Sendt: 01 Februar 2018 kl. 06:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig evt på større gulvtæpper med åben bagside, dvs ikke gummi, men vævet, så kan evt fugt slippe igennem. (hvis du kan "puste" igennem, så kan fugten også passere). Den løsning bruger jeg selv i min bio. Ellers vil jeg kigge på gør-set-selv absorbanter, de består nemmest af 45mm rockwool i en træramme beklædt med stof i ønsket farve. Søg rundt herinde og på recordere, der burde være massere af eksempler. Eller blot Google "DIY absorberes"
Et andet tiltag er diffusere. De kan også laves selv (en del arbejde...) eller købes i mange forskellige prisklasser og designs (eller mangel på samme...). Hvad angår placeringen af ovennævnte tiltag, så skal du lave spejl/mirror testen (brug Google) og hæng op på dine sidevægge hvor du kan se dine fronter (evt center) i spejlet. Om det så skal være absorbanter eller diffusere - det går der mange diskussioner på... Jeg bruger selv absorbanter.
Nede bagved lyttepositionen og på siderne udfor anbefaler man diffusere eller en blanding af absorbanter og diffusere. I min biograf har jeg en stor reol der fylder hele bagvæggen med film, whisky flasker, musik og andet godt, der skaber en stor "brudt" flade som kaster lyden tilfældigt rundt, sikkert ikke efter de samme formler som en "ægte" diffuser, men klart mere praktisk i min opsætning. Og på sidevæggene har jeg akustikgips bag stof.
Mvh Troels
|