Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 16:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Coral X15 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moruller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 165
Sendt: 02 Januar 2018 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

isle skrev:
Lækkert sæt!

Vi havde sådan et sæt stående til demo i Audioscan Esbjerg i midt firserne, de fyldte godt op i det lille lokale.
Husker dem som meget kontante og dynamiske.
,

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre om der egentlig blev solgt nogen Coral X15 da du var i Audioscan, for der findes ingen på nettet og så vidt jeg kan se har der heller ikke været nogen til salg. Dette gælder også studio 400. Studio 100 i kabinetter dukker op i ny og næ, men aldrig de andre. Nu er det det jo også svært at finde højttalere der blev solgt som byggesæt. Dem der købte enhederne kunne jo selv bestemme hvordan kabinettet skulle være. Løse enheder findes jo, men kabinetter er der ingen af når det er studio 400 /X15. Mange er nok kasseret i 90" og frem da de blev umoderne og for store til at folk ville have dem.
Til top Vis Moruller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moruller Besøg Moruller's Websted
 
ferr31
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 02 Januar 2018 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Flotte og spændende højttalere
Jeg har selv gang i et lille projekt med stort set de samme enheder, jeg regner med at jeg snart kommer
lidt videre da jeg efter hånden har fået samlet alt sammen til at prøve med det aktive filter.
Det kan ses her.
http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=7394
Mvh.
Nils
Til top Vis ferr31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ferr31
 
isle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 02 Januar 2018 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Demosættet blev solgt i 1986. Løse enheder til X15 solgte vi ikke mange af, det var jo også toppen af, hvad vi havde på lager.
Men f.eks. 15L-70 solgte vi flere sæt af. Det var fuldtone enhederne der var salg i, flat og beta.
Til top Vis isle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 02 Januar 2018 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

X-15 typenavnet er ikke anvendt i Danmark. Her var Studio 400 navnet på byggesættet. Årsagen til at vi ikke solgte den færdige løsning på X-15 var, at man på daværende tidspunkt skulle betale afgift af færdigbyggede højttalere men IKKE på byggesæt. Jo, politikkerne søgte - dengang som nu - efter interessante objekter at beskatte. Ud over biler. Den store interesse for radio og TV blev med radioafgiften til en ny indtægtskilde for fælleskassen. Byggesættene figurerede som reservedele. Og dermed afgiftsfrie.

Jeg var ansat i Audioscan, Jernbanegade 10 i Aalborg fra starten i maj 78. Vores tekniker og jeg samlede demomodellerne til de viste højttalere inden åbningen. Og løbende som nye modeller kom til. Så jeg har haft alle enhederne i hænderne. Både i butikken og på værkstedet. Den første uge af Januar ikke mindst. Hvor mange havde spillet om kap med naboen Nytårsaften.

Der blev solgt ganske mange af de viste højttalere. Når fiskerne fra Skagen, Hirtshals og Hanstholm havde haft en god fangst. Især.

Og til de der kommenterede "lysnetledning" under tilslutningen. Billedet nedenfor viser øverst de famøse Monitor Audio Soundcables, som består af flettet lakisoleret kobbertråd, som afløseren for lysnetledningen. Kablerne som ikke alle forstærkere kunne li' at arbejde med. Med ændringen var ikke til at tage fejl af!

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Moruller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 165
Sendt: 02 Januar 2018 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

 I Hifi årbogen fra 83-84 er X15 vist, men ikke studio 400. Gik ud fra at det var det sidste "design" og modelnummer i de store Coralers karriere. Rart med lidt info om Coral og Audioscan. Google har været meget sløv på det område. 
Til top Vis Moruller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moruller Besøg Moruller's Websted
 
Moruller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 165
Sendt: 02 Januar 2018 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

ferr31 skrev:
Flotte og spændende højttalere
Jeg har selv gang i et lille projekt med stort set de samme enheder, jeg regner med at jeg snart kommer
lidt videre da jeg efter hånden har fået samlet alt sammen til at prøve med det aktive filter.
Det kan ses her.
http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=7394
Mvh.
Nils


Jeg læste om projektet tidligere. Fik Flat enheden sit eget lille kammer og kom det på plads med delfiltrene?


Til top Vis Moruller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moruller Besøg Moruller's Websted
 
Moruller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 165
Sendt: 02 Januar 2018 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  


 

Som altid var det selvbyg, men de 2 X15 kabinet typer der findes billeder af på nettet, er forskellige. Volume kontroller er alle forskellige. Ud fra det kan man vist konkludere at der reelt ikke findes nogen med "uoriginale" kabinetter, uanset hvilken form de har.

Er der nogen der har et bud på hvad et sæt studio 400/X15 egentlig handles til på brugtmarkedet? Man ved nogenlunde hvad enhederne ligger på i pris, men hvad ligger et komplet sæt mon på. Blev for et stykke tid siden tilbudt et sæt studio 400 for afsindige 30K. Har dog IKKE tænkt mig at sælge, for de spiller afsindigt godt.


Til top Vis Moruller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moruller Besøg Moruller's Websted
 
ferr31
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 02 Januar 2018 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Moruller skrev:

ferr31 skrev:
Flotte og spændende højttalere
Jeg har selv gang i et lille projekt med stort set de samme enheder, jeg regner med at jeg snart kommer
lidt videre da jeg efter hånden har fået samlet alt sammen til at prøve med det aktive filter.
Det kan ses her.
http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=7394
Mvh.
Nils
Jeg læste om projektet tidligere. Fik Flat enheden sit eget lille kammer og kom det på plads med delfiltrene?


Jeg har indtil videre droppet de passive filtre, nu skal jeg lige have fundet det hele frem igen og lavet de sidste ting på kabinetterne
og så skal de prøves med det aktive filter. Jeg håber på at de kommer til at lyde godt, det lyder jo til at du har stor succes med dine.
Til top Vis ferr31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ferr31
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes