Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Efterklang til bio vs musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 07 Maj 2020 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Skal til at lave en biograf og der har jeg tænkt mig at få et akustik firma indover for at lave dæmpningen, rummet skal bruges til 95% film og 5% musik,
men tænker egentlig at få dem til at lave så efterklangen passer til musik, da jeg er bange for at det bliver for dødt hvis man laver efterklangen så den
passer til film.
Har lavet en søgning men synes ikke rigtig jeg kan finde noget på hvad efterklangen til musik skal være, kan kun finde noget der beskriver at en
efterklag fra 1,5 til 2,5 sekund er godt til auditoriums som skal bruges til både tale og musik.

Er der nogen som ved hvor jeg kan finde informationer omkring dette?

__________________

Design af ny biograf
Til top Vis Andersmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersmi
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 07 Maj 2020 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hvor stor en koncertsal ønsker du at lave? Koncerthuset i DR byen har plads til 1800
personer og har en efterklangstid på ca. 2.0 sekunder for at sikre at lyden fra kunstnere
på cenen når ud i alle hjørner af koncertsalen uden elektrisk forstærkning.

Jeg formoder at det er en hjemmebiograf du ønsker at lave? Hvis ikke du bor i et
moderne hus med hårde overflader, når du langt med bløde tæpper, tunge møbler og
tunge gardiner. Hvis du tilmed sørger for at længde, bredde og højde ikke går op i
hinanden er du nået langt, med at undgå at resonanserne falder oven i hinanden.

Hvis du søger på engelsk får du nok lidt flere svar. Her en tilfældig side jeg faldt over da
jeg søgte efter efterklangstid i hjemmebiografer
https://www.engineeringtoolbox.com/reverberation-time-d_724. html

Men jeg er sikker på at der er mange her på siden, som har designet deres egen
hjemmebiograf, hvis det er det du ønsker hjælp til.
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 07 Maj 2020 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jeg synes, at hvis du vil gøre det optimalt, designer du en væg af gangen.
Jeg har musikanlæg og biograf sammen, og jeg har ikke hørt det bedre. Jeg bruger kun diffusions.
Man an dæmpe et rum mere når det er en biograf, fordi du har rumklang i surround.
Men det bedste synes jeg, er at sætte det op som stereo med præcist placeret stereo højttalere, og derefter bygger du op om det.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 08 Maj 2020 kl. 05:54 | IP-adresse registreret  

Her er et værktøj du kan støtte dig til på vejen mod den akustik du leder efter.


https://www.troldtekt.dk/Web-tools-og-downloads/Akustikbereg ner
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 09 Maj 2020 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Lyden i små rum er af natur ikke diffus og opfører sig anderledes end en koncertsal (og det ændrer en masse diffuserer i rummet ikke på). Derfor er de gængse beregninger for efterklang (RT60) upræcise i mindre rum.

Hvis du benytter dig af en pro, så husk at vælg én der har styr på små rum. Hvis han laver en akustikplan ud fra en RT60-betragtning, så skråt ham. Og hvis han laver en akustikplan som er uafhængig af hvilke højttalere du har og hvor de står: Skråt ham. RT60 er et godt værktøj at supplere med men det er sekundært ift. de væsentlige problemer der skal takles først.

Hvis man skal bruge tommelfingerregler er 0.20-0.50 et godt mål, men vigtigt at forstå at det bare er én variabel ud af mange og at to rum med en RT60 på 0.35 kan lyde _vidt_ forskelligt. Der også er noget præference med i spillet her. Lav efterklang giver mere pin-point fokus og højere efterklang kan give mere liv envelopment.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 09 Maj 2020 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Er ikke så meget til troldtekt, men den beregner er da meget lækker, men den tager ikke højde for hvilke højtalere man har som JBLPro skriver, tror jeg er mere til at få en professionel ind over da der er rigtig mange ting at tage højde for.

@JBLPro OK, har planer om at bruge det et af de akustik firmaer du foreslog over på recordere, medmindre jeg kan finde et dansk firma, men synes ikke der er så nogen som har den rigtige tilgang. Tænker du ikke 0,2-0,5 er for lavt når man snakker musik? Hvis du kigger på engineeringtoolbox.com siger de omkring 1,1 sekunds efterklang til musik i et rum på 100m3 og 1,3 på 1000m3, mit rum bliver 234,3m2 så 1,1 er nok fint, tænker du det bliver for meget? Ellers skulle man lave et kompromis og lande et sted imellem 0,5-1,1.

__________________

Design af ny biograf
Til top Vis Andersmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersmi
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 09 Maj 2020 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop scannet dit projekt igennem. Min vurdering er at du skal have en professionel på området til at løse opgaven. Alt
andet vil være forkert. Det vil i så fald svare til at montere 195/70 dæk på en Formel1 racer.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 09 Maj 2020 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hej Anders,

Jeg havde ikke lige set for mig at rummet er på 234,3m2

Jeg giver Kaj ret i at der skal en professionel til at vejlede dig.

