Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: På med vinylen 13 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 25 Maj 2017 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Tak for endnu en fin anmeldelse!

Jeg har nogle afklarende bemærkninger - der indirekte kan betragtes som nysgerrige spørgsmål - til nogle af anmeldelsens faktuelle oplysninger:

1) Du skriver, at armgalgen kører på "... glashjul med superpræcisionslejer". Jeg har set fotos af armen og læst de tekniske beskrivelser, og ud fra det, kan jeg ikke se, at der ikke er tale om "glashjul". For mig ser det ud som om, at det er selve yderringen på kuglelejet, der fungerer som hjul. Clearaudio skriver selv, at kuglelejerne er i VA-4 stål (altså syrefast stål), og hverken Clearaudio eller andre anmeldelser af TT5 tonearmen nævner, at den ruller på "glashjul".

2) Du skriver, at armen "... har en kraftig base af smedet aluminium." Smedning er en relativt kostbar forarbejdningsproces, hvor emnet formes under kraftig varme og højt tryk. Mit gæt er, at basen er fremstillet ud fra en råvare i en eller anden støbt aluminiumslegering, der derefter er forarbejdet ved fræsning og efterfølgende er elokseret. Men jeg kan sagtens tage fejl, hvorfor jeg også er spændt på at høre, hvorfra du har oplysningen om, at basen er smedet?

3) Du skriver, at pladetallerkenen er fremstillet "... i en blanding af akryl og silikone." Clearaudio skriver selv, at pladetallerkenen er fremstillet af POM (altså polyoxymethylen eller acetal). Mig bekendt indeholder POM ikke silicium (som jeg husker det, skal plast/polymerer indeholde silicium for at kunne kaldes et eller andet med "silikone"). Men igen ... jeg kan sagtens tage fejl, hvorfor jeg også er spændt på at høre, hvorfra du har oplysningen om, at pladetallerkenen er lavet af en blanding af akryl og silikone.

Du har i øvrigt helt ret i dine betragtninger om, at forarbejdningskvaliteten på Clearaudios produkter er helt på højde med, hvad man ser hos Pagani
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 25 Maj 2017 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Som det anes på dette meget forstørrede billede, som er taget af undertegnede, så det yderste af hjulet gennemsigtigt:

Og det giver god mening, at hjulet ikke kører med metal direkte mod glas, da det vil skabe et større slid/spor i glasset, end to ens materialer vil.

Når jeg beskriver basen som "smedet" så det fordi at den er fræset og drejet ud af en solid blok aluminium. I tidernes morgen på teknisk skole lærte jeg at det faldt under termet "smedet"... jeg beklager min gammeldags brug af sproget...

At tallerkenen skulle indeholde silikone har jeg fra den danske distributør, som om nogen kender produktet rigtig godt. Det kunne måske være "insider-viden", jeg er kommet i besiddelse af?!?!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 25 Maj 2017 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Artiklen omhandler vel grundlæggende Tangential princippet, som vel for de fleste primært er kendt fra B&O's fine tangential pladespillere. Også bl.a. Pioneer har haft flere modeller med tangential princippet.

Men er der nogen der laver Tangential pladespillere idag i et acceptabelt prisleje (under 10k) for en komplet pladespiller. Det er der ikke så vidt jeg ved. Og hvorfor egentlig ikke, B&O plejer at være i den dyre ende men de havde success med princippet, så meget at B&O i udlandet vel mest er kendt for sine tangential pladespillere. Og endda til overkommelige priser dengang de blev solgt i stort tal.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 25 Maj 2017 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel,

Tak for dine svar.

Jeg synes, at Clearaudio laver nogle rigtig fede produkter, som jeg finder teknisk og lydmæssigt vellykkede. Desuden er jeg generelt interesseret i sammenhængen mellem materialevalg, forarbejdningsmetoder og lyd.

Derfor var din anmeldelse også en for mig oplagt mulighed til at få styret min nysgerrighed i forhold til nogle materialevalg, som både overraskede og undrede mig i forhold til, hvad jeg mente at kende til Clearaudios produkter.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes