Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. februar 2025 | 22:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Redfox’s anlæg og mods. Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2025 kl. 15:17 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Når man kommer op i en størrelse som 50 kvm, så flyttes rumresonansen så langt ned i frekvens, at den ikke har stor betydning, da de fleste højtalere slet ikke kan gengive så dybe frekvenser. Derfor fungerer de fleste højtalere - rent basmæssigt - godt i et stort rum. Til gengæld skal man have styr på efterklang og refleksioner. Det er alt sammen et kompromis

Nu nævner du, at du har en kælder under din stue... den kunne sagtens udnyttes som en basfælde a la det de har gjort hos Air Studios. Og måske stadig kunne benyttes til opbevaring af ting eller lign. Hvordan den skal skæres ved jeg ikke, men det handler om at få højtalerne til at "se" et større rum end de faktisk står i.

Jeg tænker noget med nogle akustiske ventiler som lader bestemte frekvenser passere, og derefter dæmper dem med en masse absorende materiale i kælderen...?!

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Sendt: 01 Januar 2025 kl. 15:24 | IP-adresse registreret Citér redfox

Mja, det er værd at tænke over. I mellemtiden har jeg dog nogle meget enkle tiltag, som jeg afprøver i øjeblikket. Så må vi se hvordan det går.
De lavthængende frugter skal plukkes først.
M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2025 kl. 00:26 | IP-adresse registreret Citér redfox

Finjustering af lytterummet i basområdet.

Håber at I alle har haft en god Jul og et godt Nytår og hørt en masse god musik. Jeg har i al fald. Og hvis det skulle have interesse for et par stykker, har jeg eksperimenteret med en lille opgradering i stuen for at se, om jeg kan lægge en dæmper på lidt bulder i et basområde, med den nuværende højtalerplacering. De er så langt ude fra væggen som jeg kan tillade det med den nuværende rumindretning. Den tilbyder andre fordele, så det er ikke på tapetet at lave om på foreløbig.

Da mine B&W højtalere har frontvendte basrefleksporte, er det jo sådan set meget godt, men der er stadig behov for at lægge en lille dæmper på noget af bassen, og her tænkte jeg på, om jeg kunne bruge noget af den samme idé fra min rumklangsindretning som jeg tidligere beskrev, til dette formål.

Jeg har købt et par trærammer mere, denne gang i størrelse 80 x 60cm og med en enkelt tværstiver i midten. De er så igen beklædt med lærred med kalk på. Altså difussionsåbne. Jeg har målt lidt på størrelsen af mine B&W 802s3, og 80 x 60cm er fint med henblik på selve hovedkabinettet, altså basserne.

Igen ud at hente mere lim og mere lyddæmpningsmåtte. Måtten er i rulle fra Biltema, og Limen er igen en gulvvinyllim fra Danalim. Måle op, klippe til og lime på. Først eet lag.

Og her ses et nærbillede af måttematerialet. Det er ikke hårdt og ikke fast, og består af forskellige typer af densiteter af stof/tråd. Det minder om hundetæpper, men er det ikke, da det er mere løst i materialet.

Igen ikke noget med at trykke hårdt, men en let udstrakt flad hånd lægger det på pænt i felterne, uden at limen går igennem yderfladen. Og så på plads med rammerne på gulvet bag ved højtalerne.

Anlægget havde været tændt i forvejen, så det var lige til at gå til. Først spiller jeg lidt stille musik for at vænne mine ører til at lytte. Så på med noget simpelt musik, altså med relativt få instrumenter. Mine ører er som de fleste: bedst til at høre mellemtone - stemmer. Først kvindestemmer, så herrestemmer. Derfor kom Eva Cassidy på. En lys og lækker stemme med meget ren artikulation. Nå, jammen det var fint. Så på med Diana Krall. Og dér kom så noget bas med i musikken. Hmm... Det lyder da meget godt. Der er i al fald lidt mindre bulder fra basserne. Men en solo-bassist er heller ikke den store udfordring. Men det er til gengæld lettere at høre en ændring, når musikken er mere simpel. Altså at identificere en ændring.

Så på med herrestemmerne. Mike Oldfield har lavet mange gode plader med mange opsætninger af fede elguitarlyde, såvel som synthesizer, analoge instrumenter og forvrængede lyde. Blandet sammen. Så det er noget mere kompliceret. Dang. Lige i skabet. Men på enkelte numre er der stadig lidt bulder. Videre med Dire Straits og Bruge Springsteen. Springsteen bruger ikke samme "tæt på" slagtøj som Dire Straits, så han lød fint. Dire Straits med langsomme numre som Brothers in Arms og Private Investigations lyder også fint. Men når der kommer smadder på, er der i nogle numre stadig lidt for meget bulder.

Så kom Beethovens 9' symfoni (Deutsche Gramophon, DDD-indspilning, 419 598-2). Den sad i skabet. På med Richard Strauss Also Sprach Zarathustra (CBS Masterworks DDD, cd35888), hvor jeg skruede lidt op og bare nød musikken. Den bliver straks mere kompliceret og sammensat og min ombyggede CSA-14 spiller rent igennem med kraft og dynamik, stort præcist lydbillede og med masser af detaljer. Langt fra den oprindelige, men gode lyd den havde før den blev bygget om til sin mk. III version den er i øjeblikket. Ingen problemer.

Meeen måske man lige skulle prøve at lægge eet lag til bag på de to ny små rammer. Altså ud på gulvet og lime et til lag dæmpemåtte fast. Så der er nu to lag. Jeg prøver senere med flere lag, men ikke i dag.

Ja, det fjernede så en lille smule mere af bulderet, men ikke helt ok endnu. Men alt i alt en forbedring der er til at føle på. Musikken står lidt mere rent og man kan bedre høre bassen tale for sig selv, altså dens egen lyd med detaljer og variationer. Og mellemtonen samt diskanten er også mere artikulerede. Samlet set mener jeg, at da jeg nu har fjernet lidt af bulderet i bassen, træder musikken lidt mere tydeligt frem. Men perfekt er det langt fra.

Jeg har selvfølgelig nogle planer for hvordan disse paneler skal implementeres endeligt, men nu skal jeg først høre noget mere på dem. Et 3' lag kan også komme på tale. Der limer jeg det ikke fast i første omgang. Men hæfter det blot således, at det er til at tage af på et øjeblik. En lille forbedring og et skridt på vejen. Og så er det nærmest usynligt i rummet: slanke hvide paneler op af hvide vægge. Høj WAF faktor, og det er også værd at tage med. Jeg er selv mindst lige så sart med udseendet som min viv.

Mere senere, hvor jeg kommer til at eksperimentere med ophængning af de to nye små paneler. Og så har jeg brugt rigtig meget tid på at lytte på sølvkabler, versus forsølvede kobberkabler, versus kobberkabler. Endelig er jeg sammen med min forstærker-kammerat i gang med at se på nogle væsentlige opgraderinger, igen igen, til min Copland CSA-14 integrerede hybridforstærker.

Det bliver for mig spændende at høre, hvad der kommer ud af alle de nye ændringer. Og det er en hel del. Giver det noget? Eller er det et skridt baglænd? Blandt andet er jeg ved at om-designe "rørbomben" til en Mk. II udgave. Den første fik jo forstærkeren til at gå jo i selvsving. Jeg har adskillige tiltag til at forhindre dette, samt forbedre lyden, selvfølgelig. Hvis der nu bare var 48 timer i døgnet, så man kunne nå noget mere...

Med dæmpe-hilsen,
Redfox

bitnissen2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Sverige
Sendt: 09 Februar 2025 kl. 02:18 | IP-adresse registreret Citér bitnissen2

Hej REDFOX

Fede paneler du har gang i der.. Kan du huske hvad du gav for de rammer???
Jeg skal selv lave nogle til mit ene hjørne bag den ene højtalere.

Dog ved jeg ikke hvordan det vil se ud, sikkert ikke særligt pænt da jeg jo har bordeaux røde vægge.
Ser nok dumt ud med hvide rammer der....?

Jeg har lånt 4 rammer af en ven, og det giver noget. men de er ikke så pæne. og så er der jo det næste problem.
hvordan jeg hænge dem op, vil ikke lave en masse huller i væggen jo.

Glæder mig til at høre dit vilde setup.
Jeg har selv et par ændringer på vej.

Bitnissen2
Til top Vis bitnissen2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen2

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2025 kl. 12:43 | IP-adresse registreret Citér redfox

Arh, det er altså ikke så vildt. Men det spiller fint, og er i konstant udvikling hen i mod det bedre. Der er altid noget man kan opdage og forbedre. Jeg har så mange ændringer på bedding, at jeg har været nødt til at lave en lang liste på papir. Der er så meget man skal undersøge, data, specifikationer, hvad fungerer, udstråling, magnetisk felt, brum, signal/støj-niveau, ripple og meget mere. Og så er jeg jo ikke engang nået til lyden endnu. Det kan jo sagtens være, at det lyder knap så godt. Så der er rigtig megen eksperimenteren. Og så skal det laves færdigt.

Jeg har også et ønske om at tappe play-signalet fra butterfly-tonehovederne direkte ned i en specialbygget forstærker. Jeg er positivt overrasket over min 2 spors studiespole. Den spiller rigtig godt. Ja faktisk så godt, at jeg har solgt min Tandberg TCD-3014a kassette til en samler fra østeuropa. Min 16 spors studiemaskine er stadig under ombygning, men det nærmer sig.