Med en efterklangstid på 0,3 vil du skulle hæve stemmen for at tale med en person i den anden ende af rummet.

Ud over rumkorrektionen skal der også tænkes på det anlæg der skal spilles på.
Der skal et temmelig kraftigt anlæg til at spille rummet op - specielt hvis efterklangstiden holdes i den lave ende.
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 509
Sendt: 09 Maj 2020 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej
Har brugt Alpha akustik til mit lytterum mener de har filialer i hele dk
Vh bsl2
Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2
 
Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 09 Maj 2020 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Forkert skrevet det er på 234m3 og ikke 234m2, en lille forskel :-) Men stadig et stort rum, for nærmere information kan du klikke på linket i min
signatur.

Der er intet som er hugget i sten, men pt er planen at lave et 9.4.6 setup, med JBL M2 som LCR og LCR708 som surrounds og 4 Captivator 4000ULF som
subs.

Har været inde og kigge på Alpha akustik, og det ligner ikke de har meget erfaring med hjemmebio, og den har sætning bekymre mig lidt,
"Stående bølger mellem rummets vægge og loft/gulv skaber ujævn frekvensgang i bassen under ca. 200 Hz. Her må man eksperimentere med placering
af højttalere/lytteposition, eller/og investere i udstyr, der digitalt kompenserer for rummets respons (f.eks. Lyngdorf RoomPerfect)" hele siden er her
https://www.alpha-akustik.dk/HIFI
Det bliver nemt at flytte rundt på højtalere bagefter da LCR kommer ind i en baffle væg og der bliver lagt tomrør ud til hver surround, så det ville være
træls at skulle have dem til at sidde et andet sted.

__________________

Design af ny biograf
Til top Vis Andersmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersmi
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 10 Maj 2020 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

En mulighed. Et forslag til undersøgelse af akustik https://www.voetmann-akustik.dk/
Jeg har intet kendskab til virksomheden.

I øvrigt skal du ikke tage afstand til Troldtekt baserede løsninger. Jeg frekventerer med mellemrum en mindre biograf som netop
anvender Troldtekt. Den vanskeligste del af opgaven bliver at tøjle resonanserne under 150 Hz. Det kræver dæmpning i flere lag
med stor afstand mellem akustikvæggens transparente beklædning og rummets ydervægge. Akustikvæggens tykkelse og
materialevalg er afgørende for basgengivelsen og sammenhængen i rummets akustik.

Hvad angår lydtrykket behøver du ikke bekymre dig med dit valg af højttalere. Dine gæster kan godt lade høreapparaterne blive
hjemme.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 10 Maj 2020 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Hvis man skal bruge tommelfingerregler er 0.20-0.50 et godt mål, men vigtigt at forstå at det bare er én variabel ud
af mange og at to rum med en RT60 på 0.35 kan lyde _vidt_ forskelligt. Der også er noget præference med i spillet her. Lav efterklang
giver mere pin-point fokus og højere efterklang kan give mere liv envelopment.


Troldtek's program er egentlig meget fornuftigt. Jeg har i praksis et stort rum (loft til kip, side væg i gips 1m, hvor loftet er Troldtekt på
strøer, på spær, med 300mm isolering) som er:
14m langt
6.2m bred
4 m høj
Det giver 217m3 i alt. Jeg har sat mit "voldsomme" horn grej op i midten af rummet, dvs omkring 7m.

Som JBLPro skriver bliver efterklangstiden ekstremt lav, hvilket kan på højttalere der ikke kan reguleres, blive meget mørkt. Mit grej er
total justerbart og jeg har ved indflytning været nød til at hæve diskant niveauet et par dB og lidt imellemtonens øverste område (4kHz
- 8kHz) ellers var det simpelthen for dødt. Den omtalte hævning gør at jeg ikke behøver at indsætte hård reflektion omkring diskanten.

Beregningen fra Troldtekt giver i mit tilfælde 0.28s til 0.34s og det uanset om rummet beregnes som værende 7m langt eller 14.5m.
Stereo perspektivet bliver utroligt godt, hvis du også har mulighed for den nødvendige hævning i øverste frekvenser.

I så hårdt dæmpet rum vil Jeres hidtidige lyd præference komme under pres, hvis Jeres grej ikke kan justeres i toppen. I mit rum er
klangbalancen lave som en svagt (-6dB) faldende kurve fra 100Hz til 10kHz. De sædvanlige resonanser er der stadig og dem dæmper
jeg med dBx.


__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 10 Maj 2020 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Ja tror jeg prøver at tage fat i både Alpha akustik og voetmann-akustik for at høre hvad de kan tilbyde.

I min eksisterende bio havde jeg også troldtekt på loftet og der havde jeg samme problem, at det tog alt for meget diskant, så har pillet det hele ned.

Hvis man dæmper rigtig burde det vel kun være nødvendigt at lave små justeringer for at få det ønskede resultat.

Men der tegner sig et billede af at folk herinde fortrækker lav efterklang, og at det ikke går for meget ud over musikken?

__________________

Design af ny biograf
Til top Vis Andersmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersmi
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes