med at læse Internettet tyndt.
Her stødte jeg på denne beregner
Beregningen viste at jeg ville få en efterklangstid på max 0,4 sekunder, ved at følge anvisningen. Se kurver ovenfor.
Resultatet er blevet et rum uden hørbar efterklang. Totalt fri for flutterekko. Lyden fra et klap bliver i hænderne.



Link til mit projekt.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 16 November 2020 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Der er også denne her https://amcoustics.com/ se under

amroc
THE Room Mode Calculator

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 17 November 2020 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

HVis der rodes med Troldtekt er den "beregner" @Kaj linker til rigtig fin. Jeg har et stort rum som også går i kip. Her er skrå væg/loft
beklædt med de her plader. Efterklangstiden er svært reduceret mod det døde (0.29 iflg. beregning) og det kan høres på en fantastisk
perspektiv og ro i lydbilledet.

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 594
Sendt: 13 December 2020 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hmm jeg har forsøgt at rode med de links og det er svært avanceret

Jeg har nu forbedret rummet ganske godt med 9 ecophon plader 60cmx120, et stort tæppe, et akustisk panel af træ samt lidt
pynte akustik. Det har ændret rummets akustik markant og det er helt sikkert hørbart. Jeg kan skrue langt mere op uden det
lyder anstrengende

Jeg har dog svært ved at se hvad jeg kan gøre for bassen. Det bedste jeg kan se der kan lade sig gøre ift. rummet er disse store
“Tønder” / tubes til at “fange” bassen, men ja, aner ikke rigtig hvad næste skridt er herfra?
Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 14 December 2020 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Læs her: https://www.audioholics.com/room-acoustics/small-room-acoust ics  

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 14 December 2020 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

En af hovedkonklusionerne fra artiklen er.

Bottom Line on Bass in Small Rooms:

There are two fundamentally different approaches to improving bass experiences in small rooms: passive absorption and multiple-
subwoofer strategies. They both can work if done well. If you are having live musical performances in your room you have no option, you
must use passive absorbers. If you are reproducing sound through loudspeakers you have a choice. If it is a dedicated room and large
acoustical contrivances are acceptable, passive treatments can bring satisfaction. If not, embracing the latest scientific research of
multiple subwoofers and EQ will allow the end user to greatly reduce their dependency on low frequency absorption to deal with bass
problems that dominate small room acoustics. Non symmetric rooms are more challenging requiring a bit of trial and error along with
precise acoustical measurements to arrive at the best subwoofer locations and set up. Passive treatments can be used to supplement
such situations. It is good to have choices!
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 14 December 2020 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Som kurverne i mit tidligere indlæg viser er den store udfordring at dæmpe resonanser i basområdet. Opgaven består i at
dæmpe resonansernes Q. For jo lavere Q jo mindre generende (hørbar) fremstår de. Opgaven består i at indrette rummet stort
nok til at rummets resonansfrekvenser (“stående bølger”) om mulig kommer under det hørbare frekvensområde. Eller .....
...... indrette rummet så loft-, gulv- og vægflader giver så meget efter, at de er i stand til at opsuge dele af den lavfrekvente
energi. Derved sænke resonansernes Q. Udglatte og reducere resonansernes påvirkning af gengivelsen.



Jo hårdere og mindre eftergivelige flader i rummet jo højere Q.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 594
Sendt: 15 December 2020 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kan mærke jeres gode intentioner, men jeg står pænt af på det her teoretiske niveau. Det kan være det ikke er muligt uden at gå i dybden
på den måde, det må så være lektien for mig men jeg har hverken tid eller lyst til at gå ned af den vej. Mit tab, i know. Måske kan det så ikke
lade sig gøre, men så er det også helt fint.