Jeg er i gang med at re-designe "rørbomben". Den skal forbedres, og hele opsætningen omkring den, altså i forstærkeren skal gentænkes. Det vil sige al elektronik skal gennemgås fra a - z og vi skal se nærmere på, hvad der sker i de enkelte kredsløb. Godt at kende en dygtig forstærker-konstruktør. Om det kommer til at virke? Tja, hvem ved? Men det er værd at prøve. Problemet er nogle gange, at jeg implementerer flere ændringer på een gang, og det kan skabe forvirring og usikkerhed om resultatet. Men generelt er det een ting ad gangen. Og den forstærker har altså været adskilt en hel del gange nu ;)

Med hensyn til de rammer, så er de billige, og er fra Søstrene Grene. Altså de to små. De store er et mix fra en kunstmalerforretning på Vesterbro. Mja, de er hvide, og det kan man jo lave om som man vil. Du kan bruge samme farve som du har på væggene, men jeg må lige sige, at det er ikke plastikmaling, men diffusionsåbent materiale. Og det gulner ikke. Der findes flere forskellige til formålet. Gesso er til kunstmaling. Linnedlærred er det stærkeste, herefter bomuldslærred. Det sidste er fint, da det er lidt mere åbent. Så derfor godt til formålet.

De to små nye lærreder koster 138 kr per styk og dertil kommer dæmpemateriale og lim, en pensel som kan genbruges, saks og målebånd, samt ophængning. Det sidste er jeg ved at lave nu. Og det bliver måske justerbart. Jeg er i al fald i gang med at eksperimentere lidt. Det tænker jeg ikke vælter nogen af hesten.

Summa summarum: det er en billig måde at eksperimentere på i lytterummet, og gøre sig ogle erfaringer. For mig har det virket fint. Hvad andre oplever, kan jeg af gode grunde ikke sige noget om. Men jeg vil i al fald ikke have store basfælder og andre monstrummer hængende/stående. På mit arbejde har jeg eksperimenteret med forskellige typer af lyddæmpning, herunder forskellige paneler til formålet, og jeg kan sige, at de virker. Til en vis grad. Jeg vil dog ikke indføre noget af dette hjemme. Vi har også to lydstudier, og her har vi også lavet andre løsninger. De virker, men det er lydstudier og øverum, og ikke en stue ;) Lydstudierne er noget mere lyddøde som vi gerne vil have det. Ingen efterklang eller andet. Ingen refleksioner. Det er fint til når man står og spiller bas, keybord eller trommer og skal høre præcist hvordan de lyder. Det lyder meget dæmpet. Men så er der jo mikrofonopstillingen til indspilningen. Ikke så brugbart til HiFi i hjemmet. Det er jo et helt andet formål og en anden opsætning.

Nå, men du kan tone din overflade til at matche dine vægge. Så ses de slet ikke. Men det ville jeg først bruge tid på, når jeg havde prøvet forskellige løsninger af, og forhåbentlig fundet noget som kunne løse opgaven. Altså til sidst. Jeg har brugt nogle måneder på mine. Ja faktisk flere år, da vi også har skiftet nogle møbler og et stort tæppe. Herefter var klangen ændret, og nye tiltag skulle til, for at trimme lyden i stuen.

Hvordan går det med den nye d/a konverter?

Redfox

bitnissen2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2025 kl. 17:04 | IP-adresse registreret Citér bitnissen2

puuuu haa sikke en omgang, man bliver jo helt svedig.

Jeg må på et tidspunkt i gang med at kigge på det... nu skal jeg lige have købt nye møbler først. og så er der jo liiige en ny DAC der skal
betales. :-)

bitnissen2

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2025 kl. 18:19 | IP-adresse registreret Citér redfox

Så lyder den godt?

Med Redbook hilsen,
Redfox

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2025 kl. 23:17 | IP-adresse registreret Citér redfox

Lidt øjenguf (for mig i al fald), Copland CSA-14 i min egen mk 3a og 3b version.

Med 6922-hilsen,
Redfox

bitnissen2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2025 kl. 11:44 | IP-adresse registreret Citér bitnissen2

Godt nok et vildt projekt du har gang i der...

Det ville jeg slet ikke give mig ud i...

Bitnissen2

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2025 kl. 23:53 | IP-adresse registreret Citér redfox

Der kommer MEGET mere, men det er super hemmeligt lige nu. Så det må vente.

Ses til udstilling lørdag små 14 dage. Tager du din HiFi foréning med?

Med 88000µF hilsen,
Redfox.

bitnissen2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2025 kl. 11:53 | IP-adresse registreret Citér bitnissen2

jeps vi kommer nok 4 mand. ellers er det nok bare mig.

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 10
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum