Et billede af mit DIY-projekt.
Det har været længe under vejs.....
Jeg har tidligst lavet opslag her på H4A i 2012 vedrørende opgraderinger på denne forstærker.
Projektet tog dog først fart slut 2018, hvor de første komponenter blev indkøbt.
Oprindelig var der tale om en "lettere" renovering; Ny elektrolytbank, og nye kondensator på PCB'erne.
Dette greb dog om sig, og i dag er den totalrenoveret, "psudo dual-mono"-bygget, AC indgangsstikket er flyttet til center osv
Indkøbslisten:
- Kemet 100v 13.000uf, 8 stk
- HexFred diodebro, 1200v 55a, 2 stk
- Dale modstande, serie RN60D og RN70D, erstatter alle tidligere modstande på PCB, undtaget emitter og feedback.
- Mills 5w modstande ved emitter og feedbackkreds
- Panasonic ERG 3w parallel over elektrolytbanken
- Vishay Precision Group, multiturn folie potentiometer
- Elna Selmic II (post fuse mod)
- Nichicon Muse ES, på feedback og inputkreds
- Panasonic EZW(A), erstatter alle "hjælpe-kondensatore" på PCB, og parallelkobling over diodebroerne
- Charcroft Audio Silver Mica, erstatter alle mica-kondensatore på PCB
- Ametherm SL32 2R025 Thermistor, klare den øgede startstrøm
- Ny mica isolation til transisterne
- 6mm2 kabel ført i hele forstærkeren, kun input GND er 4mm2
- 2 x 0.5mm2 sølvledet indgangskabel med skærm
- Diverse skruer, kondensatorholdere og det der gør det hele lidt lækkert at se på
Modifikationerne:
- Et par af zanerdioderne er parallelkoblet med Panasonic EZW(A) 0,47uf 250v
- Elna Selmic II 100uf 100v parallel med Panasonic EZW(A) 1.0uf 250v efter sikringen på PCB. Dette udgøre et CRC-led, med adgang direkte til
transistorene. Dette er taget Aragon Palladium (Mondial) diagrammet
- Næsten dual-mono, som tidligere nævnt. Broerne er koblet med Panasonic EZW(A) 100nf 250v. Over hver elektrolyt er 2 x 12Kohm parallelkoblet for
at ende på 6Kohm/6watt
- Starground... Forstærkeren er født med et meget primitivt stelførring. Dette er nu ændret, så input/feedback aldrig ser de HT-, PSU og trafo hvor
støjen typisk er.
- Inputkablet er nu koblet med skærm fra chassic direkte ved indgangsstikkene
- De øgede elektrolytbank betød at AC måtte flyttes fra venstre til center. Dette gav også muligheden for at få PSU så tæt på forbrugeren som muligt,
med kraftig kabel.
- Softstart var indkøbt, men ikke monteret. Her har jeg valgt at erstatte thermistoren til bedre i stedet
- Chassic matsort lakkeret
TROR DET VAR DET HELE?? I ØVRIGT ER KUN DE ORIGINALE TRANSISTOR TILBAGE.
Bemærk: Jeg har ikke tændt den endnu, jeg arbejder på en løsning med en Vario Trafo!!
MVH