Det jeg måske ønsker er hjælp på et lavere niveau, hvis det er muligt.
fx
1) jeg har muligheden for at stille 2 bas absorbere i mit rum, 30x30x200cm, bag højttalerne. vil det være en god løsning?
2) jeg har ikke investeret i en subwoofer, da jeg ikke kan få subwooferen koblet på, når jeg bruger "pure direct" i min surround forstærker. Så
bruger kun mine front højttalere.
Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 15 December 2020 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

det vil være en start så jeg syndes du skulle gøre det. jeg er selv lige startet og det er der jeg har sat mine GIK acoustics traps det virker rigtig godt hos
mig. gik laver dem også på mål så du feks kan få dem i 30x100 cm så du skal selvfølgelig 4 på det mål

ps. lad være med at købe de der skum ting der kalder sig bass tarps det er de ikke, de virker kun over 4-500hz

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 594
Sendt: 15 December 2020 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

cool - jeg overvejede at lave et lille corona/jule-projekt, der gik på at lave 30x30x171 vha. af disse meget simple stolper, og så fylde hullet med
dæmpningsmateriale, og så beklæde med stof

https://www.ikea.com/dk/da/p/hejne-stolpe-00286677/

var det noget? og hvis ja, hvilken type af dæmpningsmateriale vil være at foretrække?
Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 15 December 2020 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Effektiviteten af Bass traps øges ved afstand - tykkelsen - og arealet. Placeringen i rummet ligeledes.
Hjørneplacering er effektiv. Gulv til loft. Her er et eksempel. Snittegning, set ovenfra.



Jeg fortryder jeg ikke målte mit rum før min akustikvæg blev etablere.
Jeg kan kun anbefale dig og andre at måle for derved se virkningen af tiltagene.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 594
Sendt: 15 December 2020 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj. Tusinde tak for hjælpen. Meget brugbart! Nu har jeg en Surround precssor marantz sr 5010 hvor der fulgte en mikrofon
med, vil den kunne bruges til at måle før jeg kører i bauhaus? Jeg har kun 30cm at gøre med der hvor du på,tegningen har
43,8cm.
Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 15 December 2020 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke lige se hvordan du kan bruge måling med processoren. De bliver ikke sammenlignelige med målinger udført med
REW programmet eller tilsvarende. Dertil kræves en computer og en kalibreret målemikrofon.
Målingen vil kunne vise dig hvor meget én trap giver dig og hvorvidt du skal fortsætte med en mere eller flere.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 16 December 2020 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Der er også inspiration at hente på følgende link. https://realtraps.com/data.htm

Fortsætter du projektet med den senest viste tegning, kan du i stedet for stof på forsiden beklæde den med FibroTech
akustikpanel. Det dæmper mere end stof hvad angår lave frekvenser. Og endelig er der FibroTech træfiberplader jeg selv har
brugt til min akustikvæg med et effektivt resultat. Begge plader udmærker sig ved at dæmpe begge veje. Lufttryk på vej ind
gennem pladen og dæmpning af det der måtte komme tilbage fra hulrummet. På den måde tager man “pusten fra
resonanstoppen” hvis jeg må tillade mig den metaforiske forklaring.

FibroTech plade.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 16 December 2020 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens lave HKaj.'s tegning om til 34 cm, faktisk er de ydderste cm hvor der ikke er fyld spildplads på tegningen og har ingen
akustisk effekt. Luft BAG absorbanten her effekt, foran har den ikke, så altid ryk dæmpematerialet så langt frem som muligt i sådanne
absorbanser

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 16 December 2020 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

MEN, inden fu bygger den, så stik lige hovedet der hen hvor du har tænkt dig at placere den. Dette undlod jeg selv da jeg byggede en
hjørne basstrap (mellem væg og loft), hvilket var en stor fejl. Jeg byggede den og smækkede den op og den havde desværre minimal
effekt. Dette var fordi den var placeret et sted, hvor jeg åbenbart ikke havde problemet med bassen. Din bass trap skal gerne placeres der
hvor bassen faktisk rumler mest, da det er her du gerne vil have fjernet energien. Så stik hovedet hen hvor du har tænkt dig at placere den
og hør om du her har problemer med bassen, for ellers vil den nok ikke have megen effekt, ligesom min.

Flytter jeg faktisk min hen hvor jeg kan høre der er problemer med bassen, så giver det en rigtig god forbedring, det er dog ikke muligt at
have den stående er pga indretningen.

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 594
Sendt: 16 December 2020 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Du kan sagtens lave HKaj.'s tegning om til 34 cm, faktisk er de ydderste cm hvor der ikke er fyld
spildplads på tegningen og har ingen
akustisk effekt. Luft BAG absorbanten her effekt, foran har den ikke, så altid ryk dæmpematerialet så langt frem som
muligt i sådanne
absorbanser


Så hvis jeg har 30 cm at gøre med, hvor mange cm skal være dæmpning og hvor meget skal være hul?
Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes