Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 11:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Akustik og gardiner? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 11 December 2018 kl. 05:51 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle sammen
Jeg fik super gode råd her, da jeg skulle indrette mit musikrum i kælderen mht til akustikken, så nu prøver jeg igen.

Vores stue er ca 10,2 m gange 3,8 m. Den har været igennem en større istandsættelse. Loftet er hævet 20 cm og har fået skiftet listeloft til gipsplader (i den forbindelse blev 15 cm rockwool fjernet). Vægene havde savsmuldstapet og er nu beklædt med glat væv. Gulvet var ludbehandlet fyr, der nu lakeret.
 
Vi har nu fået møblernet på plads og desværre er akustikken dårlig. Det eneste, der ikke er kommet på plads er gardinerne, da de var hængt op i loftet og da loftet er hævet, passer de ikke længere. Vi skal derfor have nye gardiner.

Stuen har to vinduer af 2,1 m * 1.2 og et vindue på 2,9 * 2,1 m. Vores plan var, at købe lamelgardiner af visuelle årsager, men akustikken har fået en højere prioriet. Er lamel gardiner det rigtige valgeller skal vi vælge noget andet. Jeg tænker, at lamelgardiner på den ene side ikke er særlig tykt og det taler mod den akustiske effekt. På den andet side, så er de altid trukket for og det er kun vinklen, der ændres, når lysindfaldet skal reguleres, og det tæller for.
 
Så derfor. Er den nogen her, der kan har erfaringer med lamelgardiner i forhold til akustikken? Eller har i alternative forslag?

Hilsen

Torben
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 11 December 2018 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Har tidligere haft lameller. I forhold til rå glas er de selvfølgelig en smule bedre. Men ift. akustik vil jeg anbefale alm. gardiner af tykt stof. De koster selvfølgelig noget mere, men de kan vaskes og de dæmper langt bedre.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 11 December 2018 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Som jukuluff er inde på.... tykke, tunge gardiner monteret i en løbegang hele vejen rundt. I sektioner, så du derved kan tilpasse
dæmpningen og dens placering efter hvor og hvordan du opstiller højttalerne og lyttepositionen. Gardiner så tykke og tunge som
overhovedet mulig. Suppleret med løse langluvede tykke gulvtæpper du kan placere efter behov.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 11 December 2018 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Tak for input. Ikke det jeg håbede på, men det er bedre at blive afklaret. Der findes dog lameller, der er af en tykkere kvalitet, så det vil jeg lige undersøge. Det er vel dybest set stoffets vægt, der er afgørende.
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 11 December 2018 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Sort of. Lammeler, er typisk i en form for plastik, mens gardiner er bomuld. Det betyder også noget.

Hvis du er den glade ejer af et badeforhæng i badeværelset, og et lagen i bomuld, kan du prøve at lave en lille test, hvor du prøver at hænge hhv. badeforhæng og lagner for vinduerne. Så har du måske en lidt bedre ide om forskellen i praksis.

Forstår dog udmærket problemstillingen, når man mangler et eller andet for vinduerne. Lammeler koster intet og kan fås til næsten ingen penge, passer godt ind i moderne indretning, og kan købes og sættes op på en time. Ved gardiner skal man først vælge farve, så måle op og få dem skræddersyet. Til gengæld holder gardiner sig bedre over tid, og er nemmere at vaske.  
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 11 December 2018 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg mener det var her på siden at jeg "fandt" den her hjemmeside.

http://ranthex.dk/produkter/akustik-gardiner

Til top Vis Stig78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig78
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 463
Sendt: 11 December 2018 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

mon ikke synderen er det nye hårde reflekterende gipsloft.  Et lamelloft, især med rockwool bag er jo akustisk set slet ikke ringe endda.

Du er nødt til at gå lidt mere videnskabeligt til værks her.

Har du fået et ekko ( prøv at klappe hårdt mens du går rund i rummet, er der efterklang) eller er det mere en mudret bas der er problemet ?.

Hvis det er et ekko skal det dæmpes.  Tænk, stort tykt gulvtæppe, eller et rockofon loft (de kan klistres op)

Bas kan måske løses v at flytte højttalerne.....

Enjoy
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 12 December 2018 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hvis det var mig der havde mulighed for at sætte nyt loft op i gips, havde jeg brugt noget Rockfon. Det er godt for akustikken.
Men ja. Flere tykke tæpper. Puder. Planter. bøger (bogreol). Fyld rummet godt op med bløde ting.
Ellers må du i gang med noget roomperfect

__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 12 December 2018 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Det er også min erfaring. Nogle gange kan små tiltag have en stor virkning. Havde en gang et supergodt dæmpet rum, men når man klappede hårdt i hænderne et bestemt sted, kom der et irriterende flutter ekko. To plakater på sidevæggene ophævede det irriterende ekko.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 12 December 2018 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

I min gamle stue, fik jeg en veninde til at hjælpe med at sy gardiner i scene molton, det hjalp på akustikken.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 12 December 2018 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

torbenan.

Google følgende tekst: Stairville Curtain 500g/m² Black . Det kan fås blandt andre fra et pålideligt tysk firma

Det fås i metermål og færdigsyet med metaløjer til ophæng hvis målene passer dig. Ophænges det i en gardinstang, som vist, der løber hele vejen rundt i lokalet i et stykke i 20-30cm afstand fra væggen som vist og i sektioner kan du placere, flytte og justere alt efter hvor dæmpningen er bedst. Du må forvente at montageformen betyder at tre meter stof ophængt foldet som vist fylder 1-1,5 meter. Ud fra det skal du beregne mængden. Metoden giver dig unike muligheder for at trimme akustikken til dine ønsker. Skinnen monteres helt op mod loftet


Billedet nedenfor viser min ide til foldningen. Ikke ophængningsmetoden.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
tyros1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 November 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 19 December 2018 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Har lige fået Duette her - dobbelt lag gardiner - virker fint for lyd med store partier jeg har og tilmed isolerende
https://www.luxaflex.dk/produkter/duette/
Til top Vis tyros1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tyros1
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 19 December 2018 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

KBAndersen skrev:
Hvis det var mig der havde mulighed for at
sætte nyt loft op i gips, havde jeg brugt noget Rockfon. Det er godt
for akustikken.


Undskyld, men "lydgips" er LAGT bedre end rockfon.

M.v.h.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes